Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by brewerhki »

Oli pakko tehdä pieni laskelma, että paljon maksaisi matka Lissaboniin mun matkailuautolla. 1100e (luultavasti yläkanttiin laskettu) + henkilöliput laivalle. Monta täplää ja paikkakuntaan siitä kyllä tulisi. Parisen vuorokautta non-stop ajona ja reilu 4000km per suunta. Periaatteessa hinta ei olisi paha porukalla ja ajotkin inhimillisiä usealla kuskilla. Mutta ehkä se pitää miettiä lento vaihtoehtoa kuitenkin... Tosin eipä tässä lomia ole suuniteltu vielä noin pitkälle (lauataina olis seuraava reissu tiedossa, jos nyt se eka pois alta)

[edit/avij: viestit siirretty uuden otsikon alle kirjoittajien pyynnöstä]
User avatar
tiura
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1013
Joined: Wed May 19, 2004 12:59 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by tiura »

brewerhki wrote:Oli pakko tehdä pieni laskelma, että paljon maksaisi matka Lissaboniin mun matkailuautolla. 1100e (luultavasti yläkanttiin laskettu) + henkilöliput laivalle. Monta täplää ja paikkakuntaan siitä kyllä tulisi. Parisen vuorokautta non-stop ajona ja reilu 4000km per suunta. Periaatteessa hinta ei olisi paha porukalla ja ajotkin inhimillisiä usealla kuskilla. Mutta ehkä se pitää miettiä lento vaihtoehtoa kuitenkin... Tosin eipä tässä lomia ole suuniteltu vielä noin pitkälle (lauataina olis seuraava reissu tiedossa, jos nyt se eka pois alta)
Olen alustavasti kiinnostunut lähtemään porukkaan, jos päätät autolla lähteä.
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1407
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by Luumi »

tiura wrote:
brewerhki wrote:Oli pakko tehdä pieni laskelma, että paljon maksaisi matka Lissaboniin mun matkailuautolla. 1100e (luultavasti yläkanttiin laskettu) + henkilöliput laivalle. Monta täplää ja paikkakuntaan siitä kyllä tulisi. Parisen vuorokautta non-stop ajona ja reilu 4000km per suunta. Periaatteessa hinta ei olisi paha porukalla ja ajotkin inhimillisiä usealla kuskilla. Mutta ehkä se pitää miettiä lento vaihtoehtoa kuitenkin... Tosin eipä tässä lomia ole suuniteltu vielä noin pitkälle (lauataina olis seuraava reissu tiedossa, jos nyt se eka pois alta)
Olen alustavasti kiinnostunut lähtemään porukkaan, jos päätät autolla lähteä.
Ai hitto ku ois hyvä idea, vaan ei tiedä oikein tuota rahatilannetta.. kai pitäs vaan painaa duunia tiukasti, ni vois ottaa irti sit muutamaks päivää :) montas siinä porukassa maksimissaan menis?

Niin ja ajoajassa kannattaa ottaa huomioon kyllä toi täppänmetästys. Miun kokemusten perusteella, jos reitiltä tehään poikkeamaa yhtään enempää kuin tienvarsihuoltamoille (kuten esimerkiksi tienvarsikaupunkeihin), voi lisätä huoletta matkustusaikaan yhden vuorokauden, non-stop -ajonakin :)

Ja jatketaan vielä tuota ajatuksien heittelemistä, menopaluunhan voisi tehdä helpohkosti eri reittejä, eli toisen suunnan ajaa vaikka keski-Saksan, Puolan ja Baltian läpi, kun taas toinen menisi näppärästi Pohjois-Saksan ja Ranskan kautta. Yks paha miinus tossa Baltian reitissä ois se, että ajamista tulis sillon noin 400 km enempi.
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Hmm, alkoi kyllä hieman kutkuttaa ajatus automatkaamisesta, jos muutkin olis kiinnostuneita :) Vaikka mulla on 1,5v ollu toi auto, niin en oo ulkomaille sillä vielä menny, ainoastaan laivalla ja lentokoneella on tullu reissattua (kaveri kyllä kävi pohjois-Norjassa tuon kans). Hmm hmm hmm, pitäsköhän, pitsköhän?

