Postinumeroista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Isc
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 125
Joined: Thu Apr 30, 2009 7:21 pm
Location: Kuopio

Re: Postinumeroista

Post by Isc »

Tuustaipaleen Ebtausrivari asunto C1 on jo jonkin aikaa ollut se paikka missä ite oon ottanu Luumilta seteleitä vastaan ja toistepäin. Aina on kommenteissa lukenu nippujen historiikki ja ne on kirjattu Tuustaipaleen postinumerolla. Ollaan monta kertaa sitä pohdittu mutta omasta mielestä, ynnä Luumin mielestä se on ainoa oikea tapa koska siellä sinä ne setelit saat haltuun ja sinä kerrot mistä ne on kotoisin. Paranteluehdotuksia tietty vois olla mutta töiden yms puitteissa on pistettävä kaveri matkaan niput taskussa, siitäkään ei hyötyisi jos ne kirjaisikin virheellisesti sinne mistä setelit on kotoisin kun täplät kyseisistä mestoista on melkein aina löytynyt. :mrgreen:
Onpa hyvä, että Putella on sileitä seteleitä.
hetaleena
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 566
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:17 pm
Location: Espoo, Finland

Re: Postinumeroista

Post by hetaleena »

http://fi.eurobilltracker.com/notes/?id=65926068" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä osumassa on väärä postinumero, pitäisi olla 05200 (Rajamäki) eikä tuo 01800...
User avatar
Yippo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1107
Joined: Wed Feb 25, 2004 10:30 pm
Location: Ii, Suomi Finland

Re: Postinumeroista

Post by Yippo »

juntu wrote:Kiitokset Empulle nopeasta vastauksesta.

Noin minä itsekkin tuota pohdin. Toisaalta siinä tulee "keinotekoisesti" pidennettyä mahdollisten osumien välimatkaa, varsinkin kun on todennäköistä että osa seteleistä palaa Helsinkiin
Mun mielestä siinä ei oo mitää keinotekoista, koska olet itse saanut setelit kouraasi siellä kaukana ja setelit ovat siis todistetusti myös siellä olleet. Kommenttiin voi sitten kirjata mistä nippu on varsinaisesti haettu.

Mutta miksi itse aloin tätä topikkia selailemaan. Minulla on pikku dilemma. Henkilökohtainen mieleipiteeni on aina ollut kirjaamisen suhteen että kirjataan kunnan/kaupungin nimellä, vaikka postitoimipaikalla olisikin jokin kuvaavampi nimi. Joskus olen itsekin tästä poikennut (kirjaan Ylikiiminkiin, enkä Ouluun). Huomasin tuossa että olen kirjaillut Hirvaskankaan huoltoaseman seteleitä sekä kunnan että postitoimipaikan nimellä. Postitoimipaikan nimi olisi toki huomattavasti informatiivisempi, mutta... :cry:
User avatar
Eliezer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1650
Joined: Sat Apr 23, 2005 6:11 pm
Location: Greater Helsinki (Zone B), Finland
Contact:

Re: Postinumeroista

Post by Eliezer »

Yippo wrote:Huomasin tuossa että olen kirjaillut Hirvaskankaan huoltoaseman seteleitä sekä kunnan että postitoimipaikan nimellä. Postitoimipaikan nimi olisi toki huomattavasti informatiivisempi, mutta... :cry:
En tiedä, onko (Uuraisten) Kangashäkissä mitään sen informatiivisempaa kuin Äänekoskessakaan, kun kuitenkin Hirvaskankaasta kaikkien mielikuvassa lienee kyse. Ja Äänekosken vieraskirja vain kärsisi. Eli kannattaa kommenttiin pistää ne tarkemmat sijaintitiedot.
neptun6
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 25
Joined: Fri Aug 22, 2008 12:11 am
Location: Nurmijärvi , Finland

Re: Postinumeroista

Post by neptun6 »

hetaleena wrote:http://fi.eurobilltracker.com/notes/?id=65926068

Tässä osumassa on väärä postinumero, pitäisi olla 05200 (Rajamäki) eikä tuo 01800...
Totta, olipas päässyt lipsahtamaan tuo Klaukkalan numero tuohon Rajamäen osumaseteliin . Korjasin siihen oikean numeron. Kiitos mielenkiinnosta ja tarkkuudestasi ! Harmi ettei Rajamäeltäkään löytynyt vielä seteleitäsi, mutta ehkäpä jo seuraavalla uintikeikalla ? :)
User avatar
Yippo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1107
Joined: Wed Feb 25, 2004 10:30 pm
Location: Ii, Suomi Finland

