Vals biljet?

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 14701
Joined: Sat Oct 19, 2002 12:14 am
Location: Netherlands

Post by Fons »

Donald wrote:
Ralf wrote:...als het echt een valse is?
Het microschrift is het moeilijkst om na te maken. Als je dat op je briefje kan lezen is het echt echt. Je vind het microschrift rechts van het Grieks woord "EYPO" op de zijde waar je ook de short code vind.
Waar je ook naar kan kijken is de donkere strook, die zie je als je het biljet in het licht houd, in die strook staat de waarde een aantal keer, steeds in spiegelbeeld.
Als je dat kan lezen, is het biljet als bijna zo goed als zeker echt, want dat is heeeeeel moeilijk om na te maken, zag ik op TV.

Maar je zei dat het een vijfje was, eerlijkgezegd lijkt het mij niet zo nuttig als iemand vijfjes gaat vervalsen, ze zijn namelijk niet zo veel waard.
Maar ze worden niet gecontroleerd op echtheid bij de winkels. Als je het op die manier bekijkt is het misschien wel weer handig/slim om die biljetten te vervalsen.
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Vals biljet?

Post by mrfeanfan »

Afgelopen week beetje problemen gehad bij de bank ..
stortingsautomaat bij de abn gaf aan dat er een vals biljet van 5 euro tussen mijn biljetten zat dus kreeg alle biljetten terug en er zat 1 biljet minder bij dan ik in het automaat stopte (dit stond ook op het briefje dat ik kreeg)
ik naar de balie toe want dat moest ... automaat sloeg op hol en was daarna een tijdje buiten gebruik....

krijg ik twee dagen later een brief in huis dat het onderzocht was en dat ik geen vergoeding kreeg omdat er geen biljet was ingenomen volgens de bank

Ik teken daar bezwaar tegen aan omdat ik daadwerkelijk een biljet minder had teruggekregen. krijg ik een brief terug gisteren dat ze een ander verschil hadden dan de door mij genoemde 5 euro, dat ze het nu gaan onderzoeken maar in eerste instantie niet bereid zijn mijn biljet te vergoeden....

iemand anders al zoiets raars meegemaakt bij het storten bij een bank?
User avatar
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 14701
Joined: Sat Oct 19, 2002 12:14 am
Location: Netherlands

Re: Vals biljet?

Post by Fons »

Slechts één keer een weigering van een biljet. Maar die 10 euro werd gewoon vergoed. Uiteindelijk was er dus niets aan de hand, want het biljet was achteraf gewoon echt!
Bollivierke
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1109
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:01 am
Location: Belgium

Re: Vals biljet?

Post by Bollivierke »

Ik meende ergens gelezen of gehoord te hebben dat de bank je niet vergoed voor een vals biljet. Krijg je dan de keuze om het biljet bij te houden (en dan ergens anders proberen uit te geven) of houden ze het dan bij en ben je je geld kwijt?
User avatar
De Slak
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1935
Joined: Tue Jul 27, 2004 11:43 pm
Location: Mechelen Belgium

Re: Vals biljet?

Post by De Slak »

Bollivierke wrote:Ik meende ergens gelezen of gehoord te hebben dat de bank je niet vergoed voor een vals biljet. Krijg je dan de keuze om het biljet bij te houden (en dan ergens anders proberen uit te geven) of houden ze het dan bij en ben je je geld kwijt?
Dat biljet ben je dan gewoon kwijt. Een vals biljet in omloop brengen is nog altijd strafbaar, dus een bank gaat dat nooit teruggeven.
User avatar
packbell
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5741
Joined: Sat Mar 10, 2007 3:42 pm
Location: Wageningen (NL)

Re: Vals biljet?

Post by packbell »

Rideo Ergo Sum <"Ik lach, dus ik besta">
-----> Statistieken <-----
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Vals biljet?

Post by mrfeanfan »

Ik liep gister over de kermis en het viel me op dat enkele kermiskraampjes een vals 50 euro biljet hadden opgeplakt (bekend serienummer) maar het schijnt dat ze hier door toch 1 of 2 keer per jaar een vals biljet ontdekken.
Bitcoinbill
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 12
Joined: Mon Oct 16, 2017 12:45 am
Contact:

Re: Vals biljet?

Post by Bitcoinbill »

hoe zit het qua invoeren hier op EBT eigenlijk als een biljet vals is?