Vähän faktaa tähän heti aluksi. Joo, itäreitti on n 200km per suunta pidempi. Matkakulut on laskettu dieselin litrahinnan ollessa 1,6e/litra. Eli se on tällä hetkellä jopa Suomessa halvempaa (parempi laskea yläkanttiin). Itäreitillä hinnat on tietysti länsireittiä halvemmat. Anyway, tolla hinnalla laskettuna auto + 1 henkilö hintaeroa on vähän reilu 10 euroa :) Viidellä hengellä eroa olisikin jo yli 300 euroa. Eli ero kasvaa henkilömäärän mukaan (joka toisaalta sitten jakautuukin useampaan osaan, auton kuljetus on se kallein osuus kuitenkin). Tietysti huomioitavaa on hinnan lisäksi myös se, että itäreitti on huomattavasti hitaampi, vaikka tolla autolla ei yli satasta juuri ajella. Via Baltica on pääsääntöisesti nykyään hyvässä kunnossa. Pari vuotta sitten kun viimeksi kävin, niin oli muutamat isot tietyöt kyllä. Puolan tiet olikin vanhaan tuttuun tapaan paikoitellen todella hitaita. Mulle kyllä sopis hyvinkin kiertää itämeri eri puolilta, kun toi Ruotsi ja E4 on niin työ- kuin vapaa-ajan matkoilla nähty aivan liian moneen kertaan ja aina v***taa ajaa se läpi. Laivat suoraan Saksaan on tolla autolla hävyttömän kallista touhua, joten se vaihtoehto on mun mielestä pois suljettu. Eikä siinä matka-ajassakaan voita juuri mitään. Mut pienellä hakemisella varmaan halvempiakin laivoja/yhteyksiä löytyy, noi oli vaan pikaisesti katsotut hinnat. Ja karavaanari- ja autoliiton kortit löytyy, joilla joiltain yhtiöiltä saa alennuksia.

Täplämetsästyksestä. Vaikka itsekin kernaasti haluaisin kaikki mahdolliset täplät, niin kaikki varmaan ymmärtää, ettei se kerta kaikkiaan ole mahdollista pysähtyä vartin välein :D Mut toi Luumin mainitsema vuorokauden lisäys per suunta vaikuttaa mun korvissa suhteellisen realistiselta. Tähän pitäisi varmaan jollain tapaa vetää joku yhteinen raja etukäteen, ettei mene ihan mahdottomaksi.

Autosta sen verran, että se on rekisteröity kahdeksalle kuski mukaan lukien, jolloin tilaa on hyvin istua (kai sinne joku kymmenisen mahtuisi, mutta se menee ajoneuvokohtaisen ja (luultavasti mua lukuunottamatta) myös ajokortin ylitykseksi). Makuupaikkoja on 6, mutta silloin saa jo aika lähekkäin nukkua. Ohjaamon yläpuolella on 2 paikkaa, mitkä saa verholla eristettyä muusta tilasta ja pöydän ja istuimet alas laittamalla alhaalla on leveä sänky neljälle (tai parisänky + käytävän toisella puolella yhdelle sohvapaikka). Se että haluaako porukat nukkua istualleen ajon aikana, makuuasennossa autossa vai sitten jossain oikeassa majapaikassa, vaikuttaa tietysti oleellisesti sekä matkaaikaan, kustannuksiin että yleiseen vireyteen. Toki myös kuskien määrä vaikuttaa asiaan eli jos aiomme ajaa ns 24h, niin vähintään 3 kuskia pitäisi olla, mutta sekin saattaa käydä rankaksi.

Autossa on muuten keskuslämmitys kaasulla, mutta kuulemma espanjalaiset (ja varmaan myös Portugalilaiset) kaasupullot ei sovi ilman erillistä adapteria. Kaasu maksaa Suomessa halvimmillaan n 20e/pönttö, joka syksyn koelämmityksellä kesti reilu viikon (ja autossa oli liian lämmin) eli se ei budjettia heilauta about mihinkään. Käytännössä lämmitys on mukava pitää päällä matkan ajan, koska ohjaamon puhallin ei lämmitä koko autoa. Ja kaasulla toimiva liesi ja jääkaappi löytyy, joten ruokailu on helppo järjestää vaikka tien päällä edullisesti ja nopeasti. Grilli toimii kanssa, mutta vain ulkoisella sähköllä. Toivottavasti saan aurinkopaneelit asennetettua vielä ennen mahdollista reissua (tossa ne paketissa odottavat)

Mun mielestä joku 5 henkeä vois olla aika hyvä määrä, jolla tota reissua vois yrittää alkaa toteuttamaan oikeasti. Matkakulut (yläkanttiin laskettuna näin aluksi) olisi silloin maksimissaan 300e/hlö (todennäköisesti reippaasti alle tuon). Veikkaan, että saan tuon Lizbethin saada houkuteltua mukaan, jos vaan työ ja lastenvahtihommelit saa järjestymään (innostunut on kyllä). Se kyllä vähän riippuu mm reissun pituudesta. Ja toki itsekin lähtisin paremmilla fiiliksillä, jos molemmat lähdetään :D

