Wisselautomaten

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: Wissel automaten

Post by Crazy Bob »

MM8_NL wrote:
Crazy Bob wrote:
MM8_NL wrote:Teveel EBT-ers op bezoek geweest?
Zou zo maar kunnen. En misschien ben ik er zelf (mede) debet aan. Mijn laatste 5 bezoeken leverden het volgende op:

28 maart 2009: 182 biljetten
7 februari 2009: 424 biljetten
17 januari 2009: 51 biljetten (erg bescheiden, al zeg ik het zelf)
2 januari 2009: 212 biljetten
27 november 2008: 118 biljetten
Dan zijn wij altijd veel te bescheiden geweest. :lol:
Je staat ook wel gênant lang bij zo'n automaat eer je er 424 biljetten uit hebt gehaald. En meestal wil je ook nog op tijd bij je vliegtuig arriveren!
User avatar
MM8_NL
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2652
Joined: Mon Feb 09, 2004 7:08 pm
Location: Purmerend, The Netherlands / Berlin, Germany
Contact:

Re: Wissel automaten

Post by MM8_NL »

Crazy Bob wrote:Je staat ook wel gênant lang bij zo'n automaat eer je er 424 biljetten uit hebt gehaald. En meestal wil je ook nog op tijd bij je vliegtuig arriveren!
Dat hield ons ook tegen vooral als er mensen achter je stonden te wachten.
User avatar
JRR
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 476
Joined: Mon Nov 26, 2007 5:59 pm
Location: Purmerend, The Netherlands

Re: Wissel automaten

Post by JRR »

Eind februari voor mijn tripje naar Dublin stond er al na het 3e biljet van vijftig euro dat ik invoerde iemand van de ABN naast me om te kijken wat ik aan het doen was.
Deze medewerker kwam uit het "huisje" waarin de automaat zit. Waarschijnlijk hadden ze de automaat net bijgevuld of viel het op dat het met de vijfjes wat hard ging.
User avatar
maarsy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4270
Joined: Tue Mar 17, 2009 11:18 pm
Location: merchtem

Re: Wissel automaten

Post by maarsy »

JRR wrote:Eind februari voor mijn tripje naar Dublin stond er al na het 3e biljet van vijftig euro dat ik invoerde iemand van de ABN naast me om te kijken wat ik aan het doen was.
Deze medewerker kwam uit het "huisje" waarin de automaat zit. Waarschijnlijk hadden ze de automaat net bijgevuld of viel het op dat het met de vijfjes wat hard ging.
lol als ze nau is speciaal wisselautomaten vor ebt maken die enkel 5 truggeeft
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: Wissel automaten

Post by Crazy Bob »

Later deze week heb ik een overstap op het vliegveld van Rome, dus dan ga ik eens kijken of die wisselautomaat die eerder in dit topic wordt genoemd te vinden is...
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: Wissel automaten

Post by Crazy Bob »

Inmiddels heb ik witte rook uit Rome: de wisselautomaten aldaar (ik heb er twee ontdekt op Fiumicino Airport) zijn echt geniaal! Ik zou zelfs haast zeggen dat de automaten op zich de reis al waard zijn.

Ze staan voor de deur van Terminal B/C (buiten dus), bij de bagagekarren op vertrek-niveau (zoals Phaseolus eerder in dit topic al omschreef). 1x :note-50: erin levert 9x :note-5: en 5 munten van 1 euro op. De ene automaat gaf vandaag nieuwe R006 / X203 vijfjes, dus na 4 vijftigjes te hebben gewisseld ging ik op zoek naar de andere. Die had gebruikte vijfjes, dus daar heb ik mijn overige 9 vijftigjes gewisseld. Helaas had ik niet zoveel tijd, anders had ik nog wel even 10x :note-50: uit een geldautomaat gehaald en die vervolgens ook gewisseld.

De 65 munten van 1 euro waar ik vervolgens mee opgescheept zat, heb ik gewisseld bij het Travelex-geldwisselloket.

Grootste pluspunt ten opzichte van de wisselautomaten van ABN Amro op Schiphol is de snelheid: in maximaal 30 seconden per biljet ben je klaar.

