Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderator: SipuliSopuli

Re: Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista

Postby Klazu » Thu Jan 07, 2010 10:59 pm

Täysin käsittämättömiä hintoja!!!

Noh, jatkossa kun tiedät tuonne suunnalle meneväsi, niin talletat ensin muualla ja nostat heiltä rahat nurkista! Saksassa tämä onnistuu vielä nätisti, kun joka konttorissa on eteisessä talletusautomaatti. Eli siinä ensiksi rahat tilille ja sitten kassalta ulos! Näin kierretään naurettavia "palvelu"maksuja.

Näitä on nyt ilmennyt pitkin Suomen Osuuspankkeja, mistä lie johtuu. Olisiko joidenkin vaihtelu ollut vain liian härskiä (hirmuisia summia pienistä paikoista jatkuvasti), vai mikä? Kohtuus kaunistaa ja mahdollistaa harrastuksen mahdollisimman pitkään... :|
Click here for my EBT stats. Update 02.01.2007
Join finnish #1 Seti@home/BOINC team UNIVERSE EXAMINERS
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Postby Luumi » Fri Jan 08, 2010 12:43 am

Klazu wrote:Näitä on nyt ilmennyt pitkin Suomen Osuuspankkeja, mistä lie johtuu. Olisiko joidenkin vaihtelu ollut vain liian härskiä (hirmuisia summia pienistä paikoista jatkuvasti), vai mikä? Kohtuus kaunistaa ja mahdollistaa harrastuksen mahdollisimman pitkään... :|

Tämä lienee useassakin tapauksessa se todennäköisin vaihtoehto. Kuitenkin ehkä epäluulo ajaa sen ohi vaikeuttavana tekijänä, koska lähes joka paikassa johon olen asian todellisen laidan selittänyt mahd. seikkaperäisesti ja kassahenkilöt ovat käyneet jopa tutustumassa sivuun, vaihdot onnistuvat vallan mainiosti. Hirvensalmelta tuskin vaihtovolyymi on ollut se lopullinen niitti, kun ottaa huomioon kuinka vähän sieltä loppupeleissä on kukaan kirjannutkaan.

Olen toki kierrellytkin aika paljon, mutta etenkin tällä seudulla, kun lähipankki on reilun 11 km päässä ja pari seuraavaa 22 ja 27 km päässä ja loput järestään yli 50 km, ei aina ole oikein varaa valita vaihtopaikkaa aikataulun puolesta. Onneksi noissa kahdessa "omaksi" ottamassani pankkikonttorissa on suhtauduttu ymmärtäväisesti jopa siihen, että välillä tilataan erityistoivomuksesta seteleitä suurehkoillakin summilla ja pahimpaan aikaan ravattiin Iscin kanssa molemmat jopa pari - kolmekin kertaa päivässä kierrättämässä isoakin kassaa ympäri. Tästä syystä ajateltiin uhrata hiukan aikaa, vaivaa ja rahaakin vaihtokassasta heidän muistamiseensa, nyt kun lähdetään uusien haasteiden pariin uusille paikkakunnille. :)
Luumi
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Postby emppu » Fri Jan 08, 2010 4:42 am

Luumi wrote: koska lähes joka paikassa johon olen asian todellisen laidan selittänyt mahd. seikkaperäisesti ja kassahenkilöt ovat käyneet jopa tutustumassa sivuun, vaihdot onnistuvat vallan mainiosti.

Pankkien saldo on tänä päivänä todella minimissään. Miksi pitää vaihtaa seteleitä suuremmasta pienempää tai päinvastoin. Selittämällä harrastuksen idea selviää ainakin niille henkilöile joilla on jotain millä ajattelee. Vaihtamalla päittäin ei pankille tule mitään kuluja siis ebtari saa merkattavaa. Toki siinä on sitten vaikeutena se, että joku paljon käytetty pankki on täysin miinoitettu. Minullahan on näin tämän Kouvolan eteleläisimmän osan kanssa. Joku tänne joskus eksyy onneaan koettamaan, mutta tosi hyvin ovat ebtarit toivettani kunnioittaneet ja jättäneet nämä muutamat konttorit väliin. Aika tehokkaana pidän tätä systeemiä, sillä lähes joka lappu on näistä oman paikkakunnan konttoreista kirjattu systeemiin. Tuo pankkeihin tilattava setelimäärä maksaa heille jotakin, tällä omimallani tavalla se ei tuota heile lisäkustannuksia lainkaan. Lienee selvä, että mikäli henkilökunta on yhtään suopea harrastukselle se on heillekin edullisempaa ja helpompaa. Pullapussi silloin tällöin pitää suhteet kunnossa, eikä maksa paljon. Vaihtopalkkioista en ole koskaan kuullut edes mainintaa, näin toimiessani. Siitä vaan hieromaan suhteita oman pankin kanssa :wink: Väitän, että kannattaa jos haluaa merkata maksimaalisen määrän lappuja systeemiin, tsemppiä ja rohkeutta asian toteuttamiseen. :D
emppu
Euro-Master
Euro-Master