Mut joo, jos tästä oikeasti innostutte, niin voin alkaa selvittää paremmin noita laiva ym vahtoehtoja. Ja matka-aikataulu olisi varmaan kaikille tärkeä saada tietoon mahdollisimman pian (lomat yms) eli mielipiteitä siitä kuinka raivolla sitä halutaan ajaa eli onko esim yöpymistaukoja vai ei? Tässä on vielä kolmisen kuukautta aikaa, mutta toki tää pitäisi lyödä lukkoon hyvissä ajoissa ennen sitä. Ja sitten lukkoon lyötäessä ei sitten oikein voi tulla peruutuksia (toki, jos tulee joku sairaalajuttu tms, niin sillehän ei voi sitten mitään), ettei kaikki jää pienemmän porukan maksettavaksi. Raha varmaan on monille se ratkaiseva seikka kuitenkin. Eli joku takaraja varmalle päätökselle pitäisi kanssa tehdä. Toki sen jälkeen viime hetken lähtijät on tervetulleita tilan puitteissa, sehän vain halventaa jo varmistuneiden lähtijöiden kustannuksia. Aluksi voisi varmaan yrittää päättää se, että monta lähtijää pitää minimissään olla, jotta reissu toteutuu? Ja toisaalta myös se, että monta maksimissan otetaan mukaan (eli lähinnä nukkumapaikat vs istumapaikat)? Ja ajokortilliset saa heti ilmoittautua, koska se vaikuttaa mm. matkanopeuteen huomattavasti.

Ja hei, milloinkas se talvirengaspakko päättyy? Nimittäin Saksasta alkaen (itäreitillä veikkaisin että Puolasta alkaen) ei saa ajaa nastarenkailla ja kaksien renkaiden mukaan ottaminen vie turhaa tilaa ja tuo turhaa lisäpainoa.

Kommentteja, ideoita???

Ps. Tulipas pitkä kirjoitus, en jaksa edes oikolukea enää, toivottavasti sain selitettyä selkeästi ja asiallisesti :D
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Ai niin, ja Latviahan liittyy euroon ennen tuota reissua :D
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1407
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by Luumi »

Hei!

Tuuraajakuskin sain jo aikavälille 10.-19.3., eli reissu ois miun puolestani ok!

Itäreitillä tosiaan kiinnostais eniten toi Latvia uutena euromaana, mutta eipä se nyt varsinainen kynnyskysymys ole lähtemiselleni. Kunhan heittelen ideoita.

Miulta löytyy auto- ja taksiliiton jäsenkortit, mut saattaapi niillä olla edut aika ohkasia tätä reissua ajatellen, ainakin viimeksimainitulla.

Täppämettä ei tosiaankaan luonnollisestikaan ole järkevää eikä mahdollistakaan suuremmissa mittakaavoissa, mutta täytyyhän sitä jonkunlainen kuljettu reitti karttaan jäädä, jos vaikka keskinmäärin joka toinen tai kolmas täppä sais vähän väriä :)

Miun mielestä ihan minimi vois kyllä olla neljä lähtijää (tai ainakin neljä ajohaluista), maksimiin en sen kummemmin puutu kuin että yli kaheksan jos menee ja siitä narahtaa niin miulla ainakin rupee nopeesti käymään sekä kortin että siinä sivussa elinkeinon päälle, eli kahdeksan on miun maksimini tai sitten muut ajaa. Alle sen jäädessä suhaan kyl oman osuuteni :) Ammatinkin puolesta tulee nukuttua vaikka vähän missä ja mimmosissa asennoissa, niin ajoittainen penkillä torkkuminenkin passaa loistavasti. Mitään kivijalallisia majapaikkoja ei miun takiani tartte miettiä, kumitassuinen välttää loistavasti :)

Talvirengaspakko näyttää päättyvän Suomessa 1. maaliskuuta :)

Eipä muuta ku miettimään jatkoa. Jos tiura ja Lizbeth lähtevät, niin alkaa olemaan minimiosallistujamäärä nähdäkseni kohta kasassa :)
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Luumi wrote: Tuuraajakuskin sain jo aikavälille 10.-19.3., eli reissu ois miun puolestani ok!

Itäreitillä tosiaan kiinnostais eniten toi Latvia uutena euromaana, mutta eipä se nyt varsinainen kynnyskysymys ole lähtemiselleni. Kunhan heittelen ideoita.

Miulta löytyy auto- ja taksiliiton jäsenkortit, mut saattaapi niillä olla edut aika ohkasia tätä reissua ajatellen, ainakin viimeksimainitulla.

