Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistyksessä

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Nomen Nescio
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 683
Joined: Sat Aug 27, 2005 9:20 pm

Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistyksessä

Post by Nomen Nescio »

Kuten toivottavasti kaikki träkkerit tietävät, Eurobilltrackerin sivustoa ja palvelinta ylläpitää säätiö nimeltään European Association of EuroBillTrackers. Säätiön jäseneksi pääsee muodollista jäsenmaksua suorittamalla ( :note-10: ) ja näillä jäsenmaksuilla sekä eri träckereilta saatujen lahjoitusten avulla rahoitetaan palvelimien ylläpito sekä sivuston houstaus ( ja kerätään varoja palvelimien uusimista varten, asia mikä ei-ole-nyt-ihan-ilmaista :wink: ).

Jokaisella euromaalla on edustajansa säätiön hallituksessa ja kuka tahansa träckeri joka asuu kyseissesä maassa ja joka on säätiön jäsen voi asettua ehdokkaaksi maansa edustajaksi hallitukseen.

Minun vartiovuoroni lähenee loppuaan, Münchenin vuosikokouksessa hukini loppuu.

Näkisin mielelläni että Suomesta löytyisi kiinnostuneita träckereitä jatkamaan työtäni Suomen edustajana säätiön hallituksessa, koska katson että olen istunut riittävän kauan siellä ja nyt olisi aikaa tuorelle verelle sekä uusille ideoille ( ja tosiasia on että minulla on muutenkin ihan riittävästi rautoja tulessa ....)

Jos sinulla on kysmyksiä tästä, pistä minulle pm tai pistä kysymyksesi/kommentisi tähän jatkeeksi.

Nomen Nescio
User avatar
Eliezer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1650
Joined: Sat Apr 23, 2005 6:11 pm
Location: Greater Helsinki (Zone B), Finland
Contact:

Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistyksessä

Post by Eliezer »

Ihan vain pikku kommenttina, ettei siis kyse ole säätiöstä vaan yhdistyksestä . Eli siis käytettävissä ja jaettavissa ei ole mitään suuria rahasummia, joista tarvitsisi kantaa kovin suurta taakkaa... En tiedä, miten on ollut viimeisten parin vuoden aikana N.N:n kapulavuorolla, mutta ainakinsitä ennen kyse oli suunnilleen yhden sunnuntai-illan kuluttaminen kuukaudessa chatissa asioiden päättämiseksi. Onko hallitustyöskentely jatkunut samalla kaavalla vai onko tullut muutoksia esim. puheenjohtajan vaihtumisen yhteydessä?
User avatar
Nomen Nescio
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 683
Joined: Sat Aug 27, 2005 9:20 pm

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä säätiössä

Post by Nomen Nescio »

Uups, pieni käännösvirhe :oops:

Hallitustyöskentelyssä ei ole tullut suuria muutoksia, kokoukset järjestetään edelleen kerran kuukaudessa IRCin kautta. Työmääräkin on pysynyt ilmeisesti samalla tasolla kun Eliezerin hukin aikana. Totta on että rahasummat eivät ole kovinkaan suuria, joten siistä ei ole syytä ottaa stressiä :wink:
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6122
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä säätiössä

Post by avij »

Siltä varalta, että joku yhdistyksen sääntöihin perehtymätön ajattelee että "avij varmaan voisi hoitaa tämän", kerrottakoon että minulla on jo pysyvä hallituspaikka perustajajäsenen statukseni takia. Minua ei siis voi valita Suomen edustajaksi yhdistyksen hallitukseen, vaan tähän tehtävään tarvitaan joku toinen. Myös Ranskasta ja Saksasta on valittu edustajat, vaikka kyseisissä maissa asuu perustajajäsen.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
Nomen Nescio
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 683
Joined: Sat Aug 27, 2005 9:20 pm

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by Nomen Nescio »

bump

Vuosikokoushan on kohta.
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by Juristi M »

Hei,
ilmoittauduin avij:lle vapaaehtoiseksi siltä varalta, ettei kukaan muu suomalainen ryhdy hommaan. Pääasia on, ettei paikka jää tyhjäksi.
Jos joku muu ilmoittautuu halukkaaksi niin annan ilomielin hänelle etusijan.