Overigens goed nieuws van het Schiphol-front, want de wisselautomaat in het Schengen-gebied (vertrekhal 1, na de douane) wisselde vrijdag gelukkig weer EUR naar EUR; wel nieuwe P015 vijfjes, maar goed, beter dan géén vijfjes. :lol:
Mariusjr
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 472
Joined: Tue Apr 11, 2006 1:04 am
Location: Maassluis

Re: Wissel automaten

Post by Mariusjr »

waarom noemt niemand hier de wisselautomaat van Ahoy Rotterdam, eigenlijk ? ;-)
(heb ik wel genoemd in andere topics trouwens)
User avatar
De-Ker
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2014
Joined: Mon Oct 08, 2007 2:02 pm
Location: Remunj, Netherlands

Re: Wissel automaten

Post by De-Ker »

Mariusjr wrote:waarom noemt niemand hier de wisselautomaat van Ahoy Rotterdam, eigenlijk ? ;-)
(heb ik wel genoemd in andere topics trouwens)
eerste post van dit topic: http://www.eurobilltrackerforum.com/vie ... &sk=t&sd=a
Mariusjr
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 472
Joined: Tue Apr 11, 2006 1:04 am
Location: Maassluis

Re: Wissel automaten

Post by Mariusjr »

lees dus gewoon over de eerste zin heen, dus.. :roll:

nouja, maakt niet uit. Niet iedereen bladert zo ver terug, dus nu hebben we het nog eens herhaalt :lol:
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: Wissel automaten

Post by Crazy Bob »

Hoewel ik er op een kwartiertje fietsen vandaan woon, heb ik de wisselautomaat van Ahoy' nog nooit geprobeerd 8O :oops:
thejay
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 94
Joined: Tue Sep 25, 2007 5:02 pm
Location: Beveren-Waas (B)

Re: Wissel automaten

Post by thejay »

In de hal van het UZ Gasthuisberg in Leuven hangt een wisselautomaat briefjes -> munten. Deze is vrij toegankelijk.
Gewoon naar binnenlopen en richting de cafetaria. Daar hangt 'ie aan de muur bij diverse drank & snoepautomaten.
User avatar
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4268
Joined: Thu Apr 18, 2002 3:58 pm
Location: Herentals - Belgium
Contact:

Re: Wissel automaten

Post by bhoeyb »

Crazy Bob wrote:Overigens goed nieuws van het Schiphol-front, want de wisselautomaat in het Schengen-gebied (vertrekhal 1, na de douane) wisselde vrijdag gelukkig weer EUR naar EUR; wel nieuwe P015 vijfjes, maar goed, beter dan géén vijfjes. :lol:
Ik hoop dat de wisselautomaten in werking zijn de 11e. Ik vlieg dan van BRU naar KUL via Schiphol. Aan welke gates zijn de vluchten naar Maleisië terug te vinden? Ik heb slechts 1u overstaptijd dus de buit zal beperkt zijn. Gelukkig heb ik op de terugvlucht wat meer tijd :) .
Heeft er ooit iemand al een hit uit die automaten gehaald?
User avatar
Ralf
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7382
Joined: Fri Feb 13, 2004 1:45 pm
Location: Lottum - Limburg - The Netherlands
Contact:

Re: Wissel automaten

Post by Ralf »

Er zijn een 3tal van deze automaten verspreid over de luchthaven, durf zo niet te zeggen waar precies. Alle keren dat ik er tot nu toe ben geweest waren het nieuwe 5jes. :(
User avatar
MM8_NL
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2652
Joined: Mon Feb 09, 2004 7:08 pm
Location: Purmerend, The Netherlands / Berlin, Germany
Contact:

Re: Wissel automaten

Post by MM8_NL »

bhoeyb wrote:Heeft er ooit iemand al een hit uit die automaten gehaald?
Ja, tot nu toe in ieder geval deze twee: http://nl.eurobilltracker.com/notes/?id=48585000 en http://nl.eurobilltracker.com/notes/?id=10909168.
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: Wissel automaten

Post by Crazy Bob »

bhoeyb wrote:
Crazy Bob wrote:Overigens goed nieuws van het Schiphol-front, want de wisselautomaat in het Schengen-gebied (vertrekhal 1, na de douane) wisselde vrijdag gelukkig weer EUR naar EUR; wel nieuwe P015 vijfjes, maar goed, beter dan géén vijfjes. :lol:
Ik hoop dat de wisselautomaten in werking zijn de 11e. Ik vlieg dan van BRU naar KUL via Schiphol. Aan welke gates zijn de vluchten naar Maleisië terug te vinden? Ik heb slechts 1u overstaptijd dus de buit zal beperkt zijn. Gelukkig heb ik op de terugvlucht wat meer tijd :) .
Heeft er ooit iemand al een hit uit die automaten gehaald?
De wisselautomaat in het Schengen-gebied kan je op de terugweg bezoeken, hoewel die nagenoeg altijd alleen nieuwe vijfjes heeft. Voor je vlucht naar Maleisië kan ik de hoofdvestiging van ABN Amro aanraden, in "Lounge 2" (je komt er vanzelf langs op weg naar de gate voor het vliegtuig naar Kuala Lumpur) en je herkent 'm aan het halfronde bouwsel met daarin de loketten met kassiers. De wisselautomaat is daar recht tegenover, om de hoek vanaf de normale geldautomaten. Zie ook deze website, en klik dan op "bank". De drie dichtsbijzijnde bij het bordje "Lounge 2" hebben een wisselautomaat.