Täppämettä ei tosiaankaan luonnollisestikaan ole järkevää eikä mahdollistakaan suuremmissa mittakaavoissa, mutta täytyyhän sitä jonkunlainen kuljettu reitti karttaan jäädä, jos vaikka keskinmäärin joka toinen tai kolmas täppä sais vähän väriä :)

Miun mielestä ihan minimi vois kyllä olla neljä lähtijää (tai ainakin neljä ajohaluista), maksimiin en sen kummemmin puutu kuin että yli kaheksan jos menee ja siitä narahtaa niin miulla ainakin rupee nopeesti käymään elinkeinon päälle, eli kahdeksan on miun maksimini tai sitten muut ajaa. Alle sen jäädessä suhaan kyl oman osuuteni :) Ammatinkin puolesta tulee nukuttua vaikka vähän missä ja mimmosissa asennoissa, niin ajoittainen penkillä torkkuminenkin passaa loistavasti. Mitään kivijalallisia majapaikkoja ei miun takiani tartte miettiä, kumitassuinen välttää loistavasti :)

Talvirengaspakko näyttää päättyvän Suomessa 1. maaliskuuta :)

Eipä muuta ku miettimään jatkoa. Jos tiura ja Lizbeth lähtevät, niin alkaa olemaan minimiosallistujamäärä nähdäkseni kohta kasassa :)
Hienoa, että tuuraaja löytyi. Mua kiinnostaisi itäreitti toiseen suuntaan, koska yleensäkään en tykkää ajaa samaa reittiä edestakas (jaa-a, pitänee harkita ammatinvaihtoa siis). Ja ebtarina varsinkin uudet täplät houkuttelee eri reiteille :) Hienoa, että sulta tulee ideoita. Mun mielestä kaikki mukaanlähtijät (tai harkitsijat) voi heittää ideoita ja yhdessä päätetään, mitä toteutetaan. Omasta (ja Lizbethin) puolesta sanon että mielellään näkee eri paikkoja ja jos joku haluaa matkalla pysähtyä hetkeksi nähdäkseen jonkin paikan, niin kohtuuden rajoissa voi pitää pidempää taukoa ja kohtuullinen koukkaus (parit sadat kilometrit ei tuntune missään tässä mittakaavassa) on mahdollista.

Noista jäsenkorteista. Parhaimmat alennukset saa Saksan laivoilta, mutta niissä se lähtöhinta on sen verran korkea, ettei alennuksesta ole mitään hyötyä. Päinvastoin kalliimmaksi vaan tulee. Mä voin selata eri laivayhtiöt läpi ja yrittää saada jonkin hintavertailun aikaan.

Joo kyllä reitti saadaan piirrettyä kartalle ja se sopii omiin intresseihin todella hyvin. Mä poltan paljon tupakkaa ja jos autossa on tupakoimaton henkilö, niin en halua häntä myrkyttää. Tupakkatauot menis varmaan aika luonnollisesti joka kolmannen täplän kohdalle eli siinä menis kaksi kärpästä yhdellä iskulla :D

Porukan lukumäärästä. 8 on ehdoton maksimi. Mehän tietysti noudatamme lakia (mukaanlukien nopeusrajoitukset yms). Ei ole mitään mieltä joutua kahnauksiin virkavallan kanssa, siitä ei ikinä seuraa hyvää ja pahimmassa tapauksessa jopa matka saattaa katketa siihen paikkaan. Kuskeja tarvitaan mun mielestä vähintään 3, jos meinataan luukuttaa nopealla, lähes 24h, tahdilla. Se tarkottais joka kuskille 8h ajoa. Ja jos mennään tollasta tahtia, niin mun mielestä ohjaamon yläpuoliset nukkumapaikat olis pyhitetty kuskeille, jotta saa nukkumarauhan ajon aikana. Sellainen juttu kanssa, että mun mielestä kuskia ei jätetä ajamaan yksin varsinkaan öisin, vaan hänen seurakseen toiselle etupenkille aina joku virkeä henkilö. Siinä tapauksessa hyviä lepopaikkoja jää 3 kpl (parisänky ylhäällä ja sohva alhaalla). Pöydän ääressä oleville tuoleille mahtuu istumaan 2 x 2, joten yhdessä sellaisessakin pystyy aika hyvin lepäämään. Eli jos ihmiset haluaa hyvät lepopaikat ajon aikana, niin silloin 5 henkeä on sopiva määrä. Jos vaatimattomampi lepotila riittää, niin silloin 6-8 henkeä on ok. Ja saahan aina pöydän muuttamalla sängyksi aina lisätilaa. Mun mielestä porukan minimimäärä, jolla reissuun lähdetään voisi olla sellainen, että kustannukset per naama on max 300 euroa. Mieluusti lähempänä kahtasataa. Eli tarkoittaneeko tämä neljää vai viittä lähtijää minimissään. Se selvinnee, kunhan on noita hintoja ja reittejä selvitelty tarkemmin. Jeps, ammatikuskit on kyllä mestareita löytämään nukkumapaikkoja milloin mistäkin. Montakohan yötä sitä on takapenkillä tullutkaan nukuttua :D Kyllä matkailuauton nukkumapaikat takapenkin, saati kuskinpenkin, voittaa huonoimmillaankin.

