"offtopic" eli sekalaista....

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Sauna
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 4
Joined: Fri Jun 28, 2013 5:07 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Sauna »

Mitä mieltä tässä harrastuksessa on? Kerran vuodessa tulee osuma tai pari. Tänä ja viime vuonna ei yhtään. 700 seteliä syötetty 9 vuodessa, osumasuhde 1:50. Useimmat osumat kotimaasta. Ei järin mielenkiintoista. Hullun hommalta tuntuu syöttää numeroita manuaalisesti. Menisi edes skannerilla. Käteinen on jäämässä pois käytöstä. Kaikilla on kortti ja pankkitili ja mobiilimaksu ja bitcoin. Onko paras lopettaa tähän vai mitä olette mieltä? Eikö tämä ole ihan kuoleva harrastus?
kesis85
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 18
Joined: Thu Jan 12, 2017 5:29 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by kesis85 »

Sauna wrote:Mitä mieltä tässä harrastuksessa on? Kerran vuodessa tulee osuma tai pari. Tänä ja viime vuonna ei yhtään. 700 seteliä syötetty 9 vuodessa, osumasuhde 1:50. Useimmat osumat kotimaasta. Ei järin mielenkiintoista. Hullun hommalta tuntuu syöttää numeroita manuaalisesti. Menisi edes skannerilla. Käteinen on jäämässä pois käytöstä. Kaikilla on kortti ja pankkitili ja mobiilimaksu ja bitcoin. Onko paras lopettaa tähän vai mitä olette mieltä? Eikö tämä ole ihan kuoleva harrastus?
no mun mielesätä tässä on iha eri mieltä tai siis sit jos harvemmin tuee ni sit ne ilahduttaa sitäki enemmän, vähä samlla periaatteela ku bookcrossingi harvoinpa niistä ei crossari tulee niitä nappauksia kirjottaa nettiin mut sillo ku kirjottaa ni tulee sitäki enemmän. harrastuskset on siitä kivoja että voi valita mitä haluaa(no alaikäsillä saattaa vanhemmat pakottaa) mut täysi-ikäisillä on ainaki valinnanvapaus harrastaa ja mä harrastan niitä harrastuksia mistä tykkään ja mitä käteiseen tulee mä tykkään ite maksaa enempi käteisellä ni tää hrrastus muistuttaa mua viel paremmin nostaa sitä käteistä.

Harrastukseen ni tähän kuin muihinki voi suhtauta postivisesti tai negatiivisesti ja mä ainakin suhtaudun minun kaikkiin harrastuksiin positiiviesesti.
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6122
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by avij »

Mä olen pidemmän aikaa sanonut, että kaikilla pitäisi olla joku hullu harrastus. Monilla meillä se on tämä setelien seuraaminen, joillakin muilla joku muu.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by leevi60 »

Joku toinenkin totesi jossain topicissa aiemmin samaa, kuin minäkin nyt;
Tää on hyvä harrastus! Ja rahaa käytetään varmasti nykymuodossaan vielä hyvin pitkään.
Ite keräsin aiemmin aktiivisesti mm. jääkiekkokortteja, niihin upposi tällaisen osa-aikaisen ärränmyyjän palkka niin,
että ennen seuraavaa tilipäivää tilillä oli vain lantit jäljellä ja ebayn muutaman satasen lasku odottamassa.
Rapia pari vuotta sitten tuli vastaan EBT-leimattu seteli, jonka kautta sotkeennuin näihin piireihin. Samaan aikaan
jääkiekkokorttien ostelu ebaysta hiipui, kun dollari vahvistui ja halvankin kortin postikulut nousivat kahdenkymmenen
euron tienoille. Silloin aloin säästämään pientä pääomaa, että sain tehtyä pankkikeikkoja muulloinkin kuin tilipäivänä.
Nyt kun on mennyt 2 vuotta, etten ole jääkiekkokortteihin edes koskenut, vaikka kansiot tuossa käden ulottuvilla
ovatkin, tilillä ei edelleenkään ole kuin lantit! Mutta "kassakaapissa" :D röhnöttää sen verran euroja kirjaamista
odottamassa, että omaiset saa meikäläisen hautaan saatettua kunniallisesti ilman sosiaalitoimen apua.
Ja perikunnalle jää vielä usseempi tuhat jääkiekkokorttia, sekä Aku Ankka-kokoelma! (Carl Barksin ja Don Rosan tuotannot)

