Blair wilt in 2007 de euro invoeren

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
User avatar
jbravo25
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 93
Joined: Sat Jun 29, 2002 3:13 pm
Location: Naarden, Netherlands
Contact:

Blair wilt in 2007 de euro invoeren

Post by jbravo25 »

De Britse krant The Independent meldde vandaag zonder bronnen te noemen dat premier Blair ernaar streeft om in 2007 de euro in Groot-Brittannië in te voeren. Blair zou willen dat zijn regering zich in het openbaar tot de invoering verplicht.

De krant meldt verder dat Blair kort na een zege van zijn Labourpartij bij de volgende verkiezingen een referendum wil uitschrijven over de euro. Die verkiezingen worden waarschijnlijk gehouden in mei of juni volgend jaar. Bij het ministerie van Financiën zou een plan liggen om het referendum vier maanden na de verkiezingen te houden.

Als de Britten daadwerkelijk zouden kiezen voor invoering van de euro, zou het nog zo'n 24 tot 30 maanden duren voor de munt wettig betaalmiddel zou worden in Groot-Brittannië. Dat zou dus in 2007 kunnen gebeuren. Nadat de euro in de praktijk ingevoerd is, zou er nog een overgangsperiode van zes maanden gelden waarin de Britten ook het pond sterling kunnen gebruiken.

Bron: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36847 (hier word gemeld dat het om een artikel uit de Volkskrant gaat)
Guest

Post by Guest »

Nu da ze zien dat den euro maar blijft klimmen willen ze ineens meedoen ze :roll:
User avatar
Ganymede
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 634
Joined: Tue Oct 14, 2003 12:51 am
Location: Mt. Olympus

Post by Ganymede »

't Is een ANP-bericht van 07-01-04 09:46

'Blair wil euro in 2007 invoeren'

LONDEN (ANP) - De Britse premier Tony Blair streeft ernaar in 2007 de euro in zijn land te introduceren. Hij wil dat zijn regering zich daartoe in het openbaar verplicht. Dat heeft de Britse krant The Independent woensdag gemeld zonder bronnen te noemen.

Volgens de krant is Blair van plan een referendum over invoering van de euro uit te schrijven kort na een zege van zijn Labour-partij bij de eerstkomende parlementsverkiezingen, die naar verwachting volgend jaar mei of juni worden gehouden. Er zou een plan bij het ministerie van Financiën liggen dat voorziet in het houden van de volksraadpleging vier maanden na het uitschrijven daarvan.

Als de Britten voor invoering van de euro kiezen, zou de munt 24 à dertig maanden later wettig betaalmiddel worden. Dat zou dus nog in 2007 kunnen gebeuren. Tijdens een overgangsperiode van zes maanden kunnen de Britten ook nog het pond sterling gebruiken.

De Britse minister van Financiën, Gordon Brown, voelt er volgens The Independent niets voor openlijk een termijn voor invoering van de euro te noemen. Er zou een compromis uit de bus kunnen komen waarbij Brown en Blair onderling een termijn afspreken en het regeringsbeleid daarop richten.

=======

De regering Blair wil allang, ze krijgen het er alleen nog steeds niet door bij de rest van de bevolking...
I don't háve a life.
mollie3
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 152
Joined: Tue Sep 02, 2003 10:02 am
Location: Leiden
Contact:

Post by mollie3 »

gek he als ze "onze" verhalen horen??? :?
Eens een blondje, altijd een blondje
rufus50
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 761
Joined: Mon Nov 03, 2003 11:58 am
Location: Geraardsbergen
Contact:

Post by rufus50 »

Tzou allenszinds makkelijker zijn om internationale handel te doen of voor de trukkers die twater over moeten.

Voor het toerisme is het ook wel een beetje belangrijk denk ik. Ik ga momenteel voor snoepreisjes naar de zon of voor een skireis uitkijken naar een euroland ipv bv.zwitserland. Als ik niet meer moet omrekenen ben ik content (=blij)
User avatar
groentje
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2890
Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
Location: Brussels Capital Region, Belgium

Post by groentje »

Nou, voor mij moet het toch niet echt, hoor. Het zou leuk zijn, maar ik vind het het zo leuk om met vreemde valuta te betalen. Deze zomer ga ik hopelijk weer naar Zwitserland op kamp (met de CM, voor de kenners).
User avatar
valkske
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 649
Joined: Mon Aug 18, 2003 8:16 pm
Location: antwerpen
Contact:

Post by valkske »

t kan misschien wel leuk zijn om in vreemde valuta te rekenen, maar ik sluit me hier wel bij rufus aan, als internationale vrachtwagenchauffeur had ik altijd minstens 6 soorten geld bij, dus ook 6 portemoneekes, het is niet alleen het omrekenen (soms 3 soorten valuta op een dag) maar het kostte hopen geld om het om te wisselen op de bank ook. en het was ook steeds een deel van je loon dat je moest voorbehouden.
het geen wat ook geld ''kostte" was dat je bv voor 5000bf aan ponden had en je een half jaar niet in engeland kwam. dit gold dus ook voor spaans, italiaans, zwitsers, grieks en portugees geld. als je dat een jaar op de bank kunt laten staan brengt dat toch meer op dan gewoon in je portefeuille...
voor de rest had ik dan nog nederlands, duits en frans geld.
User avatar
groentje
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2890
Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
Location: Brussels Capital Region, Belgium

Post by groentje »

Tja, ik kan me voorstellen, dat je bijvoorbeeld een potje aanlegt, samen met je collega's, maar ik geef het toe, met de euro is het eenvoudiger geworden.
User avatar
valkske
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 649
Joined: Mon Aug 18, 2003 8:16 pm
Location: antwerpen
Contact:

Post by valkske »

groentje wrote:Tja, ik kan me voorstellen, dat je bijvoorbeeld een potje aanlegt, samen met je collega's, maar ik geef het toe, met de euro is het eenvoudiger geworden.
in het transport is het wel zo dat je een hoop collega's hebt, maar dat je die zelden ziet, dus potjes worden er niet bijeengelegd. dat moest allemaal uit je eigen zak komen. uiteindelijk was het al veel gebeterd doordat je veel met kredietkaarten kon betalen, maar dat was ook een serieuze hap elke maand uit je budget.
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: Blair wilt in 2007 de euro invoeren

Post by mrfeanfan »

uit de oude doos... 12.5 jaar geleden wou uk nog de euro invoeren. inmiddels is dit kansloos geworden. Of krijgen we schotland en Wales als euroland erbij?

edit : ik hou er van om af en toe berichten uit de oude doos te halen :mrgreen:
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”