Snel biljetten krijgen

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
Phinac
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1344
Joined: Sat Feb 09, 2008 10:49 pm

Re: Snel biljetten krijgen

Post by Phinac »

De tip van bren-nmgn om te wisselen doe ik door :note-5:-jes te pinnen en dan op de markt bij de kaasboer te wisselen. Hij is niet alleen dol op kaas maar ook op :note-5:-jes. :wink:

Verder zijn sommige winkels en marktkooplui verzot op muntgeld. Ook dat levert mij de nodige biljetten op.
Phinac
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Snel biljetten krijgen

Post by eddydevries »

Een beetje "basisregel" is:

Betaal kleine bedragen met grote biljetten en grote bedragen met kleine biljetten.

Dus als je een klein bedrag moet betalen, betaal dan met een "te groot" biljet (voorbeeld: een bedrag van €3,-- betalen met een :note-20: ). In het buitenland zijn er zelfs mensen, die een rolletje pepermunt (van 1 Euro) betalen met een briefje van :note-100: . In Nederland zal het je niet lukken (met zo'n groot biljet), maar in het buitenland zijn ze niet zo moeilijk.
Maar pas wel op: omdat winkels in Nederland vaak een tekort aan vijfjes hebben, kan het zijn dat je (als je met een tientje betaald) alleen maar muntgeld terugkrijgt. Met een twintigje zit je wat "veiliger", want een tientje zullen ze wel hebben, anders gaan ze wel proberen het te wisselen (want ruim €15 aan muntgeld doen ze liever ook niet).

Wat betreft "Grote bedragen betalen met kleine biljetten": je krijgt dan wel geen wisselgeld terug, maar je zal denk ik niet vaak grote biljetten hebben waarvan je dan nog wisselgeld kunt krijgen. Maar dit zorgt wel voor het tweede deel van onze hobby: de biljetten die we krijgen moeten ook weer naar buiten worden gebracht (we willen dat ze ook weer gevonden worden). Daar heb ik ook (bijna) altijd blije reacties op gekregen (laatste keer was met nieuwe banden voor de auto: zo'n €250 in tientjes en vijfjes 8) ).

Nog een manier om aan biljetten te komen is door vijfjes (en/of tientjes) te wisselen voor grotere biljetten. Meestal hebben ze een "schreeuwend" tekort aan vijfjes. Zo kom ik vaak 's-avonds of op zondag aan biljetten: door in cafés te wisselen.
Maar in Duitsland lukte me niet om in een winkel te wisselen: die verwezen me door naar de bank (daar hadden ze genoeg vijfjes in kas liggen).
En in Nederland "mogen" ze bij sommige winkelketens niet wisselen (ook niet als het in hun voordeel is).
Maar meestal zijn ze er erg blij mee (maar zeker als ze je niet kennen zou ik niet aankomen met een hele stapel vijfjes: hooguit 10-12, met een hele bundel schrik je de mensen af).
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
Phinac
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1344
Joined: Sat Feb 09, 2008 10:49 pm

Re: Snel biljetten krijgen

Post by Phinac »

eddydevries wrote:
Met een twintigje zit je wat "veiliger", want een tientje zullen ze wel hebben, anders gaan ze wel proberen het te wisselen (want ruim €15 aan muntgeld doen ze liever ook niet).
Nog een reden om met :note-20: is het feit dat in sommige winkels ik regelmatig 5-euromunten terugkrijg. Als ik met :note-20: een klein bedrag (onder :note-5: ) betaal, krijg ik in ieder geval :note-10: terug.

Ze zouden die 5-euromunten moeten verbieden. :evil:
Phinac
User avatar
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3228
Joined: Thu Sep 11, 2008 9:12 pm
Contact:

Re: Snel biljetten krijgen

Post by googlejaps »

Phinac wrote:Ze zouden die 5-euromunten moeten verbieden. :evil:
Nee dat absoluut niet! Maar ik snap niet dat mensen betalen met die dingen.
User avatar
lars2001
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 539
Joined: Sun Oct 23, 2011 9:46 am
Location: Terborg, The Netherlands

Re: Snel biljetten krijgen

Post by lars2001 »

Bedankt allemaal voor de goede tips. Dat van bren_nmgn ga ik eens uitproberen. Alleen is het bij de supermarkt vaak erg druk en dan moeten de klanten achter mij zo lang wachten, dat vind ik ok een beetje lullig... :lol:
Ik kan het wel eens proberen bij de boekhandel :) Hartstikke bedankt! :D
Lars, 15 years old, Terborg, Netherlands :flag-nl:
I speak :flag-nl: :flag-uk: :flag-de: :flag-fr:
My profile
User avatar
Tjariet
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1278
Joined: Wed Oct 31, 2007 10:44 pm
Location: Groningen NL

Re: Snel biljetten krijgen

Post by Tjariet »

Hoi Lars,

Ik zie je topicje nu pas, en ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij wat er al is gezegd.
Als je iemand kent met een winkeltje ZONDER pinautomaat (bij ons commentaar "Hans", hoewel we er al heel lang niet meer zijn geweest) kan dat een biljetje of 100 per dag opleveren.
Sneller gaat via banken.