Kesikselle suosittelen, että mikäli pankissa on parisataa pätäkkää, käyt hakemassa ne ystävälliseltä pankkineidiltä tai
-herralta vitosina ja luulen että se ensimmäinen osuma napsahtaa sieltä! Tuossa linkki tuohon hitratio-topiciin,
jonka perusteella 20-40 femmalla luulis osuman löytyvän...
viewtopic.php?f=14&t=5866&start=165
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
User avatar
Platinum*
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 290
Joined: Thu Feb 28, 2008 5:39 pm
Location: Finland Oulu

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Platinum* »

Mulla ei ole ollutkaan kuin vaan näitä ihan hulluja harrastuksia.
Ensin oli tämä seteleiden seuranta. Kunnes aloitin sitten geokätköilyn. Se oli joskus jopa ihan hauska harrastus. Mutta sitten räjähti.
Noin neljä vuotta sitten törmäsin sanaan Munzee. Siitä ei ole ollut sitten paluuta. Se on ehdottomasti mun ykkönen harrastuksissa. Älyttömän helppo harrastus, sovellus älypuhelimeen ja piippailemaan Munzeita. Se pokemon peli on ihan ääliö hommaa tähän verrattuna.
Jos reissaat paljon niin siitä on suunnaton etu Munzeilussa. Suomen laajimmat munzee apajat on Turussa, Orimattilassa, Kokkolassa ja Helsinkikin, mutta alkaapa noita löytyyn tänä päivänä jo joka kaupungista. En kerro tämän enempää. Kannattaa tutustua http://www.munzee.com

Se verran vielä että mun nimimerkki on kaikissa näissä harrastuksissa Nicoless. Sillä nimellä minut löytää.
Sauna
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 4
Joined: Fri Jun 28, 2013 5:07 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Sauna »

Miten jaksatte, kun yhtään osumaa ei tule yli vuoteen? Käy 50 kertaa kaupassa ja kirjaa joka setelin. Tulos 0-1 osumaa. Aloittaessa luulin, että osumia sitten putkahtelee, kun joku käyttää niitä samoja seteleitä. No eipä putkahtele. Vanhat setelit on kai vedetty kierrosta. Pitäisi syöttää lisää seteleitä, kun 700 riittää vain tylsistymiseen.

Mutta setelien hankkiminen on käynyt vaikeaksi. Pankista ei rahaa saa. Automaatista saa 4 seteliä kerralla. Kaupan kassalta joskus pari.

Kysynkin siis, mikä muilla on motivaationa ja miten harrastuksen saa toimimaan niin, että rupeaa tapahtumaan jotain mielenkiintoista.

Pitääkö hankkia 1000 setelin nippuja, mistä niitä saa, miten ne kirjataan nopeasti ja mihin setelit viedään, jotta ne oikeasti lähtevät kiertoon ja joku kirjaa niitä toistamiseen? Pelkkä oman kulutuksen kirjaaminen ei toimi ollenkaan.
kesis85
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 18
Joined: Thu Jan 12, 2017 5:29 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by kesis85 »

Sauna wrote:Miten jaksatte, kun yhtään osumaa ei tule yli vuoteen? Käy 50 kertaa kaupassa ja kirjaa joka setelin. Tulos 0-1 osumaa. Aloittaessa luulin, että osumia sitten putkahtelee, kun joku käyttää niitä samoja seteleitä. No eipä putkahtele. Vanhat setelit on kai vedetty kierrosta. Pitäisi syöttää lisää seteleitä, kun 700 riittää vain tylsistymiseen.