Juristi M
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by Juristi M »

Tässä kävi niin, että kukaan muu ei ilmoittautunut Eurobilltracker-yhdistyksen hallitukseen suomalaispaikalle, joten minä hoidan tehtävää seuraavat kaksi kautta eli siihen asti, kunnes suomalaispaikka tulee taas avoimeksi. Eurobilltrackerin hallitus on jo ehtinyt järjestäytyä. Puheenjohtajaksi valittiin maltalainen aktiivikirjaaja Ewri. avij toimii varapuheenjohtajana.

Yritän aika ajoin kirjoitella tällä foorumilla sellaisista hallituksen kuulumisista, joilla arvioin olevan yleisempää mielenkiintoa varsinkin suomalais-EBTareiden kannalta.
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: Suomen paikka Eurobilltracker-yhdistyksen hallituksessa

Post by Juristi M »

No niin. Kaksi vuotta on sitten kulunut, ja suomalaisten setelinkirjaajien edustajan hallituspaikka on tulossa äänestykseen Eurobilltracker-yhdistyksen yleiskokouksessa 28.9.2014. Yleiskokous pidetään tällä kertaa nettikokouksena, ja kokoukseen voivat osallistua kaikki yhdistyksen jäsenmaksun maksaneet jäsenet (ei muuten ole kovin montaa jäsentä listassa).

Olen pitänyt tuota paikkaa hallussani vuodesta 2012 alkaen ja nyt kysymys on siitä, HALUAISIKO JOKU MUU SUOMALAINEN EBTARI VAIHTEEN VUOKSI EDUSTAA SUOMEA YHDISTYKSEN HALLITUKSESSA? Huomatkaa, että kysymyksessä ei ole avij:n paikka. Hänellä on yhdistyksen sääntöjen mukaan pysyvä paikka hallituksessa, joten vastaus kysymykseeni "joku muu suomalainen" ei siis ole avij. Sinänsä on mukavaa ja turvallista tietää, ettei hallituksessa tarvitse olla ainoana suomalaisena vaan pikemminkin täydentämässä tiimiä avij:n osaavassa seurassa.

Käytännössä jäsenyys hallituksessa on merkinnyt yhtä IRC-yhteydellä tapahtuvaa nettikokousta kuukaudessa (joskus parikin kokousta) yleensä sunnuntai-iltaisin. Kokoukset tapahtuvat siis näppäimistöltä kirjoittaen englanniksi. Homma ei edellytä ylioppilastodistuksen laudaturia englannin kielessä, vaan vähemmälläkin tulee aivan kohtuullisesti toimeen. En nyt muista suoraan, edellytetäänkö tehtävässä 18 vuoden ikää, mutta asia voidaan tarvittaessa tarkistaa yhdistyksen säännöistä.

Olen pyrkinyt yhdessä avij:n kanssa edustamaan tietynlaista vakautta yhdistyksessä, kun joskus joidenkin maiden edustajilla on tupannut olemaan villin puoleisia ideoita asioissa, joiden tiedetään aiheuttaneen kiihkeitä väittelyjä muunkielisillä foorumeilla (esim. vaikkapa setelien kirjaussääntöjen uudelleenmuotoilu niin, että joidenkin kirjaajien noudattamat kirjaustavat todettaisiin "laittomiksi".)

Kaksi asiaa, joita yhdistykseen todella kaivattaisiin, on
1) uutta innostusta ja positiivisia ideoita harrastuksen markkinoinnissa ja edistämisessä; ja
2) lisää osaajia ohjelmiston ylläpitämiseen ja kehittämiseen (se on nykyisin liian harvojen osaajien harteilla).
Nämä eivät tietysti ole pelkästään yhdistyksen hallituksen asioita, mutta ei olisi pahitteeksi, jos uusia voimia löytyisi sinnekin.

