Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
nickzy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1702
Joined: Mon Jul 04, 2005 8:43 pm
Location: Rotterdam (The Netherlands)

Post by nickzy »

In hotels krijg je meestal nog wel in centen terug en kun je er ook zeker mee betalen!
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Post by MDeen »

Mariusjr wrote: Precies! En dat MAG dus NIET!
Ik roep iedereen op om voortaan alle bedragen welke eindigd op 3, 4, 8 en 9 cent exact gepast te betalen. Dit MOETEN ze aannemen! Haal de chef erbij, desnoods de politie.. en anders gewoon alles laten staan!

Ik ben het wel van plan in ieder geval!
Ik denk dat je daar problemen mee gaat krijgen. Volgens de Nederlandse Bank:
Wanneer u bij de kassa met contant geld afrekent, mag de winkelier het bedrag afronden op een veelvoud van 5 eurocent. De winkelier moet wel duidelijk aangeven met een sticker op de pui en bij de kassa dat er wordt afgerond.
Ze moeten wel 1 en 2 cent munten accepteren, maar dat betekent niet dat je contant gepast mag betalen als de winkelier afrondt.
Maar je kunt dergelijke bedragen natuurlijk ook electronisch afrekenen.
User avatar
yli
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5870
Joined: Mon Dec 20, 2004 4:34 am
Location: TILBURG
Contact:

Post by yli »

Volgens mij mag een winkelier zelf beslissen welk geld hij aanneemt of niet.

Dit geldt zowel voor 1 en 2 eurocenten, als voor 100, 200 of 500 euro biljetten. Maar als met een bedrag van zeg 40 euro in munten van 5 eurocent wil betalen, mag de winkelier dit volgens mij weigeren (net zoals een rekening van 2000 euro in alleen 5 euro biljetten - nou ja, zullen wel paar EBT'ers ooit gedaan hebben)

Over het algemeen levert hij niet echt problemen op. In Luxemburg heb ik wel eens voorzichtig gevraagd of ik bij een tankstation een blikje cola (65 ct) met 100 euro mocht betalen..... dit had ik beter niet kunnen doen, want ik werd nogal vreemd aangekeken - natuurlijk kon dit !

Het niet betalen van een afrondingscent (bijv. 3 euro 49) en dan weigeren 3 euro 50 te betalen lijkt me niet verstandig - en is ook gewoon onmogelijk, aangezien het feit dat er afgerond wordt door middel van een sticker word aangegeven (zie vorige post). Aan de andere kant denk ik dat het wel mag een bedrag van 3 euro 52 te betalen in plaats van 3 euro 50 (ja, het principe moet dan wel twee kanten op geredeneerd worden)

Vreemde is wel dat electronische betaalde bedragen niet afgerond worden. Men kan dus afhankelijk van het bedrag besluiten een paar centen voordeliger uit te zijn.
Jelle zonder internet. Het was een leuke hobby, maar niet mijn hobby. Een leven zonder internet is mijn ding. Een leven van geld uitgeven in plaats van tracken zeg maar.... hahaha. Ja, er mag gelachen worden.
Inloggen op site lukt niet meer, maakt niet uit. Ik snap toch niets van nieuwe biljetten :lol:
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Post by MDeen »

yli wrote:Vreemde is wel dat electronische betaalde bedragen niet afgerond worden. Men kan dus afhankelijk van het bedrag besluiten een paar centen voordeliger uit te zijn.
Dat was vroeger, in het Gulden-tijdperk, ook zo.
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Post by eddydevries »

MDeen wrote:
yli wrote:Vreemde is wel dat electronische betaalde bedragen niet afgerond worden. Men kan dus afhankelijk van het bedrag besluiten een paar centen voordeliger uit te zijn.
Dat was vroeger, in het Gulden-tijdperk, ook zo.
Hier houd ik ook rekening mee bij onze kantine: daar kan je chippen of contant betalen (waarbij het wel afgerond wordt). Als het voor mij voordelig is om contant te betalen, doe ik dat ook; anders met de chipknip.
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
yli
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5870
Joined: Mon Dec 20, 2004 4:34 am
Location: TILBURG
Contact:

Post by yli »

Ik betaal alles contant, zelf m'n treinkaartjes (nou ja behalve als ik via internet een kaartje bij onze oosterburen koop)
Jelle zonder internet. Het was een leuke hobby, maar niet mijn hobby. Een leven zonder internet is mijn ding. Een leven van geld uitgeven in plaats van tracken zeg maar.... hahaha. Ja, er mag gelachen worden.
Inloggen op site lukt niet meer, maakt niet uit. Ik snap toch niets van nieuwe biljetten :lol:
User avatar
nickzy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1702
Joined: Mon Jul 04, 2005 8:43 pm
Location: Rotterdam (The Netherlands)

Post by nickzy »

yli wrote:Ik betaal alles contant, zelf m'n treinkaartjes (nou ja behalve als ik via internet een kaartje bij onze oosterburen koop)
Dan word er toch 0.50 cent extra berekent voor administratie koste?
Dat heb ik in elkgeval wel een paar keer gehad.. maar soms ook weer niet.... heel raar :?
User avatar
yli
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5870
Joined: Mon Dec 20, 2004 4:34 am
Location: TILBURG
Contact:

Post by yli »

Ja, vreemd genoeg klopt dat. Gewoon te gek voor woorden om 50 eurocent te vragen om een kaartje bij het loket te kopen.

