Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1407
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by Luumi »

Ja miul kans sama katto ku tiuralla, eli jos ei mee matkakulut yli 500e per haitari, ni mie oon mukana :)

Minnuu ei itteeni haittaa jos autossa käryytetään, mut en itte harrasta ku ei tullu opeteltua siinä iässä. :)

Ja jos tiura ei voi ajaa öisin, niin mie kyl ajan enempi ku mielelläni noita yösiirtymiä
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Hmm, kuvittelin vastanneeni jo aiemmin noihin viimeisiin, mutta eipä näy mitään. Äkkiseltään muistan kirjoittaneeni ainakin sen, että kuskien (ja miksei matkustajienkin) rajoitukset tottakai huomioidaan. Jos tiura ei aja yöllä, niin se ei ole ongelma ja luumikin jo uhosi tuossa mielellään ajavan yöllä. Itselläni mulla ei ole juurikaan väliä mihin vuorokauden aikaan ajelen, kunhan olen vain ehtinyt lepäämään tarpeeksi. Lizbethistä veikkaisin, että mielellään päivävuoroa. Ja molemmat tykätään nukkua pitkään. Ehkä me voitais kuitenkin pyrkiä ajamaan peräkkäisiä vuoroja, mutta kaikki on kuitenkin sovittavissa. Ajovuoroista tuskin tulee mitään ongelmaa olevan.

Majoituksesta oli ainakin se sanottavaa, että tien päällä lepoa tarvitsevat kuskit olis etusijalla nukkua yläkerran sängyssä. Jos siis aiotaan ajaa se 24h. Päivisin voi pöydän ääressä istua ja tarvittaessa tosiaan on sohvapaikka, johon pääsee pitkäkseen. Öisin pöydän voi laskea sängyksi, jolloin siinä mahtuu kaksi nukkumaan (ja käytävänkin saa vielä sängyksi, jos tila meinaa loppua kesken). Perillä sit voitas varmaan kaksin olla autossa leirintäalueella (toki jos tullaan perille illalla/yöllä, niin kaikki voi nukkua autossa sen saapumisyön). Toi leirintäalue, mitä katselin, oli joku 6km jostain tapahtumapaikasta, minkä nopeasti googletin eli taittunee hyvin julkisilla tai jopa taksilla. Siellä maksaa mökit kahdelta hengeltä 41e ja neljältä 48e (hmm, ei selvinnyt onko hinta per mökki vai henkilö, mut veikkaan per mökki). Ei välttämättä huono vaihtoehto, ainakin pari vuotta sit Roomassa meillä oli mökki leirintäalueelta ja oli oikein mukava majoitus (tosin ei ekana iltana tajuttu laittaa huhtikuussa lämmitystä päälle, joten flunssaa vähän pukkas). Ja tässä Lissabonin mestassa on vielä keittiö mökissä (no niin on kyllä autossakin).

Mutta joo, nyt tämän päivän asiaan. Aattoilta pitkä on.... eikä mulla ole muutakaan tekemistä, joten selvittelin vähän tarkemmin reittejä, hintoja ja ajoaikoja.

Laskin ajoajat seuraavasti. Matkanopeus 80km/h, joka isollakin porukalla on riittänyt keskinopeudeksi ajaen 100km/h ja pidetty vessa- ja tupakkatauot about tunnin välein. Tää menee aika samoihin. Laskennallisesti 20% on taukoa eli tunnissa 12 minuuttia. Se riittänee nopeaan vessaan, tupakkaan ja setelin hakemiseen per tauko. Ja joo, pitää sit etukäteen sopia millä seteleillä kukakin maksaa ja missä järjestyksessä tehdään ostokset :D Lizbethin kanssa nimittäin on tullu vahinko-osumia ja bumerangiseteleitä tämän takia, joten kokemusta on opittu kantapään kautta. Ja laskin ajoaikaan vain 20 tuntia/vrk, jotta on esim ruuhkavaraa, koska stau (saksan kielen sana järjettömälle paikalliselle ruuhkalle) voi viivyttää matkaa yllättävästikin. Plus vielä se, että vaikka kuskeja on monta, niin se voi olla aina mahdollista, että kaikkien kuskien on levättävä samaan aikaan. Ja ylipäätään tässäkin asiassa on parempi laskea hieman ylimääräistä pelivaraa. Dieselkuluihin laskin pokkana 5% ylimääräistä. Se kattanee mahdolliset yllätykset esim tietulleista, joista sain kyllä jonkin verran tietoa hankittua (alempana lisää tästä). Toisaalta kattanee myös setelimetsästykset ja muut mahdolliset reittipoikkeamet suorimmalta reitiltä.

