Bestuurskundige opdeling van Nederland

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries

Elmo
Euro-Master
Euro-Master

Bestuurskundige opdeling van Nederland

Post by Elmo »

Op het moment liggen er plannen klaar om EuroBillTracker niet alleen in steden en landen, maar ook in regio's op te delen. Die regio's zullen naast de steden en landen ook in de statistieken opduiken. Het is nu aan de EBT-gemeenschap (ons dus! :wink:) om te bepalen wat die lagen moeten zijn.

Aangezien ik de Nederlandse afgevaardigde in de Raad van Bestuur van de European Association of EuroBillTrackers ben is het aan mij de taak om de discussie over de opdeling van Nederland te beginnen.

Deze opdeling moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • * Er komen maximaal 3 bestuurslagen.
    * Iedere laag mag uit maximaal 500 eenheden bestaan. Als een laag uit duizenden eenheden gaat bestaan wordt het ondoenlijk dit goed te onderhouden.
    * De lagen moeten strikt hiërarchisch zijn.
Nederland is opgedeeld in 12 provincies en op het moment 430 gemeenten. Daarnaast mogen gemeenten volgens de Gemeentewet zichzelf opdelen in deelgemeenten. Op het moment maken alleen Amsterdam (ook wel stadsdelen genoemd) en Rotterdam hier gebruik van.

Mijn voorstel is om Nederland op te delen in 12 provincies, 430 gemeenten en - in het geval van Amsterdam en Rotterdam - ook in 21 (7(A'dam) + 14(R'dam)) deelgemeenten. Als er namelijk al andere gemeenten komen die deelgemeenten instellen, dan zullen dat alleen de grotere gemeenten zijn, dus zullen er waarschijnlijk nooit meer dan 500 deelgemeenten komen. Dit blijft dus keurig binnen de gestelde limieten.

Hebben jullie vragen en/of opmerkingen en/of suggesties? Schroom niet om ze hier te posten!

P.S. @Belgen: ik heb Mr Euro - de Belgische afgevaardigde in de Raad van Bestuur van de European Association of EuroBillTrackers - gevraagd of hij voor jullie een topic over de Belgische opdeling wil openen. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij dit spoedig zal doen.
maarsy
Euro-Master
Euro-Master

Re: Bestuurskundige opdeling van Nederland

Post by maarsy »

ik vroeg me al af waarom we nog geen provincie verdeling hadden
jaibee16
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by jaibee16 »

Kun je hier nog (even) uitleggen wat de voordelen van zo'n nadere opsplitsing zijn ?
De voorgestelde onderverdeling naar gemeenten is nogal onderhoudsgevoelig gezien alle gemeentelijke herindelingsplannen; land en provincies zullen minder snel veranderen (zo schat ik in :wink: ).
PROUD TO BE A MEMBER OF THE FRISIAN (EBT)- TOP 10.
One live, live it !
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by eddydevries »

Elmo wrote:Nederland is opgedeeld in 12 provincies en op het moment 430 gemeenten. Daarnaast mogen gemeenten volgens de Gemeentewet zichzelf opdelen in deelgemeenten. Op het moment maken alleen Amsterdam (ook wel stadsdelen genoemd) en Rotterdam hier gebruik van.

Mijn voorstel is om Nederland op te delen in 12 provincies, 430 gemeenten en - in het geval van Amsterdam en Rotterdam - ook in 21 (7(A'dam) + 14(R'dam)) deelgemeenten. Als er namelijk al andere gemeenten komen die deelgemeenten instellen, dan zullen dat alleen de grotere gemeenten zijn, dus zullen er waarschijnlijk nooit meer dan 500 deelgemeenten komen. Dit blijft dus keurig binnen de gestelde limieten.
Even ter informatie: Ook Den Haag heeft zich opgesplitst in Stadsdelen.
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
De-Ker
Euro-Master
Euro-Master

Post by De-Ker »

Ik (1 van de 2 van De-Ker) vind het een mooi initiatief en ben al direct aan het fantaseren gegaan over alle mogelijkheden die er ontstaan :D .

-De Provincie opdeling lijkt me duidelijk, hier ben ik ook een voorstander van!
-De Gemeente indeling lijkt me een leuke aanvulling mits te site overzichtelijk en gebruiksvriendelijk blijft. (ook voor mindere "computer nerds")
-De Deelgemeenten hoeven voor mij niet te worden toegevoegd, maar als het wel gebeurd heb ik er geen problemen mee.

