"offtopic" eli sekalaista....

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Aatos99 »

Kirjaamisessa voi auttaa manuaalisen, useamman setelin setelilomakkeen alla oleva kenttä, johon koodeja voi syöttää tässä muodossa: 5 u009h5 ue9939399999 r-kioski , ja seuraavalle riville uusi. Silloin ei tarvitse valikoida niin paljon ja omakohtaisesti on nopeampaa, ja lopuksi siirtää tiedot napinpainalluksella lomakkeeseen.

Ainakin vierailta paikkakunnilta kannattaa kirjailla siellä liikkuessaan, pienemmissä kunnissa tai kaupungeissa voi olla todella hyvä osumasuhde, jos on paljon käyttäjiä eivätkä rahat hirveästi kierrä. Harmi, että sinulla on ollut huono tuuri osumien suhteen, mutta toivottavasti tulisi nyt joku hieno kansainvälinen osuma.
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
hetaleena
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 566
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:17 pm
Location: Espoo, Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by hetaleena »

Sauna wrote:Kaupassa kortti on pääsääntö ja käteinen alkaa tuntua poikkeukselta, vanhusten jutulta.
Ei kai kukaan itseään ebtariksi kutsuva käytä korttia 8O ? Mulla on ainoa kortinkäyttö huoltiksella kun haluan saada tankin täyteen.
Vai jokohan mut voi laskea vanhukseksi :mrgreen:
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by leevi60 »

hetaleena wrote: Ei kai kukaan itseään ebtariksi kutsuva käytä korttia 8O ? Mulla on ainoa kortinkäyttö huoltiksella kun haluan saada tankin täyteen.
Vai jokohan mut voi laskea vanhukseksi :mrgreen:
Meillä täällä maalla saa vielä Tepoililla maksaa käteisellä, vaikka onkin sentin pari kalliinpaa pentsiikkiä,
niin tankkaan siellä pääsääntöisesti, sattuneesta syystä... :wink:

"Vanhuus" ei ole synti, se on viisautta?
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
kesis85
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 18
Joined: Thu Jan 12, 2017 5:29 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by kesis85 »

Jee eka osuma tuli. Helsingistä vantaalle. Vähä tylsä olo kun ei ollut kirjaaja laittanu tarkempaa paikka missä saanut. Tietty postinumerosta voi vähä päätellä
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Juristi M »

kesis85 wrote:Jee eka osuma tuli. Helsingistä vantaalle. Vähä tylsä olo kun ei ollut kirjaaja laittanu tarkempaa paikka missä saanut. Tietty postinumerosta voi vähä päätellä
No niin, onneksi olkoon. Siitä se sitten alkaa.....
Juu, aika isolla osalla kirjaajista ei ole tapana laittaa kommenttikenttään lisätietoja, mutta ei se onneksi vähennä osuman arvoa (ainakaan mun mielestä).
kesis85
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 18
Joined: Thu Jan 12, 2017 5:29 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by kesis85 »

Juristi M wrote:
kesis85 wrote:Jee eka osuma tuli. Helsingistä vantaalle. Vähä tylsä olo kun ei ollut kirjaaja laittanu tarkempaa paikka missä saanut. Tietty postinumerosta voi vähä päätellä
No niin, onneksi olkoon. Siitä se sitten alkaa.....
Juu, aika isolla osalla kirjaajista ei ole tapana laittaa kommenttikenttään lisätietoja, mutta ei se onneksi vähennä osuman arvoa (ainakaan mun mielestä).
miksihän tuota mun osumaa ei näy siinä mun priifilissa osumat sivulla? vai tuleeko siinä näkyviin va ne jotka joku on ensin kirjannut ja mä vasta sitten eikä näy ollenkaa noita mun ensin kirjaamia ja jos joku on kirjannut mun jälkeen.

odotin muuten et eka osuma ois 5 euron stelillä olikin vähä ykllätys ku oliki 10 seteli josta se tuli osuma
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Juristi M »

kesis85 wrote:miksihän tuota mun osumaa ei näy siinä mun priifilissa osumat sivulla? vai tuleeko siinä näkyviin va ne jotka joku on ensin kirjannut ja mä vasta sitten eikä näy ollenkaa noita mun ensin kirjaamia ja jos joku on kirjannut mun jälkeen.
Kyllä sun osuma näkyy ainakin minulla sun profiilin osumat -sivulla.
kesis85
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 18
Joined: Thu Jan 12, 2017 5:29 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by kesis85 »