Reitistä koskien ei ainakaan vielä tullut kovasti mielipiteitä, joten muokkasin sitä osittain omien mieltymyksien mukaan. Katsoin reittiehdotuksia ensin googlemapsista ja sen jälkeen viamichelinistä. Hyvinkin erilaisia reittivaihtoehtoja antoivat. Googlemapsin toinen vaihtoehto antoi hyvinkin itäisen reitin (Varsova-Wien), mutta tietäen esim Varsova-Praha-tien, niin totesin hieman lännemmän reitin olevan huomattavasti nopeampi. Sit jotenkin päädyin reittiin, joka kulkee Sveitsin kautta Lichtensteinin vierestä ja olen aina halunnut käydä noissa Euroopan pikkuvaltioissa, joten päädyin siihen menomatkan osalta. Paluumatkalle valitsin suorimman reitin, koska olemme kuitenkin väsyneitä siinä vaiheessa. Poikkeuksena se, että Luxembourgin kautta, jotta saa uuden maan setelitietoihin ja lyhin reitti tosiaan kulki siitä vierestä. Okei, tota voi vähän venyttää koukkaamalla vaikka Belgian kautta, jotta saa senkin maan kartalle :D Ja hei, jos reitti alkaa hahmottua, niin kertokaa ihmeessä, jos haluatte käydä jossain. Mitään ei ole lyöty lukkoon ja kaikki ajatukset huomioidaan totta kai. Ja aina matkan varrella voi syntyä uusia ideoita. Kokemukseni mukaan googlemaps antaa aika hyvät reitit ja esim viamichelin neuvoa ajamaan Venäjän (Kaliningrad) kautta, joka ei ole mahdollista ilman viisumeita. Yhdistelin molempien sivujen reittiohjeet ja yritin löytää niistä järkevän vaihtoehdon meille. Viamichelin antoi muuten tietoa tietulleista. Molemmat sivut antoi myös arvioita polttoainekustannuksista, mutta niihin ei voi luottaa, kun ei tiedä millä kulutuksella ja hinnalla noi on laskettu. Mut tietullien hintatieto oli aika positiivinen info. Eikä tietenkään tohonkaan voi täysin luottaa, mutta uskon sen antavan edes summittaista tietoa, mitä ne tulee olemaan ja summakin vaikuttaa aika oikealta.

Polttoainekustannukset laitoin suoraan 1,6 litrahinnalla. Alpfin tietojen mukaan en ainakaan yläkanttiin, ja Puolan hintakin tuntui huomattavan korkealta. Toisaalta tiuran hinnat oli aika alhaisia. Polttoaine.net antaa kanssa ihan mukavia hintatietoja, Ehkä pysytään tossa 1,6 euron hinnassa vaan. Se hyvä juttu tossa on, että diesel on maaliskuussa aika hyvissä hinnoissa. Kesällä polttoaine on aina kalliimpaa ja dieselin osalta myös Suomen talvessa talvi(tai jopa arktinen) laatu maksaa enempi.