Postby Isc » Fri Jan 08, 2010 12:00 pm

emppu wrote:Vaihtopalkkioista en ole koskaan kuullut edes mainintaa, näin toimiessani. Siitä vaan hieromaan suhteita oman pankin kanssa :wink: Väitän, että kannattaa jos haluaa merkata maksimaalisen määrän lappuja systeemiin, tsemppiä ja rohkeutta asian toteuttamiseen. :D

Tätä oon itse harrastanu jo jonkin aikaa Kuopiossa, varsinkin kun tiedossa on lähtö takas Mäntyharjulle. Oon kai sit jonkinlaisissa väleissä jo kun joka kassan kanssa onnistuu päikseenkin vaihto pankista riippumatta. :mrgreen: Nordeasta en oo kyllä kokeillu kun kahdesti oon käyny, he kun perivät 1.50€ vaihdosta joka on minun mielestä erittäin kohtuullinen hinta aina sillon tällön maksaa. Säästöpankista ajoivat ulos heidän "parhaaksi valitulla asiakaspalvelullaan".

Isoin ongelma siinä onkin nyt se että jokaisessa pankissa on jotakin kokoa minun omia seteleitä, täällä en oo alkanu toteuttaa sitä keinoa millä ollaan Luumin kanssa Mäntyharjulla menty että yhteen pankkiin pienet ja toiseen isot. Täällä on enemmän pankkeja, menee pienen pää pyörälle.. :cry:
Onpa hyvä, että Putella on sileitä seteleitä.
Isc
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Postby STP » Fri Jan 08, 2010 3:44 pm

Luumi: olisit kysynyt vielä että mitä maksaisi jos vaihtaisinkin 2000€, tuolla pankki-ihmisen logiikalla listaa jatkaen sain hinnaksi 128 * 256 = 32768€, ehkä siellä olisi sitten herätty tähän päivään. Oma veikkaus on että yksi veloitusyksikkö on 2€ ja niitä menee sitten tuon listan mukaan :wink: Sikamaisen hintaista kuitenkin.

Itse pääsin kirjoittamaan "rahanpesulapun" väärään suuntaan, eli nostin rahaa tililtäni ja lapun täyttöön. Tähän mennessä noita on saanut täytellä kun on dumpannut läjän seteleitä jonnekin oudompaan paikkaan.
STP
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Postby Luumi » Mon Jan 11, 2010 10:17 pm

STP wrote:Luumi: olisit kysynyt vielä että mitä maksaisi jos vaihtaisinkin 2000€, tuolla pankki-ihmisen logiikalla listaa jatkaen sain hinnaksi 128 * 256 = 32768€, ehkä siellä olisi sitten herätty tähän päivään. Oma veikkaus on että yksi veloitusyksikkö on 2€ ja niitä menee sitten tuon listan mukaan :wink: Sikamaisen hintaista kuitenkin.

Itse pääsin kirjoittamaan "rahanpesulapun" väärään suuntaan, eli nostin rahaa tililtäni ja lapun täyttöön. Tähän mennessä noita on saanut täytellä kun on dumpannut läjän seteleitä jonnekin oudompaan paikkaan.

