Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
Ralf
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7382
Joined: Fri Feb 13, 2004 1:45 pm
Location: Lottum - Limburg - The Netherlands
Contact:

Post by Ralf »

diana333 wrote:Ik vind het jammer, want waarschijnlijk gaan we weer iets meer betalen aan onze boodschappen dan. En ik was helemaal aan die centen gewend.
Zeker als je achter de kassa werkt.
Maar je kan er nog wel officieel mee betalen dalijk.
User avatar
Batavorum
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1302
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:49 am
Location: Grave, NL
Contact:

Post by Batavorum »

diana333 wrote:Ik vind het jammer, want waarschijnlijk gaan we weer iets meer betalen aan onze boodschappen dan. En ik was helemaal aan die centen gewend.
Dan heb ik nog een tip voor je. Ga met de pinpas betalen, want die bedragen ronden ze niet af. 8)
Of wordt deze tip gezien als vloeken op dit forum :evil:
Sitting at home ... behind my PC ... talking to Europe ... about notes?
User avatar
Ralf
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7382
Joined: Fri Feb 13, 2004 1:45 pm
Location: Lottum - Limburg - The Netherlands
Contact:

Post by Ralf »

Batavorum wrote:
diana333 wrote:Ik vind het jammer, want waarschijnlijk gaan we weer iets meer betalen aan onze boodschappen dan. En ik was helemaal aan die centen gewend.
Dan heb ik nog een tip voor je. Ga met de pinpas betalen, want die bedragen ronden ze niet af. 8)
Of wordt deze tip gezien als vloeken op dit forum :evil:
Ja dat is verkeerde inlichting! :wink:
User avatar
€€F
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 6646
Joined: Wed Mar 10, 2004 8:56 pm
Location: Almelo - Holland
Contact:

Post by €€F »

supermarkt truc ;

je koopt bv. 5 items ;

1.01
1,03
1.05
1.07
1.09

is totaal ; 5.25..

maar eerst reken je af ; 1.03 + 1.09 = 2.12 = 2.10

dan 1.01 en 1.05 = 2.06 = 2.05 8)

dan 1.07 = 1.05 :D
Totaal 5.20

5 cent verdiend = ca. 1% korting op je boodschappen... :roll:

geef toe , is wel belachelijk veel uitzoekwerk en dat neemt de cassiere je natuurlijk niet in dank af ; dus na dit 2-3 keer gedaan te hebben claim je gewoon 1% kassaafrondingskorting. of je blijft zo afrekenen... wat een etter he? 8)
If you can't solve it it's not a problem..

my stats
User avatar
Speukes
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 283
Joined: Fri Oct 10, 2003 4:13 pm
Location: Hasselt, Belgium

Post by Speukes »

FotoVideoStore wrote:supermarkt truc ;
5 cent verdiend = ca. 1% korting op je boodschappen... :roll:

geef toe , is wel belachelijk veel uitzoekwerk en dat neemt de cassiere je natuurlijk niet in dank af ; dus na dit 2-3 keer gedaan te hebben claim je gewoon 1% kassaafrondingskorting. of je blijft zo afrekenen... wat een etter he? 8)
Almelo ligt echt wel in Holland blijkbaar :wink:
User avatar
Elmo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4184
Joined: Mon Oct 14, 2002 4:16 pm
Location: Leiden (Netherlands)

Post by Elmo »

Jules wrote:ik pleit voor een compromis : enkel de muntjes van 1 cent afschaffen. Het verschil tussen 2 en vijf vind ik toch nogal groot.
Maar als een cassière dan €1,03 aan wisselgeld moet teruggeven dan kan dat
niet met €1 + 2ct + 1ct, maar moet dat met 50ct + 2x20ct + 5ct + 4x2ct, dat
is dan nogal omslachtig. Als de 1ct wordt afgeschaft, schaf dan ook de 2ct af.
Dat vind ik wel jammer trouwens, het waren zulke leuke muntjes (vooral de
2ct), en ze verdwijnen alleen maar omdat veel mensen te lui zijn om ze te
gebruiken! :cry: :x
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
User avatar
diana333
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1111
Joined: Tue Nov 18, 2003 9:03 pm
Location: Veendam-Netherlands

Post by diana333 »

De mensen zijn heel erg lui met het wisselgeld. als ik soms vraag om iets er bij dan kijken ze niet eens maar zeggen direct nee, terwijl ik in een oog-opslag kan zien dat ze het wel hebben.
User avatar
tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 784
Joined: Tue Aug 05, 2003 1:57 pm
Location: hoboken, antwerpen, belgium

Post by tinka »

das ook ni leuk.
kwas net begonnen met een spaarpot te vullen met het kleingeld dat ik terugkreeg in de winkel :oops: :lol:
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
User avatar
Batavorum
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1302
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:49 am
Location: Grave, NL
Contact:

Post by Batavorum »

diana333 wrote:De mensen zijn heel erg lui met het wisselgeld. als ik soms vraag om iets er bij dan kijken ze niet eens maar zeggen direct nee, terwijl ik in een oog-opslag kan zien dat ze het wel hebben.
Misschien wel EBT-ers (of munten spaarders) die op deze manier geforceerd extra wisselgeld willen bemachtigen 8)
Sitting at home ... behind my PC ... talking to Europe ... about notes?
User avatar
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 14701
Joined: Sat Oct 19, 2002 12:14 am
Location: Netherlands

