Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
airis
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1381
Joined: Tue Apr 30, 2002 10:54 am
Location: Rovaniemi, Lapland, Finland

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by airis »

Euron alkuaikoina olisi voinut myös ostaa jotain myymäläautoista, mutta nykyään niitäkään ei enää täällä kulje. Itse kyttäilen milloin jossain kylässä on es. pilkkikilpailut, kyläjuhla ym. Joskus tuommoisesta on saanut setelin. Tosin kerran yhdessä pilkkikilpailussa löysin tyhjän myyntipöydän ja kassalipaskin oli pöydällä. Ei vain ollut myyjää missään, joten setelit jäi saamatta.

Rovaniemen lähellä on ainakin kaksi (1 ja
2 ) SF-Caravan-aluetta, joista voisi saada täplän. Onko jollain kokemusta, voiko tuommoiselle alueelle ulkopuolinen mennä esim. ostamaan alueen toimistosta/kioskista jotain. En ole uskaltanut kokeilla, kun en tunne noiden alueiden käytäntöjä. Olisi tietenkin helpompaa, jos olisi asuntovaunu/-auto. :wink:
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by Bird »

airis wrote:Maksniemessä näyttäisi olevan Mian kioskikahvila Kaneliässä, Sänkeläntie 1, 95230 Simo (tai 95230 Maksniemi). Aukioloajat ovat ma-to 10-20, pe-la 10-21 ja su 12-19.45.
- - -
Tervetuloa pohjoiseen! :-) Tänä vuonna ruskakin näyttäisi ainakin täällä Rovaniemellä olevan kauniimpi kuin edellisinä vuosina.
Kiitoksia, mukavahan siellä on taas piipahtaa. Useampi vuosi meni ilman yhtään reissua pohjoiseen, mutta nyt tämä on jo kolmas reissu Lappiin (jos nyt Kemiä kunnon Lappina voi pitää?) alle vuoden sisään. :) Ja paljon kiitoksia tästä Maksniemen täplävinkistä!

Paluumatkalle Kemistä on tarkoitus lähteä sunnuntaina klo 17-18 välillä eli tuo Mian kioskikahvila on silloin vielä auki. Ajoksen piste saanee siis jäädä, mutta sen sijaan huomasin, että ajelemalla Oulusta etelään saan vain noin 70-80 kilometrin kierrolla neljä uutta pistettä (Ruukki, Vihanti, Oulainen ja Haapavesi) aika helposti lisää. Eli tuossa on sen verran hyvä "matka-pistesuhde", että kannattanee kyllä kierrellä, jos nyt ei ihan mahdottomasti väsytä. Matka on kuitenkin suorinta reittiäkin 500 kilometriä, ja kun ei aja paluumatkaa Kainuun kautta, niin taukopaikkojakin lienee tarvittaessa aika paljon paremmin auki.
1971o wrote:Muistuttelen, että ns. mahdottomien täplien hankintaan voi käyttää linja-autoa tai vaikkapa taksiakin, maksamalla tyhjällä ruudulla. Toki vaivalloista ja tyyristäkin :roll:
Joo, tällä tavallahan sitä tosiaan voisi periaatteessa saada pisteen melkein mihin vaan. :) Mutta niin kauan kuin pisteitä on saatavilla käytännössä rajattomasti (kunhan vaan ehtii ja jaksaa matkustaa) ihan tavalliseen tapaan hommaamalla seteli kaupasta, automaatista tms. en kyllä näe oikein tarvetta tällaiseen kikkailuun. Ainakaan itselleni tämä täpläjahtihomma ei ole mikään kilpailu, vaikka mulla noita dotseja onkin näköjään jo ilmeisesti 920 kappaletta, mikäli tähän karttaan on uskominen. :roll:
keräilijä37
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 968
Joined: Tue Nov 18, 2008 9:42 pm

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by keräilijä37 »

Tuolla EBT-neuvontaosiossa vai avij:n ohjeessa kyllä sanottiin, ettei kirjattaisi esimerkiksi laivassa tai lentokoneessa ostettua kahvia sen kohdan maanpinnan paikalle, vaan lähtöaseman tai -sataman postinumerolle??
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by brewerhki »

keräilijä37 wrote:Tuolla EBT-neuvontaosiossa vai avij:n ohjeessa kyllä sanottiin, ettei kirjattaisi esimerkiksi laivassa tai lentokoneessa ostettua kahvia sen kohdan maanpinnan paikalle, vaan lähtöaseman tai -sataman postinumerolle??
Mä ainaki kirjaan yleensä lähtöpaikkaan. Joskus kirjannu määränpäähän, jos ollaan jo käytännössä satamassa ja viime hetkellä ostaa jotain. Kuitenkin kyseisessä paikassa olen siis käynyt. Mut esim kerran junassa ostin juoman ravintolasta yhden aseman kohdalla, niin kirjoitin setelin toki lähtökaupunkiin, koska en jalallani astunut ulos. Käsittääkseni hyvä periaate näin?
Highway_Star
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1346
Joined: Fri Jan 27, 2012 7:06 pm
Location: Oulu, Finland