Mutta setelien hankkiminen on käynyt vaikeaksi. Pankista ei rahaa saa. Automaatista saa 4 seteliä kerralla. Kaupan kassalta joskus pari.

Kysynkin siis, mikä muilla on motivaationa ja miten harrastuksen saa toimimaan niin, että rupeaa tapahtumaan jotain mielenkiintoista.

Pitääkö hankkia 1000 setelin nippuja, mistä niitä saa, miten ne kirjataan nopeasti ja mihin setelit viedään, jotta ne oikeasti lähtevät kiertoon ja joku kirjaa niitä toistamiseen? Pelkkä oman kulutuksen kirjaaminen ei toimi ollenkaan.
mistä pankista ei saa rahaa kyllä mie ainakin saan ja seki varmasti riippuu mitä rahoja kirjaa mitä nyt joku vinkkas mulleki tuol et kannattaa pyytää ne vaihtorahat 5 e seteleinä. ja varmaa en tiedä mutta on tunne että mitä enemmän käy laajemmalla skaalalla ostoksilla pankeissa ni se parantaa myös oumia. mut jos minä siaisin jostai harrastuksesta harmia ni en tokia harrastais sitä, ni ku tuolla sanoin että harrastukset voi valita, toki toivotaan että tätä harrastustaki moni harrastaa ni jos harrastuksesta tulee pakkopullaa ei se oo hyvä asia.
Jari V
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 116
Joined: Fri May 02, 2014 12:41 pm
Location: Helsinki

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Jari V »

Sauna wrote:Miten jaksatte, kun yhtään osumaa ei tule yli vuoteen? Käy 50 kertaa kaupassa ja kirjaa joka setelin. Tulos 0-1 osumaa. Aloittaessa luulin, että osumia sitten putkahtelee, kun joku käyttää niitä samoja seteleitä. No eipä putkahtele. Vanhat setelit on kai vedetty kierrosta. Pitäisi syöttää lisää seteleitä, kun 700 riittää vain tylsistymiseen.

Mutta setelien hankkiminen on käynyt vaikeaksi. Pankista ei rahaa saa. Automaatista saa 4 seteliä kerralla. Kaupan kassalta joskus pari.

Kysynkin siis, mikä muilla on motivaationa ja miten harrastuksen saa toimimaan niin, että rupeaa tapahtumaan jotain mielenkiintoista.

Pitääkö hankkia 1000 setelin nippuja, mistä niitä saa, miten ne kirjataan nopeasti ja mihin setelit viedään, jotta ne oikeasti lähtevät kiertoon ja joku kirjaa niitä toistamiseen? Pelkkä oman kulutuksen kirjaaminen ei toimi ollenkaan.
Kyllä pankeista edelleen saa rahaa. Pankit tosin ovat hankaloittaneet harrastusta esim. sulkemalla lukuisia konttoreita ja asettamalla maksuja automaattien käytölle. Suurin osa pankeista tarjoaa vain 4-5 ilmaista nostoa automaatista per kuukausi, sama koskee talletusottoa. Konttoreissa voi normaali yksityisasiakas operoida maksutta.

Itse pyrin optimoimaan tämän nostamalla tilin saldon niin salliessa aina 980 eur kerrallaan. Tällöin automaatista saa 18 x :note-50: ja 4 x :note-20: eli yhteensä 22 seteliä. Nämä kirjaan järjestelmään jonka jälkeen setelit voi laittaa kiertoon. Helpoiten se tapahtuu pankissa. Sitten vielä lompakon pohjalta yksi :note-20: ja pankkiin vaihtamaan koko nippu jolloin sieltä hyvänä päivänä saa taskuunsa mukaan 200 x :note-5: . Tämä 200 seteliä on myös talletusoton maksimimäärä yhteen talletukseen. Suurimmalla osalla pankeista talletusottoon voi tallettaa 5000 eur per kuukausi. Tosin kannattaa varautua myös kertomaan tästä harrastuksesta pankille kun mielellään asiakkaiden rahojen alkuperää kyselevät.