Odottelen ilmoittautumisia hallitukseen halukkailta. Olisi hyvä, jos ilmoittaisitte ehdokkuudestanne vaikkapa tässä viestiketjussa. Jos halukkaita on useampia niin voimme yrittää sopia, löytyisikö yhteinen ehdokas. Jos uusia ehdokkaita ei löydy, niin sitten minun täytyy harkita omaa jatkoani. JOKA TAPAUKSESSA ON SELVÄÄ, ETTÄ HALLITUSPAIKKAA EI JÄTETÄ TYHJÄKSI. SUOMALAISEN ÄÄNEN ON KUULUTTAVA MYÖS JATKOSSA.
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by Juristi M »

Hei kaikki suomalaiset setelinkirjaajat!

Nostan tätä viestiketjua ylemmäksi, jottei se hautaudu muiden viestien sekaan. Mitenkä on, löytyykö muita halukkaita Suomen tuolille Eurobilltracker-yhdistyksen hallitukseen? Vuosikokous on viikon päästä ja asia on hyvä ratkaista ennen sitä.
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6122
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by avij »

Nostanpa minäkin tätä viestiä vähän ylemmäs. Kaikki suomalaiset hallitusjäsenet ovat aina hoitaneet velvollisuutensa asiallisesti, eikä minulla tietenkään olisi mitään sitä vastaan, että Juristi M jatkaisi tässä pestissä. Toivoisin kuitenkin, että tätä tehtävää kierrätettäisiin useampien jäsenten kesken, että mahdollisimman monelle tulisi jonkinlaista kokemusta yhdistyksen hallituksen toiminnasta. Eli ehdokkaita kaivattaisiin.

Sitten toinen asia. Hallituksen jäsenen pitäisi olla myös yhdistyksen jäsen, mutta myös ns. rivijäseniä kaivataan.

Yhdistyksellä ja minulla on sellainen diili, että minä kustannan palvelinraudan, ja yhdistys maksaa minulle saman summan, minkä minä maksan internet-palveluntarjoajalle palvelinpaikasta heidän konesalissaan. Tämä summa on tällä hetkellä noin x euroa/kk. Yhdistyksen jäsenmaksu on 10e/vuosi, ja pikaisen laskutoimituksen perusteella saadaan tulos, että yhdistyksellä pitäisi olla vähintään y jäsentä, että nämä kulut saataisiin katettua. Yhdistyksen satunnaisesti saamat lahjoitukset tosin vähentävät tätä määrää hiukan, mutta ei mitenkään valtavasti.

Jos haluat liittyä jäseneksi (tai jos olet jo jäsen, mutta et ole vielä maksanut jäsenmaksua kaudelle heinäkuu 2014 - kesäkuu 2015), voit maksaa tuon 10e jäsenmaksun myös minun kauttani. Minulle tilitetyt jäsenmaksut vähennetään yhdistyksen rahastonhoitajan tilityksistä minulle. Tämä systeemi on toiminut varsin hyvin jo vuosikausia. Jos haluat osallistua yhdistyksen online-vuosikokoukseen tulevana sunnuntaina etkä ole vielä maksanut jäsenmaksua, maksa 10e tilille FIxx xxxx xxxx xxxx xx siten, että se on perillä viimeistään perjantaina klo 19:30. Toimitan listan saapuneista maksuista yhdistyksen rahastonhoitajalle perjantai-iltana. Laita viestiksi esim. "yhdistyksen jäsenmaksu <nimimerkkisi>".

