Keuze Nederlandse bankrekening

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Keuze Nederlandse bankrekening

Post by GWR7007 »

Dag beste mede-trackers!

Zoals jullie misschien al hebben gezien/gelezen woon ik voor een aantal maanden in Nijmegen om daar te studeren.
Omdat ik met mijn Duitse bankrekening niet gratis (kosten: 5€/opname) aan contant geld kom zat ik over een Nederlandse bankrekening na te denken. En pinnen (dat wil zeggen: zonder contant geld te betalen) is met dit hobby uiteraard uit den boze :wink: .

Van de drie grote Nederlandse banken die ik ken (ABN-AMRO, ING, Rabobank) wilden alleen de ABN-AMRO en de ING een rekening voor de toch korte tijd openen.

Naar wat ik heb begrepen van hun websites is storten 6x per jaar gratis. Daarna betaal je bij de ING 6€/storting en bij de ABN-AMRO 2,80€ plus 0,25% van het gestorte bedrag.

Tot nu toe heb ik nog geen beslissing genomen.
Mijn vraag is dus: Wat is er wat betreft EBT (maar dat niet alleen) volgens jullie de betere keuze uit de twee mogelijke banken?
Dus denk misschien ook over de volgende punten na voordat je een antwoord plaast:
:arrow: aanwezigheid van automaten/kantoren (hoewel je - dacht ik teninste - in NL zonder extra kosten elke ATM kunt gebruiken)
:arrow: beschikbaarheid van :note-5:
:arrow: gewone inhoud van geldautomaten (zeg maar stadaard-aanbod aan biljetten; retailmix of iets dergelijks telt voor mij als leuke uitzondering)
:arrow: verschillen tussen "binnen" en "buiten" (dat verschil ken ik van mijn Duitse bank namelijk niet dat er bijvoorbeeld andere soorten biljetten in zitten)
:arrow: vrije biljetkeuze

Alvast hartelijk dank voor de reacties en/of aanbevelingen :)
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
JRR
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 476
Joined: Mon Nov 26, 2007 5:59 pm
Location: Purmerend, The Netherlands

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by JRR »

Als je een ING rekening hebt kun je per dag €1000,- uit de ING automaten halen. Bij automaten van andere banken slechts €250,- per dag.

De automaten van de ING die buiten staan, hebben geen biljetkeuze. Meestal zijn ze gevuld met :note-10: :note-20: :note-50: . Bij de automaten die in de kantoren of postagentschappen staan is er vaak wel een beperkte biljetkeuze mogelijk. Als je €200,- opneemt kun je kiezen uit 20 x :note-10: . :note-5: Zit nergens in ING automaten. Mocht je bij de ING :note-5: willen hebben, kun je dit online bestellen en dan afhalen bij de ING kantoren.

Met je ING pas kun je ook geld opnemen bij de retailmix automaten van de ABN. Ook in Nijmegen zit zo'n automaat weer je in één keer 40 x :note-5: kunt opnemen. Echter houdt het dan wel op omdat je dan gelijk aan je limiet zit.

Alleen de Rabobank automaten hebben echte vrije biljetkeuze in Nederland. Helaas is de Rabobank alleen bezig om de :note-5: biljetten uit de automaten te verwijderen.

Conclusie: een echt EBT paradijs is Nederland al lang niet meer.
Mkay
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 197
Joined: Mon Jan 21, 2008 6:39 pm

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by Mkay »

Bij ASN Bank zijn de eerste 3 maanden nu gratis. Ze hebben zelf geen automaten, dus ook geen aparte limieten bij 'vreemde' banken.
User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by HBoZ »

Als je de ING mag geloven, kan je op kantoor zo een studentenrekening openen
Hier ook nog info


Andere banken (anders dan ing en abn) zal moeilijk gaan, aangezien je geen BSN nr hebt (burgerservicesnummer).
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by GWR7007 »