Ei tämä mielestäni mikään älytön harrastus ole, löytyyhän myös mun puhelimesta Pokemon Go. Facebookin peleistä olen onneksi päässyt eroon vaikka nekin tietynlaista riippuvuutta vuosia sitten aiheuttivat.
Highway_Star
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1346
Joined: Fri Jan 27, 2012 7:06 pm
Location: Oulu, Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Highway_Star »

Minusta tässä harrastuksessa on monia muitakin puolia kuin vain osumat. Osumat on toki kivoja silloin, kun niitä sattuu napsahtelemaan, mutta ilman osumiakin hyvin jaksaa kirjailla. Itse tykkään esimerkiksi seurata kirjaamieni setelien lyhytkoodeja. Aina kun tulee joku harvinaisempi, tarkistan milloin ja mistä olen niitä itse kirjannut ja sitten erillisestä listasta mistä sellaisia seteleitä koko sivustolle on kirjattu. Jos oikein harvinainen sattuu kohdalle, pistän kaappiin talteen odottamaan, jos mahdollisesti joskus möisi sen jollekin keräilijälle.

Toiseksi tykkään keräillä täpliä karttaani. Nytkin kovasti olen suunnitellut tulevien viikkojen ja kuukausien reissuja, jotta saisi uusia täpliä karttaan :D
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Aatos99 »

Sauna wrote: Pitääkö hankkia 1000 setelin nippuja, mistä niitä saa, miten ne kirjataan nopeasti ja mihin setelit viedään, jotta ne oikeasti lähtevät kiertoon ja joku kirjaa niitä toistamiseen? Pelkkä oman kulutuksen kirjaaminen ei toimi ollenkaan.
Itse olen harrastanut nyt 6 vuotta tätä, ja nyt on ruvennut enemmän tulemaan passiivisia osumia. Tällä viikolla setelini vuodelta 2011 iirjattiin uudelleen, mikä ilahdutti kovin.

Mutta onhan seteleiden vaihtuminen vaikuttanut osumiin. Pahin aalto taitaa olla kuitenkin jo ohi, kun pienimmät setelit, jotka kiertävät eniten, on vaihdettu. Aika paljon tässä on sattumasta kiinni, omalla kohdalla osumatodennäköisyys oli lähellä 1:50 pitkään alkuaikoina.

Mutta osumia kyllä tulee, jos nostaa kirjausmäärää vaikka vain vähäsen. Pankkikonttoreihin, joissa on kassapalvelut, kannattaa tilata etukäteen tietty määrä tietynkokoisia seteleitä, jos tarvitsee monella sadalla tai tuhannella. Osumia tulee omien kokemusten perusteella todennäköisemmin isommasta nipusta kerralla kuin yksittäisistä vaihtorahoista, vaikka osumaham voi olla missä vaan ja hyväkuntoisissakin rahoissa.

Kannattaa käyttää mahd. paljon käteistä, nostaa ja tallettaa pankkeihin seteleitä (vaihtaa vaikka kirjatut vitoset kympeiksi tilin kautta), käyttää myös talletusautomaatteja, ja asettaa jokin tavoite, joka nostaa kirjausmääriä tässä tai aiemmin mainituilla tavoilla. Jotakuta kiinnostaa täplien saaminen kartalle, toista harvinaiset setelit ja jotain hienot osumat eniten.