-------
Op welke termijn zullen deze opdelingen kunnen worden doorgevoerd?
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master

Post by jrnsndrs »

Hoe zit het met de Almeerder stadsdelen? (Almere-Stad, Almere-Buiten etc) Zijn dit deelgemeenten of plaatsen of nog iets anders?
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Crazy Bob »

Elmo wrote:Op het moment liggen er plannen klaar om EuroBillTracker niet alleen in steden en landen, maar ook in regio's op te delen. Die regio's zullen naast de steden en landen ook in de statistieken opduiken. Het is nu aan de EBT-gemeenschap (ons dus! :wink:) om te bepalen wat die lagen moeten zijn.

(...)

Nederland is opgedeeld in 12 provincies en op het moment 430 gemeenten. Daarnaast mogen gemeenten volgens de Gemeentewet zichzelf opdelen in deelgemeenten. Op het moment maken alleen Amsterdam (ook wel stadsdelen genoemd) en Rotterdam hier gebruik van.

Inderdaad zou het wel aardig zijn om te weten wat de toegevoegde waarde hiervan is. Verder denk ik dat inderdaad provincies en gemeentes de logische "opdeel-eenheden" zijn. De toegevoegde waarde van stadsdelen zie ik niet direct in (hoewel het natuurlijk feitelijk wel om een bestuurslaag gaat), maar er is ook niet iets op tegen wat mij betreft.
vermeer
Euro-Master
Euro-Master

Post by vermeer »

Sommige provincie's zijn makkelijk op te delen en sommige niet. Gelderland is Veluwe, Betuwe en Achterhoek. Overijssel is Salland en Twente. Zeeland is Zeeuws-Vlaanderen en eilanden. Zuid Holland is Goeree-Overflakkee, het Groene Hart en Rijnmond. Noordholland en Frieland zijn de eilanden. Flevoland is noord en zuid. Tja en dan beginnen de problemen alles in te delen.
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

Ik vraag mezelf ook af wat de toevoegende waarde hiervan is, het enigste wat ik zou kunnen bedenken is dat je straks een keuze kunt maken bij het invoeren
van de biljetten. Nu moet je de gegevens, Postcode en plaats zelf opgeven, maar als je dus een regio moet kiezen, heb je denk ik minder ruimte voor fouten.

Nu worden er veel foute postcodes en/of woonplaatsen ingegeven, op deze manier kun je wel makkelijk bepalen waar iets nou thuis hoort in het geval van een fout.
Dit is het enigste wat ik kan bedenken, en in dat geval lijkt het me een uitstekend idee.

De indeling van de gemeentes lijkt me prima geschikt hiervoor, en als er iets veranderd is dit makkelijk aan te passen door gemeentes samen te voegen of te
splitsen. Het moet naar mijn mening wel mogelijk blijven om een specifieke plaatsnaam op te kunnen geven aangezien het voor veel mensen een sport is om
er zo veel mogelijk binnen te halen.
Mr Euro
Euro-Master
Euro-Master

Post by Mr Euro »

Het is vooral om statistische redenen. Je kan dan bijvoorbeeld de hitratio van de provincie Limburg zien en vergelijken met bijvoorbeeld Zeeland. Of kijken welke gemeentes van een provincie onder of boven de hitratio zitten van de respectievelijke provincie.

Onze landen zijn eigenlijk te klein om interessante vergelijkingen te maken, maar als je bijvoorbeeld naar Frankrijk kijkt, kan ik me voorstellen dat een departement in Noord Frankrijk een totaal andere hitratio heeft dan bijvoorbeeld een Zuid Frans department.

Dergelijke statistieken zouden bijvoorbeeld ook de competitiedrift binnen een land kunnen in gang steken. Nu hebben we bijvoorbeeld een wedstrijdje BE-NL gedaan, dan zou je bijvoorbeeld een landelijke provinciestrijd kunnen organiseren...

Voor Rotterdam met zijn 14 deelgemeenten zouden jullie een eigen vorm van WIEN-Bingo kunnen maken.

Ik verzin dit nu allemaal in de laatste 10 minuten, dus stel je eens voor wat er allemaal mogelijk is als je er langer over nadenkt!
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by rlaurenssen »

Mr Euro wrote:Het is vooral om statistische redenen. Je kan dan bijvoorbeeld de hitratio van de provincie Limburg zien en vergelijken met bijvoorbeeld Zeeland. Of kijken welke gemeentes van een provincie onder of boven de hitratio zitten van de respectievelijke provincie.

Onze landen zijn eigenlijk te klein om interessante vergelijkingen te maken, maar als je bijvoorbeeld naar Frankrijk kijkt, kan ik me voorstellen dat een departement in Noord Frankrijk een totaal andere hitratio heeft dan bijvoorbeeld een Zuid Frans department.