Laitan tonne loppuun vielä omat muistiinpanot ja yritän hieman valottaa, mitä tossa tarkoitetaan. Eli päivän jälkeen on summittainen arvio ajoajasta ja -matkasta. Laskin matkan sillä 80km/h vauhdilla ja aika, joka on siihen perään merkattu, on googlen antama tietoa (ilmeisesti 120/130km/h, mihin me ei pystytä millään tavalla järkevästi). Lepopaikat ei tarkoita, että noissa paikoissa pitäisi levätä. Ne on sitä ylimääräistä pelivaraa 4h/pv (mikä on aika vähän, mutta mahdollista). Toisaalta taas te pystytte katsomaan reittiä ja miettimään, jos lähellä reittiä olisi joku paikka, jossa haluatte vierailla.

Noista tiemaksuista. Mulle on vähän epäselvää, mitä toi viamichelin kertoi, mutta veikkaan "Toll" tarkoittavan tietullia eli mikä maksetaan esim tunnelin tai sillan päässä tai kuten esimerkiksi Ranskassa maksetaan (ainakin vuonna nakki kun viimeksi siellä ajelin) moottoritietä ajetun matkan pituuden mukaan. Ja olisiko toi "Road tax" se mikä pitää rajalla ostaa? Noh, tämä selvinnee viimeistään matkalla :D

Ai niin, ja toi rivi "Kokonaiskustannukset" on laskettu ihan siltä varalta, että jos matkan varrelta saadaan kyytiin jotain miittiin menijöitä, niin toi vois olla about hinta, minkä pyytää niiltä (jaettuna osallistujilla) ja sitä kautta saada meidän kustannuksia pienemmäksi :D Olisihan se ihan mukavaa, jos matkan varrelta tulisi porukkaa lisää. Ja matkustusmukavuuden kannalta hyvä olla osa matkasta enempi tilaa. Toisaalta taas, kulujen alentaminen on varmasti aina kaikille tervetullutta. Ja rivi "Jaettuna henkilömäärällä" kertonee, mitä tarkoitan? Eli mitkä kustannukset olisi per naama. Virhettä tossa on, koska laskin auto+5 henkeä mukaan. Käytännössähän toi ei vaikuta hintaan montaa kymppiä ja se on muutenkin mahdotonta laskea ennakkoon noin tarkasti tämmöisellä reissulla.

Ja hei, katsokaa nyt muutkin, että onko noi matka-ajat realistisia? Mun mielestä on, vaikka aika suoraa paahtoa tulee olemaan noilla kilometreillä... Vaikka kokemusta on matkan ryhmäjärjestelyistä, ajamisesta jne, niin virheitä voi sattua kenelle vaan.

Näiden hintatietojen perusteella voisin sanoa kipurajaksi kuutta osallistujaa. Toisaalta reissu olisi varmaan sen verran hieno, että kipurajaa voi venyttää viiteen osallistujaan. Eroa kuitenkin viiden ja kuuden välillä on lähemmäs satanen. Ja toki on aina mahdollisuus, että matkalta löytyy joku jakamaan vähän kustannuksia. No, nyt se laskema tähän loppuun:

Aikataulu (20h/pv 80km/h):

Tiistai 11.3.2014
Eckerö Line Helsinki 08:30 - Tallinna 11:00
Ajoa klo 12:00-24:00 = 962 km / 12h3min. Lepo Varsova, Puola

Keskiviikko 12.3.2014
Ajoa klo 04:00-24:00 = 1575 km / 14h6min. Lepo Milano, Italia

Torstai 13.3.2014
Ajoa klo 04:00-24:00 = 1552 km / 14h10min. Lepo Valladolid, Espanja

Perjantai 14.3.2014
Ajoa klo 04:00-12:00 = 587 km / 5h19min.

