Valse eurobiljetten

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
User avatar
dirkpieter
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 37
Joined: Wed Oct 08, 2003 3:50 pm
Location: Los Álamos España

Valse eurobiljetten

Post by dirkpieter »

Winkeliers waarschuwen voor steeds beter nagemaakte euro's

Uitgegeven: 25 oktober 2003 12:55
Laatst gewijzigd: 25 oktober 2003 13:43

LEIDSCHENDAM - De kwaliteit van het valse eurobiljet neemt toe. Winkeliers hebben te maken met steeds beter nagemaakte biljetten. De valse euro's zijn vaak al zo goed dat ze niet meer op te sporen zijn met UV-lampen, zeggen de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en MKB Nederland.

De schade is voor de winkeliers. MKB Nederland en RND zijn voorstander van een compensatieregeling. De RND, waarbij grote ondernemingen als Hema en Blokker zijn aangesloten, pleit voor een meldpunt. Daar kunnen bij twijfel winkeliers een biljet ter controle aangeven.

"Veel valse biljetten zijn te herkennen en moet je gewoon niet aannemen", zei RND-directeur H. Kok zaterdag. "Maar bij twijfel moeten de klant en de winkelier het biljet ter controle kunnen opsturen. Alleen dan haal je systematisch alle valse biljetten uit de roulatie.'' Wanneer dan blijkt dat biljetten vals zijn, moeten winkeliers volgens hem gecompenseerd worden.

In de eerste negen maanden registreerde de Nederlandsche Bank 13.000 valse biljetten. Het aantal valse biljetten haalt eind dit jaar het niveau van voor de introductie van de euro begin 2002, zegt een woordvoerder van de bank. In Europa werden in de eerste helft van 2003 ruim 230.000 valse biljetten gevonden.

Compensatie

Kok twijfelt aan die officiële statistieken. Volgens hem rouleren er veel meer valse biljetten in een subcircuit. "Je mag aannemen dat er veel meer goede vervalsingen zijn." MKB-Nederland is voorstander van een compensatie voor de winkeliers. "Het is onterecht dat een winkelier ervoor opdraait dat hij te goeder trouw een biljet accepteert", zei E. Prins, secretaris betalingsverkeer van MKB-Nederland.

Volgens haar is er inmiddels behoorlijk wat onrust onder winkeliers. "Zij hebben wel zo'n lichtkastje, maar dat werkt niet meer." Er zijn verbeterde UV-kasten op de markt, maar die zouden veel duurder zijn. Prins pleit voor een subsidie op UV-apparaten.

De DNB ziet problemen bij compensatie. "Waar komt dat geld vandaan", vraagt de woordvoerder zich af. Bovendien heeft een dergelijke regeling volgens hem een aanzuigende werking op criminelen en zullen winkeliers minder op de echtheid van een biljet letten. De DNB legt er de nadruk op dat winkeliers vooral zelf moeten opletten. "Er is meer dan een echtheidskenmerk."

Wanneer je een vals eurobiljet zou invoeren op EBT, zou die dan worden opgemerkt? Ik heb wel eens als proef wat veranderd in een serienummer en dat wordt dus niet geaccepteerd.
Last edited by eddydevries on Mon Feb 29, 2016 11:18 pm, edited 1 time in total.
Reason: De titel aangepast, omdat het gaat over biljetten.
asjemenou
miss-tweety
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 46
Joined: Wed Oct 01, 2003 4:58 pm
Location: bennekom, (gld), the netherlands

valse euro's

Post by miss-tweety »

:? ik heb zelf in de winkel ook al eens een valse 20 euro gehad. Hij was perfect nagemaakt, maar in de middengeleider van het biljet op de achterzijde hoort het getal 20 en het euroteken te staan. Het eurosymbool ontbrak, daaraan zagen we dat het nep was. Helaas doe je er niets aan, behalve het biljet in ontvangst te nemen en te vragen hoe ze eraan komen. Als het een vervalser is, dat kan je dat aan het gedrag merken 8) .
User avatar
Blueman
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2229
Joined: Mon Dec 23, 2002 1:44 am
Location: Helmond, The Netherlands
Contact:

Re: valse euro's

Post by Blueman »

miss-tweety wrote::? ik heb zelf in de winkel ook al eens een valse 20 euro gehad. Hij was perfect nagemaakt, maar in de middengeleider van het biljet op de achterzijde hoort het getal 20 en het euroteken te staan. Het eurosymbool ontbrak, daaraan zagen we dat het nep was. Helaas doe je er niets aan, behalve het biljet in ontvangst te nemen en te vragen hoe ze eraan komen. Als het een vervalser is, dat kan je dat aan het gedrag merken 8) .
hmmm
ook maar geluk dat je het op tijd zag...
maar in de middengleuf mis je dus een symbool..
pfff.. moet je maar net weten..
Blue is the color that makes people wild!
User avatar
Venga
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1727
Joined: Tue Mar 04, 2003 7:57 am
Location: Utrecht Netherlands
Contact:

Post by Venga »

Het schijnt trouwensdat winkelpersoneel en bankmedewerkers sowieso nog meer echtheidskenmerken kennen dan het gewone publiek... miss-tweety??
User avatar
Benighted
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 392
Joined: Thu Aug 14, 2003 4:35 pm
Location: Zandvliet (Belgium)
Contact:

Post by Benighted »

Vengaboys wrote:Het schijnt trouwensdat winkelpersoneel en bankmedewerkers sowieso nog meer echtheidskenmerken kennen dan het gewone publiek... miss-tweety??
Als je dagelijks enkele keren dezelfde eurobiljetten in je handen en voor je ogen krijgt zal je na een tijdje wel verschillen merken
Ontdek het Antwerpse polderdorp Zandvliet: http://www.zandvlietdorp.be
User avatar
Blueman
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2229
Joined: Mon Dec 23, 2002 1:44 am
Location: Helmond, The Netherlands
Contact:

Post by Blueman »

B3n|ght3d wrote:
Als je dagelijks enkele keren dezelfde eurobiljetten in je handen en voor je ogen krijgt zal je na een tijdje wel verschillen merken
dat denk ik ook...want als winkelpersoneel dat zou weten, zou iedereen dat eigenlijk wel weten..
Blue is the color that makes people wild!
User avatar
tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 784
Joined: Tue Aug 05, 2003 1:57 pm
Location: hoboken, antwerpen, belgium

Post by tinka »

weten misschien wel, tenminste als je het de mensen vraagt weten ze het toch maar als je vraagt of ze er op letten , dan zeggen ze toch nee
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
User avatar
dirkpieter
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 37
Joined: Wed Oct 08, 2003 3:50 pm
Location: Los Álamos España

Post by dirkpieter »

Naarmate de technieken steeds verfijnder worden met computerdesigns voor de ontwerpers van bankbiljetten is dat ook voor de vervalser beschikbaar en wordt het dus eigenlijk gevaarlijker dan vroeger toen de biljetten nog met de hand werden ontworpen en er geen copiëermachines waren.
Op artikelen in winkels zitten tegennwoordig chipjes die zo klein zijn dat je ze niet meer ziet.
Zoiets zou voor geld eigenlijk ook moeten kunnen en wanneer dan die UV lamp niet meer werkt dat je ze dan op deze manier kan controleren.
Maar ik zie nog wel eens een tijd komen dat je portemonnee in je vingerchip is ingeplant. :D
asjemenou
miss-tweety
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 46
Joined: Wed Oct 01, 2003 4:58 pm
Location: bennekom, (gld), the netherlands

Post by miss-tweety »

Vengaboys wrote:Het schijnt trouwensdat winkelpersoneel en bankmedewerkers sowieso nog meer echtheidskenmerken kennen dan het gewone publiek... miss-tweety??


Er zijn inderdaad meer kenmerken. Ik heb ze ergens opgeschreven. Ik zal het even opzoeken en hier op het forum wat neerzetten. Misschien hebben we daar allemaal wel wat aan. 8)
User avatar
tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 784
Joined: Tue Aug 05, 2003 1:57 pm
Location: hoboken, antwerpen, belgium

Post by tinka »

eens kijken wat ik nog weet. :roll:

-het watermerk moet erop staan en dan nog het juiste ook
-in de zilveren band moet de waarde van het biljet staan
-de getallen in de hoeken van het biljet moeten mooi aaneen sluiten, valse schelen 1 à 2 mm
- onder de fluo moeten de streepjes op het biljet zichtbaar zijn ( toch mee opletten want met erg "oude" zijn ze slecht zichtbaar)

zal nog eens diep nadenken over andere :wink:
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
User avatar
dirkpieter
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 37
Joined: Wed Oct 08, 2003 3:50 pm
Location: Los Álamos España

Post by dirkpieter »