Mun mielestä tosiaan matkalla ei tarvii maksaa majoituksesta, ellei joku hyvin perustele luksustarpeensa. Ainakin esim Saksassa suihkuunkin pääsee isoimmilla huoltoasemilla, että sekään ei tule olemaan ongelma. Perillä ajattelin kyllä, että matkailuauton voisi dumppaa leirintäalueelle, jos sellainen kohtuu matkan päästä löytyy. Tosin mieluusti perillä jokainen hoitais majoituksensa itse, koska me Lizbethin kanssa kuitenkin aiotaan lomailla muutenkin kuin ebtareina ja varmaan kahdestaan pyörähdellään aina välillä.

Hah, meinasi töissä välillä keskittyminen kärsiä, kun mietin tätä reissua :) Olis tosi hienoa jos tää toteutuis. En alun perin ihan tosissaan heittäny tätä ilmaan, mutta kun kiinnostusta ilmaantuikin, niin tarkemmin mietittynä oikeastaan helvatan hyvä idea. Aina mielummin automatkailun kuin lentomatkailun kannalla ja jos porukka saadaan kasaan, niin kustannuspuolikin olisi sitten inhimillisissä rajoissa. Joo, mä olen messissä kyllä, ja kyllä toi Lizbethikin varmasti lähtee, kun sanon, että nyt lähdetään, alapas järjestelee vapaata :D me ollaan vähän sellaisia reissaajiam aina menossa jonnekin. Eli, meitä olis siis 3 lähtijää jo kasassa, ei vaikuta ollenkaan huonolta. Mites tiura? Muut? Mä teen vähän hahmotelmaa reiteistä, kustannuksista, ajoajoista, yms ja palaan tänne myöhemmin tänään...
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Joo laskeskelin vähän tarkemmin noita. Hinnat on toki suuntaa antavia, eikä kaikkea voi huomioida. Polttoaineenkulutus on laskettu viime kesän reissun kulutuksen mukaan, jolloin ajettiin aika tasaisesti 100km/h, mutta kulutus laskee huomattavasti, jos ajetaan vaan 80km/h. Toisaalta reitistä riippuen kulutus voi paikoitellen nousta aika reippaastikin vuoristoissa (ja onhan meidän jotain vuoria ylitettävä joka tapauksessa, kun ei niitä voi oikein kiertääkään). Toisaalta esimerkiksi laivahinnoissa saattaa tulla säästöä. Ja taas toisaalta en ole huomioinut moottoritiemaksuja, jotka voivat olla yllättävänkin korkeita, mutta mielestäni ei ole järkeä lähteä pikkuteille, koska matkaa on aika järjetön määrä ja nopeasti on liikuttava. Olen kuitenkin yrittänyt laskea hinnat yläkanttiin, jolloin mahdollisesti osallistuneille palautuvat rahat on varmasti kenelle tahansa tervetullutta :D

No niin, tässä reittivaihtoehtoja noin hintoineen. Ja hinnat on siis per suunta, koska reitti ei välttämättä ole sama molempiin suuntiin. Hinnat on laskettu viiden hengen mukaan. Tuli sitten enempi tai vähempi, niin se ei paljoa yhteishintaan vaikuta, joten hyvin tästä kuvan saa paljon se tulee maksamaan. Tietysti isommalla porukalla potti jakautuu useampaan osaan.

Kilometrien perässä suluissa ajoaika ilman taukoja. Ensimmäinen luku on google mapsin kertoma aika ja jälkimmäinen 80km/h nopeudella laskennallinen aika. Reiteissä olen maininnut kaupunkeja, mutta en tarkoita että niissä tarvitsee välttämättä vierailla, vaan ne on tarkoitettu kuvaamaan reittiä. Esim Pariisin keskusta tullaan kiertämään hyvinkin kaukaa, jottemme joudu ruuhkaan tms.

Reitti nro 1:
Helsinki - Turku - Tukholma - Kööpenhamina - Hampuri - Alankomaat - Belgia - Luxemburg (otin vapauden ottaa tämän 93km lisämatkan mukaan, koska tää maa pitää saada täpläkartalle) - Pariisi - Bordeaux - Espanja - Portugali.
4171km (45/51h) = 801 euroa dieseliin
Laiva Turku-Tukholma halvimmillaan päivälaivalla yhdellä hytillä 140 euroa (vähintään yökuskien on kuitenkin levättävä) tai sit yölaiva kahdella hytillä 232 euroa.
Öresundsbron eli Ruotsin ja Tanskan välinen silta 42 euroa (toinen vaihtoehto olisi ottaa laivalla suoraan Ruotsin Trelleborgista Saksan Travemündeen, joka olisi melkein saman hintainen, mutta siinä jäisi Tanska väliin ja olisimme riippuvaisia laivan aikatauluista).
Yhteensä 983 euroa / suunta.
Matka-aika reilu 2 vrk.