aa nyt mäki löydsin mistä löysin, hoksasin ne välilehdet mistä pitää katsoa. Huomenna napsahtaa tilille rahaan ni aattelin lähtä kartasta katsoo minne lähtisin seuraavaksi täplien metsästykseen
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by brewerhki »

kesis85 wrote:Jee eka osuma tuli. Helsingistä vantaalle. Vähä tylsä olo kun ei ollut kirjaaja laittanu tarkempaa paikka missä saanut. Tietty postinumerosta voi vähä päätellä
Onnittelut osumasta. Aika nopeasti vielä tuli ajatellen sitä että vain kaksi päivää on kirjausten välissä ollut. Ja myös sekin, että tällä hetkellä näyttää vain 40 seteliä olevan syötetty sulla. Esim. Helsingin osumasuhde on 38.77 ja Vantaan 37.17 eli tilastojen mukaan nippa nappa sait edes osuman. Eikä sitä tosiaankaan tiedä kuinka moni noista ensimmäisistä neljästäkymmenestä setelistä vielä myöhemmin päätyy kirjattavaksi tänne. Kyllä joskus on tullu laitettua ainakin 300 seteliä ilman osumia, mutta nehän vain löytyy myöhemmin sitten jostain. Toki siinä jo vähän ehti turhautumaan, että missä ne osumat on? Ja Suomen osumasuhde on kuitenkin vielä melko hyvä (ellei jopa paras), vertailuna esimerkiksi Ranska osumasuhteella 805.55 (eikä varmaan huonoin edes ole), kyllä ainaki itellä loppuis mielenkiinto viikkokaupalla naputella koodeja ilman osumia. Ranskasta muuten tuli mun eka kansainvälinen osuma ja nykyään osumia kyseisestä maasta on vieläkin vain 3, joista kaksi on Suomalaisen käyttäjän kanssa, joten voinee päätellä, että mahdollisesti kirjaaja on roudannut setelin Suomeen, kuten esimerkiksi tässä. Ja tästä tulikin mieleen, että joskus kannattaa muokata kommenttia jälkikäteen, kun on roudannut setelin kauas saantipaikasta. Monen pitkän osuman kohdalla on jälkeenpäin harmittanut, kun tuota tietoa ei ole kirjoitettu ylös ja on sellainen kutina, että mahdollisesti itsellä ollut sormet pelissä hienon osuman saannissa. Vähän poikkesi aiheesta, mutta onneksi tämä onkin "offtopic" osio :)
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by brewerhki »

kesis85 wrote:aa nyt mäki löydsin mistä löysin, hoksasin ne välilehdet mistä pitää katsoa. Huomenna napsahtaa tilille rahaan ni aattelin lähtä kartasta katsoo minne lähtisin seuraavaksi täplien metsästykseen
Täpliä vois hyvin metsästää osallistumalla seuraavaan miittiin Kokkolassa, jonne ebtariautokin olis vielä lähdössä ;)
setri
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 96
Joined: Sat Aug 20, 2016 8:49 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by setri »

Sauna wrote:Mitä mieltä tässä harrastuksessa on? Kerran vuodessa tulee osuma tai pari. Tänä ja viime vuonna ei yhtään. 700 seteliä syötetty 9 vuodessa, osumasuhde 1:50. Useimmat osumat kotimaasta. Ei järin mielenkiintoista. Hullun hommalta tuntuu syöttää numeroita manuaalisesti. Menisi edes skannerilla. Käteinen on jäämässä pois käytöstä. Kaikilla on kortti ja pankkitili ja mobiilimaksu ja bitcoin. Onko paras lopettaa tähän vai mitä olette mieltä? Eikö tämä ole ihan kuoleva harrastus?
Olen nyt kuukautta vajaan vuoden kirjaillut käsieni kautta kulkeneet setelit EBT:aan. Harrastus on todella koukuttava, siis todella. Kortin käyttöni on kuukaudesta toiseen vähentynyt koko ajan. Ainoastaan laskut tulee maksettua verkkopankissa ja jotkut ostokset netin kautta. Muutoin olen siirtynyt käteistalouteen. Vaimonikin olen saanut opetettua (ihme kyllä) käteisen käytön maksimointiin kirjausteni kasvattamiseksi. Harrastuksen oirekuva tuntuu pahenevan täpläjahdin mennessä koko ajan älyttömämpään suuntaan ja tänään tuli dumpattua Talletusottoon taas :note-5: ja :note-10: sisään ja hetken kuluttua kulman takaa :note-50: ulos... Setelinippujen hakuun ei ole vielä pokka riittänyt, kun 1500e tiskiltä isoina seteleinäkin on herättänyt kassahenkilöissä mittailevia katseita ja pari kertaa on tarkoitusta kysytty noston yhteydessä. Osumasuhde itselläni on vielä noin 1:80, mutta jospa se siitä laskisi..