Toivottavasti intoa riittää vielä, kyllä tämä palkitsee aktiivista kirjaajaa! Pienkirjaajien kanssa on hauska saada osumia, ja he ovat erittäin tarpeellinen osa EBT:läisistä! Kuka vaan voi halutessaan ryhtyä kirjaamaan enemmän, pientäkin rahasummaa kierrättämällä saa paljon kirjattavaa!
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
kesis85
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 18
Joined: Thu Jan 12, 2017 5:29 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by kesis85 »

mä oin ennen tätä päivää vaihtanu sekä havukoskella että tikkurailassa useammallakin ärräll kolikoita seteleiksi ja jotai 10 5 vai vitosia kympeiksi en musta miten päin kaikiss ollut hyvin ystävälistä ja suunnileen tottakai voidaan vaihtaa. no tänään sitten kävin kysyy helsingins hop ja stationin tyttö ei vastannut mitää katto va ja totes että ei voi. sit menin kysyy ärrältä myyjä näytti sitä kylttiä emme vaihda rahaa, yytelin anteeksi etten huomannut kylttiä no sitten kävin kotimaltkalla dixi nsohop ja stationissa ja myyjä kysyi toiselta myykjältä onko vitosia ni se sano et joo ja mulle tuli sellane tunne et se ol ivarmaa niiden vaihtokassan viimene vitonen viimesimpä ainakin ja silti antoi mulle oli myös erittäin vanha ja kuluneen bnäkönen j aattelin et tää on kjoko minu seteleistä bumerangi tai sitten täsää tulee osuma mut ei kumpikaan.

ni ja joku tuolla pankkiketjusta oli maininnut jonai vuonna ettei kajaanissa oo oikein harrastajia ite käyn siellä usein lomaaikoina, joten pitääpä kylvää silleki suunnalle sitten vähän steteleitä kiertoon kun seuraavan kerran menen.
Jukkap
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 575
Joined: Sun May 03, 2009 8:32 am
Location: Vantaa

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Jukkap »

Sauna wrote: Automaatista saa 4 seteliä kerralla.
Nyt kun Nordean tililtä saa nostaa vaan 4 kertaa kuukaudessa ilmaiseks niin mä olen alkanut nostaa sen 380 euroa neljä kertaa. Eli 40 seteliä :cry:
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by leevi60 »

kesis85 wrote:mä oin ennen tätä päivää vaihtanu sekä havukoskella että tikkurailassa useammallakin ärräll kolikoita seteleiksi ja jotai 10 5 vai vitosia kympeiksi en musta miten päin kaikiss ollut hyvin ystävälistä ja suunnileen tottakai voidaan vaihtaa. no tänään sitten kävin kysyy helsingins hop ja stationin tyttö ei vastannut mitää katto va ja totes että ei voi. sit menin kysyy ärrältä myyjä näytti sitä kylttiä emme vaihda rahaa, yytelin anteeksi etten huomannut kylttiä no sitten kävin kotimaltkalla dixi nsohop ja stationissa ja myyjä kysyi toiselta myykjältä onko vitosia ni se sano et joo ja mulle tuli sellane tunne et se ol ivarmaa niiden vaihtokassan viimene vitonen viimesimpä ainakin ja silti antoi mulle oli myös erittäin vanha ja kuluneen bnäkönen j aattelin et tää on kjoko minu seteleistä bumerangi tai sitten täsää tulee osuma mut ei kumpikaan.

ni ja joku tuolla pankkiketjusta oli maininnut jonai vuonna ettei kajaanissa oo oikein harrastajia ite käyn siellä usein lomaaikoina, joten pitääpä kylvää silleki suunnalle sitten vähän steteleitä kiertoon kun seuraavan kerran menen.
Hyvä keino saada rahoja kiertoon on se, että hakee pankista vitosia ja kymppejä, sitten kirjaamisen jälkeen kyselemään pikkuliikkeistä, että
onko vaihtorahan tarvetta, useesti kelpaa muutama pikkuseteli ja saat tilalle isompaa rahaa, jonka vois sitten taas tallettaa omalle tilille
joko pankissa tai automaatilla. Rahanvaihtohan maksaa yleensä yrittäjille muutaman euron per kerta. Lisäksi yksityisyrittäjillä on yleensä
hankalaa päästä rahaa vaihtamaan pankkien aukioloaikojen puitteissa, kun oma yritys vaatii sitä läsnäoloa.