Re: Postinumeroista

Post by Yippo »

Eliezer wrote:
Yippo wrote:Huomasin tuossa että olen kirjaillut Hirvaskankaan huoltoaseman seteleitä sekä kunnan että postitoimipaikan nimellä. Postitoimipaikan nimi olisi toki huomattavasti informatiivisempi, mutta... :cry:
En tiedä, onko (Uuraisten) Kangashäkissä mitään sen informatiivisempaa kuin Äänekoskessakaan, kun kuitenkin Hirvaskankaasta kaikkien mielikuvassa lienee kyse. Ja Äänekosken vieraskirja vain kärsisi. Eli kannattaa kommenttiin pistää ne tarkemmat sijaintitiedot.
Olet kyllä aivan oikeassa. Kommenteissa mulla on aina tarkempi sijoitustieto...

EDIT: Ja sitten piti ihan alkaa tarkistelemaan että kumman kunnan puolella se nyt sitten oikeasti on. Eli kunnan raja menee nelostietä myöten ja risteyksen kohdalla on vielä pikku vekki länteen eli sillä puolellakin oleva huontoasema on Äänekosken puolella. Eli kaikki huoltoasemat ovat Äänekosken puolella. Kangashäkin kylä on sitten Uuraisiin päin ja uuraisten puolella.
User avatar
Eliezer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1650
Joined: Sat Apr 23, 2005 6:11 pm
Location: Greater Helsinki (Zone B), Finland
Contact:

Re: Postinumeroista

Post by Eliezer »

Yippo wrote:EDIT: Ja sitten piti ihan alkaa tarkistelemaan että kumman kunnan puolella se nyt sitten oikeasti on. Eli kunnan raja menee nelostietä myöten ja risteyksen kohdalla on vielä pikku vekki länteen eli sillä puolellakin oleva huontoasema on Äänekosken puolella. Eli kaikki huoltoasemat ovat Äänekosken puolella. Kangashäkin kylä on sitten Uuraisiin päin ja uuraisten puolella.
Joskus ajelin siellä postinumeroalueen Uuraisten puoleisella osalla kartoittamassa, olisiko siellä mitään, mistä voisi saada seteleitä. Asuintaloja siellä taisi vain olla. Wikipedia mainitsee kyllä kirjaston ja betonitehtaan, mutta ne eivät tule ensimmäisenä mieleen setelien bongauspaikkoina...

Uurainen kyllä sinänsä olisi aika oivallinen paikka järjestää jokin setelitempaus - sieltä kun on kirjattu vain 862 seteliä.
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1406
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Postinumeroista

Post by Luumi »

Mie en ihan herkästi tule kyllä luopumaan omasta postinumero - postitoimipaikka -tyypisestä kirjaamisestani. Etenkään viime vuonna kuulemani poliitikon ajatus siitä, että Pohjois-Karjalaan hyvä määrä kuntia olisi kolme, ei tule yhtään minnuu rohkaisemaan kirjaamaan kunnan nimellä tulevaisuudessa. Milläpä sitten kirjaat, kun kylän sisäisiä paikallisosumiakin osumia tulee reilusti yli 200 km matkoilla? Etenkin kun osa ebtareista ei kirjoita kommenttikenttään mitään, mistä setelin alkuperää voisi edes yrittää haravoida...

Totta kai tulee noita Kangashäkin tyyppisiä dillemoita olemaan jatkossakin. Itse huomasin vuoden aikana mm. sen, että Uutelan SEO vt 5:n varressa tulee postinumerolla kirjatessa entisen Mikkelin mlk:n, eli nykyisen Mikkelin tilille, vaikka Mikkelin (mlk:n) rajalle on useampi kilometri matkaa ja itse huoltoasema sijaitsee tukevasti Hirvensalmen kunnan puolella.
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
Wildschwein
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 9
Joined: Mon Sep 24, 2007 9:36 am
Location: Kuopio, Finland

Re: Postinumeroista

Post by Wildschwein »

