Geldopnemen in Duitsland gaat geld kosten!

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

HBoZ
Euro-Master
Euro-Master

Geldopnemen in Duitsland gaat geld kosten!

Post by HBoZ »

donderdag, 21 januari 2010
Geld pinnen Duitsland kost geld
HEFFING Nederlandse banken verbaasd over heffing in buurland: ‘Wij blijven nog zeker vijf jaar gratis’
door Ron Buitenhuis

ROERMOND – Nederlanders die bij geldautomaten in de Duitse grensstreek geld pinnen moeten steeds vaker een toeslag betalen. Bij de filialen van de Kreissparkasse Heinsberg-Erkelenz moet sinds 1 januari per opname vijf euro worden betaald. Elders in Duitsland is het al langer gebruikelijk dat sommige banken toeslagen berekenen aan ‘vreemdgangers’. Dat zijn buitenlanders maar ook Duitsers die klant zijn bij een andere bank. Bij regionale filialen van de Volksbank, de DKB en de Berliner Bank gaat het om heffingen tot wel tien euro, ongeacht de grootte van het opgenomen bedrag. Wie vijftig euro opneemt, ziet later op zijn afrekening een afboeking van 55 euro of meer. Het Duitse verbond van financiële adviseurs protesteerde eerder al tegen de hoogte van de extra Gebühren aangezien het opnemen van geld de bank hooguit 60 cent zou kosten. De Nederlandsche Bank (DNB) is verbaasd over de heffing, maar volgens haar staat het banken vrij om geld te vragen voor het gebruik van geldautomaten. In Italië, Frankrijk en Portugal gebeurt het ook soms. Als het goed is, wordt het via stickers op de geldautomaat aangegeven. „In Nederland is het ‘gastgebruik’ door de banken onderling geregeld”, aldus woordvoerder Tobias Oudejans. Het maakt niet uit of een Fortis-klant bij de ING-automaat geld opneemt, of andersom. Het is voor de klant altijd gratis.” Toch blijken Duitsers die bij de geldautomaten van de Rabobank Roermond of de ING in Sittard honderd euro pinnen, ook daar een toeslag van zes euro te moeten betalen. „Dat is nieuw voor ons, maar áls het zo is dan wordt hen die toeslag door hun eigen Duitse bank opgelegd, niet door ons”, zeggen zowel Rabo-woordvoerder Roel Schenk als ING-woordvoerster Marie-Louise Oster. Bart van Leeuwen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) laat weten dat in 2012 weliswaar het Nederlandse pinsysteem, verdwijnt, „maar we hebben afgesproken dat het nieuwe maestro-systeem nog zeker vijf jaar niet tot extra kosten leidt voor de consument.
Steda
Euro-Master
Euro-Master

Re: Geldopnemen in Duitsland gaat geld kosten!

Post by Steda »

Geldt dat ook voor Belgische gebruikers?
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Fons »

Heel vreemd. Het aantal klanten van bank A dat bij bank B gaat pinnen zal toch wel ongeveer net zo veel zijn als het aantal klanten dat van bank B die bij bank A pint.
Het zou een idioot idee zijn om per transactie te moeten betalen, daarvoor heb je toch al een "betaalpakket" uitgekozen waar die voorwaarden in staan... Goed opletten op die stickertjes dus...
De-Ker
Euro-Master
Euro-Master

Post by De-Ker »

Dit is ook een actueel punt op de agenda van het europese parlement. Een aantal Nederlandse vertegenwoordigers hebben aangegeven dat ze een beleid willen dat voor alle Eurolanden gelijk moet zijn. Ik geloof ook dat ze zich hard maken voor kostenloze geldopname in het buitenland.
Henk_2006
Euro-Master
Euro-Master

Post by Henk_2006 »

Artikel uit 'Dagblad de Limburger' zaterdag 20 maart 2010:
pinheffing.jpg
pinheffing.jpg (243.87 KiB) Viewed 2828 times
Steda
Euro-Master
Euro-Master

