Postinumeroista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Post Reply
Guest

Postinumeroista

Post by Guest »

Jos siis saan setelin jostain kaupasta, etsin käsiini kyseisen kaupan postinumeron ja syötän sen, eikö? Entä jos saan setelin joltain tutulta esim. lahjaksi? Laitanko silloin sen paikan postinumeron missä hän luovutti setelin minulle? Entäpä jos joskus en tiedä/muista, mistä/keneltä sain setelin?

Jotkut tuntuvat harrastavan myös muiden ihmisten seteleiden kirjaamista. Jos näin menetellään, pitääkö kaverilta udella, mistä hän sai setelinsä, vai syöttää sen paikan postinumero, jossa on päässyt hänen seteleihinsä käsiksi? Onko tällainen kaverin seteleiden kirjaaminen edes hyväksyttävää?

Miten postinumerot voivat auttaa kaupunginsisäisten osumien välimatkojen määrittämisessä, kun sama postinumero kattaa yleensä melko ison alueen?

Näihin seikkoihin valaisua, kiitos.
User avatar
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 672
Joined: Wed Jun 04, 2003 11:45 am
Location: Heinola, Finland
Contact:

Post by Schaza »

Itse laitan aina sen kaupan postinumeron mistä setelin saan, mikäli saan sen ongittua jostakin. Jos en, niin yritän löytää edes lähellä olevan paikan numeron.

Jos saan tutulta lahjaksi/maksuksi jostakin setelin, laitan sen postinumeron jossa saan setelin. Yleensä tuttujen osoitteet postinumeroineen on tiedossa.

Jos en muista/tiedä mistä seteli on lompakkoon ilmaantunut, laitan kotiosoitteeni postinumeron.

Itse henk.koht. en kirjaa muiden seteleitä. Jos joku tuttu omistaa suuren määrän käteistä rahaa, ehdotan että "kirjaappas nuo EuroBillTrackeriin" ja annan osoitteen. Se jää sitten tuttavan itsensä päätettäväksi tekeekö hän niin. Näin ei ainakaan tule edes vahingossa sellaisia "järjestettyjä" osumia.

Euroalue lienee niin laaja, että hajonta yhden postinumeron tarkkuudella riittänee. Ainakaan minua ei varsinaisesti kiinnosta, jos joku saa syöttämäni setelin lähi-Siwasta. Enemmän kiinnostaa, jos seteli matkaa toiseen kaupunkiin/maahan/maanosaan.
User avatar
Aaron
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2097
Joined: Wed Apr 09, 2003 2:05 pm
Location: Hämeenlinna / Finland

Re: Postinumeroista

Post by Aaron »

Anonymous wrote:Jos siis saan setelin jostain kaupasta, etsin käsiini kyseisen kaupan postinumeron ja syötän sen, eikö? Entä jos saan setelin joltain tutulta esim. lahjaksi? Laitanko silloin sen paikan postinumeron missä hän luovutti setelin minulle? Entäpä jos joskus en tiedä/muista, mistä/keneltä sain setelin?
Ohjeissa sanotaan, että laita sen paikan postinumero missä sait setelin.

Itse olen tehnyt niin että jos en muista missä olen setelin saanut, merkitsen sen paikan missä olen sen TODENNÄKÖISIMMIN saanut. :wink: Nykyään tosin tulee harvemmin unohdettua. Kun on tätä hommaa jo vuoden harrastanut, sitä oppii muistamaan aika hyvin missä on rahansa saanut ja laittamaan kirjaamattomat setelit saantijärjestyksessä eri paikkaan lompakossa. :wink:
Anonymous wrote:Jotkut tuntuvat harrastavan myös muiden ihmisten seteleiden kirjaamista. Jos näin menetellään, pitääkö kaverilta udella, mistä hän sai setelinsä, vai syöttää sen paikan postinumero, jossa on päässyt hänen seteleihinsä käsiksi? Onko tällainen kaverin seteleiden kirjaaminen edes hyväksyttävää?
Monet kirjaavat kaverien seteleitä. Niin teen itsekin. Jotkut taas haluavat että kaikki setelit jotka he kirjaavat ovat heidän kauttaan kulkeneita.