Minusta on äärimmäisen mielenkiintoista seurata seteleiden kulkua ja kiertoa ylipäätään. Yhdestä OPn pikkukonttorista löytyy vielä holvista pakkasileää :note-200: seteliä L/D painatuksella , :note-100: L/D -pinkan sieltä olen jo tyhjentänyt ja tilalle tuli tosi kuluneita satasia. Nyt Kuopion automaateista työntyy ajoittain 1. nimikirjoituksella olevaa järkyttävän kulunutta :note-50: :flag-es: -seteliä pihalle jnejne... Kai sitä tyhmempiäkin harrastuksia voisi itselleen keksiä?

Käteisen käytön loppumiseen en jaksa uskoa, vaikka pankitkin sitä tuntuvat toivovan. Sitä paitsi tässä muuttuvassa maailmassa yhtenä -ei niin kauniina aamuna saattaa olla tilanne, että mikään mobiilimaksu ei toimi... Silloin ebtari taitaa vedellä parhaat naurut..? Anarkia alkaa kolmantena ateriattomana aamuna, vai miten se meni...

Voi kun tämän harrastuksen olisi keksinyt entisessä työssä, niin olisi ollut kirjattavaa pilvin pimein. Onneksi on nytkin liikkuva työnkuva.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by brewerhki »

Viime hetken vinkkejä kaivataan. Saako Haaparannasta mistään kaupasta vaihtorahoja euroina? Vai onko rahanvaihtopisteet ainoa paikka saada euroja? Entäs Kalix? Ainakaan Forexia ei löytynyt. Huomenna olis matka sinne kulmille...
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Bird »

brewerhki wrote:Viime hetken vinkkejä kaivataan. Saako Haaparannasta mistään kaupasta vaihtorahoja euroina? Vai onko rahanvaihtopisteet ainoa paikka saada euroja? Entäs Kalix? Ainakaan Forexia ei löytynyt. Huomenna olis matka sinne kulmille...
Huonoon suuntaan on menty. Ainakaan Coop Extrasta (iso marketti) tai Systembolagetista ei saanut enää vaihtorahoja euroina, kun Haaparannassa joulukuussa kävin. Kuulemma oli hiljattain muuttuneet molemmissa systeemit. Eli euroilla maksaminen olisi ollut yhä mahdollista, mutta vaihtorahat tulisivat takaisin kruunuina, joten maksoin sitten kortilla.

Sen sijaan samalla reissulla sain Övertorneån Coop Konsumista euroja vaihtorahoina, joten kannattaa tuota mahdollisuutta ainakin eri paikoissa kysyä.

Kalixissa kävin muistaakseni vuonna 2011. Yritin hommata euroja, mutta ei onnistunut mistään. Viikonpäivä tosin taisi olla sunnuntai eli paikkoja oli ylipäätään aika heikosti auki.

EDIT: Äkkiseltään tuli mieleen, että hyvä paikka saada euroja Haaparannasta voisi olla joku nuuskakauppa, joita on ilmeisesti kaupungissa useampikin. Tämä ihan siksi, että noiden paikkojen asiakkaista valtaosa lienee suomalaisia, toisin kuin tavallisissa marketeissa yms.
1971o
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 335
Joined: Sat Oct 25, 2008 5:52 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by 1971o »

Myöhään vastattuna: muistaakseni Kalixin Swedbankin automaatista voi nostaa euroja.
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Bird »

1971o wrote:Myöhään vastattuna: muistaakseni Kalixin Swedbankin automaatista voi nostaa euroja.
Tämä voi tosiaan olla yksi mahdollisuus. Sen huono puoli vaan on se, että homma tulee saatujen seteleiden määrään suhteutettuna todella kalliiksi: ensin automaatti muuntaa euronoston asiakkaan kannalta hyvin epäedullisella kurssilla kruunuiksi, ja sitten suomalainen tilipankki veloittaa siitä vielä ei-euromääräisen noston kulut. Itelleni tuli ainakin muutamia vuosi sitten 4x :note-20: nostosta Ruotsissa Swedbankin automaatilla lähes kymmenen euron kulut. :evil:
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”