Menomatka:
4676 km + 5% = 4909,8 km = n 589 litraa = n 943 euroa
Toll: 186.80e
Road tax: 37.42e
Laiva: Helsinki,fi-Tallinn,ee 154.00e
Yhteensä: 1321.22e
Jaettuna henkilömäärällä: 4=330, 5=264, 6=220, 7=189, 8=165
Kokonaiskustannukset jaettuna/1000km=283e

Sunnuntai 16.3.2014
Ajoa klo 14:00-24:00 = 822 km / 7h13min. Lepo Vitoria-Gasteiz, Espanja

Maanantai 17.3.2014
Ajoa klo 04:00-24:00 = 1302 km / 11h18min. Lepo Luxembourg

Tiistai 18.3.2014
Ajoa klo 04:00-24:00 = 1583 km / 15h59min. Lepo Tukholma, Ruotsi.

Keskiviikko 19.3.2014
Viking Line Tukholma 07:45 - Turku 19:50
Ajoa klo 20:30-23:00 = 172 km.

Paluumatka:
3878 km + 5% = 4071,9 km = n 489 litraa = n 782 euroa
Toll: 239.28e
Laivat: Puttgarden,de-Rödby,dk 87.00e (netistä 60.00e), Tukholma,se-Turku,fi 140.00e
Yhteensä: 1248.82e
Jaettuna henkilömäärällä: 4=312, 5=250, 6=208, 7=178, 8=156
Kokonaiskustannukset jaettuna/1000km=322e

PS. tässä tulee sen verran juttua, että pitäsköhän kohta laittaa uusi topicci tälle?
User avatar
tiura
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1013
Joined: Wed May 19, 2004 12:59 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by tiura »

brewerhki wrote:PS. tässä tulee sen verran juttua, että pitäsköhän kohta laittaa uusi topicci tälle?
Ei välttämättä huono ajatus. Kävi jo aiemmin mielessä, että me ollaan kaapattu tää topicci reissun suunnittelulle. Kätevintä olis, jos joku moderaattori vois siirtää nää jutut omaan säikeeseensä ja jättää tämän alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Ihan pätevä suunnitelma, mielestäni. Vaikuttaa siltä, että vietän talvilomani Euroopan teillä.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

tiura wrote:
brewerhki wrote:PS. tässä tulee sen verran juttua, että pitäsköhän kohta laittaa uusi topicci tälle?
Ei välttämättä huono ajatus. Kävi jo aiemmin mielessä, että me ollaan kaapattu tää topicci reissun suunnittelulle. Kätevintä olis, jos joku moderaattori vois siirtää nää jutut omaan säikeeseensä ja jättää tämän alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Ihan pätevä suunnitelma, mielestäni. Vaikuttaa siltä, että vietän talvilomani Euroopan teillä.
Ihan samaa mietin, aloitin uuden topicin tälle keskustelulle ja nyt odotellaan, että joku moderaattori siirtää nämä keskustelut sinne.

Jeps, fiilikset olis kyllä todella korkealla tämän suhteen ja toivottavasti saadaan tarpeeksi porukkaa mukaan, jotta kustannukset pysyy kohtuullisina. Päätin, etten vaihda edes talvirenkaita. Säästän siinä viitisen sataa, koska 2 talvirenkaista on sen verran huonossa kunnossa, että pitäisi uudet hommata. Pääsen kuitenkin bussilla töihin, eikä tässä ole mitään isompia muita reissuja suunnitelmissa, joten pärjään nämä reilut pari kuukautta ilman autoa. Pitää vaan työpaikan pihalla ajella vähän, jotta jarrut pysyy toimintakunnossa. Ja joo, ennen tätä reissua autoon pitää tehdä muutaman satasen keväthuolto. Jakopäänhihnakin alkaa olemaan elinkaarensa päässä, joten sekin on vaihdettava ennen 8000km reissua. Rahaa palaa kivasti, mutta parempi lähteä pitkälle reissulle huolletulla autolla, ettei tule ikäviä yllätyksiä tien päällä sitten. Ja voisin kuvitella, että polttoaineen kulutuskin on paremmalla mallilla, kun suodattimet on juuri vaihdettu. Vihreä korttikin (eli ulkomailla toimiva liikennevakuutus) on jo valmiiksi haettu ja on voimassa reippaasti reissun yli,
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by Bird »