Heren,

Bedankt voor de uitleg die ik tot nu toe heb gekregen 8) .
JRR wrote:Als je een ING rekening hebt kun je per dag €1000,- uit de ING automaten halen. Bij automaten van andere banken slechts €250,- per dag.
Dat limiet is dus, als ik je goed begrijp, voor een klant van de ING.
Of zou ik, bijvoorbeeld als klant van de ABN, maximaal 250€/dag (dan ook bij hun eigen automaten) op kunnen nemen?
Dat er in Nijmegen wel een retailmix is weet ik al maar desondanks dank voor het erop wijzen :wink: . Alleen: 40x5€ zijn toch 200€. Of niet? Dan houd je nog 50€ over aan geld dat je bij andere banken op kunt nemen. Ja, Duitsers. Altijd alles zo precies mogelijk :roll:
HBoZ wrote:Als je de ING mag geloven, kan je op kantoor zo een studentenrekening openen
Hier ook nog info


Andere banken (anders dan ing en abn) zal moeilijk gaan, aangezien je geen BSN nr hebt (burgerservicesnummer).
Ten eerste: ik krijg geen studentenrekening. Alleen een gewone rekening waar je zo'n 4,weet-ik-veel€ per kwartaal betaalt. Maar bij de ABN hebben ze ook niets cadeau te geven. Dus qua kosten (voor de rekening en storten) verschillen de banken niet echt veel van elkaar.
Ten tweede: volgens mij heb ik wel een BSN. Ik sta bij de gemeente Nijmegen ingeschreven als buitenlandse student en kreeg een aantal dagen later een brief waarin ook een BSN werd vermeld.

Ik denk echter dat ik een rekening bij een van de beide banken ga openen en niet bij een van de banken zonder vestigingen. Dat je tenimste ergens op kantoor terecht kunt is wel een eis dat ik aan "mijn" bank heb.

Maar misschien kunnen jullie me toch een advies geven welke van die twee "beter" zou zijn. Dat zou ik toch zeer waarderen.
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by Crazy Bob »

GWR7007 wrote:Heren,

Bedankt voor de uitleg die ik tot nu toe heb gekregen 8) .
JRR wrote:Als je een ING rekening hebt kun je per dag €1000,- uit de ING automaten halen. Bij automaten van andere banken slechts €250,- per dag.
Dat limiet is dus, als ik je goed begrijp, voor een klant van de ING.
Of zou ik, bijvoorbeeld als klant van de ABN, maximaal 250€/dag (dan ook bij hun eigen automaten) op kunnen nemen?
Dat er in Nijmegen wel een retailmix is weet ik al maar desondanks dank voor het erop wijzen :wink: . Alleen: 40x5€ zijn toch 200€. Of niet? Dan houd je nog 50€ over aan geld dat je bij andere banken op kunt nemen. Ja, Duitsers. Altijd alles zo precies mogelijk :roll:
Helaas, één "gastbezoek" per dag. Ook al neem je maar één keer tien euro op bij een andere dan de eigen bank, dan nog kun je daarna de rest van de dag niet meer bij andere banken dan de eigen bank opnemen.
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by GWR7007 »

Crazy Bob wrote: Helaas, één "gastbezoek" per dag. Ook al neem je maar één keer tien euro op bij een andere dan de eigen bank, dan nog kun je daarna de rest van de dag niet meer bij andere banken dan de eigen bank opnemen.
Alleen als klant van de ING? Of geldt dat voor elke Nederlandse bank?
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
Mkay
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 197
Joined: Mon Jan 21, 2008 6:39 pm

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by Mkay »

GWR7007 wrote:
Crazy Bob wrote: Helaas, één "gastbezoek" per dag. Ook al neem je maar één keer tien euro op bij een andere dan de eigen bank, dan nog kun je daarna de rest van de dag niet meer bij andere banken dan de eigen bank opnemen.
Alleen als klant van de ING? Of geldt dat voor elke Nederlandse bank?
Ik zit zelf bij de SNS Bank en kan meerdere keren per dag bij een andere bank pinnen. Dit geldt dus ook voor ASN (dochter van SNS). SNS heeft nog wel fysieke kantoren (bankwinkels).
User avatar
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3228
Joined: Thu Sep 11, 2008 9:12 pm
Contact:

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by googlejaps »

GWR7007 wrote:
Crazy Bob wrote: Helaas, één "gastbezoek" per dag. Ook al neem je maar één keer tien euro op bij een andere dan de eigen bank, dan nog kun je daarna de rest van de dag niet meer bij andere banken dan de eigen bank opnemen.
Alleen als klant van de ING? Of geldt dat voor elke Nederlandse bank?
Gastbezoek van max €250 geldt voor elke Nederlandse bank.