Nyt ottaa pattiin ja erittäin rankasti!!!!!!!! Olen muuttanut Kuopioon vasta muutama kuukausi sitten. Äskettäin huomasin, että on tullut kirjattua vaikka miten paljon seteleitä väärillä postinumeroilla :( Jo ennen muuttoa että sen jälkeenkin.... :oops: Olin aina luullut, että Kuopion keskustan postinumero on 70100, mutta vähän aikaa sitten minulle selvisi, että jossain kohtaa menee postinumeroraja, ja osa keskustasta on 70100 ja osa 70110!!! :roll: Eikä asiaa auta ainakaan se, että joillain liikkeillä on kuiteissaan väärä postinumero, ja tänään minulle selvisi sekin, että postikonttori 70100 KUOPIO sijaitseekin sillä puolella keskustaa, jonka postinumero on 70110 :x Ja entäs linja-autoasema sitten? Sieltäkin olen aina kirjannut setelit 70100 Kuopio, ja Matkahuollon osoitteeksi ilmoitetaan heidän Internet-sivuillaan Puijonkatu 45, 70100 Kuopio. Mutta muualta netistä löytyy taas Linja-autoasema, 70300 Kuopio. Sinänsähän linja-autoasema ei sijaitse Puijonkadulla, mutta en tiedä, sijaitseeko se varsinaisesti Puutarhakadullakaan, jonka postinumero tuo 70300 on, vaan se on tyhmästi noiden alueiden välissä. Kirjaa siinä sitten :x Nykyisin on tullut muutenkin kirjailtua todella vähän ja harvoin :oops: ja kohta ei huvita kirjaaminen sitäkään vähää, kun en ikinä tiedä, mitä postinumeroa milloinkin pitäisi käyttää ja mikä on varmasti oikea :( Ja harmittaa ne kaikki väärin menneet, mutta mahdoton niitä on alkaa korjailla, kun niitä on monen vuoden ajalta... :(
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Postinumeroista

Post by emppu »

Wildschwein wrote:Nyt ottaa pattiin ja erittäin rankasti!!!!!!!! Olen muuttanut Kuopioon vasta muutama kuukausi sitten. Äskettäin huomasin, että on tullut kirjattua vaikka miten paljon seteleitä väärillä postinumeroilla :( Jo ennen muuttoa että sen jälkeenkin.... :oops: Olin aina luullut, että Kuopion keskustan postinumero on 70100, mutta vähän aikaa sitten minulle selvisi, että jossain kohtaa menee postinumeroraja, ja osa keskustasta on 70100 ja osa 70110!!! :roll: Eikä asiaa auta ainakaan se, että joillain liikkeillä on kuiteissaan väärä postinumero, ja tänään minulle selvisi sekin, että postikonttori 70100 KUOPIO sijaitseekin sillä puolella keskustaa, jonka postinumero on 70110 :x Ja entäs linja-autoasema sitten? Sieltäkin olen aina kirjannut setelit 70100 Kuopio, ja Matkahuollon osoitteeksi ilmoitetaan heidän Internet-sivuillaan Puijonkatu 45, 70100 Kuopio. Mutta muualta netistä löytyy taas Linja-autoasema, 70300 Kuopio. Sinänsähän linja-autoasema ei sijaitse Puijonkadulla, mutta en tiedä, sijaitseeko se varsinaisesti Puutarhakadullakaan, jonka postinumero tuo 70300 on, vaan se on tyhmästi noiden alueiden välissä. Kirjaa siinä sitten :x Nykyisin on tullut muutenkin kirjailtua todella vähän ja harvoin :oops: ja kohta ei huvita kirjaaminen sitäkään vähää, kun en ikinä tiedä, mitä postinumeroa milloinkin pitäisi käyttää ja mikä on varmasti oikea :( Ja harmittaa ne kaikki väärin menneet, mutta mahdoton niitä on alkaa korjailla, kun niitä on monen vuoden ajalta... :(
Ei kait tuo niin vakava asia ole, ettei harrastus sen kautta enää huvita. Voithan korjailla noita "väärinkirjattuja" vaikka osumien myötä oikeiksi. Eihän se ketään haittaa jos sulla on joku sata metriä sivussa jonkun lapun kohdistuspiste. Pää pystyyn ja lappua systeemiin, entistä rivakammin. :wink: Onhan sulla kaiketi kommenteissa mistä seteli on saatu, sehän jo ilmoittaa sitten asian oikean laidan.
User avatar
Femppa
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 205
Joined: Mon May 28, 2007 5:33 pm
Location: west coast, Finland

Re: Postinumeroista

Post by Femppa »

Minä kirjasin erään pankin postinumeron vuosia väärin. Viime vuonna sitten joku oikaisi minua ja nyt ne menee oikein... jos muistan laittaa sen oikein ;)

Joskus noissa postinumeroissa ei vain tunnu olevan mitään järkeä tai logiikkaa.
User avatar
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4734
Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
Contact:

Re: Postinumeroista

Post by Dakkus »