Post by Fons »

Ik stond een keer bij een kassa om iets af te rekenen, en toen vroeg de cassière aan mij: 'Heb je nog 2 cent bij'
Ik zei toen 'nee' (ik had het echt niet).
Maar i.p.v. mij gewoon wisselgeld te geven, gaf ze mij een hele lading €0.20 munten (terwijl ik zag dat er genoeg munten van €1 en €2 in de kassa lagen)


En een andere keer stond er iemand voor mij, daaraan werd gevraagd of hij nog 3 cent erbij had.
Maar het verschil was anders maar 1 muntje geweest, als ze het niet had gevraagd was ik veel sneller aan de beurt geweest, want die ene man deed er nogal lang over om nog 2 cent uit z'n portemonnee te halen.
User avatar
Ralf
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7382
Joined: Fri Feb 13, 2004 1:45 pm
Location: Lottum - Limburg - The Netherlands
Contact:

Post by Ralf »

Fons wrote:Ik stond een keer bij een kassa om iets af te rekenen, en toen vroeg de cassière aan mij: 'Heb je nog 2 cent bij'
Ik zei toen 'nee' (ik had het echt niet).
Maar i.p.v. mij gewoon wisselgeld te geven, gaf ze mij een hele lading €0.20 munten (terwijl ik zag dat er genoeg munten van €1 en €2 in de kassa lagen)
De mensen aan de kassa geven het liefste de muntjes uit die ze het meeste in de kassa hebben liggen.
User avatar
tinka
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 784
Joined: Tue Aug 05, 2003 1:57 pm
Location: hoboken, antwerpen, belgium

Post by tinka »

inderdaad, wij houden onze 1 en 2 euros omdat ze die meestal nodig hebben als wisselgeld voor hun karretje :wink:
click me please, im saving points for a IPod
http://www.ipodvoorniks.nl/?page=clicks&ref=7801
User avatar
wimpy
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 104
Joined: Wed Sep 25, 2002 2:57 pm
Location: Sint-Truiden

Post by wimpy »

Weg met die rommel van 1 en 2. En van mij mag men ook alles naar boven afronden. Handelaars hebben het dikwijls al zo moeilijk.
Wat maakt nu uiteindelijk 1 of 2 extra cent op de inflatie per jaar.
User avatar
diana333
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1111
Joined: Tue Nov 18, 2003 9:03 pm
Location: Veendam-Netherlands

Post by diana333 »

Fons wrote:Ik stond een keer bij een kassa om iets af te rekenen, en toen vroeg de cassière aan mij: 'Heb je nog 2 cent bij'
Ik zei toen 'nee' (ik had het echt niet).
Maar i.p.v. mij gewoon wisselgeld te geven, gaf ze mij een hele lading €0.20 munten (terwijl ik zag dat er genoeg munten van €1 en €2 in de kassa lagen)


En een andere keer stond er iemand voor mij, daaraan werd gevraagd of hij nog 3 cent erbij had.
Maar het verschil was anders maar 1 muntje geweest, als ze het niet had gevraagd was ik veel sneller aan de beurt geweest, want die ene man deed er nogal lang over om nog 2 cent uit z'n portemonnee te halen.
Ha ha ik ken ook cassieres die dat doen omdat mensen gewoon geen moeite willen doen om even te kijken of ze het kleine muntje toch niet hebben. Maar ik moet zeggen dat de meeste mensen wel willen bijleggen. En inderdaad sommige mensen hebben het muntje echt niet, dan houdt het op, maar dan hebben ze toch eerst even gekeken en dat is een groot verschil dan de mensen die direct bot nee zeggen.
Mariusjr
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 472
Joined: Tue Apr 11, 2006 1:04 am
Location: Maassluis

Post by Mariusjr »

In 1980 werd de cent afgeschaft. Daarna werden ook bedrage afgerond op 5 cent, bij het betalen.
Noodgedwongen, dus.

Nu is het een andere situatie, eigenlijk omgekeerd, 1 (en 2 cent) zijn er nog wel, en is nog steeds een wettig betaalmiddel! Alleen mogen de winkeliers nu ook afronden. Maar dus niet noodgedwongen.

Alleen nu komt het.. veel winkeliers van winkels die afronden, denken dat ze de 1 en 2 cent dus niet meer aan hoeven te nemen! Wat dus pertinent onjuist is!

Ik had het vandaag ook weer. Was 7,93, zij zegt, 7,95. Ik leg 7,93 neer, (ik moet toch ook van mijn muntgeld af!) nee, zegt ze, 7,95 !
Mooi niet. als je gepast kan betalen, dan mag je gewoon met 1 en 2 cent betalen!
Als ZIJ af willen ronden, ok... maar JIJ hoeft dat NIET te doen!

echt.. heel principieel van mij.. desnoods laat ik de chef erbij halen, of de politie van mijn part.. en anders laat ik de boodschappen staan!

Hetzelfde met de zilveren 5 eurostukken wat heel veel winkeliers niet kennen!

Marius
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”