Itselläni on tässä asiassa vaihteleva käytäntö. Joskus kirjaan sen paikan sijainnin missä kaverini on setelin saanut, joskus taas sen paikan, missä itse sain sen käsiini. Ei siihen taida selvää 'sääntöä' olla.
Anonymous wrote:Miten postinumerot voivat auttaa kaupunginsisäisten osumien välimatkojen määrittämisessä, kun sama postinumero kattaa yleensä melko ison alueen?
Sivun luojilla on jonkinlainen kartasto mistä selviää eri postinumeroalueiden koordinaatit.
Anonymous wrote:Näihin seikkoihin valaisua, kiitos.
Toivottavasti nyt tuli. :wink:
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Guest

Post by Guest »

Jeps, kiitoksia selvityksestä.
Divine
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1020
Joined: Thu Jan 09, 2003 8:41 pm
Location: Tampere, Finland

Re: Postinumeroista

Post by Divine »

Anonymous wrote:Jotkut tuntuvat harrastavan myös muiden ihmisten seteleiden kirjaamista. Jos näin menetellään, pitääkö kaverilta udella, mistä hän sai setelinsä, vai syöttää sen paikan postinumero, jossa on päässyt hänen seteleihinsä käsiksi? Onko tällainen kaverin seteleiden kirjaaminen edes hyväksyttävää?
Olen syöttänyt omien seteleideni lisäksi vaimon ja kahden kaverin seteleitä. Heistä kukaan ei ole halunnut alkaa EBT:n käyttäjäksi itse, joten osuman keinotekoinen järjestyminen on aika epätodennäköistä. Toinen näistä kavereista on työkaveri, joka aina joskus kiikuttaa työpäivän aikana lompakkonsa sisällön minulle kirjattavaksi. Toisen seteleitä kirjasin vain kerran, silloin kun hän möi vanhan autonsa ja sai maksun käteisenä.

Postinumeron olen näiden seteleiden kohdalla kirjannut sen mukaan, missä ko. setelit olen nähnyt: työpaikalla ja kaverin kotona. Jos käyn illalla rosvoamassa vaimon lompakon kotosalla, kirjaan kotipostinumeron. Jos taas vaimo saa vaikka ravintolassa ollessamme uutta vaihtorahaa seteleinä (hänhän toki maksaa minunkin puolestani :twisted: ), isken näppini välittömästi noihin vaihtorahoihin, ja tällöin kirjaan postinumeroksi raflan postinumeron.
Guest

Post by Guest »

Mietin tässä itsekin, että tunnen helposti ainakin pari ihmistä lähipiirissäni, jotka eivät mitä suurimmalla todennäköisyydellä koskaan itse ala EBT:n käyttäjiksi, joten saatan itse kirjailla heidän seteleitään silloin tällöin. Vahingossa järjestettyä osumaa ei siis pitäisi syntyä.
User avatar
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 672
Joined: Wed Jun 04, 2003 11:45 am
Location: Heinola, Finland
Contact:

Post by Schaza »

Kyllähän noita saisi tutuilta varmaan, mutten viitsi tuttaviani vaivata. Mieluumin houkuttelen lisää käyttäjiä. :) Väsäilin eilen iltapuhteiksi hienon leimasimen, jolla saan läiskäistyä esim. jokaiseen lähtevään postiin EBT-mainoksen kupeeseen. Itselleni on muutaman kerran tullut keräilytuttavilta postia joissa on ollut jonkinlainen (leimattu/käsin kirjoitettu) EBT-mainos. Sinänsä ihan hauska tapa mainostaa... aikanaan oli täällä forumissa puhetta niistä tarroistakin, mutta painajaa ei ole tainnut löytyä(?).
User avatar
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2172
Joined: Wed Jul 03, 2002 6:57 am
Location: Tampere, Finland
Contact:

Post by Fundamental »

Ne tarrat olis kyllä hieno homma..
User avatar
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4734
Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
Contact:

Post by Dakkus »

