afschaffen biljet 500 euro

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

afschaffen biljet 500 euro

Post by mrfeanfan »

Greennote
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 11
Joined: Wed Jan 22, 2014 1:08 pm

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by Greennote »

Ik ben erg benieuwd of iemand hier voorstander is van het afschaffen van het :note-500: biljet. Ik vind het een beetje symboolpolitiek, criminelen gaan zonder problemen over op andere coupures, of desnoods andere valutas (1000CHF, 10.000 BND/SGD (de SGD variant wordt ook afgeschaft trouwens), 1000SGD/SGD). Daarnaast zijn de 100 dollar biljetten volgens mij nog verreweg het meest populair bij criminelen terwijl die toch een veel lagere waarde hebben.
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by ludofaki »

Als het door gaat mogen ze wel heel b wat :note-200: bij gaan drukken :lol:
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by GWR7007 »

Ten eerste:
Waarom wil men de Duitsers hun cadeau wegnemen :mrgreen: ? Ik las ergens dat de :note-500: een compromis was omdat we vroeger van de 1.000 DM biljet hielden. Geen ander land had zo grote biljetten (qua waarde) behalve :flag-de: . En omdat het 1.000DM biljet ook voor de stabiliteit van de DM stond.....
Ten tweede:
In :flag-de: zijn ze sowieso straks overbodig als de 5.000€ limiet voor contante betalingen doorgaat :roll: . Hebben ze in Berlijn op dit moment eigenlijk niets beters te doen :? ??

Maar serieus:
Als je wat vaker berichten over geld leest dat de politie bij huiszoekingen bij verdachten in besalg neemt dan kun je vaststellen dat er meestal :note-50: rondliggen. Tenminste op de beelden van de :flag-nl: politie...

Mijn meening is: Als je het :note-500: -biljet afschaft dan gebruiken criminelen/terroristen etc. kleinere coupures ( :note-50: / :note-100: / :note-200: / etc.) of andere valuta's.
Qua symboliek misschien goed maar in de praktijk niet echt doeltreffend denk ik.
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
maarsy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4270
Joined: Tue Mar 17, 2009 11:18 pm
Location: merchtem

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by maarsy »

10 000 bef was halverwege :note-500: , met de inflatie klonk 500 niet zo slecht
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by ludofaki »

GWR7007 wrote:Ten eerste:
Waarom wil men de Duitsers hun cadeau wegnemen :mrgreen: ? Ik las ergens dat de :note-500: een compromis was omdat we vroeger van de 1.000 DM biljet hielden. Geen ander land had zo grote biljetten (qua waarde) behalve :flag-de: . En omdat het 1.000DM biljet ook voor de stabiliteit van de DM stond.....
Ten tweede:
In :flag-de: zijn ze sowieso straks overbodig als de 5.000€ limiet voor contante betalingen doorgaat :roll: . Hebben ze in Berlijn op dit moment eigenlijk niets beters te doen :? ??
Wellicht is daar makkelijker over te debaterrn dan over vluchtelingen? :lol:
Maar serieus:
Als je wat vaker berichten over geld leest dat de politie bij huiszoekingen bij verdachten in besalg neemt dan kun je vaststellen dat er meestal :note-50: rondliggen. Tenminste op de beelden van de :flag-nl: politie...

Mijn meening is: Als je het :note-500: -biljet afschaft dan gebruiken criminelen/terroristen etc. kleinere coupures ( :note-50: / :note-100: / :note-200: / etc.) of andere valuta's.
Qua symboliek misschien goed maar in de praktijk niet echt doeltreffend denk ik.
Sowieso gebruiken criminelen nog steeds meer dollars dan euro's en in elke valuta zullen ze de grootste coupure pakken logischerwijs
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by mrfeanfan »

http://m.telegraaf.nl/article/25724968/comments

afschaffing komt steeds dichterbij
User avatar
maarsy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4270
Joined: Tue Mar 17, 2009 11:18 pm
Location: merchtem

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by maarsy »

ik heb al gemerkt dat de meeste belfius stortingsautomaten de optie :note-500: niet meer geven , en over 2 weken een gezien die :note-10: had , ik vroeg me af of ze er :note-200: gingen insteken maar blijkbaar zijn ze al met :note-10: begonnen
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by eddydevries »

Het schijnt toch wel officieel te zijn.

Van het 500-Euro-biljet komt geen "Europa-serie"-variant:
[u][color=#0000FF]http://www.nieuwe-eur ... color][/u] (bericht van de ECB).
Maar de oude serie blijft WEL geldig (maar zal steeds zeldzamer worden, omdat die toch wel verslijten).

Het adres is te lang voor EBT om er een link van te maken, "tinyurl" werkt ook niet omdat die niet om kan gaan met ë en €.
Jullie zullen het blauwe/onderstreepte gedeelte dus zelf in de adresbalk moeten kopiëren.
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by ludofaki »

eddydevries wrote:Het schijnt toch wel officieel te zijn.

Van het 500-Euro-biljet komt geen "Europa-serie"-variant:
[u][color=#0000FF]http://www.nieuwe-eur ... color][/u] (bericht van de ECB).
Maar de oude serie blijft WEL geldig (maar zal steeds zeldzamer worden, omdat die toch wel verslijten).

