Bankbiljetten productie 2017

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
Greennote
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 11
Joined: Wed Jan 22, 2014 1:08 pm

Bankbiljetten productie 2017

Post by Greennote »

De ECB heeft recent vrijgegeven hoeveel biljetten er zullen worden geproduceerd in 2017:
https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_ ... ex.en.html

Enkele dingen die mij opvielen, ik ben benieuwd naar jullie mening hierover:
850 miljoen :note-100: zullen worden gedrukt. Ik ging er vanuit dat dit om de :flag-eu: serie zou gaan, maar is dit aantal dan niet erg laag? Zeker als je kijkt naar de hoeveelheden nieuwe :note-5: , :note-10: , :note-20: , :note-50: er werden gedrukt in het jaar voor de uitgave. Ik hoop toch niet dat ze nog een jaar zullen overslaan...

België gaat weer :note-200: drukken. Dit vind ik wel opvallend aangezien alleen Duitsland en Oostenrijk deze biljetten normaal drukken. Denken jullie dat dit ook nog de oude serie zal zijn? Tevens worden er veel meer dan 'normaal' gedrukt dat zal uiteraard het gevolg zijn van het beïndigen van de productie van onze paarse biljetten.

Wat ik mij nou ook nog afvraag. Als er staat dat er 0 biljetten worden gedrukt, houdt dit dan echt in dat er geen een biljet wordt gedrukt. Ik weet dat dit vragen naar de bekende weg is, maar ik vind het me moeilijk voor te stellen dat er geen enkel tientje wordt gedrukt dit jaar. Dit is dus wel zo?
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Bankbiljetten productie 2017

Post by eddydevries »

De :note-200: zal denk ik van de oude serie zijn.
De :flag-eu: van :note-50: komt in april 2017 uit. De :note-100: komt in 2018, dus wordt in 2017 gedrukt.
De :note-200: zal waarschijnlijk eind 2019 (of zelfs begin 2020) in circulatie komen. Daar zullen ze in 2018/2019 nee beginnen te drukken, dus de 2017-drukken zullen nog wel "van de oude stempel zijn".

De :note-10: hebben ze veel in 2016 gedrukt (1 miljard stuks). Dan kunnen ze het dit jaar wat rustiger aan doen.
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
JRR
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 476
Joined: Mon Nov 26, 2007 5:59 pm
Location: Purmerend, The Netherlands

Re: Bankbiljetten productie 2017

Post by JRR »

Ik dacht de nieuwe :note-100: en :note-200: (tegelijkertijd) in 2018 geïntroduceerd zouden worden. Aan de hoeveelheid te drukken 200 briefjes zou het goed om de nieuwe serie kunnen gaan.
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Bankbiljetten productie 2017

Post by ludofaki »

JRR wrote:Ik dacht de nieuwe :note-100: en :note-200: (tegelijkertijd) in 2018 geïntroduceerd zouden worden. Aan de hoeveelheid te drukken 200 briefjes zou het goed om de nieuwe serie kunnen gaan.
Of om compensatie omdat de :note-500: verdwijnt :roll:
User avatar
rocketronnie
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 361
Joined: Mon Sep 30, 2013 8:42 pm
Location: Wijchen (GLD) The Netherlands

Re: Bankbiljetten productie 2017

Post by rocketronnie »

De nieuwe 20, Z :flag-be: was er ook ineens toen, zou ook niet gedrukt worden dat jaar, dus hoe het nu precies zit ??
A*F*C*A 34x
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”