Bij de keuze tussen ABN en ING moet je even afwegen hoe je wilt EBT'en. Als je zoveel mogelijk biljetten wil scoren is volgens mij ABN beter omdat je daar zelf (zonder hulp van een medewerker) via internetbankieren je paslimiet permanent kunt verhogen. Als je zoveel mogelijk plaatsen in :flag-nl: wil bezoeken dan zou ik eerder voor ING kiezen omdat die in veel meer plaatsen een ATM hebben, bijvoorbeeld in elke Albert Heijn. (Rabobank is qua hoeveelheid automaten nog beter, maar die was al geen optie begrijp ik.
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by GWR7007 »

Bij de Rabo wilden ze geen rekening voor ~5 maanden openen. Hun voorwaarde was dat je minstens 6 maanden in Nederland verblijft.

Qua EBT: ik zou graag een aantal dots in Nederland willen krijgen die ik op dit moment nog niet heb (zie mijn dotmap via mijn profiel). Hierbei wil ik de nadruk op het zuiden en de dot rond Zutphen en het Duitse Kleef leggen.
De Waddeneilanden, de rest van Noord-Holland, Friesland en Groningen en heel Flevoland staan niet echt op mijn "to do lijst". Vooral ook omdat ik geen studenten OV chipkaart krijg en dus alleen met de dagtickets van de Kruidvat, Blokker, AH etc kan gaan. Uiteraard heb ik ook geen eigen auto.
Dat ben ik ongeveer van plan. Ik hoop dat jullie dat iets verder helpt qua beoordeling van de twee banken.
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by GWR7007 »

Nog een kleine toevoeging: ik was van plan toch morgen ofwel een rekening te openen (bij de ING kon/kan dat blijkbaar meteen) of tenminste een afspraak daarvoor te maken.
Dus als er nog wat reacties tot morgen middag binnen komen zou ik dat toch zeer waarderen.
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3228
Joined: Thu Sep 11, 2008 9:12 pm
Contact:

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by googlejaps »

Volgens mij, als je dot-hunting wil doen kan je beide banken prima kiezen. In de meeste dots zal wel een ATM van beide banken te vinden zijn, maar wellicht zijn er wat meer van de ING.

Succes!
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by GWR7007 »

Intussen heb ik een beslissing genomen en ben klant bij de ABN-AMRO gworden. Binnenkort krijg ik ook mijn pinpas :D .
Ik verwachtte eigenlijk niet dat het zo snel ging want in principe moest ik eerst een afspraak maken om een afspraak voor de opening van de rekening te maken maar gelukkig had een medewerker die zo iets kan/mag doen na het wachten van ~15min meteen tijd.

Hartelijk dank aan iedereen die mij heeft geholpen een keuze te maken en mijn - soms misschien stomme - vragen beantwoord heeft 8) .
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by eddydevries »

GWR7007 wrote:Hartelijk dank aan iedereen die mij heeft geholpen een keuze te maken en mijn - soms misschien stomme - vragen beantwoord heeft 8) .
Voor andere mensen lijken het misschien wel "stomme" vragen, maar voor EBT zijn het logische :D .

Alvast "veel plezier" :P .
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Keuze Nederlandse bankrekening

Post by ludofaki »

googlejaps wrote:
Gastbezoek van max €250 geldt voor elke Nederlandse bank.

.
Zeker weten? Deze zomer aantal keer >€250 (oa 2*€1000) gehaald met een oas van ASN bij de Rabo.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”