Ik heb meestal alleen maar biljetten uit de muur.
Zouden daar ook valse bij kunnen zitten die er bij de bank doorheen zijn geslipt?
In welke waarden zijn de meeste valse?
asjemenou
User avatar
tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 784
Joined: Tue Aug 05, 2003 1:57 pm
Location: hoboken, antwerpen, belgium

Post by tinka »

dat kan inderdaad voorkomen als er goeie vervalsingen bijzitten, met onze oude belgische franken was dit ook het geval.

de waarden waar men nu voor waarschuwt (en reeds vervalsingen van zijn gevonden) zijn biljetten van 20 en 50 euro omdat dat de meest courante waarden zijn
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
User avatar
dirkpieter
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 37
Joined: Wed Oct 08, 2003 3:50 pm
Location: Los Álamos España

Post by dirkpieter »

In Europa werden in de eerste helft van 2003 ruim 230.000 valse biljetten gevonden.
Ik vind dit nogal onrustbarend. Dat betekent dat er voor gemiddeld zo´n 70 miljoen aan vals geld in omloop is. :evil:
asjemenou
mollie3
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 152
Joined: Tue Sep 02, 2003 10:02 am
Location: Leiden
Contact:

Post by mollie3 »

Van de website van de euro:
De echtheidskenmerken van 5, 10 en 20 euro
Wilt u zeker weten dat u te maken hebt met échte eurobankbiljetten, controleer dan de echtheidskenmerken. Hieronder staan de echtheidskenmerken van de 5, 10 en 20 eurobankbiljetten:

Watermerk
Houdt u een eurobankbiljet tegen het licht, dan wordt het watermerk zichtbaar. Dit watermerk laat zowel een afbeelding zien als de waarde van het biljet in cijfers.

Veiligheidsdraad
In het papier van elk eurobankbiljet zit een donkere verticale draad. Wanneer u het biljet tegen het licht houdt, ziet u deze draad aan de linkerkant van de voorzijde van het bankbiljet.

Baanvormig folie met hologram
Houdt u het bankbiljet schuin, dan ziet u het eurosymbool € en de waarde van het bankbiljet in een glanzende hologrambaan rechts aan de voorkant.

Iriserende baan
Beweegt u het bankbiljet in het licht heen en weer, dan ziet u op de achterkant een glanzende regenboogachtige baan die van kleur verandert. Het eurosymbool € en de waarde van het biljet zijn dan zichtbaar

De echtheidskenmerken van 50, 100, 200 en 500 euro
Wilt u zeker weten dat u te maken hebt met échte eurobankbiljetten, controleer dan de echtheidskenmerken. Hieronder staan de echtheidskenmerken van de 50 100en 200 en 500 eurobankbiljetten:

Watermerk
Houdt u een eurobankbiljet tegen het licht, dan wordt het watermerk zichtbaar. Dit watermerk laat zowel een afbeelding zien als de waarde van het biljet in cijfers.

Veiligheidsdraad
In het papier van elk eurobankbiljet zit een donkere verticale draad. Wanneer u het biljet tegen het licht houdt, ziet u deze draad aan de linkerkant van de voorzijde van het bankbiljet.

Zegelvormig folie met hologram
Houdt u het biljet schuin, dan ziet u een afbeelding en de waarde van het bankbiljet in cijfers in een zegelvormig hologram, rechts aan de voorkant.

Optisch variabele inkt
Beweegt u het bankbiljet in het licht heen en weer, dan ziet u rechtsonder aan de achterkant dat de kleur van de waardecijfers verandert van paars naar olijfgroen of bruin. De kleurverandering komt door een speciale inkt en is afhankelijk van de lichtval.

Meer zetten ze er natuurlijk niet op in verband met mogelijkheid tot vervalsen........ :roll:
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 761
Joined: Mon Nov 03, 2003 11:58 am
Location: Geraardsbergen
Contact:

Post by rufus50 »

Vroeger met het Belgische geld had ik een klant die telkens weerkwam met valse briefjes, Ik melde dit aan de politie en die zeiden dat ze niks konden bewijzen en dat ze dus geen verder onderzoek deden. Daar ik het telkens zag en de briefjes niet aannam kon ik zelf ook jammer genoeg niks bewijzen.

Met de euro's heb ik gelukkig nog geen (denk ik toch) valse ontvangen.

Kan dit programma de valse biljetten ook opsporen? Waarschijnlijk niet zeker?
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”