Reitti nro 2:
Helsinki - Tallinna - Varsova - Berliini - Luxemburg - Pariisi jne...
4446km (45/56h) = 854 euroa dieseliin
Laiva Helsinki-Tallinna 225 euroa.
Yhteensä 1079 euroa / suunta.
Matka-aika ehkä 2,5-3 vrk (hitaammat tiet)

Reitti nro 3 (ajattelin noita pikkuvaltioita, jos niissä vierailis):
Helsinki - Tallinna - Berliini - Nürnberg - Lichtenstein - Milano - Monaco - Marseille - Toulouse jne...
4766km (48/60h) = 915 euroa dieseliin
Laiva Helsinki-Tallinna 225 euroa.
Yhteensä 1140 euroa / suunta.
Matka-aika ehkä 2,5-3,5 vrk.

Polttoainekustannukset on tosiaan laskettu 1,6 euron litrahintaan. Tässä tämän päivän polttoaine.net hintatiedot, mitä löytyi matkan varren maista:
Espanja: 0.995-1.383
Italia: 1.639
Liettua: 1.129-1.260
Portugal: 1.250
Puola: 1.270
Ruotsi: 1.642-1.689
Saksa: 1.359-1.439
Viro: 1.279-1.359
Polttoaineessa tosiaan varmasti säästää ja pienellä metsästämisellä löytynee aina halvempi asema (moottoriteillähän ne on aina kalliit), mutta parempi laskea kulut yläkanttiin, koska se on aina mukava yllätys, kun matka ei maksakaan niin paljoa, kuin mihin on varautunut.

Eli yhteenvetona, nopein ja halvin reissu maksaisi karvan vaille 2000 euroa (jopa viidellä jaettuna tää tekis 400 euroa). Itäreitti halvimmillaan vajaa 2200 euroa (viidellä 450 euroa) ja kalliimpi itäreitti vajaa 2300 euroa (viidellä 475 euroa). Jos ottaa itä+länsireitin, niin se olisi vajaa 2100 euroa eli ei paljoa edullisempaan. Kallein itä+länsi vaihtoehto vajaa 2150 euroa. Eli loppujen lopuksi aika samoissa lukemissa mennään eri reiteillä. Hinta kyllä hippasen pompsahti, olinkohan mä laskenu dieselkulut vaan yhteen suuntaan tai jotain? Toki voi laskuvirhettä olla vieläkin (joo mulla pitäs olla hyvä matikka kyl, mut aina ei ajatus kulje). Hintaa voi yrittää toki hilata alas eri kimppakyyti sivustojen kautta, jos joku olisi menossa samaan suuntaan ja jakaisi kustannuksia osan matkasta.

Miltäs kustannukset ja matka-aika kuulostaa? Ehkä täplämetsästykseen kuluva aika ei kuitenkaan kata 50% vaan voi nipistää puoleen (eli vuorokausi yhteensä meno-paluu). Vaikka sanoin tossa aiemmin 300e/naama olevan mun maksimi, niin kyllä mä voin tosta venyä, mutta edullisempi olis aina parempi.

Mielipiteitä, ideoita? Jatketaanko suunnittelua?
Last edited by brewerhki on Wed Dec 18, 2013 10:35 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by Bird »

brewerhki wrote:Parhaimmat alennukset saa Saksan laivoilta, mutta niissä se lähtöhinta on sen verran korkea, ettei alennuksesta ole mitään hyötyä.
Täytyy huudella tähän väliin, että useampana viime vuonna on Finnlinesillä ollut Matkamessujen aikaan eli tammikuun puolivälissä todella hyviä tarjouksia kevään matkoista. :!: Kannattanee siis edelleen miettiä myös tätä vaihtoehtoa ainakin toiseen suuntaan (käytännössä paluumatka, koska aikataulut on niin päin paljon kätevämmät). Kuitenkin esim. Via Balticaan verrattuna siinä säästää jo ajomatkassakin vähintään noin 1 500 kilometriä.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Bird wrote:
brewerhki wrote:Parhaimmat alennukset saa Saksan laivoilta, mutta niissä se lähtöhinta on sen verran korkea, ettei alennuksesta ole mitään hyötyä.
Täytyy huudella tähän väliin, että useampana viime vuonna on Finnlinesillä ollut Matkamessujen aikaan eli tammikuun puolivälissä todella hyviä tarjouksia kevään matkoista. :!: Kannattanee siis edelleen miettiä myös tätä vaihtoehtoa ainakin toiseen suuntaan (käytännössä paluumatka, koska aikataulut on niin päin paljon kätevämmät). Kuitenkin esim. Via Balticaan verrattuna siinä säästää jo ajomatkassakin vähintään noin 1 500 kilometriä.
Hyvä pointti, kiitos vinkistä. Tosin ainakin normihinnoissa on kohtuuhintaisia henkilöautopaketteja kyllä, mutta toi auto menee sekä pituudessa että korkeudessa yli rajojen. Kaikilla laivayhtiöillä, mitä katsoin, niin kalleimman tilan vaati (okei, kuorma-autot ja bussit menee toki tosta yli, mutta se on ihan eri asia).