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by Highway_Star »

keräilijä37 wrote:Tuolla EBT-neuvontaosiossa vai avij:n ohjeessa kyllä sanottiin, ettei kirjattaisi esimerkiksi laivassa tai lentokoneessa ostettua kahvia sen kohdan maanpinnan paikalle, vaan lähtöaseman tai -sataman postinumerolle??
Itse ainakin noudatan tätä laivoissa eli kirjaan setelit lähtöaseman mukaan. Eihän ne setelit ole voineet matkaltakaan tulla, jos ei ole välisatamia. Lentokoneissa tekisin samoin, mutta muistaakseni en ole lentokoneissa seteleitä saanut. Junassa pyrin mieluummin käyttämään tasarahaa tai maksamaan siten, että vaihdossa tulee vain kolikoita. Ainakin, jos lähtöaseman jälkeen on ollut jo muita pysäkkejä. Bussissa maksan lähtiessä ja taksissa perillä ja mahdolliset vaihtorahat kirjaan sen sijainnin mukaan.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by brewerhki »

airis wrote:Onko jollain kokemusta, voiko tuommoiselle alueelle ulkopuolinen mennä esim. ostamaan alueen toimistosta/kioskista jotain. En ole uskaltanut kokeilla, kun en tunne noiden alueiden käytäntöjä.
Joku enempi alueita käyttänyt voisi antaa varmemman vastauksen, mutta omien kokemuksieni mukaan kyllä sieltä voi esim jäätelön käydä ostamassa. Yleensä noihin voi myös leiriytyä ilman jäsenyyttä (jäsenille toki se on halvempaa), joitain tosin on kai, mitkä on vain jäsenille. Mutta tosiaan, jos esim sitä jäätelöä ei voi ostaa ilman jäsenyyttä, niin sit on sen verran tiukkaa meininkiä, ettei sieltä sitä täplää edes halua :D
1971o
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 335
Joined: Sat Oct 25, 2008 5:52 pm

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by 1971o »

Hmm.. Tämä tyhjä täplä -rönsy linja-autolla tai taksilla menee mielenkiintoiseksi. Eli pysyinkö kärryillä näin tekemällä:

Taksin suhteen tilataan pirssi tyhjään täplään ja maksetaan kirkonkylällä, jolloin taksin lähtöpaikka on se tyhjä täplä johon seteli kirjataan.

Linja-autoon noustaan siten, että sen edellinen pysäkki on ollut tyhjällä täplällä. Tyhjään täplään kirjaaminen vaatii myös, että linja-autossa on noustessasi vähintään yksi matkustaja entuudestaan - matkustaja, joka on saattanut maksaa matkansa tällä tyhjällä täplällä.

Menikö tämä oikein?

:lol:
Sleijeri
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 803
Joined: Thu Jun 04, 2009 4:32 pm
Location: Heinola, Finland
Contact:

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by Sleijeri »

Itse ainakin merkkaan bussista saadun setelin siihen täplään mistä itse bussin kyytiin hypännyt, koska silloin minä sen setelin olen saanut, ei merkitystä milloin joku muu sinne kyytiin on hypännyt. Kommenttiin olen sitten kirjannut mistä mihin bussi on matkalla. Esimerkiksi kun lahti - heinola väliä kulkee, niin yleisin bussi lienee Pikavuoro Helsinki -> Joensuu, minkä kirjaan kommentiksi, saamispaikaksi vaan lahti.
You are dealing with someone here who has absolutely no life.
- - - - - - - - - - - - - - -
My EBTST stats
keräilijä37
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 968
Joined: Tue Nov 18, 2008 9:42 pm

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by keräilijä37 »

