Moeite met invoer plaatsnamen

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
JelmerS
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 258
Joined: Sun Jan 18, 2015 12:13 am

Moeite met invoer plaatsnamen

Post by JelmerS »

Hallo iedereen,

Nog maar sinds kort (sinds april) voer ik alle precieze plaatsnamen/locaties in waar ik mijn biljetten ontvang.
Bij banken en in winkels is dit geen probleem, maar als ik geld van familie/vrienden krijg, omdat ik regelmatig carpool met vrienden of mensen thuisbreng, weet ik niet altijd welke plaats ik moet invoeren.

Voorbeelden:

A. Ik ga met personen X en Y naar Assen een avondje uit. Ik rijd, standaard benzinebedrag is :note-5: per persoon. Persoon X geeft tijdens onze vaste nazit bij de MacDonalds :note-5: rechtstreeks uit zijn portemonnee. Ik weet dus niet waar dit biljet vandaan komt maar noteer dit nu als MacDonalds Assen. Persoon Y krijgt bij de MacDonalds :note-5: wisselgeld maar geeft mij pas dat briefje bij ons vaste afspreekpunt station Emmen. Ik weet dat dit biljet uit de kassa van MacDonalds Assen komt, maar ontvang het zelf pas in Emmen. Wat ik dan nu invul is: station Emmen. Wel wetende dat het zo behoorlijk wat kilometers kan schelen als het een hit wordt. Moet ik er dan bij zetten: persoon Y heeft dit biljet ontvangen bij MacDonalds Assen?

B. Ik ga met een kennis shoppen in Meppen. Ik besluit ons gezamenlijke boodschappenbedrag bij de Marktkauf/Kaufland te pinnen en spreek met hem af dat hij het voorgeschoten bedrag thuis terugbetaalt. Hij haalt vervolgens geld uit de muur in Meppen (of een ander Duits dorp) en geeft dit biljet bij hem thuis in Nieuw-Amsterdam aan mij. Ik weet dan dat dit biljet uit Meppen komt, maar heb het biljet in Nieuw-Amsterdam ontvangen. Ik vul dan in, Nieuw-Amsterdam omdat IK het daar ontvangen heb, maar het kan zo weer 30 kilometer schelen als het een hit wordt, hij heeft het biljet mee de grens overgenomen en dat weet ik dan ook.

C. Vanavond bracht ik mijn oom na de verjaardag van mijn vader in Emmen, naar huis in Hoogkerk. Onderweg op de ring Groningen zei hij: o, ik zal je even geld voor de brandstof geven. Ik heb nu geen idee welke plaats ik moet invullen. Ik ga Groningen invullen, omdat ik het op de ring ontvangen heb. Maar als hij het voor aanvang van de rit aan mij gegeven had, had ik Emmen ingevuld. Als hij het bij hem thuis gegeven had, had ik Hoogkerk ingevuld. Maar voor hetzelfde gold dat hij het bedrag al op de N34 bij Borger gegeven had en dan had ik Borger in moeten vullen. Dat zijn dus meerdere opties, op twee biljetten, maar als daar een hit tussen zit kunnen de kilometers enorm van elkaar verschillen. Ik los het nu op door gewoon in te vullen: onderweg ontvangen, ring Groningen, maar hoop dat jullie hier een passender oplossing voor hebben.


Dus mijn vraag: wat doen jullie met dit soort situaties of zijn hier 'regels' voor?
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Moeite met invoer plaatsnamen

Post by eddydevries »

Voor A en B kom ik op hetzelfde:
Dat ligt er eigenlijk aan, hoe precies hij/zij weet waar dat specifieke biljet vandaan komt.
Als EBT-er weten we dat we moeten onthouden waar we een biljet vandaan halen, maar dat kunnen we niet van "derden" verlangen.
Als ze precies weten waar ze een biljet vandaan halen, kan je denk ik dat adres gebruiken.
Maar als diegene van A al 1 of meer vijfjes in zijn portomonnee had en daar komt dan het biljet van de McDonalds bij, hoe weet je zeker dat je DAT biljet krijgt en niet een van de andere?
Dus om zeker te zijn dat ik een locatie invoer waarvan ik weet dat het biljet geweest is, zou ik het hier invoeren als "Emmen".
Maar als je er zeker van kan zijn dat het :note-5: bij de McDonalds in Assen vandaan kwam (bijvoorbeeld omdat dit de enige :note-5: is die hij bij zich heeft), kan je hem invoeren als "McDonalds Assen".
Ditzelfde geldt ook in "zaak B": als je zeker weet dat hij DAT biljet uit Meppen heeft gehaald, kan je het invoeren als "Meppen", maar als het zou kunnen dat hij het biljet al bij zich had, zou ik het invoeren als "Nieuw-Amsterdam". In dat geval zou hij het ook in Nederland gekregen kunnen hebben (en dus alleen in zijn portomonnee in Duitsland is geweest).

