Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by mrfeanfan »

delhaze rond blijkbaar niet af.. had boodschappen voor 5.02 euro. had het geluk dat ik net een muntje van 5 cent in de winkel vond anders had het niet afronden mij een biljet gekost..
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by GWR7007 »

Ik zou me zeker geen expert noemen wat betreft supermarkten geldverkeer etc. in :flag-be: .
Maar wat ik in dat land heb meegekregen is het volgens mijn beperkte kennis wel zo dat ze daar nog steeds de munten van 1 en 2 cent hebben en prijzen ook "gewoon" zijn. Dus dat er niet afgerond wordt.
Dat was tenimste mijn ervaring in Brussel afgelopen jaar tijdens het S-EBTM en ook in Antwerpen en aan de Vlaamse kust.

Of bestaan er Delhaize-winkels in Nederland?
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by mrfeanfan »

ai even vergeten te zeggen ik was in Belgie.
in Nederland zijn alleen de Aldi en de Lidl die niet afronden de andere winkels ronden (bijna) allemaal af op 0m05
User avatar
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3228
Joined: Thu Sep 11, 2008 9:12 pm
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by googlejaps »

mrfeanfan wrote:ai even vergeten te zeggen ik was in Belgie.
in Nederland zijn alleen de Aldi en de Lidl die niet afronden de andere winkels ronden (bijna) allemaal af op 0m05
Ik haal dagelijks mijn lunchpakketje bij de Lidl (in :flag-nl:) en die rondt gewoon af op 5 cent hoor... Lidl in :flag-de: is dat niet...
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by mrfeanfan »

googlejaps wrote:
mrfeanfan wrote:ai even vergeten te zeggen ik was in Belgie.
in Nederland zijn alleen de Aldi en de Lidl die niet afronden de andere winkels ronden (bijna) allemaal af op 0m05
Ik haal dagelijks mijn lunchpakketje bij de Lidl (in :flag-nl:) en die rondt gewoon af op 5 cent hoor... Lidl in :flag-de: is dat niet...
pff vergis ik me hier dan zo in? aldi weet ik zeker maar zal bij de Lidl in Heerenveen de volgende keer eens beter opletten.
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by eddydevries »

mrfeanfan wrote:
googlejaps wrote:
mrfeanfan wrote:ai even vergeten te zeggen ik was in Belgie.
in Nederland zijn alleen de Aldi en de Lidl die niet afronden de andere winkels ronden (bijna) allemaal af op 0m05
Ik haal dagelijks mijn lunchpakketje bij de Lidl (in :flag-nl:) en die rondt gewoon af op 5 cent hoor... Lidl in :flag-de: is dat niet...
pff vergis ik me hier dan zo in? aldi weet ik zeker maar zal bij de Lidl in Heerenveen de volgende keer eens beter opletten.
Bij de Aldi had ik het ook. Ik bood ook aan iedereen aan om de 1- en 2-centmunten bij mij te wisselen: ik raakte ze toch wel kwijt.
Maar sinds een paar hebben de kassa's van elke Aldi die ik bezoek een sticker dat de contante betalingen worden afgerond.

Officieel mag er overigens alleen afgerond wordenals beide partijen (winkel en klant) het ermee eens zijn.
Maar ik heb het nog niet "aangedurfd" om de afronding te weigeren (ook al omdat ik ervoor zorg dat de afronding altijd naar beneden is, dus in mijn voordeel).
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by mrfeanfan »

eddydevries wrote:
mrfeanfan wrote:
googlejaps wrote:
mrfeanfan wrote:ai even vergeten te zeggen ik was in Belgie.
in Nederland zijn alleen de Aldi en de Lidl die niet afronden de andere winkels ronden (bijna) allemaal af op 0m05
Ik haal dagelijks mijn lunchpakketje bij de Lidl (in :flag-nl:) en die rondt gewoon af op 5 cent hoor... Lidl in :flag-de: is dat niet...
pff vergis ik me hier dan zo in? aldi weet ik zeker maar zal bij de Lidl in Heerenveen de volgende keer eens beter opletten.
Bij de Aldi had ik het ook. Ik bood ook aan iedereen aan om de 1- en 2-centmunten bij mij te wisselen: ik raakte ze toch wel kwijt.
Maar sinds een paar hebben de kassa's van elke Aldi die ik bezoek een sticker dat de contante betalingen worden afgerond.