Tarkoitin itse ymmärtäneeni kuin useimmat vastanneet eli kun lennän jonnekin Helsingistä ja saan koneessa setelin, kirjaan sen Vantaa 01510 AY 0526 lento. Näin luulen ohjeen tarkoittaneen. Ja siis bussissa kirjaan sen pysäkin, jolta nousen kyytiin.
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by Aatos99 »

keräilijä37 wrote:Tarkoitin itse ymmärtäneeni kuin useimmat vastanneet eli kun lennän jonnekin Helsingistä ja saan koneessa setelin, kirjaan sen Vantaa 01510 AY 0526 lento. Näin luulen ohjeen tarkoittaneen. Ja siis bussissa kirjaan sen pysäkin, jolta nousen kyytiin.
Näinhän se menee.
1971o wrote:Hmm.. Tämä tyhjä täplä -rönsy linja-autolla tai taksilla menee mielenkiintoiseksi. Eli pysyinkö kärryillä näin tekemällä:

Taksin suhteen tilataan pirssi tyhjään täplään ja maksetaan kirkonkylällä, jolloin taksin lähtöpaikka on se tyhjä täplä johon seteli kirjataan.

Menikö tämä oikein?

:lol:
Varmaan loogisempaa syöttää sieltä, mihin taksi jättää, vaikka eihän se seteli välttämättä ole käynyt auton ulkopuolella lähtöpaikassa tai kohteessa kummassakaan. :mrgreen:
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
User avatar
airis
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1381
Joined: Tue Apr 30, 2002 10:54 am
Location: Rovaniemi, Lapland, Finland

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by airis »

antti77 wrote:Ja on maksniemessä kotieläinpuisto arkadia saarenrannantiellä ja on syyskuussa ainoastaan viikonloppusin auki 10-18. ja voihan sitä tarvittaessa vahingossa ajoksessa 2 kirjaamatonta lappua vaihtua päikseen jos täplä polttelee saada. mahdollisesti sinne ruokalaan pääsee ulkopuolisetkin. ovi näyttäis olevan aitojen ulkopuolella kuukelin kamera-auton käydessä siellä päin kuvailemassa
Kävin tänään hakemassa sen minulta puuttuneen Oijärven täplän. Ja ajoin Kemin kautta. Ajoksessa ei tosiaan löytynyt mitään muuta paikkaa kuin tuo Antell-ravintola Myötätuuli Kemin sataman portilla. Kävin siellä kahvilla ja setelin sain. :-)
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by brewerhki »

keräilijä37 wrote:Tarkoitin itse ymmärtäneeni kuin useimmat vastanneet eli kun lennän jonnekin Helsingistä ja saan koneessa setelin, kirjaan sen Vantaa 01510 AY 0526 lento. Näin luulen ohjeen tarkoittaneen. Ja siis bussissa kirjaan sen pysäkin, jolta nousen kyytiin.
Lentoaseman postinumero on muuten 01530 Vantaa. 01510 on Tammisto.
keräilijä37
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 968
Joined: Tue Nov 18, 2008 9:42 pm

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by keräilijä37 »

brewerhki wrote:
keräilijä37 wrote:Tarkoitin itse ymmärtäneeni kuin useimmat vastanneet eli kun lennän jonnekin Helsingistä ja saan koneessa setelin, kirjaan sen Vantaa 01510 AY 0526 lento. Näin luulen ohjeen tarkoittaneen. Ja siis bussissa kirjaan sen pysäkin, jolta nousen kyytiin.
Lentoaseman postinumero on muuten 01530 Vantaa. 01510 on Tammisto.
Sorry, oli kiire mökille. :(
antti77
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 225
Joined: Fri Sep 15, 2006 3:14 am
Location: Kaakamo

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by antti77 »

löytyy sieltä ajoksen omakoti alueelta kuukelin mukaan yksi parturi-kampaamo
Sleijeri
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 803
Joined: Thu Jun 04, 2009 4:32 pm
Location: Heinola, Finland
Contact:

Re: Kysymyksiä ja vinkkejä uusien täplien hankkimiseen

Post by Sleijeri »

Tämä lienee enemmälti Suomen täplien metsästykseen, mutta miks ei myös ulkomaille. Alkuvuodesta kun kävin tuolla Thaimaassa Ko Samuin saarella hakemassa yhden täplän, niin nyt kun suunnittelen uutta reissua taas alkuvuoteen, niin ongelmana ei ole setelien saanti, se ainakin pitäisi onnistua kun tuolla alueella noita rahanvaihtoja on joka nurkassa.

Nyt vaan haluaisin tietää mahtaisiko nuo kaksi Ko Samuin yllä olevaa saarta olla neitseellisiä täpliä, maailmankartan google dotmap kun ei ole toiminut pitkään aikaan (jos koskaan?), eikä tuosta todella pienestä kartasta ota selvää. Osaisiko avij auttaa tässä vai joko Bird on käynyt nämä korkkaamassa? =)
You are dealing with someone here who has absolutely no life.
- - - - - - - - - - - - - - -
My EBTST stats
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”