Muutama kommentti tähän väliin. Ensinnäkin tuo yksi pysähdys per tunti ei kyllä sitten riitä alkuunkaan, jos tarkoitus on tosissaan täpliä jahdata. Yksi EBT:n ruutuhan on kuitenkin vain noin 30x30 kilometriä eli yhdessä tunnissa ajaa hyvin ainakin kolmen ruudun läpi.

Noista tiemaksuista sun muista kun on ilmeisesti ollut pientä epäselvyyttä, niin suosittelen ehdottomasti tutustumaan kirjaan Autoillen Euroopassa (jos aiot ostaa, etkä ole Autoliiton jäsen, niin varmaan halvemmalla saa jostain muualta kuin heidän sivuiltaan). Itselläni on tuo kirja, ja siinä on todella loistavasti koottu kansien väliin selvällä suomen kielellä oikeastaan kaikki tarpeellinen tieto Euroopassa autolla liikkuvalle.

Polttoaineiden hinnoista löytyy jollain tapaa kootusti tietoa esim. täältä. Tietenkään nuo luvut eivät enää pidä paikkansa, mutta maiden välisestä hintatasosta saanee kohtuuhyvän kuvan. Esim. Luxemburg on siis maa, missä kannattaa ehdottomasti tankata läpiajaessa, jossain Hollannissa ei sitten taas todellakaan jne.

Ja sitten vielä tuosta rengashommasta. Kannattaa todella toivoa, että ensi vuonna on aikainen kevät. Voin nimittäin kertoa, että tänä vuonna vielä huhtikuun alussakin oli hieman nihkeää painaa Baltian läpi kesärenkailla...
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kansainväliset miitingit ja suomalaisedustus

Post by brewerhki »

Bird wrote:Muutama kommentti tähän väliin. Ensinnäkin tuo yksi pysähdys per tunti ei kyllä sitten riitä alkuunkaan, jos tarkoitus on tosissaan täpliä jahdata. Yksi EBT:n ruutuhan on kuitenkin vain noin 30x30 kilometriä eli yhdessä tunnissa ajaa hyvin ainakin kolmen ruudun läpi.

Noista tiemaksuista sun muista kun on ilmeisesti ollut pientä epäselvyyttä, niin suosittelen ehdottomasti tutustumaan kirjaan Autoillen Euroopassa (jos aiot ostaa, etkä ole Autoliiton jäsen, niin varmaan halvemmalla saa jostain muualta kuin heidän sivuiltaan). Itselläni on tuo kirja, ja siinä on todella loistavasti koottu kansien väliin selvällä suomen kielellä oikeastaan kaikki tarpeellinen tieto Euroopassa autolla liikkuvalle.

Polttoaineiden hinnoista löytyy jollain tapaa kootusti tietoa esim. täältä. Tietenkään nuo luvut eivät enää pidä paikkansa, mutta maiden välisestä hintatasosta saanee kohtuuhyvän kuvan. Esim. Luxemburg on siis maa, missä kannattaa ehdottomasti tankata läpiajaessa, jossain Hollannissa ei sitten taas todellakaan jne.

