Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by mrfeanfan »

:P ach verveelde me weer eens eventjes dus dacht ik van kom kijk maar weer eens bij een oud topic :p
Heerenveen word door leeuwarders vaak DKV genoemd (dertig km verderop) (zo noemen wij trouwens in heerenveen leeuwarden ook.
De groningers noemen heerenveen vaak met de eerste e een o (ik hou het maar eens eventjes netjes en plaats het hier maar niet :P)
User avatar
maarsy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4270
Joined: Tue Mar 17, 2009 11:18 pm
Location: merchtem

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by maarsy »

de ballekesfretters va merchtn

de balletjes eeters van merchtem
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2118
Joined: Wed Feb 13, 2008 8:27 pm
Location: Tilburg
Contact:

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by jrnsndrs »

Tilburg wordt (vooral tijdens carnaval) Kruikestad genoemd, de inwoners zijn dan kruikezeikers.


Uit Wikipedia:

In vroeger tijden kende Tilburg veel textielfabrieken. Tilburg werd ook wel "de wolstad" genoemd. De inwoners spaarden urine in kruiken. Deze werd opgekocht om later gebruikt te worden om de wol te wassen. Als herinnering aan dit gebruik staat in de Nieuwlandstraat het beeld De Kruikezeiker.
Image
(Afbeelding van youropi.com)

Hoe het nou precies zit met de ‘kruikezeiker’ weet niemand. Het is zeker dat urine al in de 17e eeuw gebruikt werd voor het wassen en bij het verven van wol, maar hebben Tilburgse arbeiders inderdaad hun plas verzameld in kruiken en de inhoud verkocht aan fabrikanten? Waarom urine? Omdat urine voor 93.3 procent uit water bestaat en voor 6.7 procent uit vaste stoffen. Ongeveer een derde van de vaste bestanddelen is de stof ureum, en door die stof komt na een chemisch proces ammoniak in de urine. Door de wol, recht van het schaap, met urine te wassen, werd de wol gereinigd. Men vulde een bad met een derde urine en twee derde water, en liet dit een nacht staan. Het mengsel werd verwarmd tot vijftig graden Celsius, en dan werd de wol daarin gewassen. Vervolgens moest de wol uitgespoeld worden in schoon water. Dat gebeurde in het riviertje De Ley, maar ook in ‘spoelen’ in de stad: kuilen gevuld met water. Zulke spoelen bevonden zich bijvoorbeeld waar nu het Wilhelminapark, het Hasseltplein en het Transvaalplein liggen. Urine werd ook gebruikt bij het verven van de wol (of ‘het laken’ zoals men in die tijd zei). Niet voor elke kleur was urine nodig, maar bijvoorbeeld wel voor blauw. Denk aan de blauwe stof van de boerenkielen. Het verven en koken van de stof leverde in de ververijen veel afvalwater op dat via sloten werd afgevoerd. Vandaar het woord ‘blauwsloot’. Er zijn verfrecepten met gebruik van urine bewaard gebleven en we weten ook dat op zeker moment een emmer urine een halve stuiver kostte. De oudste bron, een akte, over het gebruik van ‘warm stinckende pis of zeep’ dateert van 11 oktober 1689
Last edited by jrnsndrs on Sat May 16, 2009 8:54 am, edited 1 time in total.
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13075
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by vermeer »

User avatar
J€SS
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 391
Joined: Thu Aug 18, 2005 10:54 pm
Location: Noord-Holland, Netherlands

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by J€SS »

Leuk om te lezen!

Sinds vorig jaar ben ik officieel een Mug... zo worden mensen uit Haarlem genoemd.
Hoe de bijnaam is ontstaan, daar verschillen de meningen heel erg over. De een zegt dat het komt omdat Haarlem vroeger veel last had van muggen, de ander zegt dat er een heks zou zijn die mensen die niet gehoorzaamden in een mug veranderde.

Wat ik nog niet wist, las ik dankzij de link van Vermeer:
'wikipedia':
Nog een andere uitleg van de bijnaam 'Mug' stamt uit 1573, tijdens het Beleg van Haarlem. De Hollanders waren toen in opstand tegen de Hertog van Alva van Spanje. Het Spaanse leger trok naar Haarlem en wilde de stad veroveren. Drie Haarlemmers lieten op een nacht een vaatje buskruit ontploffen in het Spaanse legerkamp. Dat lukte en het kamp was in rep en roer. De Haarlemmers wisten weg te sluipen. De volgende dag vertelden ze in de kroeg over hun daad, maar sommige mensen zeiden: 'Het helpt niks; de Spanjaarden jaag je er niet mee weg. Het Spaanse leger is onoverwinnelijk. Jullie zijn net muggen die een reus willen steken.'
groetjes van een mamma van 3
User avatar
alice11
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 669
Joined: Sun Mar 19, 2006 10:03 am
Location: Kaulille

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by alice11 »

Kaulille komt van Kraaiennest en inderdaad het ziet hier altijd zwart van de kraaien .
Eigenlijk is de spotnaam van Kaulille "De poederladers" afkomstig van de poederfabriek PRB het was een fabriek waar schietkruid gemaakt werdt , gelukkig is het verdwenen want schietkruid om doden te maken is nergens voor nodig . Ik ben niet fier op deze uitleg .
User avatar
nlspot
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1216
Joined: Fri Mar 09, 2007 10:49 pm
Contact:

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by nlspot »

J€SS wrote:Leuk om te lezen!