Ja mietin vielä äskeistä kirjoitustani, että mähän laskin ton 80km/h nopeuden sen perusteella, että työmatkoilla isolla porukalla auton nopeus on ollut tasan 100km/h ja vanhalla navigaattorillani sai valita nopeudeksi kuorma-auto nopeuden eli 80km/h. Ja se laski sen hyvin tarkkaan oikein sillä nopeudella ja ison porukan tauot on varmasti pidemmät kuin meidän täplämetsästys tauot eli korjaampa matka-aikaa.

Ja kustannuksista tuli myös mieleen se, että jos me saataisiinkin 6 henkeä kasaan, niin hinta tippuisi jo noin 70 euroa per naama.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Jäin nyt miettimään noita hintoja, meneekö noi kipurajan yli? Oon yrittänyt tarkistaa laskelmia, enkä löydä virheitä (paitsi että koko paketti pitäisi olla yläkanttiin). Mulla on tarkat summat, jotka voin lähettää, jos joku haluaa tarkistaa vielä (ja toki, jos lähetään, niin kaikki summat näytetään kaikille osallisille). Dieselin kulutusta voi laskea 12:sta 9:ään kevyemmällä kaasujalalla, mikä on aika iso säästö. Mutta nopeuden laskiessa 100:sta 80:een matka-aika pitenee huomattavasti. Laivoissa yms voi myös säästää. Kuumeisesti olen siis etsinyt tapoja saada kuluja pienemmäksi.

No, noilla kuluilla jos laskee summan henkeä kohden, niin tämmöistä tulisi. Laitan kokonaispotiksi 2100 euroa, joka on reittivaihtoehtojen keskitasoa. Ja tosiaan, laivalippujen hinnathan vaihtelee sitten porukan koon mukaan, jne.
4 henkeä = 525 euroa per naama
5 henkeä = 420e/hlö
6 henkeä = 350e/hlö
7 henkeä = 300e/hlö
8 henkeä = 262,50e/hlö
Toi hinta kahdeksalle kuulostaa paljon paremmalta kuin neljälle. Kuusi voisi olla sopivan väljää.

Reittivaihtoehdoista piti vielä sanoa se, että lähinnä 1 ja 2 vaihtoehdot on ne oleelliset, mutta niissä matka on Pariisista eteenpäin sama, joten kehittelin kolmannen vaihtoehdon vertailun vuoksi, jottei samaa tietä ajettaisi niin pitkää matkaa kahteen kertaan. Google mapsissa vedin reittiä sivuun ja katsoin, mitä mulle mielenkiintoista siinä suunnilleen reitin varrella olisi eli en sen tarkemmin miettinyt. Reittiehdotuksille olen hyvinkin avoin, et noi ei ole mitenkään totaalisia ainoita vaihtoehtoja :D Olen kyllä sitä mieltä, että jos kahta eri reittiä mennään, niin menomatka olisi se pidempi ja hitaampi, koska silloin kaikilla on enempi virtaa reissailla. Paluumatkalla taas moni varmaan haluaa jo äkkiä kotiin.

Jos karkeasti hahmotan aikataulua, niin jotain tämmöstä se voisi olla.

Itäreitti:
Tiistai 11.3.2014 Tallinna
Länsireitti:
joko tiistai-ilta 11.3.2014 tai keskiviikkoaamu 12.3.2014 Tukholma

Perjantaiaamu 14.3.2014 - sunnuntai-ilta 16.3.2014: Lissabon

Länsireitti:
Tiistai-ilta 18.3.2014 tai keskiviikkoaamu 19.3.2014 Tukholma
Itäreitti:
Keskiviikko 19.3.2013 Tallinna

Ja huomasin, että google maps luonnollisesti laskee laivamatkat kilometreiksi ja tunneiksi, joten polttoainekustannuksissa ja matka-ajassa voinee jonkin verran nipistää...