Klopt de codering/nummering wel van die biljetten?

of zijn het bestaande/gekopieerde nummers die EBT gewoon herkent?
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Vals biljet?

Post by eddydevries »

Vaak weten de "drukkers" niet hoe de serienummers werken. Dus als je ze probeert in te geven klopt het niet.

Maar als ze bijvoorbeeld een bestaand biljet gebruiken en deze kopiëren, dan is het een kloppend serienummer en kan je die gewoon invoeren op EBT.
Het kan echter zijn, dat het serienummer bekend is gemaakt en dat het al in de database zit als "Public Serial".
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
Henk Draijer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 16919
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:41 pm
Location: Zandvoort (NL)
Contact:

Re: Vals biljet?

Post by Henk Draijer »

eddydevries wrote: Maar als ze bijvoorbeeld een bestaand biljet gebruiken en deze kopiëren, dan is het een kloppend serienummer en kan je die gewoon invoeren op EBT.
Ik had een vals biljet, waarvan ik eerste instantie niet zag dat het vals was,
na het invoeren zag ik dat EBTST het biljet fout rekende.
Nadat iemand voor mij de goede shortcode had opgezocht die bij het serienummer hoorde,
kon ik het valse biljet tenminste invoeren zonder dat EBTST het biljet fout rekende.
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Vals biljet?

Post by eddydevries »

Henk Draijer wrote:
eddydevries wrote: Maar als ze bijvoorbeeld een bestaand biljet gebruiken en deze kopiëren, dan is het een kloppend serienummer en kan je die gewoon invoeren op EBT.
Ik had een vals biljet, waarvan ik eerste instantie niet zag dat het vals was,
na het invoeren zag ik dat EBTST het biljet fout rekende.
Nadat iemand voor mij de goede shortcode had opgezocht die bij het serienummer hoorde,
kon ik het valse biljet tenminste invoeren zonder dat EBTST het biljet fout rekende.
Een keer een vals biljet ontvangen (zie commentaar).
Hoewel het officieel verboden is, deze toch maar uitgegeven.
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
Henk Draijer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 16919
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:41 pm
Location: Zandvoort (NL)
Contact:

Re: Vals biljet?

Post by Henk Draijer »

eddydevries wrote:
Henk Draijer wrote:
eddydevries wrote: Maar als ze bijvoorbeeld een bestaand biljet gebruiken en deze kopiëren, dan is het een kloppend serienummer en kan je die gewoon invoeren op EBT.
Ik had een vals biljet, waarvan ik eerste instantie niet zag dat het vals was,
na het invoeren zag ik dat EBTST het biljet fout rekende.
Nadat iemand voor mij de goede shortcode had opgezocht die bij het serienummer hoorde,
kon ik het valse biljet tenminste invoeren zonder dat EBTST het biljet fout rekende.
Een keer een vals biljet ontvangen (zie commentaar).
Hoewel het officieel verboden is, deze toch maar uitgegeven.
Ik hoefde mijn valse :note-50: biljet gelukkig niet uit geven, hij zat in de kluis van de Zandvoortse Apotheek en daar heb ik hem weer achtergelaten.
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Vals biljet?

Post by mrfeanfan »

Geld gestort bij de ABN kreeg 1 apart bonnetje. 1 biljet is voor onderzoek ingenomen binnen 3 weken ontvangt u een reactie. Komt dit iemand bekend voor?
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5242
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: Vals biljet?

Post by de*lerger »

mrfeanfan wrote: Thu Jun 20, 2019 6:46 pm Geld gestort bij de ABN kreeg 1 apart bonnetje. 1 biljet is voor onderzoek ingenomen binnen 3 weken ontvangt u een reactie. Komt dit iemand bekend voor?
Is mij (heel lang geleden) bij de Rabobank eens overkomen. Biljet bleek echt en het het geld is later alsnog op mijn rekening gestort.
My map
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Vals biljet?

Post by mrfeanfan »

de*lerger wrote: Sat Jun 22, 2019 2:32 am
mrfeanfan wrote: Thu Jun 20, 2019 6:46 pm Geld gestort bij de ABN kreeg 1 apart bonnetje. 1 biljet is voor onderzoek ingenomen binnen 3 weken ontvangt u een reactie. Komt dit iemand bekend voor?
Is mij (heel lang geleden) bij de Rabobank eens overkomen. Biljet bleek echt en het het geld is later alsnog op mijn rekening gestort.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de bank (en wat voor biljet het was)
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”