Voor "C" geldt iets anders, volgens mij kan je dit vergelijken met wat er op de website staat (https://nl.eurobilltracker.com/faq/?command=4096;tab=1) over "Biljetten ontvangen tijdens vliegreizen, in treinen, op veerboten, etc.".
Je kan dus niet een plek onderweg gebruiken, maar een plek waar jij of je oom (zoals ik hierboven zei) vandaan hebt. Dus "Hoogkerk" of "Emmen".
Je zal denk ik de plaatsen op de route wel hebben, maar anders hadden jullie een stapel vijfjes mee kunnen nemen die je oom elke 5 km aan je geeft. Zo zou je heel wat plaatsen kunnen "scoren" (om dat te voorkomen staat die regel erin).
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13073
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Re: Moeite met invoer plaatsnamen

Post by vermeer »

Als ik niet zeker weet waar het vandaan komt, dan komt het op de grote stapel. Als ik het heb ingevoerd heb ik soms; oh ja daar kwam het vandaan. Maar ja; aangezien ik toch niet meer weet, laat ik het er mooi bij zitten. Zo iets gebeurd niet dagelijks. Ik zou me er niet zo veel zorgen over maken. Fouten maken is menselijk. Hoe moet ik al die users in de gaten houden. Ik heb wel iets beters te doen.
JelmerS
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 258
Joined: Sun Jan 18, 2015 12:13 am

Re: Moeite met invoer plaatsnamen

Post by JelmerS »

eddydevries wrote:Voor A en B kom ik op hetzelfde:
Dat ligt er eigenlijk aan, hoe precies hij/zij weet waar dat specifieke biljet vandaan komt.
Als EBT-er weten we dat we moeten onthouden waar we een biljet vandaan halen, maar dat kunnen we niet van "derden" verlangen.
Als ze precies weten waar ze een biljet vandaan halen, kan je denk ik dat adres gebruiken.
Maar als diegene van A al 1 of meer vijfjes in zijn portomonnee had en daar komt dan het biljet van de McDonalds bij, hoe weet je zeker dat je DAT biljet krijgt en niet een van de andere?
Dus om zeker te zijn dat ik een locatie invoer waarvan ik weet dat het biljet geweest is, zou ik het hier invoeren als "Emmen".
Maar als je er zeker van kan zijn dat het :note-5: bij de McDonalds in Assen vandaan kwam (bijvoorbeeld omdat dit de enige :note-5: is die hij bij zich heeft), kan je hem invoeren als "McDonalds Assen".
Ditzelfde geldt ook in "zaak B": als je zeker weet dat hij DAT biljet uit Meppen heeft gehaald, kan je het invoeren als "Meppen", maar als het zou kunnen dat hij het biljet al bij zich had, zou ik het invoeren als "Nieuw-Amsterdam". In dat geval zou hij het ook in Nederland gekregen kunnen hebben (en dus alleen in zijn portomonnee in Duitsland is geweest).

Voor "C" geldt iets anders, volgens mij kan je dit vergelijken met wat er op de website staat (https://nl.eurobilltracker.com/faq/?command=4096;tab=1) over "Biljetten ontvangen tijdens vliegreizen, in treinen, op veerboten, etc.".
Je kan dus niet een plek onderweg gebruiken, maar een plek waar jij of je oom (zoals ik hierboven zei) vandaan hebt. Dus "Hoogkerk" of "Emmen".
Je zal denk ik de plaatsen op de route wel hebben, maar anders hadden jullie een stapel vijfjes mee kunnen nemen die je oom elke 5 km aan je geeft. Zo zou je heel wat plaatsen kunnen "scoren" (om dat te voorkomen staat die regel erin).
Ah! :D
A en B zijn me duidelijk!

Die laatste 'regel' wist ik nog niet.
Heb hem nu als Groningen ingevoerd, inclusief opmerking, maar als ik ooit weer zoiets heb voer ik hem dus gewoon op het eindpunt in!
Of ik moet in een trein zitten die stil staat op een station, dan ben ik 'officieel' in het station van desbetreffende stad. :P Alleen dat komt zelden voor! :lol:
User avatar
groentje
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2890
Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
Location: Brussels Capital Region, Belgium

Re: Moeite met invoer plaatsnamen

Post by groentje »

Op een rijdende trein, waar er bijvoorbeeld iemand met een snacks e.d. in rondloopt, vul ik het vorige station in. De kans bestaat immers dat het wisseldgeld dat ik krijg afkomstig is van een reiziger die daar is opgestapt, en de andere biljetten zijn er zeker ook geweest. In de commentaar verduidelijk ik dan altijd.
Voor de gevallen zoals beschreven in 1 en 2 hangt het er een beetje vanaf, wie mij het biljet gaf, hoe zeker het is, etc. Bij naaste familie ben ik meestal geneigd om hen te geloven waar het vandaan komt, bij anderen hou ik het doorgaans bij de lokatie waar ik de biljetten kan opschrijven, en zet ik een vermoedelijke origine wel in het commentaarveld. Een collega uit Brugge kan net zo goed geld zijn gaan afhalen hier in Brussel, bijvoorbeeld.
Als ik de keuze krijg tussen 2 locaties, en ik ben op reis, dan durf ik al eens voor de meest exotische locatie gaan, zolang ik maar absoluut zeker kan zijn dat het biljet daar ook is geweest (dus bijvoorbeeld het volgende station, ipv het vorige).
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”