Mutta nyt jään odottelemaan kommentteja, että onko toi kehittämisen arvoinen suunnitelma ylipäätään ja onko porukkaa miten innostunut. Joko varmemmalla pohjalla lähtemässä tai sitten epävarmana harkitsemassa. Nyt nukkuu, huomen pitkä päivä töissä...
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Vähän kyllä masens toi "pieni" laskuvirhe. Vähän veikkaan että menee kipurajan yli, eikä tule tarpeeksi osanottajia jakamaan kuluja. Noh, ihmeitä odotellessa...
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1407
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by Luumi »

Juu, ei tuota ideaa ny iha vielä haudata tartte. Toivotaan, et lähtijöitä ilmaantus jostain lisää :) Samalla saatas nostettua aika kivasti kv-miitin suomalaisedustustakin.
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
User avatar
tiura
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1013
Joined: Wed May 19, 2004 12:59 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by tiura »

Budjetista: Uskallan luvata, että olen mukana 500 euroon saakka. Itäreitillä löpö on jonkun verran halvempaa. Tietoni on vuodelta 2011, jolloin ajettiin kaverin Pussilla Budapestiin, silloin diesel maksoi oikeastaan koko matkan Tallinnasta Unkariin noin 1,2 €/l. Varmaan tuoreempaakin tietoa on olemassa vaikka jossain karavaanarien sivustoilla. Mainittakoon, että tuo koko reissu maksoi muistaakseni noin 250 €/hlö. Se sisälsi laivamatkat ihmisille ja bussille, polttoaineet ja auton leirintämaksun festivaalialueella. Meitä oli kahdeksan maksamassa, mikä laski hintaa, toisaalta, täysikokoinen 80-luvun Scania linja-auto vie varmasti enemmän menomehua kun sun matkailuauto. Matkaa Tallinnasta Budapestiin on muistaakseni joku 1800 km.

Reitistä: Mulle käy kaikki. En ole fanaattinen täplänmetsästäjä, että sen takia en lisätaukoja vaadi eikä muutaman kympin ero eri reittien hinnoissa vaikuta myöskään. Mieluummin minäkin menen eri reittiä kun tulen. Mainitulla bussimatkalla puolet porukasta röökäs ku korsteenit koko matkan. Kävihän se keuhkojen päälle tupakoimattomalle. Toisaalta, silloin oli elokuu, ajettiin kattoluukut levällään ja ikkunat auki. Länsireittiä mun puolesta puoltaa se, että pääsisin kyytiin Turusta kulkematta Hellsinskin kautta. Tanskan voi huoleti skipata, eihän se ole edes euromaa :P

Reitistä & budjetista: Tiemaksut on ikävän vaikeasti ennakoitava kuluerä. Tallinna-Budapest-välillä ainakin oli muutamia maksullisia tiepätkiä, niistä vaan oli pirun vaikea löytää tietoa netistä, ainakin silloin. Paluumatkalla jäimme kiinni ajettuamme 30 km Slovakiassa ilman tiemaksutarraa. Jouduimme ajamaan poliisisaattueessa takaisin rajalle semmoisen ostamaan. Siitä olisi tullut erittäin kallis pläjäys, jos maksu+sen laiminlyönnistä seuraavat lisämaksut olisi mennyt auton koon mukaan, mutta näin ei käynyt, koska rekisteriotteessa oli merkintä, että tämä 9 tonnia painava ja 11 metriä pitkä hökötys on henkilöauto. Yritin etukäteen onkia tietoa tiemaksuista, mutta esimerkiksi Slovakiasta oli asiasta saatavilla tietoa vain maan omalla kielellä :o

Ajamisesta: Minulla jopa C-kortti, vaikkei sitä tässä tapauksessa tarvitakaan. Semmoinen puute on, että minulla on huonot silmät. En käytännössä voi ajaa öisin.

Majoituksesta: En oikein osaa nukkua muuten kuin suoralla tasaisella pinnalla, eli jos minun halutaan olevan virkeä kuski, niin sen verran pitää matkustajamäärää rajoittaa, että makuupaikka löytyy. Matkan aikana autossa majoittuminen käy mainiosti. Voin majoittua autossa myös kohteessa, mutta ei haittaa ottaa jotain hostellia/halpaa hotlaakaan jos isäntäväki haluaa pitää auton kahdestaan ;)

Kai maaliskuussa Keski-Euroopassa jo sen verran lämmintä on ettei tarvitse ainakaan päiväsaikaan ajon aikana kaasua polttaa?

Mulle riittää työn puolesta, että tiedän kuukautta ennen matkan toteutumisen.

Unohtuikohan jotain? No ehtiihän tässä vielä jutella.
User avatar
aplfi
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2470
Joined: Sat Nov 15, 2003 2:19 pm
Location: Nokia/Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by aplfi »

En ole lähtemässä mukaan mutta kaivoin viime kesän reissun dieselkuitteja ja hinnat oli seuraavaa:
Shell, 18753 Samtens Saksa, 25. heinäkuuta 1,669€/l
Shell, 17087 Altentreptow Saksa, 30. heinäkuuta 1,619€/l
Shell, 16-500 Suwalki, Puola, 1. elokuuta 6,06PLN/l, sen saa muuntaa euroiksi haluamallaan kurssilla
Neste, Tallinna, 3. elokuuta 1,289€/l
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”