Ei siinä tiskillä oikein ajatus luistanut noin pitkälle. ;)

Mutta jo tuota käyntiä edeltäneellä kerralla vihjasivat, että "Vielä tämän kerran onnistuu kustannuksitta, mutta meille on tulossa vaihtopalkkiot." Eli ei tullut millään lailla yllätyksenä ko. nuiva suhtautuminen. Nyt jos tuolla seudulla yhtään pidempään vaikuttaisi, niin tuon voisi ottaa vakidumppauspaikakseen. Ehkä seuraavaksi kehittelisivät jonkin talletusmaksun yksityisasiakkaille. :lol:

"Rahanpesulappua" en oo päässy täyttämään vielä "väärään suuntaan", mutta eräässä jo edesmenneessä konttorissa pääsin tekemään tyhjälle aaneloselle vapaamuotoista selvitystä rahojen alkuperästä (kassa ei löytänyt virallista lomakepohjaa mistään) :roll:
Luumi
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Postby JiiPee72 » Tue Jan 12, 2010 1:31 pm

STP wrote:Luumi: olisit kysynyt vielä että mitä maksaisi jos vaihtaisinkin 2000€, tuolla pankki-ihmisen logiikalla listaa jatkaen sain hinnaksi 128 * 256 = 32768€, ehkä siellä olisi sitten herätty tähän päivään. Oma veikkaus on että yksi veloitusyksikkö on 2€ ja niitä menee sitten tuon listan mukaan :wink: Sikamaisen hintaista kuitenkin.

Millä tavoin sie sait tuosta listaa jatkamalla 128*256, kun minun laskutaidollani en päässyt kuin 28*56=1568€. Ja minun laskutaidon perusteella pitäisi vaihtaa yli 9301 euron edestä että tulisi tuo 128*256. No kenties minun matikan taitoni ovat ruostuneet sitten kouluaikojen. :roll:
Ei ihan samanlaista hintatasoa ollut Jyväskylässä Palokan OP:ssa tuossa ennen vuodenvaihdetta Tinkerin kanssa siellä poiketessa. Muistaakseni reilua 700€ euroa meinasin vaihtaa, niin olisi mennyt 8€ vaihtomaksu, oli siinä sermin seinäs joku hinnasto, mut niin pienellä etten mie siitä saanut selvää. No eipä siinä mitään kun kierrätettiin sit tilin kautta.
JiiPee72
Euro-Master
Euro-Master

Postby STP » Tue Jan 12, 2010 4:59 pm

JiiPee72 wrote:

Millä tavoin sie sait tuosta listaa jatkamalla 128*256, kun minun laskutaidollani en päässyt kuin 28*56=1568€.

Oho, no niinpäs onkin. Katoin vaan että 4,8,16 jne. kakkosen potensseja ja oikaisin käyrää vähän jyrkemmäksi :roll:
STP
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Postby emppu » Thu Sep 09, 2010 7:24 pm

Käväsimpä tänään(kin) tossa yläjuoksulla op:n likkoja moikkaamassa :wink: Oli siinä jokunen mummeli jonossa laskunippujensa kanssa. No ei hätiä mitiä, mihinkäs tässä kiire valmiissa maailmassa. Yks kassa vaan palveli. Toinen tytteli joka on normisti jossain takahuoneen kätköissä kävi sanomassa kassalle et kuuntelen 8O No siis oli käyny laittamassa aikaviivekaapin avaantumaan ja tarkoitti et käy sen kuittaamassa auki kun se piipittelee. On sitte valmiiks auki kun vuoroni tulee vekslailla lappusia. Näinhän se sitten kävi joutuisasti kun vuoroni koitti. Kyllä silloin tällöin viety pullapussi vaan mukavasti auttaa likkoja ymmärtämään tämän harrasteen perään :mrgreen: Suosittelen käytäntöä muillekin, no Isc ja Luumi tätä kyllä harrastaakin :mrgreen:
emppu
Euro-Master
Euro-Master

Postby Dakkus » Sat Dec 11, 2010 3:10 pm

Yritin tuossa nostaa Helsingin keskustan Sokoksen S-Pankista 1100€ kymppeinä. Kassatyöntekijä meni jonnekin taakse hetkeksi ja sanoi sitten, että ei kuulemma onnistu. Sanoi, että pitäisi tilata vähintään kaksi viikkoa etukäteen tuollaiset määrät. 10-20 kappaletta olisivat suurimmat mahdolliset määrät vitosia ja kymppejä, joita voi kerralla nostaa. Pyysin sitten 20 * :note-5: , 20 * :note-10: ja loput kakskymppisinä. Jonkun verta odoteltiin, kunnes sitten taas lähti kassaihminen rahaa omasta kassastaan pienemmäksi vaihtamaan. Takaisin tuli sitten järjestelyn 20 * :note-5: , 20 * :note-10: , 20 * :note-20: , 8 * :note-50: kanssa, sanoen että kakskymppisetkään eivät riittäneet. Olisi ehkä pitänyt jättää ne viiskybäset sinne ja mennä pumppaamaan niiden osuus seinästä 80€ kerrallaan (Pankille kivat lisäkustannukset, kun joka nostosta pitää maksaa Automatialle :P). En kuitenkaan jaksanut vaivautua, kun parempi puolisko alkoi olla vieressä hieman kärsimättömän oloinen :)
DER Hasen! Doch.
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master

