Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Kyypupu
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 241
Joined: Tue Jun 01, 2004 5:00 pm
Location: somewhere over the rainbow
Contact:

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Kyypupu »

Kertokaas nyt joku miksi tämä osuma on moderoitu ?
Life isn't like a box of chocolates . . it's more like a jar of jalapenos. What you do today, might burn your butt tomorrow.
User avatar
Tarmo
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 806
Joined: Fri Jan 21, 2011 10:22 am

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Tarmo »

Kyypupu wrote:Kertokaas nyt joku miksi tämä osuma on moderoitu ?
Koska humu on syöttänyt järjestelmään leikkiseteleitä. Samoin perustein myöskin tämä osuma tulee moderoida.
"Olemme kosmisia kukkakaaleja ajan ja olevaisen virrassa..."
"Klip klop - hevonen on pop, kun lasagneen sitä laittaa" :grin:
Hullulla on halvat huvit 8O
rahaman
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 82
Joined: Sat May 07, 2011 10:42 am

Re:

Post by rahaman »

Poutsi wrote:
Sandraki wrote:Aloitan sitten saman tien kysymyksella...

Jos olet kirjoilla maassa A ja kayt lomalla maassa B.
Maasta B saamasi setelit kirjautuvat
kumman maan hyvaksi?

Eli esimerkiksi siis Suomen setelit ovat vain
Suomen kayttajilta vai myos Suomessa "lomailleilta"?
Setelit kirjautuvat sen maan hyväksi, josta ne on kirjattu. Käyttäjän oletusmaa ei vaikuta tähän.
Tuosta vanhasta vastauksesta minulla on kysyttävää. Eikö se tulisi kirjautua sen paikan ja maan mukaan, jossa henkilö on saanut ko. setelin? Eli jos saan vaikkapa Luxemburgissa mäkissä setelin niin eikö se tule sen mäkin kassakuitin/osoitteen postinumeron mukaan se seteli, vaikka olisin jo ehtinyt ylittää rajan vaikkapa Hollantiin silloin, kun netti toimii? Tässähän on kai kuitenkin kysymys siitä, että näemme missä seteli on kulloinkin ollut ja mistä se on saatu.
User avatar
Craft
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1182
Joined: Fri Jun 07, 2002 4:36 pm
Location: Vantaa, Finland

Re: Re:

Post by Craft »

rahaman wrote:
Poutsi wrote:Setelit kirjautuvat sen maan hyväksi, josta ne on kirjattu. Käyttäjän oletusmaa ei vaikuta tähän.
Tuosta vanhasta vastauksesta minulla on kysyttävää. Eikö se tulisi kirjautua sen paikan ja maan mukaan, jossa henkilö on saanut ko. setelin? Eli jos saan vaikkapa Luxemburgissa mäkissä setelin niin eikö se tule sen mäkin kassakuitin/osoitteen postinumeron mukaan se seteli, vaikka olisin jo ehtinyt ylittää rajan vaikkapa Hollantiin silloin, kun netti toimii? Tässähän on kai kuitenkin kysymys siitä, että näemme missä seteli on kulloinkin ollut ja mistä se on saatu.
Juuri kuten pohditkin. Tuossa aiemmassa vastauksessa olennaista on huomata rahojen kirjautuvan maalle, josta ne on kirjattu, ei jossa ne on kirjattu. Kirjaamispaikkaahan ei edes kirjata, vain saantipaikka.
(Tosin elatiivi -sta on kaksitulkintainen, eli voi tarkoittaa myös sitä mitä luulit, kirjaamispaikkaa: "Kirjaan niitä Virosta saamiani seteleitä vasta nyt täältä koti-Suomesta...")
User avatar
sambrasa
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 32
Joined: Sun Jan 02, 2011 6:35 pm

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by sambrasa »

http://fi.eurobilltracker.com/notes/?id=107271714" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä kyproslainen seteli on vuodelta 2002, vaikka Kypros liittyi vasta 2008 ja wikipedian mukaan ensimmäiset setelit painettiin 2009?
User avatar
Tarmo
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 806
Joined: Fri Jan 21, 2011 10:22 am

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Tarmo »

sambrasa wrote:http://fi.eurobilltracker.com/notes/?id=107271714

Tämä kyproslainen seteli on vuodelta 2002, vaikka Kypros liittyi vasta 2008 ja wikipedian mukaan ensimmäiset setelit painettiin 2009?
Kaikissa euroseteleissä on sama vuosiluku, 2002, joka viittaa euron ensimmäiseen liikkeellelaskuvuoteen. Näin oli myös markkaseteleissä. Niihinkin merkittiin samalla tavalla ko. setelisarjan liikkeellelaskuvuosi. Alvar Aalto -viiskymppisissä esim. 1986 ja Väinö Linna -kakskymppisissä 1993.

Kolikoihin merkitään lyöntivuosi. Ei muuten ole vielä tullut vastaan tämän vuoden uutukaisia. Viime vuoden Suomen erikoiskakkosia alkoi tulvimalla tulvimaan joka tuutista siinä marraskuun aikana.
"Olemme kosmisia kukkakaaleja ajan ja olevaisen virrassa..."
"Klip klop - hevonen on pop, kun lasagneen sitä laittaa" :grin:
Hullulla on halvat huvit 8O
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Aatos99 »

Tarmo wrote:
sambrasa wrote:http://fi.eurobilltracker.com/notes/?id=107271714

Tämä kyproslainen seteli on vuodelta 2002, vaikka Kypros liittyi vasta 2008 ja wikipedian mukaan ensimmäiset setelit painettiin 2009?
Kaikissa euroseteleissä on sama vuosiluku, 2002, joka viittaa euron ensimmäiseen liikkeellelaskuvuoteen. Näin oli myös markkaseteleissä. Niihinkin merkittiin samalla tavalla ko. setelisarjan liikkeellelaskuvuosi. Alvar Aalto -viiskymppisissä esim. 1986 ja Väinö Linna -kakskymppisissä 1993.