Genoeg hits te vinden op Schiphol:
http://nl.eurobilltracker.eu/notes/?id=47284365" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.eurobilltracker.eu/notes/?id=38506044" onclick="window.open(this.href);return false; (met Herentals nota bene!)
http://nl.eurobilltracker.eu/notes/?id=37315998" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.eurobilltracker.eu/notes/?id=40640591" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanneer kom je trouwens terug uit Maleisië?

Overigens nog wat eerdere berichten van mijzelf over deze automaten:
Crazy Bob wrote:Inmiddels kan ik melden dat zowel in hal 2 als in hal 3 (departures) van Schiphol een ABN geldwisselautomaat is te vinden. Als je in hal 2 door de douane gaat, is de ABN Amro bank aan de linkerkant; tegenover de loketten vind je in de hoek een wisselautomaat. Je kunt :note-100:, :note-50:, :note-20:, :note-10: en :note-5: wisselen. Uitgifte uitsluitend in :note-20: en :note-5: (ik denk dat je munten krijgt als je :note-5: invoert, maar dat weet ik niet zeker, want ik heb zelf alleen 100 en 50 gewisseld). Als je een :note-100: invoert, krijg je 3 x :note-20: en 8 x :note-5:, bij invoer van een :note-50: krijg je 1 x :note-20: en 6 x :note-5:. Helaas zaten er vandaag alleen maar nieuwe L022 / U :note-5: in.
In hal 3 zit de ABN Amro eveneens links van de douane, als je richting de G en H gates loopt kom je er vanzelf langs. De wisselautomaat aldaar, die zich direct naast de gewone geldautomaat bevindt, was vandaag buiten gebruik.

Als je buitenlandse valuta naar euro's wisselt, wordt een provisie berekend, dus dat is naar mijn mening minder verstandig.
Crazy Bob wrote:Even een update voor wat betreft wisselautomaten op de luchthaven Schiphol: voorzover ik weet zijn er vier na de douane.
1 in het gebied waar vluchten naar Schengen-landen vertrekken, je loopt er gelijk op af als je door de douane + security gaat in vertrekhal 1.
de andere 3 zijn in het gebied waar vluchten naar niet-Schengen-landen vertrekken: één bevindt zich links na de douane in vertrekhal 2, één bevindt zich ongeveer recht voor je na de douane in vertrekhal 3, en één bevindt zich op de benedenverdieping van de D-pier (gates D1 t/m D58), ongeveer halverwege het hoofdgebouw van Schiphol en de splitsing in de D-pier.
Tevens is er nog één in de hal waar je op de bagage moet wachten, ter hoogte van bagageband 4.
Alle automaten zijn overigens van de ABN Amro bank, dus als je zoekt naar die bank vind je de automaten vanzelf.

Mijn niet-representatieve steekproeven hebben het volgende opgeleverd: de automaten in vertrekhal 1 en 2 doen het altijd (resp. 2 van de 2 keer en 3 van de 3 keer). De automaat in vertrekhal 3 heb ik 1 van de 3 keer in werking gezien, 2 keer was hij buiten gebruik. Van de automaat op de D-pier weet ik het niet, terwijl de automaat bij bagageband 4 nog nooit in werking was terwijl ik er langs kwam.

Gisteren overigens 174 gebruikte biljetten van :note-5: uit de automaat in vertrekhal 2 gehaald, maar helaas 0 hits :cry:. Wel wat (voor mij) nieuwe combinaties: L023 / U en F005 / N**09
Crazy Bob wrote:Het apparaat in vertrekhal 3 (tussen de F en de G/H gates in) is een nieuw model. Je kunt er meerdere biljetten tegelijk mee wisselen, maar volgens mij geeft `ie geen vijfjes :(
5x :note-20: erin leverde 2x :note-50: eruit op, 1x :note-20: erin leverde vandaag 2x :note-10: op
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”