Ja sitten vielä tuosta rengashommasta. Kannattaa todella toivoa, että ensi vuonna on aikainen kevät. Voin nimittäin kertoa, että tänä vuonna vielä huhtikuun alussakin oli hieman nihkeää painaa Baltian läpi kesärenkailla...
Tuosta täplämetsästyksestä oli puhetta jo aiemmin. Vaikka olisi kiva saada jokainen täplä kartalle, niin matka-aika kasvaisi aika reippaasti. Joten jos meinaa päästä perille kuitenkin kohtuu nopeassa ajassa, niin osasta täplistä on pakko luopua. Kuitenkin ainakin meidän perheessä lomapäivät menee palkattomina, joten se on myös rahakysymys. Lähtijät olivat aika yhtä mieltä siitä, että pääasia, että saadaan matkareitti piirrettyä kartalle ja puhe oli joka toisesta tai kolmannesta täplästä. Joka kolmas vois olla järkevä matkan etenemisen kannalta. Ja se sopisi hyvin myös mun tupakkatauoille, jos vähän vähennän, mistä myös keuhkot kiittäisi :D

Toi Autoillen Euroopassa kirja tulee kyllä mun ostoslistalle. 30e (joo olen Autoliiton jäsen... ei muuten palvelut toimi reissulla, koska auton iällä oli joku raja eli vain uudemmat autot saa palvelut Suomen ulkopuolella ja mun autohan on kuitenkin suhteellisen vanha) ei ole paha hinta siitä, että jotkin asiat tietää jo ennen lähtöä. Vanhemmiten olen muutenkin alkanut ottamaan enempi selvää asioista ennen reissuun lähtöä. Tietysti internetin yleistyminen on vaikuttanut tähän huomattavasti. Nuorena sitä vaan nosti peukalon pystyyn ja palas muutaman viikon kuluttua :) Mä kyllä olen aika paljon reissannut sekä autolla että lentokoneella ja milloin milläkin, mutta aina varmasti löytää jotain uutta hyödyllistä tietoa ja ajatkin ovat muuttuneet.

Polttoaineen hinnoista tosiaan myös polttoaine.net antaa kohtuullisen ajantasaista tietoa, mutta siellä ei ole kaikkia maita. Meillä ei kuitenkaan aika riitä halvan polttoaineen metsästykseen, joten tankataan kuitenkin enempi tai vähempi silloin, kun tankki alkaa tyhjenemään. Toki esim Luxemburgissa kannattaa pysähtyä, eikö se jossain määrin ole alhaisen verotuksen maa? Eikö brititkin käy sieltä hakee röökinsä, jne? Mä olen siellä vaan kerran pysähtynyt huoltoasemalla ja se taisi olla ennen euro-aikaa, enkä muistaakseni ostanut mitään. Varmaan kuitenkin aina, kun löydetään keskimääräistä halvempaa dieseliä, niin tankki vaan täyteen. Laskin joskus, että jos tankin vetää täyteen paikassa, jossa diesel on 10 senttiä halvempaa kuin toisessa paikassa, niin samalla rahalla ajaa joku 100km enemmän. Eli käytännössä aina, kun tiedetään lähtevämme halvemmasta maasta kalliimpaan, niin tankkaus ennen rajaa.

Jep, tuota rengashommaa mä olen miettinyt paljon ja olisi todella toivottavaa, että yhdet renkaat riittäisi. Toisaalta ei ole mitään järkeä lähteä riskillä liukastelemaan, koska matkan pitää olla turvallinen. Ja varmaan esim suolauksessa on paljonkin maakohtaisia eroja. Mitään asiasta tietämättä voisin arvailla, että esim Ruotsissa suolataan paremmin kuin Balttiassa. Ja keski- ja etelä-Euroopassa ei varmaan suolata ollenkaan. Alkutalvi on kyllä ollut pelottavan lämmin, joten voi olla odotettavissa lopputalven jatkuvan pitkään kylmänä. Noh katsotaan. On se vielä viime hetkellä mahdollista muuttaa reittiä, jos esim Alpeille on luvassa pahaa keliä, niin kierretään sitten Ranskan kautta mennessä. Laivat tosin pitää varata ja maksaa hyvissä ajoin etukäteen, joten esim Balttian kiertäminen on vähän hankalampaa sit, jos matka on jo maksettu.