Mä kirjailen muutenkin vähän fiiliksen mukaan noita postinumeroita. Ei mua jaksa niin kiinnostaa, kummalla puolella jotain korttelia postinumeroalueen raja varsinaisesti kulkee, koska postinumeroalue ei ole kuitenkaan mikään kovin tarkka tapa ilmaista setelin sijaintia. Jos saan käsiini vaikkapa Helsingin Etu-Töölössä setelin, se merkkautuu postinumeronsa perusteella rautatieaseman tienoille, eli aika kauas Etu-Töölöstä. Jos taas olen pari metriä pohjoisempana, seteli kirjautuu taas johonkin pisteeseen, joka on myöskin jossain kilometrin-parin päässä siitä, missä seteli oikeasti on löytynyt. Onko sillä sitten jotain väliä, että merkkautuuko se setku kilometrin liian pohjoiseen vai liian kaakkoon, jos se kuitenkaan ei kirjaudu jetsulleen oikeaan pisteeseen? Miksi mun siis olisi siis tarpeen tietää postinumeroalueen raja metrin tarkkuudella?
Toki, jos sen rajan sijainnin tiedän, kirjaan aina oikein kun mahdollista. Mutta jotain parin korttelin heittoja rajan sijainnissa kun se seteli ei kuitenkaan siihen rajan pintaan kirjaudu... Eihän niihin kukaan kuole :)
Joskus, jos olen kirjannut jonkun kaupan seteleitä, eikä kaupan omistaja ole tahtonut kenelläkään voivan olla mitään hajua, mistä seteli on kotoisin, olen kirjannut setelin johonkin lähialueen postinumeroon.

Ja Kuopioon bussiasemalta on muistaakseni noin kolme korttelia matkaa torille, jonka tienoille 70100 kirjautuu. Ei siis ole kyse isosta virheestä. Älä huoli :)
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
Sleijeri
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 803
Joined: Thu Jun 04, 2009 4:32 pm
Location: Heinola, Finland
Contact:

Re: Postinumeroista

Post by Sleijeri »

Juu ei kyllä itseäkään paljoa haittaa jos kirjaankin väärällä postinumerolla, kunhan nyt edes kaupunki osuis kohdilleen ja uusi täplä tulee uusista kaupungeista. Kyllähän tuo välillä on tosi sekavaa noitten postinumeroitten kanssa kun oon niitä joskus koittanut selvittää itse.
You are dealing with someone here who has absolutely no life.
- - - - - - - - - - - - - - -
My EBTST stats
User avatar
Isc
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 125
Joined: Thu Apr 30, 2009 7:21 pm
Location: Kuopio

Re: Postinumeroista

Post by Isc »

Hyvä erotin itelle on ainakin Kuopiossa se, että Osuuspankki torin laidalla on 70100 ja Sampo torin "yläkulmassa" on jo 70110. Linja-autoasema on siinä olevan R-kioskin tietojen mukaan 70100 ja sillä oon kirjannutkin. Joku pieni heitto nyt tuskin haittaa jos kerrot kommentissa mistä seteli on peräisin. Minulla ja Artolla oli osuma keskustasta puijonlaaksoon jonka etäisyys oli 2 km ja ajaen joku 4-5, näin pieni ero keskustan lähistöllä sillä postinumerolla oikeasti on. :wink:
Onpa hyvä, että Putella on sileitä seteleitä.
keräilijä37
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 968
Joined: Tue Nov 18, 2008 9:42 pm

Re: Postinumeroista

Post by keräilijä37 »

Ei mielestäni täällä kotimaassa ole yleensä vaikeaa. Pari firmaa (olikohan esim. Tiimari) pitää kuiteissaan kotipaikan osoitetta ja postinumeroa, mutta kyllä myymälän numerot aika lähelle saa osumaan. Kohtaamistani vaikeuksista paras on tähän asti ollut Kreikka, missä kuiteissa ja esitteissä ei lue paljon kuin maakunta tai jotain sellaista. Ja systeemille ei kelpaa pelkkä nimi. Asiasta sain omasta mielestäni kuitenkin hikoilun jälkeen tolkun. Sitten on toinen asia pannaanko tiedostoon kunta vai paikkakunta = town. Esimerkiksi Fuerteventuralla oli paljon towneja selvin postinumeroin, mutta vain muutama kunta. Ja onko sillä tosiaan paljon väliä, jos tuolla maan äärissä menee kaksi kilometriä harhaan tai oikea postinumero väärän kunnan nimelle, kun kerran postinumero ratkaisee. Pääasia on kai se löytöjen kirjaaminen mahdollisimman lähelle oikeaa numeroa. :note-100:
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”