Het adres is te lang voor EBT om er een link van te maken, "tinyurl" werkt ook niet omdat die niet om kan gaan met ë en €.
Jullie zullen het blauwe/onderstreepte gedeelte dus zelf in de adresbalk moeten kopiëren.
Dat had ik laatst ook gelezen ja. Nja als je ziet in hoe goede staat de Duisenberg :note-500: tjes nog zijn zullen ze nog wel even blijven. Zullen ze nog niet even de persen extra aanslingeren in het jaar dat ze voor het laatst mogen worden gedrukt denk ik?

Deze link werkt wel denk ik
https://goo.gl/UfVhL5
User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by HBoZ »

ludofaki wrote:
eddydevries wrote:Het schijnt toch wel officieel te zijn.

Van het 500-Euro-biljet komt geen "Europa-serie"-variant:
[u][color=#0000FF]http://www.nieuwe-eur ... color][/u] (bericht van de ECB).
Maar de oude serie blijft WEL geldig (maar zal steeds zeldzamer worden, omdat die toch wel verslijten).

Het adres is te lang voor EBT om er een link van te maken, "tinyurl" werkt ook niet omdat die niet om kan gaan met ë en €.
Jullie zullen het blauwe/onderstreepte gedeelte dus zelf in de adresbalk moeten kopiëren.
Dat had ik laatst ook gelezen ja. Nja als je ziet in hoe goede staat de Duisenberg :note-500: tjes nog zijn zullen ze nog wel even blijven. Zullen ze nog niet even de persen extra aanslingeren in het jaar dat ze voor het laatst mogen worden gedrukt denk ik?

Deze link werkt wel denk ik
https://goo.gl/UfVhL5
Google tinyurl maken werkt wel, maar dan moet je geen [ achter je url zetten want dan krijg je nog een foutmelding :wink:

In 2014 zijn de 500jes voor het laatst bijgedrukt en wel zo'n 85 miljoen stuks. In de grafiek hieronder kan je zien dat op het moment zo'n 550 miljoen in omloop zijn. Verwachting is dat er nu alleen nog maar europa biljetten worden gedrukt (volgend jaar 100 en 200).
Attachments
Oplage in circulatie sinds jan 2016 al met 10% gekrompen
Oplage in circulatie sinds jan 2016 al met 10% gekrompen
ecb oplage 13-16.png (23.44 KiB) Viewed 1704 times
User avatar
De Slak
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1935
Joined: Tue Jul 27, 2004 11:43 pm
Location: Mechelen Belgium

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by De Slak »

Zoals gepland gaan de centrale banken van de eurozone vanaf januari geen biljetten van 500 euro meer uitgeven, wegens een te kwalijke reputatie. Duitsland en Oostenrijk krijgen evenwel wat uitstel.
“Vanaf 27 januari zullen 17 van de 19 nationale centrale banken geen biljetten van 500 euro meer uitgeven”, aldus de Europese Centrale Bank (ECB). De centrale banken van Duitsland en Oostenrijk stoppen daar pas op 26 april mee.

De beslissing van de ECB dateert al van mei 2016. Het biljet van 500 euro kan “illegale activiteiten faciliteren”, klonk het toen.

521 miljoen biljetten in omloop
Volgens de ECB blijven de bestaande bankbriefjes van 500 euro een wettelijk betaalmiddel en kunnen ze dus nog steeds worden gebruikt om te betalen, behouden ze altijd hun waarde en kunnen ze ook voor onbeperkte tijd ingewisseld worden bij de centrale banken. In november waren er nog bijna 521 miljoen biljetten van in omloop.
In de praktijk is het al van 2014 geleden dat nog biljetten van 500 euro van de drukpersen rolden. Sindsdien wordt aan de vraag voldaan door de biljetten in omloop en in stock.

Bron: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/la ... ~a3083f72/
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by MDeen »

De Slak wrote: Mon Dec 31, 2018 11:40 pm
De beslissing van de ECB dateert al van mei 2016. Het biljet van 500 euro kan “illegale activiteiten faciliteren”, klonk het toen.
Ik kan dat toch niet anders lezen als "geld kan illegale activiteiten faciliteren".
Wat is de volgende stap, het biljet van :note-200: verbieden?
Daarbij, op de foto's die je wel eens ziet als ze weer eens een drugshuis hebben opgerold zie je voornamelijk :note-10: :note-20: :note-50: en een paar :note-100: Ik denk dat die coupures veel belangrijker zijn in het zwart geld circuit.
User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by HBoZ »

Aan het einde van de week is het zover, ook Duitsland en Oostenrijk stoppen met de uitgifte van :note-500:
TheUndertaker
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 478
Joined: Fri Aug 03, 2018 9:12 am

Re: afschaffen biljet 500 euro

Post by TheUndertaker »

HBoZ wrote: Mon Apr 22, 2019 2:03 pm Aan het einde van de week is het zover, ook Duitsland en Oostenrijk stoppen met de uitgifte van :note-500:
As German I understand :flag-nl: a bit but I think a lot of big banks like Sparkasse will stash 500 bills until they release the new 200€

BTW i think the :note-500: would come back earlier than we think (At least in :flag-de: )
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”