Postby emppu » Thu Dec 30, 2010 4:25 pm

Huomenna pankit ovat poikkeuksellisesti auki vain klo 13:00 asti, noin niinkuin tiedoksi.
emppu
Euro-Master
Euro-Master

Postby Klazu » Sun Jan 09, 2011 11:54 am

Suomessa meininki alkaa olla mennyt ihan mahdottomaksi, kun pankeista ei meinaa enää saada ulos suuria määriä omaa rahaansa. Kuulemma aina pitäisi tilata etukäteen ja tehdä nosto "kotipankissaan". Plus niin rahoja tallettaessaan kuin nostaessaankin pitää selitellä mihin on niitä käyttämässä - mitä hemmettiä?!?

Täällä Saksassa käteinen on edelleen voimissaan ja nipullisen seteleitä nostaa vaikka automaatista. Kassoilta parikaan nippua ei ole mikään ongelma. 2000e nostaminen kassalta ei vaadi mitään selvityksiä ja 5000e nostaminenkin vaatii ainoastaan passin tietojen kirjaamisen nostolappuun. Mitään syitä ei kysellä, sillä mitä ihmettä se pankille kuuluisikaan mihin rahojasi tarvitset?!?

Sparkassella rahaa saa ulos kaikissa konttoreissa jopa pari nipullista automaatin kautta. Kassatoimipaikoilla (jotka ovat vuosien varrella vähentyneet - Berliinin Sparkasse on tässä valitettava edeltäkävijä muuhun maahan verrattuna) voi nostaa hulppeitakin summia, sillä lukkojen takana vilahtelee välillä sadantuhannen euronkin summat.
Click here for my EBT stats. Update 02.01.2007
Join finnish #1 Seti@home/BOINC team UNIVERSE EXAMINERS
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Postby Jukkap » Mon Aug 01, 2011 9:41 am

Nyt kun olen menossa loman jälkeen töihin niin voisin kirjoittaa loman mielenkiintoisimman "seteli kokemuksen". Kävin ensimmäistä kertaa ulkomailla pankissa :D Oltiin 5 päivää Riikassa ja mulle jäi lateja 230 euron arvosta ja kävin lentokentällä svedbankissa vaihtamassa ne takaisin euroiksi.
Aluksi se täti oli antamassa mulle kymppejä ja kakskymppisiä. Mä sanoin sille et saisinko pieninä seteleinä johon se sanoi et ne on pieniä seteleitä. Siihen mä sanoin et vielä pienempinä eli vitosina :mrgreen: No se onneks kävi :mrgreen: Tai kyllä se 3 kympin seteliä antoi mut sain kyllä ihan kivasti kirjattavaa.
Setelit oli niin käytettyjä et jos samanlaisen nipun suomesta olisin saanut niin niissä olis ollu osuma, mut kun oli latviassa niin tällä kertaa ei natsannu.
Jukkap
Euro-Regular
Euro-Regular

Postby Eliezer » Thu Dec 08, 2011 5:58 pm

Korson Nordeassa saan jo kiitettävästi palvelua: virkailija vaihtoi valmiiksi pääkassalta vitosnipun heti huomattuaan minun tulleen konttoriin odottamaan vuoroani. :)
Eliezer
Euro-Master
Euro-Master

Postby Jukkap » Thu Dec 08, 2011 7:33 pm

Eliezer wrote:Korson Nordeassa saan jo kiitettävästi palvelua: virkailija vaihtoi valmiiksi pääkassalta vitosnipun heti huomattuaan minun tulleen konttoriin odottamaan vuoroani. :)

Toi on hienoa! Ja sait vielä ainakin yhden osuman :wink:
Myyrmäen Nordeassa mut tuntee pari virkailiaa. Ne kysyy multa nostanko vitosina. Niin tarvii vaan sanoa: juu :D
Jukkap
Euro-Regular
Euro-Regular

PreviousNext

Return to Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)