Tuossa se threadi:
http://forum.eurobilltracker.eu/viewtopic.php?t=1722

Siinä on muuten kirjoitettu englantia hieman väärin. Sehän on "January the 1st" oikeasti, eikä noin kuin siinä lukee. Korjaan nyt, olettaen että löydän oikean fontin vielä näin pitkän ajan jälkeen. Muistelisin piirtäneeni tuon alunperin NetBSD:tä käyttäessäni..
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
User avatar
aplfi
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2470
Joined: Sat Nov 15, 2003 2:19 pm
Location: Nokia/Finland

Post by aplfi »

A4- kokoista tarrapaperia saa vaikka tiimarista tai työpaikalta "lainattua." Näiltä sivuilta saa copypastella kuvia vaikka Wordiin ja eikun printaten ja saksia perään. Ei siihen mitään erityisiä tarroja tartte valmistaa. Kuhan vaan kattoo että liima tarrapaperissa on tarpeeks ärtsyä.
User avatar
Klazu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7683
Joined: Thu Feb 19, 2004 8:34 pm
Location: Vancouver, Canada

Post by Klazu »

Sellanen pieni tarra jossain näkyvällä paikalla automaatin kyljessä. Kyllä varmaan toisi uteliaita mukaan. Ja voi pojat, kyllä repeän jos joskus törmään jossain EBT mainokseen. :lol:
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
User avatar
DJ Frank
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 210
Joined: Fri Nov 21, 2003 9:30 pm
Location: Tampere, Finland
Contact:

Post by DJ Frank »

Ei kellään sattuis oleen mitään promo matskua niinkuin audiona?
Olis mahkuja soitella sitä jossain aivan pienellä radioasemalla, jolla myös kuuntelijoita suomen ulkopuolella.
User avatar
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 672
Joined: Wed Jun 04, 2003 11:45 am
Location: Heinola, Finland
Contact:

Post by Schaza »

Klazu wrote:Sellanen pieni tarra jossain näkyvällä paikalla automaatin kyljessä. Kyllä varmaan toisi uteliaita mukaan. Ja voi pojat, kyllä repeän jos joskus törmään jossain EBT mainokseen. :lol:
Tuleppas Helsingin Konalaan. Läiskäisin syksyllä parin automaatin kupeeseen EBT-tarroja... voivat tosin olla jo näkymättömissä, kun tavallisella mustesuihkutulostimella tein. Nyt kun asiasta taas tuli puhetta, tulostin pari arkkia lisää tarroja. :)
User avatar
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 672
Joined: Wed Jun 04, 2003 11:45 am
Location: Heinola, Finland
Contact:

Post by Schaza »

aplfi wrote:A4- kokoista tarrapaperia saa vaikka tiimarista tai työpaikalta "lainattua." Näiltä sivuilta saa copypastella kuvia vaikka Wordiin ja eikun printaten ja saksia perään. Ei siihen mitään erityisiä tarroja tartte valmistaa. Kuhan vaan kattoo että liima tarrapaperissa on tarpeeks ärtsyä.
Edellisessä mainitsemani tein juur tällä tavalla, ja hienoa tuli. :)
User avatar
Aaron
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2097
Joined: Wed Apr 09, 2003 2:05 pm
Location: Hämeenlinna / Finland

Post by Aaron »

Dakkus wrote:Tuossa se threadi:
http://forum.eurobilltracker.eu/viewtopic.php?t=1722

Siinä on muuten kirjoitettu englantia hieman väärin. Sehän on "January the 1st" oikeasti, eikä noin kuin siinä lukee. Korjaan nyt, olettaen että löydän oikean fontin vielä näin pitkän ajan jälkeen. Muistelisin piirtäneeni tuon alunperin NetBSD:tä käyttäessäni..
Muistaakseni se meni jotenkin näin...

1st January; brittiläinen yleiskielen versio
1 January; brittiläinen virallinen versio (liikekirjeet yms.)
January 1/1st; eräässä Atlantintakaisessa edellämainitun maan entisessä siirtokunnassa suosittu versio.

Olikohan se näin :?:
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”