Kiitos tuestanne :) Kiitos erityisesti niille, jotka ovat jo jäsenmaksunsa maksaneet :)

p.s. Poistan tilinumeroni tästä viestistä perjantai-iltana. Jäsenmaksuja voi maksaa jatkossakin minun kauttani, kysele tilinumeroa yksityisviestin kautta.

edit1: Muutamia maksuja on jo saapunut, kiitoksia. Kuten yllä mainitsin, lähetän listan kaikista maksuista yhtenä listana perjantai-illalla rahastonhoitajalle. Rahastonhoitaja lisää jäsenet jäsenlistalle, en halua sotkea hänen pasmojaan muokkaamalla tuota listaa itse. Yhdistyksen jäsenten omalle foorumille saattaa kuitenkin päästä jo ennen perjantai-iltaa.

edit2: Tilinumero on nyt poistettu turvallisuussyistä, ja palvelimen hostaushinnat on poistettu liikesalaisuussyistä (ihan ystävällisyydestä palveluntarjoajaa kohtaan; minulla on hieman listahintoja edullisempi diili heidän kanssaan, enkä haluaisi muiden kinuavan palveluita heiltä samaan hintaan "kun tuokin saa").
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
Yippo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1107
Joined: Wed Feb 25, 2004 10:30 pm
Location: Ii, Suomi Finland

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by Yippo »

Minua periaatteessa voisi kiinnostaa mutta elämäntilanne on sellainen etten voi varmuudella luvata että voin edes tuota hetkeä kerran kuussa olla rauhassa koneella kokoustamassa. Ehkä sitten parin vuoden päästä kun tehtävä seuraavan kerran vaihtuu. Maksoin nyt kuitenkin jäsenmaksun kun se on päässyt liian monta kertaa unohtumaan.
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by Juristi M »

avij wrote: .....tätä tehtävää kierrätettäisiin useampien jäsenten kesken, että mahdollisimman monelle tulisi jonkinlaista kokemusta yhdistyksen hallituksen toiminnasta. Eli ehdokkaita kaivattaisiin. .....
avij:n pointti on ehdottoman tärkeä. Olen täysin samaa mieltä. On sitä parempi, mitä useampi on mukana auttamassa Eurobilltrackerin pyörimistä yhteiseksi hyväksi. Kahden vuoden kokemuksella voin sanoa, että homma ei ole mitenkään erityisen vaikea. Eikä 2-3 tunnin aikapanostus keskimäärin kerran kuukaudessa ole kovin merkittävä haitta. On tietysti totta, ettei ihan aina aikataulut voi sopia. Eivät aina sopineet minullekaan. Tämä on pohjimmiltaan harrastustoiminnan pyörittämistä. Helpointa tässä on kuitenkin se, että tukea on (lähes) aina saatavilla. Neuvoja saa avij:lta tai vaikkapa minulta. Ja asioita voi tarvittaessa nostaa keskusteluun vaikkapa tällä foorumilla.

Josko Yippo tai muutkin vielä miettisitte mahdollisuutta lähteä mukaan.
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by emppu »

Muistini mukaan on Suomalaisia ollut aiemmin enemmän jäsenmaksujen maksajina. Eiköhän olisi aika hieman tsempata ja laittaa kymppi kiinni hyvän asian puolesta. Uskoisin ettei tuo ainakaan työssäkäyvää henkilöä rahallisesti kaada. :wink:
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6122
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by avij »

Noniin, laitoin listan eteenpäin Klaas Kleverille. Ja vinkkinä, hallituspestistähän saisi hienon merkinnän CV:hen, "Association Européenne des EuroBillTrackers hallituksen jäsen 2014-" 8)
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1406
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Suomen paikka Eurobilltrackeria ylläpitävässä yhdistykse

Post by Luumi »

Niin, kaipa se CV:hen ois hieno lisä verrattuna noihin nykyisiin "luottamustoimiin". En vaan tiiä, millo tarviin CV:tä seuraavan kerran... tokko koskaan :)

Mut kertokaas vähä tarkemmin asiasta tietävät, et mitä tohon nyt sitten kuuluu? Vähän epämääräiseltä kuulostaa tuo "kerran kuussa nettikokous". Mitä siellä pitää tietää / tehdä? Kun ei kaikki ole kuuluneet edes paikallisen mölkky-yhdistyksen hallitukseen ikinä. Lähinnä siis tietenki yhteisistä asioista päättämistä ja äänestämistä luultavasti?
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”