Wat een ellende

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master

Re: Wat een ellende

Post by mrfeanfan » Thu Apr 18, 2019 6:19 pm

Mk1992 wrote:
Mon Apr 15, 2019 10:07 am
Wat een ellende...

Vorige week bij de apotheek (nee niet voor ellende). Werd begroet door een aantal posters dat men naar pin-only over ging ergens dit jaar.

Weer wordt cash weggepest. Heb maar een mail gestuurd, wie weet gaat men nog inspelen daarop als ik niet de enige ben,
In Leeuwarden is er nu een "broodjes" zaak die alleen maar met pinbetalingen werkt. Je hoopt gewoon op grote storingen dat er niet betaald kan worden

Mk1992
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Re: Wat een ellende

Post by Mk1992 » Tue Apr 23, 2019 10:50 am

Lompe mail teruggekregen, korte lezing: bekijk het maar
Graag reageer ik op uw vraag: “Mag mijn apotheek van mij verlangen dat ik allen kan betalen via “pin only” m.a.w. contante betaling weigeren en zo ja, wat is daarvan dan de formele wettelijk basis?”

Het antwoord in het kort is: ja dat mag. Juridisch gezien is de euro een wettig betaalmiddel in Nederland. Dat wil zeggen dat je er op grond van de wet goederen en diensten mee kunt betalen. De wet verplicht echter niemand om dit wettige betaalmiddel te accepteren.

Op Rijksoverheid.nl wordt het zo geformuleerd (hieronder in cursief):

Kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen?

De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren.
Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Contant geld weigeren

Een winkelier bepaalt zelf welke betaalmiddelen hij accepteert. 2 voorbeelden:

Een houder van een benzinepomp weigert biljetten van € 100 voor de veiligheid.
Een supermarkt accepteert bepaalde munten, zoals 1 en 2 eurocenten, niet bij contante betaling omdat het geldbedrag wordt afgerond.

Voor meer informatie zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Pinnen in veiliger

Veel apothekers kiezen ervoor om alleen nog maar pinbetalingen in de apotheek te accepteren. Dit met oog op de veiligheid. Pinnen is veiliger omdat de kans op een overval kleiner is als een apotheek niet veel contant geld in kas heeft.

Ik hoop dat ik u met deze informatie van dienst ben geweest.
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #113 of the Netherlands, #1015 EBT-wide
The only way is up!

Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”