Sinds vorig jaar ben ik officieel een Mug... zo worden mensen uit Haarlem genoemd.
Hoe de bijnaam is ontstaan, daar verschillen de meningen heel erg over. De een zegt dat het komt omdat Haarlem vroeger veel last had van muggen, de ander zegt dat er een heks zou zijn die mensen die niet gehoorzaamden in een mug veranderde.

Wat ik nog niet wist, las ik dankzij de link van Vermeer:
'wikipedia':
Nog een andere uitleg van de bijnaam 'Mug' stamt uit 1573, tijdens het Beleg van Haarlem. De Hollanders waren toen in opstand tegen de Hertog van Alva van Spanje. Het Spaanse leger trok naar Haarlem en wilde de stad veroveren. Drie Haarlemmers lieten op een nacht een vaatje buskruit ontploffen in het Spaanse legerkamp. Dat lukte en het kamp was in rep en roer. De Haarlemmers wisten weg te sluipen. De volgende dag vertelden ze in de kroeg over hun daad, maar sommige mensen zeiden: 'Het helpt niks; de Spanjaarden jaag je er niet mee weg. Het Spaanse leger is onoverwinnelijk. Jullie zijn net muggen die een reus willen steken.'
Ben je in Haarlem geboren dan? Volgens mij ben je geen echte mug als je er niet geboren bent. Ik ben er geboren en woon er al mijn hele leven.
Visit my site for my pictures.

http://nlspotfoto.blogspot.com/
ajax_rotterdam
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 960
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:49 pm

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by ajax_rotterdam »

Rotterdam - Mokum Reisj; Havenstad: Wereldhavenstad; Maasstad; Rotjeknor; Manhattan aan de Maas; Istanboel aan de Maas; Roffa.

Meest gebruikte is Maasstad.
I collect Airplane Safetycards, could you help me collecting them?
If you got some, PM me!
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by Crazy Bob »

ajax_rotterdam wrote:Rotterdam - Mokum Reisj; Havenstad: Wereldhavenstad; Maasstad; Rotjeknor; Manhattan aan de Maas; Istanboel aan de Maas; Roffa.

Meest gebruikte is Maasstad.
Van de rood gemarkeerde bijnamen heb ik (als Rotterdammer sinds 2005) nog nooit gehoord...
ajax_rotterdam
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 960
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:49 pm

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by ajax_rotterdam »

Istanboel aan de Maas: laatste regel van het artikel: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _Nederland" onclick="window.open(this.href);return false;

Roffa: Zo wordt Rotterdam genoemd door de gangstarapper-achtig bevolking...
En die Mokum Reisj ken ik zelf ook niet, maar dankzij Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mokum" onclick="window.open(this.href);return false;
I collect Airplane Safetycards, could you help me collecting them?
If you got some, PM me!
User avatar
Juud
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1720
Joined: Wed May 12, 2004 5:32 pm
Location: Roosendaal, The Netherlands

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by Juud »

Roosendaal heet tijdens carnaval Tullepetoanestad en de inwoners zijn Tullepetoanen. (Een tullepetoan is een soort vogel / hoen)
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into
(")_(") your signature to help him gain world domination
User avatar
desmond&diana
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 319
Joined: Wed Feb 18, 2009 11:24 pm
Location: Dordrecht

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by desmond&diana »

Dordtenaren zijn Schapenkoppen. BEHHHHHHHHHHHHH :)
User avatar
Nick6502
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3153
Joined: Tue Mar 30, 2004 11:44 pm
Location: Kuurne

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by Nick6502 »

Inwoners van Kuurne worden ezels genoemd. Een spotnaam die de Kortrijkzanen hen smalend gaven, toen de Kuurnenaren vroeger voor dag en dauw met ezel en kar, beladen met groenten, naar de ochtendmarkt te Kortrijk trokken.

Een andere legende gaat als volgt: lang geleden, op aswoensdag moest de priester naar een begrafenis. Hij liet zich in de aswoensdagviering vervangen door de koster. Die kon de Latijnse woorden "Memento, homo, quia pulvis es, et in pulverem reverteris", niet onthouden. Uiteindelijk sprak de priester hem: "Ge zijt ezel geboren, ezel zult ge sterven". "Ha," zei de koster, "dat zal ik wel onthouden!" en met deze woorden gaf hij de Kuurnenaren hun askruisje.

De bekendste ezel in Kuurne is 'Ambroos'.
torken1953
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 6
Joined: Sun Jun 19, 2005 10:16 pm

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by torken1953 »

Halle: vaantjesboeren, wegens de vaantjes die daar aan de bedevaarders verkocht worden. Vaantjes zijn wimpels, in dit geval vaak met de afbeelding van de basiliek.
Mijn geboortedorp: Gooik, de Hespendrogers.
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Wat is de spotnaam voor jullie stad?

Post by mrfeanfan »

Dkv (dertig km verderop) iets met voetbal :mrgreen:
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”