Anyway, kiitos Birdille kommenteistä. Ihan hyvä lukea asiallista tietoa/kommenttia muiltakin, kuin reissuun lähtijöiltä
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by brewerhki »

Autoillen Euroopassa kirja tilattu :)
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1407
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by Luumi »

Eipä tässä muuta ku sitte foorumirekryämisen lisäks rekrytoimaan lisää lähtijöitä tossa selkeestikin lähitulevaisuudessa toteutuvassa Porvoon miitissä :)

Sil tappaa sitä mie, emppu ja Vihtavuoren herrasmiehetkin lähettiin aikoinaan Wienin kv-miittiin, kipinä sytty kansallisen miitin jatkoilla hotellihuoneessa ja kättäkin taiettiin lyödä päälle :D
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
Jukkap
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 575
Joined: Sun May 03, 2009 8:32 am
Location: Vantaa

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by Jukkap »

Luumi wrote:Eipä tässä muuta ku sitte foorumirekryämisen lisäks rekrytoimaan lisää lähtijöitä tossa selkeestikin lähitulevaisuudessa toteutuvassa Porvoon miitissä :)

Sil tappaa sitä mie, emppu ja Vihtavuoren herrasmiehetkin lähettiin aikoinaan Wienin kv-miittiin, kipinä sytty kansallisen miitin jatkoilla hotellihuoneessa ja kättäkin taiettiin lyödä päälle :D
Jonkun pitää kattoo etten mä lyö kättä päälle kenenkään kanssa :mrgreen: Mä en voi ottaa noin paljon töistä vapaata :cry:
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by brewerhki »

Luumi wrote:Eipä tässä muuta ku sitte foorumirekryämisen lisäks rekrytoimaan lisää lähtijöitä tossa selkeestikin lähitulevaisuudessa toteutuvassa Porvoon miitissä :)

Sil tappaa sitä mie, emppu ja Vihtavuoren herrasmiehetkin lähettiin aikoinaan Wienin kv-miittiin, kipinä sytty kansallisen miitin jatkoilla hotellihuoneessa ja kättäkin taiettiin lyödä päälle :D
Joo osanottajia pitäisi saada rekryttyä lisää, jotta reissu toteutuisi
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by vtt »

Olen tuota aikataulua katsellut, että aika paljon pitää olla liikkeellä. Olosuhteet pitää siis olla kunnossa, ehkä joku osa porukalle joku hotelliyö ? Minkä merkkinen asuntoauto on? Itse olisin lähes vapaaehtoinen ajamaan pitkiäkin päiviä jos lepoasiat on kunnossa. Tämä ei ole vielä varma ilmoittautuminen :)
Kirjaan setelini vtt the reindeer nickillä koska minusta tuli lapinhullu n. vuonna 2005
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by brewerhki »

vtt wrote:Olen tuota aikataulua katsellut, että aika paljon pitää olla liikkeellä. Olosuhteet pitää siis olla kunnossa, ehkä joku osa porukalle joku hotelliyö ? Minkä merkkinen asuntoauto on? Itse olisin lähes vapaaehtoinen ajamaan pitkiäkin päiviä jos lepoasiat on kunnossa. Tämä ei ole vielä varma ilmoittautuminen :)
Joo mä olen kanssa miettinyt tuota aikataulua ja toivoinkin keskustelua siitä. Siinä on riskinsä. Muistan ikuisesti esimerkiksi erään perjantairuuhkan, jolloin neljännes Berliinin kehätiestä (ei nyt nimi muistu mieleen, mutta googlella löytyy tieto, jos kiinnostaa) kesti sellaset 8 tuntia. Ja sehän on varma että ruuhkassa me joudutaan useampi kerta istumaan. Tietysti aina on myös mahdollista, että auto hajoaa. Eipä ole kertaakaan tien päälle mua jättänyt, jos ei renkaan rikkoutumista lasketa ja huoltokirjoista näkee, että huolta siitä on pidetty ennen mua. Mutta ainahan kaikki on mahdollista, kilometrejä on nimittäin aika järjetön määrä. Enkä ole noin pitkää automatkaa ikinä tehnyt (pisimmillään jotain Ranska, Italia, Kroatia), varsinkaan tuolla aikataululla (noi pisimmät reissut on ollu sellasta paria viikkoa... poislukien reili ja liftausreissut on ollu pidempiä). Ja tosiaan, jos kesärenkailla mennään ja sattuukin joku takatalvi, aikataulu pettää heti. Talvirenkaista 2 on heikossa kunnossa (eli ne, jotka ei viime talvena menneet rikki), minkä lisäksi ne vie älyttömästi tilaa, kun niiden yli pitää hyppiä ulos halutessaan (ellei kuljeta kaikki etuovesta). Tietysti ihmisten turvallisuus on ykköskysymys. Budjetti vaan kärsii pahasti, jos joutuu uudet renkaat hommaamaan.