Maar ik gebruik het kleingeld dat ik dankzij mijn EBT activiteiten ontvang, om bij een automaat die kleingeld accepteert (helaas doen niet alle automaten dit) een treinkaartje te kopen.
Jelle zonder internet. Het was een leuke hobby, maar niet mijn hobby. Een leven zonder internet is mijn ding. Een leven van geld uitgeven in plaats van tracken zeg maar.... hahaha. Ja, er mag gelachen worden.
Inloggen op site lukt niet meer, maakt niet uit. Ik snap toch niets van nieuwe biljetten :lol:
User avatar
De Slak
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1935
Joined: Tue Jul 27, 2004 11:43 pm
Location: Mechelen Belgium

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by De Slak »

Ik vroeg me eigenlijk af op welke manier dit (het afronden op 5 eurocent) tegenwoordig aangeven wordt in Nederland. Bepaalde stickers of zo?
Ik heb het eigenlijk nog niet opgemerkt.
De stickers met daarop biljetten van 100, 200 en 500 €, die niet aanvaard worden, zijn me wel bekend.
User avatar
Elmo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4184
Joined: Mon Oct 14, 2002 4:16 pm
Location: Leiden (Netherlands)

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by Elmo »

Intussen is het zo gewoon geworden en zijn wij er zo aan gewend geraakt dat het niet meer wordt aangegeven. De bekende uitzondering bij ons is de Aldi. De meeste winkels nemen de 1- en 2-centjes wel aan, ook al wordt er afgerond en kan er in principe gepast betaald worden. Heel af en toe krijg je zelfs 5 cent in 1- en 2-centjes terug (als de 5-centjes op zijn).
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
User avatar
rlaurenssen
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 903
Joined: Tue Mar 26, 2002 9:50 pm
Location: Hellevoetsluis, Netherlands

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by rlaurenssen »

De Slak wrote:Ik vroeg me eigenlijk af op welke manier dit (het afronden op 5 eurocent) tegenwoordig aangeven wordt in Nederland. Bepaalde stickers of zo?
Ik heb het eigenlijk nog niet opgemerkt.
De stickers met daarop biljetten van 100, 200 en 500 €, die niet aanvaard worden, zijn me wel bekend.
Het zijn deze stickers die je tegenwoordig bijna overal ziet in Nederland:
Image
User avatar
De Slak
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1935
Joined: Tue Jul 27, 2004 11:43 pm
Location: Mechelen Belgium

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by De Slak »

Bedankt voor jullie reacties, maar ik kan me niet herinneren dat ik deze affiche al ooit gezien heb.
Maar ik ga mijn best doen om ze binnenkort eens te spotten. :D
User avatar
R/J
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2300
Joined: Fri May 16, 2008 12:04 pm
Location: Eindhoven & omgeving, Nederland

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by R/J »

De Slak wrote:Bedankt voor jullie reacties, maar ik kan me niet herinneren dat ik deze affiche al ooit gezien heb.
Maar ik ga mijn best doen om ze binnenkort eens te spotten. :D
Volgens mij zijn ze in het echt veel, veel kleiner dan dit plaatje.
My NIG stats have finally disappeared. My EBTST stats are still available.
User avatar
maarsy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4270
Joined: Tue Mar 17, 2009 11:18 pm
Location: merchtem

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by maarsy »

:? was me nog niet opgevallen in nederland dacht dat zoiets enkel in finland was

wat al erg genoeg is dat begint met 1 en 2 eurocent en binne enkele jaren ronden ze af op 1 euro

dat je biljetten van :note-500: niet aan neemt das begrijpelijk maar het is nu eenmaal zo dat munten bestaan en ze zullen gebruikt worden of ze nu willen of niet

ik heb nog een paar honderden nederlandse centjes die van malta komen :twisted: ik zal er aan denken de volgende keer ik naar nederland ga
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by MDeen »

Betalen met 1 en 2 cent munten is dan ook volkomen legaal, die moeten ze accepteren. En volgens mij wordt er ook niet moeilijk gedaan als je gepast (niet afgerond) met muntjes betaalt. Per slot van rekening worden pin-transacties ook niet afgerond.
En niet alle winkels ronden af (volgens mij ken ik er maar 2 in mijn omgeving).

De reden dat dit ooit is ingevoerd is dat we in het guldentijdperk muntjes van 1 en 5 cent hadden en niets ertussen (bedenk: Nederland had het 1-2,5-5 systeem) en de 1 cent muntjes waren in die tijd gewilde verzamelobjecten (een fles met 1 cent muntjes erin was iets wat je best wel eens zag). En omdat de kostprijs van het maken van een 1 cent munt hoger was dan de intrinsieke waarde werd besloten om die 1 cent munt maar af te schaffen en daarom ook alle contante betalingen af te ronden op 5 cent. Dit was in 1980, toevallig ook met de invoering van de Beatrix munt (die met de hokjes aan de voorzijde). Beatrix heeft dus nooit op een cent gestaan.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”