Kolikoihin merkitään lyöntivuosi. Ei muuten ole vielä tullut vastaan tämän vuoden uutukaisia. Viime vuoden Suomen erikoiskakkosia alkoi tulvimalla tulvimaan joka tuutista siinä marraskuun aikana.
Varmaan ihan offtopic,mutta omalle kohdalle on jo sattunut 2012 50-centtinen... Onkos muilla niitä näkynyt?
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
höpsismöppiäinen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1933
Joined: Fri Apr 18, 2008 7:21 pm
Location: Helsinki, Finland

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by höpsismöppiäinen »

Aatos99 wrote: Varmaan ihan offtopic,mutta omalle kohdalle on jo sattunut 2012 50-centtinen... Onkos muilla niitä näkynyt?
Itselleni on tullut vastaan yksi tämänvuotinen 50-centtinen... :wink:
I reject your reality and substitute my own.
User avatar
kirjasalla
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 78
Joined: Sun Dec 16, 2012 7:31 am
Location: Helsinki

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by kirjasalla »

En löytänyt asialleni sopivinta ketjua, niin laitan tänne.

Joulun jälkeen olin kotiseudulla ja toki vanhempani sekä veljeni puolisoineen avustivat minua tässä EBT-hommassa auliisti. Kaikki toivat minulle kerralla setelinsä ja siinä tuli vähän kiire niitä kirjaillessa koneelle. Nopeasti siinä muiden tuijottaessa kiinnostuneena tein päätöksen, että jos rahojen omistaja tietää tarkalleen mistä setelit tulivat, kirjaan ne siihen paikkaan enkä siihen paikkaan, jossa ne sain kirjattavakseni. Toisin sanoen: veljeni toi kaksi seteliä Jyväskylästä, toinen oli siitä tietystä automaatista ja toinen ärrältä. Sain ne kirjattavaksi Suonenjoella. Laitoin niiden hankintapaikaksi Jyväskylä, koska tarkka paikka oli tiedossa ja oli satavarmaa että rahat on sieltä nostettu. Äidin seteleistä taas ei voinut olla varma, niissä oli kolme neljäkin mahdollista saantipaikkaa, joten laitoin niihin saantipaikaksi Suonenjoki.

Olenko toiminut järkevästi? Kommentteihin kyllä olen tarkentanut esim. "ATM Jyväskylä rautatieasema" ja "löytöjä äidin lompakosta".

Nyt kun sen kaiken häslingin jälkeen on ollut aikaa ajatella, tuli mieleen että olisi kai ollut järkevämpi kirjata kaikki Suonenjoelta, kun sieltä sain ne itse käsiini. Mutta ilmeisesti tuo ei ollut kovin paha virhe? Vai? Siinä kohdassa kun ei ollut paljon aikaa ajatella, niin tein tuommoisen melko loogisen hätäratkaisun.
kauan_sitten
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 64
Joined: Sun Jan 31, 2010 1:04 pm
Location: Kerava

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by kauan_sitten »

^Mielestäni toimit ihan oikein. Itse pidän ohjenuorana, että jos setelille on olemassa varma saantipaikka, valitsen sen, muussa tapauksessa käytän kirjauspaikan postinumeroa. Periaatteessahan sääntönä kai on, että kirjauspaikkakunnan tulee olla se, jolla olet itse setelin käsiisi saanut, mutta tuttavien seteleitä kirjatessahan raha ei tule ebtarin omistukseen, vaan se on hänellä vain lainassa, jolloin itse ainakin käytän setelin omistajan mahdollisesti muistamaa saantipaikkaa.
Annan toisten mä talletella suuret setelit
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Aatos99 »

Minä toimin näin,jos en ole ihan varma mistä seteli on peräisin,mutta minulla on siitä epäilys :)
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
tnaka
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 1
Joined: Mon Jan 28, 2013 5:11 pm

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by tnaka »

Terve,

Tuli tänään automaatista kohtalaisen sileä seteli (arvio kl. 8). Ajattelinkin kysäistä täältä, tietäisikö kukaan on ko. seteli harvinainen, että kannattaako säästää kokoelmiin. Etupuolella laattatunnus G009 ja takana G0... 20€ seteli. Ei lle itselle sattunut aiemmin kohdalle ja jonkun taulukon mukaan kohtalaisen vaikea yhdistelmä. Mielipiteitä? Kiitos avusta! Ps. Toivottavasti tuli oikeaan threadiin.
STP
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 430
Joined: Sat Jan 13, 2007 11:25 am
Location: Raahe, Finland

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by STP »

Valitan, ei voittoa tällä kierroksella. Eurokerääjän aapinen ilmoittaa tuon G009/G yhdistelmän tavalliseksi. Sen sijaan G007/G, G008/G ja G010/G olisivat huomattavasti arvokkaampia. G009 laatta taas olisi arvokas jos sarjanumeron alku olisi H tai P.
Petri6
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 899
Joined: Sun Oct 20, 2002 9:22 pm
Location: Finland

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Petri6 »

Eikö EBT enää ilmoita uudesta passiivisesta osumasta sivulle kirjautuessa vai olenko viimeisellä parilla kerralla ollut vaan sokea?
STP
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 430
Joined: Sat Jan 13, 2007 11:25 am
Location: Raahe, Finland

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by STP »

Tänään ilmoitteli tuossa pari tuntia sitten. (Viime käyntisi jälkeen uusia osumia on tullut 1 kappaletta! tms.)
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”