Mainitsit myös tuon hotellimajoittautumisen. Se että meillä olisi jossain kohti pidempi tauko, antaisi enemmän pelivaraa mahdollisille - ja todennäköisille - viivästyksille. Ja täplämetsästyskin kärsii liian tiukalla aikataululla. En usko että kukaan jaksaa herätä kuitenkin tunnin välein hakemaan täpliä jostain, vai?

Mutta sitten taas toisaalta jos matkaa pidentää päivällä per suunta, niin saako kaikki lomaa yms? Ainakin Lizbeth jo kommentoi tuota tiukkaa kahdeksan päivän aikataulua, mutta se varmaan on järjestettävissä.

Kyllähän sitä toki mieluusti vähän katselisi maisemiakin moottoritien ulkopuolella. Olen kyllä aika monesti ollu sellaisilla reissuilla, missä aikataulu on ollut paikoin tiukka ja ne on oikeasti aika rankkoja ollu. Tosin niissä autoissa ei ole ollut mahdollisuutta nukkua matkan aikana oikeasti makuuasennossa ja kuskejakin ollut vähemmän. Ja ruokailukin on pitänyt hoitaa auton ulkopuolella (sipsejä yms ei lasketa oikeaksi ruokailuksi).

Mielipiteitä vaan kehiin, jotta saadaan järkevän oloinen aikataulu, koska luulen että harva pystyy päättämään matkalle osallistumisestaan, jos aikataulu on epäselvä.

Nyt tuli lähtö kauppaan. Jotain jäi ehkä sanomatta, mutta lisää myöhemmin...
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by brewerhki »

Nii joo, Fiat Ducaton alustalla Matkaajan korilla
1971o
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 335
Joined: Sat Oct 25, 2008 5:52 pm

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by 1971o »

Vaikken olekaan lähdössä mukaan niin on ollut mukavaa seurata tätä ketjua! Ajattelin mainita, että pari valokuvaa menopelistä olisi hyvä saada ketjuun :D Onnea matkaan!
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Re: Matkailuautolla Lissabonin talvimiittiin

Post by vtt »

1971o wrote:Vaikken olekaan lähdössä mukaan niin on ollut mukavaa seurata tätä ketjua! Ajattelin mainita, että pari valokuvaa menopelistä olisi hyvä saada ketjuun :D Onnea matkaan!
Tai vaikka selostusta varusteista myynti-ilmoitusten tyyliin ja onko säilytystilaa matka-kassille ja läppärille. Tai linkki aivan samanlaisen myynti-ilmoitukseen Tää alkaa jo kiinnostaan. Mulla on C-kortti ja ajokokemusta bussilla (varustettuna 8 henkilöllä) ympäri Suomea n 8000-9000km. Korjaustaitoa ei mutta kun nyt hommasin oikeat silmälasit voin ajaa yölläkin. Muita tietoja voin vaihtaa YV viesteillä
Kirjaan setelini vtt the reindeer nickillä koska minusta tuli lapinhullu n. vuonna 2005
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”