Post by Steda »

Benieuwd wat het zal opleveren.
Maar zolang dus uitkijken naar stickers.
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master

Post by HBoZ »

Voor eigen Duitse gastgebruikers was dit al gebruikelijk
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

Hebben die stickers er niet altijd opgezeten, ik heb die stickers al meerdere malen gezien, maar er is nooit meer geld van mijn rekening afgeschreven.
De Nederlandse banken mogen dit niet in rekening brengen, omdat er in de voorwaarden staat hoeveel een transactie kost. Binnen de EU zijn de kosten gelijk
als in eigen land. Aangezien het in eigen land gratis is, moet dit hetzelfde blijven in Duitsland.

Mocht de betreffende Duitse bank wel kosten in rekening brengen, dan zullen ze dit (lijkt mij) op het scherm moeten weergeven, zodat je alsnog kunt annuleren.
Bij Creditcards kost het wel geld, ik geloof €4,50 per opname.
Henk Draijer
Euro-Master
Euro-Master

Post by Henk Draijer »

Dit heeft niets te maken met pinnen in Duitsland, dit keer gaat het over Frankrijk.

De Nederlandse onbemande tankstations doen onderstaande ook,
maar hoe het hier precies gaat weet ik ook niet.

Dit is het bericht; Popol's Web Log
maarsy
Euro-Master
Euro-Master

Post by maarsy »

je doet zelf de moeite om je eigen geld op te nemen en de bank gaat er wat aan verdienen
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by eddydevries »

Henk Draijer wrote:Dit heeft niets te maken met pinnen in Duitsland, dit keer gaat het over Frankrijk.

De Nederlandse onbemande tankstations doen onderstaande ook,
maar hoe het hier precies gaat weet ik ook niet.

Dit is het bericht; Popol's Web Log
Het enige, dat ik weet dat ik heb meegemaakt, is dat bij een opname bij een ATM het bedrag gereserveerd en later pas echt afgeboekt werd. Maar dat was steeds voor het exacte bedrag, dus zocht ik er niets achter.

Nu is het natuurlijk ook zo, dat ik nooit meer bij onbemande tankstations tank: als EBT-er wil je altijd biljetten terugkrijgen :wink: .
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
Marco1970
Euro-Master
Euro-Master

Post by Marco1970 »

rlaurenssen wrote:Hebben die stickers er niet altijd opgezeten, ik heb die stickers al meerdere malen gezien, maar er is nooit meer geld van mijn rekening afgeschreven.
Klopt, ik heb ze ook regelmatig gezien. Volgens mij gelden die alleen voor niet-Maestro passen.
EBT Profile: Marco1970
EBT Check Statistics: Marco1970
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Fons »

Zoals in het krantenartikel staat beschreven zijn we in ieder geval tot ergens in 2012 veilig.
Dus we kunnen nog wel een paar afterparty's houden bij de Volksbanken in Duitsland na een meeting.
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

Marco1970 wrote:
rlaurenssen wrote:Hebben die stickers er niet altijd opgezeten, ik heb die stickers al meerdere malen gezien, maar er is nooit meer geld van mijn rekening afgeschreven.
Klopt, ik heb ze ook regelmatig gezien. Volgens mij gelden die alleen voor niet-Maestro passen.
Dat zou inderdaad kunnen, een Duitser heeft mij ooit verteld dat het heel gebruikelijk is in Duitsland om te moeten betalen, indien je bij een "vreemde" bank pint.

Heel misschien ga ik vanavond nog eventjes naar :flag-de: om 300 :note-5: jes te pinnen, dus mocht ik iets vreemds merken dan laat ik het nog wel weten.
Steda
Euro-Master
Euro-Master

Post by Steda »

Was een week geleden op zaterdag in Aken geweest.
Vandaag even de rekening nagekeken.
En er kwamen geen kosten bij.
Was bij Volksbank gaan pinnen. Maar bij Spaarkasse kregen we wel die boodschap te zien. Natuurlijk toen niets gepint.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”