Ärrille ei juuri kolikoita kannata viedä, meillä ainakin asiakkaat maksaa paljon lanteilla, kun "Teillähän näitä tarvitaan". Esim.
25:n euron loton hinnan monet laskee valmiiksi kolikkokukkaroon, kun tietää, että se maksaa sen 25 €. Ruokakaupoissa kun ei juurikaan osaa
arvioida, paljonko laskun loppusumma on, jolloin maksetaan sillä isolla setelillä ja lantit kertyy taskunpohjalle. Ite reissun päällä ollessani
poikkeen aina kun mahdollista paikallisella ärrällä vaihtamassa vitosia ja kymppejä isommaksi.

Kolikoistani pääsen taas eroon paikallisen Osuuspankin kolikkotalletusautomaatilla, rahat saan joko suoraan käteen (vitosina) tai ne tallentuvat
tililleni.
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
User avatar
Cinnamon
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1382
Joined: Sat May 08, 2004 4:58 am
Location: Tampere, Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Cinnamon »

Minulla harrastuksilla on tapana karata käsistä aika nopeasti. Niin kävi seteleidenkin kanssa aikanaan, kun 12 vuotta sitten aloitin. Nykyisin kirjailen enää satunnaisesti, jos luvassa on uusi maa/ täplä tai muuten erikoisempaa tai kulahtaneita, mahdollisesti maailmaa nähneitä seteleitä.

Minulle kävi kuten monelle muullekin, yksi ebtareista puhui joskus geokätköilystä ja mopo karkasi kokeiltuani saman tien taivaanrantaan. (Täällä aiemmin mainittu munzee ei kolahtanut.) Näissä harrastuksissa on onneksi yhdistämisen mahdollisuus ja tällekin vuodelle on jo napsahtanut kolme uutta kätköilymaata ja yhtä monta ulkomaantäplää setelikartalle.

Tässä on se hyvä puoli, että jos ei maistu, niin antaa olla. Kokeilee taas tauon jälkeen ja kirjailee omaan tahtiinsa. Vaikeinta itselleni oli aikanaan katkaista oma kirjausputki. Elämänmuutoskohdassa se tuli aika luonnollisesti ja olo oli sen jälkeen aika helpottunut.
Sauna
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 4
Joined: Fri Jun 28, 2013 5:07 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Sauna »

Kiitos kaikille kommenteista. Tosiaan pankistani ei seteleitä enää saa, ei myöskään naapuripankista. Automaatista saa vähäsen, mutta harrastus näyttää vaativan suurempia setelimääriä, satoja tai tuhansia kpl. Ei niin paljon vaihtorahana ikinä saa. Hankalaksi menee. Täytyisi vaihtaa pankkia ja matkustaa seteleitä hakemaan. Kaupassa kortti on pääsääntö ja käteinen alkaa tuntua poikkeukselta, vanhusten jutulta.

Kirjaaminen käsin taas on työlästä, jos on isompi määrä. Eikö tähän ole mitään automaattivehjettä? Voisi lyödä setelit johonkin skanneriin.

Pienillä setelimäärillä osuma-kohta on ihan kuollut. Jos tarkoitus oli seurata eurosetelien matkaa, niin eihän se mitenkään onnistu ilman osumia. Systeemi ei oikein ole lunastanut lupauksiaan, kun seuraamista ei voi käytännössä tehdä ilman erikoisjärjestelyjä. Joko harrastajia on liian vähän tai setelit kerätään niin nopeasti kierrosta, ettei niitä kukaan ehdi toiseen kertaan kirjata.

EBT:n idea kuulosti aluksi hyvältä, mutta todellisuus olikin tylsempi.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”