Officieel mag er overigens alleen afgerond wordenals beide partijen (winkel en klant) het ermee eens zijn.
Maar ik heb het nog niet "aangedurfd" om de afronding te weigeren (ook al omdat ik ervoor zorg dat de afronding altijd naar beneden is, dus in mijn voordeel).
ik heb 1x gehad dat ze mijn muntjes niet accepteerden. briefje bij de deur net als biljetten prima, maar het werd toen principe kwestie leidinggevende kwam er bij die zei ook nee... dus ik heb mijn boodschappen laten staan en zei ga wel naar jullie buurman. Toen kon het wel maar hoefde van mij niet meer.. De dag er na was de sticker aangepast dat ze geen 1 en 2 cent accepteerden
User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by HBoZ »

Ennnn daar is de volgende:

Ook Italië stopt met munten 1 en 2 eurocent

Italië schaft per 1 januari 2018 de munten van 1 en 2 eurocent af. Een parlementscommissie stemde zaterdag in met het plan, dat eerder door de Democratische Partij van ex-premier Matteo Renzi werd ingediend.

Prijzen van contante betalingen zullen vanaf 2018 worden afgerond op 5 eurocent, meldt het Italiaanse persbureau Ansa.

De kosten zouden een belangrijke reden zijn om te stoppen met de munten. Het zou 4,2 eurocent kosten om een muntstuk van 1 eurocent te slaan en 5,2 eurocent voor een munt van 2 eurocent.

Italië is niet het eerste land dat de muntstukken in de ban doet. Kort na invoering van de euro was Finland het eerste land dat de 1 en 2 centjes afschafte. Nederland volgde in 2004, België in 2014 en Ierland in 2015.

De eurocenten blijven in die landen wel wettige betaalmiddelen. Het is mogelijk ermee te betalen, maar ze worden niet meer geslagen of als wisselgeld gegeven.
User avatar
wally2cv
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3460
Joined: Sat Aug 09, 2003 12:03 pm
Location: Stad Hamont(51°15´3´´ N 5° 32´29´´ E)
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by wally2cv »

de ene winkel prijst aan 9,99 de andere aan 9,98 allemaal gaan ze waar het 9,98 kost , komen ze aan de kassa betaal je 10€. Kom in ik in de action , moet 60 ct betalen . pas het netjes met kleingeld waar ze altijd om roepen (ook ros geld ) pakken we niet aan kreeg ik te horen . haal 100€ boven en dan pakken ze het wel aan .



2€ aangepast naar 10€
(Eddydevries, forummoderator)
PSV-Fan since 1970

Eppur si muove (Theme 11th worldmeeting of 2cv-friends Ptuj, Slovenia 1995)
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by eddydevries »

wally2cv wrote:de ene winkel prijst aan 9,99 de andere aan 9,98 allemaal gaan ze waar het 9,98 kost , komen ze aan de kassa betaal je 2€.
Waar is die winkel?????
Dan ga ik er meteen heen (iets voor €9,99 kopen en €2 betalen.......)
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
wally2cv
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3460
Joined: Sat Aug 09, 2003 12:03 pm
Location: Stad Hamont(51°15´3´´ N 5° 32´29´´ E)
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by wally2cv »

eddydevries wrote:
wally2cv wrote:de ene winkel prijst aan 9,99 de andere aan 9,98 allemaal gaan ze waar het 9,98 kost , komen ze aan de kassa betaal je 10€.
Waar is die winkel?????
Dan ga ik er meteen heen (iets voor €9,99 kopen en €2 betalen.......)
Foutje Eddy , het is aangepast
PSV-Fan since 1970

Eppur si muove (Theme 11th worldmeeting of 2cv-friends Ptuj, Slovenia 1995)
User avatar
wally2cv
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3460
Joined: Sat Aug 09, 2003 12:03 pm
Location: Stad Hamont(51°15´3´´ N 5° 32´29´´ E)
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by wally2cv »

Het is een pest aan t worden , iedereen betaald met bancontact, omdat ze anders afronden
PSV-Fan since 1970

Eppur si muove (Theme 11th worldmeeting of 2cv-friends Ptuj, Slovenia 1995)
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by eddydevries »

wally2cv wrote:
eddydevries wrote:
wally2cv wrote:de ene winkel prijst aan 9,99 de andere aan 9,98 allemaal gaan ze waar het 9,98 kost , komen ze aan de kassa betaal je 10€.
Waar is die winkel?????
Dan ga ik er meteen heen (iets voor €9,99 kopen en €2 betalen.......)
Foutje Eddy , het is aangepast
Ik heb het voor je ook in het origineel aangepast ;).
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by GWR7007 »

Nu gaan de Belgen waarschijnlijk ook binnenkort beginnen met het afronden

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/24 ... tjes-meer/
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
Steda
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 11801
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:26 am
Location: Lommel, Belgium

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by Steda »

Bij een lokale supermarkt hier dichtbij nl. Peltri in Overpelt rond men af op 5 cent. Omdat ze niet veel 1 en 2 cent hebben.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”