Dergelijke statistieken zouden bijvoorbeeld ook de competitiedrift binnen een land kunnen in gang steken. Nu hebben we bijvoorbeeld een wedstrijdje BE-NL gedaan, dan zou je bijvoorbeeld een landelijke provinciestrijd kunnen organiseren...
Oke dat is natuurlijk ook een goede reden, maar wat is dan de functie voor het indelen van gemeentes, zoals je al zegt zijn onze landen te klein om een duidelijk statistiek beeld te geven.
Een wedstrijdje tussen verschillende gemeentes of provincies lijkt mij ook niet echt een optie. Het is natuurlijk wel altijd weer leuk om verschillende statistieken te kunnen opzoeken en
vergelijkingen te kunnen maken.

Echter, misschien is het ook een idee om in het achterhoofd te houden, voor als straks deze statistieken compleet en beschikbaar zijn, dat het misschien mogelijk is om deze als standaard
gegevens te gebruiken bij het invoeren van biljetten. Vooral nieuwe gebruikers zullen hier af en toe moeite mee hebben doordat ze geen postcode kennen en vervolgens maar iets invullen.
Het zou naar mijn mening erg makkelijk zijn als je straks een bijvoorbeeld eerst het land kiest, vervolgens de provincie en daarna de gemeente. Men kan vervolgens alsnog de plaats en postcode invullen.

Maar ik heb natuurlijk geen idee of dit mogelijk is en of dit niet ontzettend veel werk is in verband de gegevens die nu al in de database staan.

Edit: Ja, als je er over nadenkt kan je inderdaad veel dingen bedenken. Meer statistieken zijn altijd goed natuurlijk. :D
Mr Euro
Euro-Master
Euro-Master

Post by Mr Euro »

rlaurenssen wrote: Oke dat is natuurlijk ook een goede reden, maar wat is dan de functie voor het indelen van gemeentes, zoals je al zegt zijn onze landen te klein om een duidelijk statistiek beeld te geven.
In computertaal kan je het zo bekijken: Provincie= gemeente 1 + gemeente 2 + gemeente 3 +... Voorbeeldje: Provincie Limburg is de som van alle gemeentes van de provincie Limburg
rlaurenssen wrote: Echter, misschien is het ook een idee om in het achterhoofd te houden, voor als straks deze statistieken compleet en beschikbaar zijn, dat het misschien mogelijk is om deze als standaard gegevens te gebruiken bij het invoeren van biljetten. Vooral nieuwe gebruikers zullen hier af en toe moeite mee hebben doordat ze geen postcode kennen en vervolgens maar iets invullen.
Het zou naar mijn mening erg makkelijk zijn als je straks een bijvoorbeeld eerst het land kiest, vervolgens de provincie en daarna de gemeente. Men kan vervolgens alsnog de plaats en postcode invullen.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Meer velden ingeven voor één biljet in te voeren, is moeilijker maken voor de gebruiker en bijgevolg gaan meer mensen afhaken en krijgen we minder biljetten in de database. Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn?
R/J
Euro-Master
Euro-Master

Post by R/J »

Het lijkt mij het makkelijkst dat ieder profiel wordt toegevoegd aan een provincie en gemeente, dus dat je dat niet zelf hoeft te kiezen. Dat lijkt me meer zin hebben dan iedere keer de provincie te moeten selecteren (dat regelmatig te vergeten en verbeteren).
My NIG stats have finally disappeared. My EBTST stats are still available.
vermeer
Euro-Master
Euro-Master

Post by vermeer »

Laten we het (misschien) houden zo als het is en NIG het werk maar laten doen. Duitsland moet maar eens stoppen dat een regio op een grote hoop gegooid wordt. Dat Kaldenkirchen en 4 plaatsen onder Nettetal gevoegd worden. Rond Goch, Elten en Ahaus worden plaatsen op 1 grote hoop gegooid; waarschijnlijk omdat ze dezelfde postcode hebben.
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master

Post by jrnsndrs »

vermeer wrote:Laten we het (misschien) houden zo als het is en NIG het werk maar laten doen. Duitsland moet maar eens stoppen dat een regio op een grote hoop gegooid wordt. Dat Kaldenkirchen en 4 plaatsen onder Nettetal gevoegd worden. Rond Goch, Elten en Ahaus worden plaatsen op 1 grote hoop gegooid; waarschijnlijk omdat ze dezelfde postcode hebben.
Het gaat hier niet alleen om privé-statistieken van gebruikers (die toch wel achter het wachtwoord zullen worden verstopt) maar ook om de statistieken van alle EBT-ers samen.
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”