Wat een ellende

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
Henk Draijer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 16919
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:41 pm
Location: Zandvoort (NL)
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by Henk Draijer »

User avatar
wilg
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 244
Joined: Thu Oct 10, 2002 10:23 pm
Location: Warmond, Netherlands

Re: Wat een ellende

Post by wilg »

User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by HBoZ »

Rabo nieuw vossemeer doet ook mee....
User avatar
aloxe
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1637
Joined: Sun Aug 03, 2008 8:22 pm
Location: Libeň
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by aloxe »

Ik was in Amsterdam van 27 tot 29 april. :D

Ik heb mijn rabocard gemiste :cry:
a̳l̳o̳x̳e̳ • my other statsmy map of France
User avatar
erasmuston
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 14198
Joined: Fri Jan 27, 2006 10:31 am
Location: Leiden, the Netherlands

Re: Wat een ellende

Post by erasmuston »

Je verdient genoeg, maar je bankpas zegt nee
Maxim Februari
9 mei 2017

Moord! Brand! De vlag van Europa staat niet langer op ons geld. Die is vervangen door het logo van ABN Amro en American Express. Heb u het niet gezien? Is het u niet opgevallen? Vreemd. Het lijkt trouwens niemand op te vallen, daarom schreeuw ik in persona moord en brand. Was ik maar een populist, dan leidde ik een volksoproer.

Laat ik voor het gemak beginnen bij Ebele Wybenga, die dit weekend in Het Blad bij de NRC schreef over een poging zijn croissants met munten te betalen. Uit veiligheidsoverwegingen nam de bakker niet langer baar geld aan. Alsof bankbetalingen zo veilig zijn, wierp Wybenga in gedachten aan de bakker tegen. En voor de klant is het allemaal geen vooruitgang, dit betalen via de bank. Je bent als klant „steeds minder meester” over je betaalgedrag. Je laat een dataspoor achter dat misbruikt kan worden en je weet niet waar je virtuele geld uithangt.

Deze croissantoverpeinzing van Wybenga zou ik graag aanvullen met een Coca-Cola-overpeinzing van financieel journalist Brett Scott. Die was dit jaar in Nederland op bezoek bij de universiteit van Delft en wilde Coca-Cola kopen bij een automaat. Maar die accepteerde alleen cards. En niet de zijne. „Not all cards are created equal”, schreef Scott. Je zou denken dat zo’n automaat een simpele overeenkomst als koop wel kon regelen. „Waarom gaat deze vervloekte machine dit contract dan niet met me aan?”, gromde Scott. Je wilt Cola, je hebt geld, maar je kunt niet met je geld betalen.

Laat ik als derde overpeinzing dan mijn eigen observatie nog eens herhalen dat we niet langer betalen met geld waarop het symbool van de Europese Unie staat, maar met passen en kaarten vol logo’s van bedrijven. De vlag van Europa is vervangen door de vlag van Visa: dat is toch opzienbarend? Ons oude geld was publiek geld en, zoals Scott zegt, in principe „open access”. Je kon alles en iedereen ermee betalen. Het nieuwe geld is privaat. Het maakt je bij iedere aankoop afhankelijk van toestemming door bedrijven.

Dat die bedrijven een oorlog zijn begonnen tegen publiek geld is dus niet zo verrassend. Ze willen samen met staten binnenkort de hele wereld ontcashen. Het aantal pinautomaten wordt teruggedrongen, grote bankbiljetten worden afgeschaft en contante betalingen bemoeilijkt. IMF-econoom Alexei Kireyev heeft onlangs een paper geschreven waarin hij landen adviseert hoe snel te ontcashen zonder het publiek wakker te maken. The Macroeconomics of De-Cashing heet het en Kireyev benadrukt erin dat de private en publieke sector vooral moeten samenspannen tegen de burger.

In plaats van staatsmunten komt er dan alleen nog privaat geld: onze bankrekening. Dat is eigenlijk geen geld, maar een soort puntensysteem in bezit van private partijen die voor het gebruik een beloning vragen. Vragen ze te veel, dan kun je in een cashloze wereld niet meer van ze af, want je kunt je krediet niet meer omzetten in munten en biljetten. En intussen ben je voor het gebruik van dat krediet afhankelijk van ze geworden. Je hebt genoeg verdiend, je wilt Cola, maar je bankpas zegt nee. Je hebt krediet, maar je krijgt er geen bier meer voor, geen kritische boeken, geen politiek onwenselijk ticket naar Turkije.

Vanzelfsprekend luidt de belofte van de ontcashers dat we er allemaal beter van worden. Vooral de armen natuurlijk. De rijken beweren altijd dat de armen profiteren. Maar hoe? Geef ik vandaag een paar euro aan de daklozenkrantverkoper, dan kan die daarmee iets anders kopen. Wriemelen de grote private partijen zich morgen met hun pasjes tussen mij en mijn daklozenkrantverkoper, dan blijft er van die euro’s vanzelf weinig over. De armen en cashloosheid: je ziet niet meteen hoe dat een heilzame combinatie is.

Het boeiendst is de vraag waarom overheden af willen van het staatsgeld, en waarom ze hun taak binnenkort overdoen aan bedrijven. Critici van de ontwikkeling wijzen op overheidscontrole: de ontcashing biedt overheden en banken greep op je hele leven. Daarmee krijgen ze invloed op je gedrag en kunnen ze je dirigeren via je bankrekening. Dat is zo, maar dat is alleen zo omdat staten hun invloed op de burgers kennelijk volledig willen gaan uitoefenen via de datastromen van banken en bedrijven. Als dat geen lugubere nieuwe verhouding is!

Hoera, zeggen de media deze dagen. Hoera, de globalisering heeft gewonnen van het openlijk enge nationalisme in Frankrijk. Hoera voor de vrije handel, hoera voor de markt. Ja, ja, juich maar niet te vroeg, zeg ik. De volgende keer dat u uw boodschappen niet betaalt met de Spaanse koning of de Duitse adelaar, maar met het logo van de ING, zou ik toch eens wat langer naar dat globaliseringslogo kijken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/09/je ... 0-a1557743
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Wat een ellende

Post by ludofaki »

Betaal je met wat UNC biljetten van :note-5: in de winkel, gaat de winkelier ze verkreukelen :x Omdat ze anders nog wel eens aan elkaar willen blijven plakken.

Maar goed, Jelmer en Boozebelly, er is dus weer een leuk stapeltje :note-5: in omloop in het centrum ;)
User avatar
Henk Draijer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 16919
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:41 pm
Location: Zandvoort (NL)
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by Henk Draijer »

ludofaki wrote:Betaal je met wat UNC biljetten van :note-5: in de winkel, gaat de winkelier ze verkreukelen :x Omdat ze anders nog wel eens aan elkaar willen blijven plakken.

Maar goed, Jelmer en Boozebelly, er is dus weer een leuk stapeltje :note-5: in omloop in het centrum ;)
Heb ik jaren geleden ook eens gehad, 3 x 10 nieuwe :note-5:jes werden 3 propjes oude bankbiljetten.
Ze deden het om dezelfde reden.
User avatar
arjanvs
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2959
Joined: Tue Oct 14, 2003 11:09 pm
Location: huizen netherlands

Re: Wat een ellende

Post by arjanvs »

Ik heb een verschil van 1 biljet.
Bij mijn biljetten staat de teller op 161113
En in de ranglijst 161112 :?
Hoe is dit mogelijk ?
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Wat een ellende

Post by ludofaki »

arjanvs wrote:Ik heb een verschil van 1 biljet.
Bij mijn biljetten staat de teller op 161113
En in de ranglijst 161112 :?
Hoe is dit mogelijk ?

Even wachten, duurt soms even totdat het verwerkt is.
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by eddydevries »

Je kan merken dat ik minder invoer: mijn laatste hit was vorige maand (mijn laatste actieve hit was zelfs ruim 2 maanden geleden). Het wordt dus weer eens tijd........
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by HBoZ »

eddydevries wrote:Je kan merken dat ik minder invoer: mijn laatste hit was vorige maand (mijn laatste actieve hit was zelfs ruim 2 maanden geleden). Het wordt dus weer eens tijd........
Dan kan je die 50jes beter links laten liggen :wink:
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: Wat een ellende

Post by Crazy Bob »

HBoZ wrote:
eddydevries wrote:Je kan merken dat ik minder invoer: mijn laatste hit was vorige maand (mijn laatste actieve hit was zelfs ruim 2 maanden geleden). Het wordt dus weer eens tijd........
Dan kan je die 50jes beter links laten liggen :wink:
Ik heb daar een andere mening over...
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5242
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: Wat een ellende

Post by de*lerger »

Crazy Bob wrote:
HBoZ wrote:
eddydevries wrote:Je kan merken dat ik minder invoer: mijn laatste hit was vorige maand (mijn laatste actieve hit was zelfs ruim 2 maanden geleden). Het wordt dus weer eens tijd........
Dan kan je die 50jes beter links laten liggen :wink:
Ik heb daar een andere mening over...
Ik ook
My map
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5242
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: Wat een ellende

Post by de*lerger »

.
Last edited by de*lerger on Sun May 21, 2017 12:46 am, edited 1 time in total.
My map
JelmerS
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 258
Joined: Sun Jan 18, 2015 12:13 am

Re: Wat een ellende

Post by JelmerS »

De geldautomaat waar ik regelmatig geld pinde... :(

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/121959/ ... maat-Emmen

En dit is het gevolg...

https://drimble.nl/regio/drenthe/emmen/ ... emmen.html
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”