Duitsland gaat helemaal feest worden. Als je dan toch in Emmerich bent, pak een Volksbankautomaat. Of nog beter: pak een Volksbankfiliaal. Ik heb laatst nog 700 stuks 5 euro gehaald in Emmerich bij 2 banken. (Helaas waren ze wel voor Fons dus zelf had ik er niet veel aan...). De Volksbank in de "winkelstraat" in Emmerich is echt een gigantisch megakantoor, en als je binnen komt zit rechts de kas. Ik weet niet hoeveel geld je tot je beschikking hebt, maar als je - zonder rekening moet het ook lukken - in een beetje redelijk Duits om 100 vijfjes vraagt, zou dat geen probleem moeten zijn.

Wat betreft automaten, daarvoor moet je sowieso bij de Volksbank zijn.

Er zijn verschillende opties:
1: een automaat waaruit je alleen kunt OPNEMEN. Staat boven: Auszahlungen. Hier kun je 40 stuks in een keer uithalen. (Of bij een automaat van wincor Nixdorf 60 stuks). Kies hiervoor het veld Wunschbetrag (of iets wat erop lijkt; verschilt per Kreis soms; maar kies in ieder geval geen vast bedrag, kies het veld rechtsonder), toets vervolgens 200 in.

Meestal staat er onder het veld waar je je gewenste bedrag intoetsen moet, dat het bedrag "mindestens 5 Euro"moet zijn. Is dit echter 10 euro, kies dan liever een andere automaat die wel 5jes geeft.

Daarna kies je voor Stuckelung. Hierdoor kan je je biljetten kiezen. Zet de 50jes op 0 stuks (toets in: 0), druk dan op Nachstes Feld, en zet op deze wijze ook de 20jes en de 10tjes op 0 stuks. Als het goed is staat er nu: 40x5 in je scherm. Druk dan op auszahlen, en dan heb je 40 vijfjes.

2: een automaat waarin je ook kan storten (als Volksbankklant). Deze automaten werken exact hetzelfde, maar je kunt er 100 5jes in een keer uithalen. Ook met elke willekeurige Nederlandse pas. Hier staat boven Ein-und Auszahlungen, en deze automaten kenmerken zich door een groot stortvak voor op de automaat, in plaats van een klein geldgleufje wat je gewend bent van Nederlandse geldautomaten.

Trouwens: Duitse geldautomaten zijn ook prima bereikbaar in het weekend.

Succes.
User avatar
R/J
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2300
Joined: Fri May 16, 2008 12:04 pm
Location: Eindhoven & omgeving, Nederland

Re: Snel biljetten krijgen

Post by R/J »

Pas wel op als je een Rabobankrekening hebt. Daar zijn de eerste 6 stortingen gratis, maar stort je meer, dan moet je (flink) gaan betalen per storting.
My NIG stats have finally disappeared. My EBTST stats are still available.
User avatar
Phinac
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1344
Joined: Sat Feb 09, 2008 10:49 pm

Re: Snel biljetten krijgen

Post by Phinac »

R/J wrote:Pas wel op als je een Rabobankrekening hebt. Daar zijn de eerste 6 stortingen gratis, maar stort je meer, dan moet je (flink) gaan betalen per storting.

Behalve als je kinderen hebt :D
Phinac
User avatar
Phinac
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1344
Joined: Sat Feb 09, 2008 10:49 pm

Re: Snel biljetten krijgen

Post by Phinac »

googlejaps wrote:
Phinac wrote:Ze zouden die 5-euromunten moeten verbieden. :evil:
Nee dat absoluut niet! Maar ik snap niet dat mensen betalen met die dingen.
Waarom niet? Ik betaal er niet mee, ik krijg ze alleen terug als wisselgeld en leg ze thuis weg omdat ik er niets mee kan:
1) ik heb al gehoord en gezien dat sommige winkels ze niet accepteren;
2) passen ze wel in het stortingsapparaat van een bank?
Phinac
User avatar
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3228
Joined: Thu Sep 11, 2008 9:12 pm
Contact:

Re: Snel biljetten krijgen

Post by googlejaps »

Phinac wrote:
googlejaps wrote:
Phinac wrote:Ze zouden die 5-euromunten moeten verbieden. :evil:
Nee dat absoluut niet! Maar ik snap niet dat mensen betalen met die dingen.
Waarom niet? Ik betaal er niet mee, ik krijg ze alleen terug als wisselgeld en leg ze thuis weg omdat ik er niets mee kan:
1) ik heb al gehoord en gezien dat sommige winkels ze niet accepteren;
2) passen ze wel in het stortingsapparaat van een bank?
Als je ze thuis bewaart kan je ze een keer meenemen naar een meeting, dan zal ik ze van je overnemen ;)
luckbox
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 260
Joined: Fri Aug 05, 2011 10:20 am

Re: Snel biljetten krijgen

Post by luckbox »

Wat voor zowel kleinere als grotere EBT-ers ook nog werkt is de keuze voor een geldautomaat met veel biljetkeuze. De Rabobank heeft vrij veel automaten die ook :note-5: geven (maximaal 8x :note-5: voor klanten van andere banken). Verder kun je ook bij enkele ABN vestigingen ook vijfjes krijgen uit stortingsautomaten en bieden ze ook in een aantal vestigingen een retailmix van bijvoorbeeld 40x :note-5: aan (ook voor particuliere klanten van andere banken).

Hier zijn een paar links waar je wat aan kunt hebben:
EBT Wiki geldautomaten: http://www.maasluip.nl/ebt/wiki/index.p ... ederland/A (kies bovenaan 1e letter van je plaatsnaam)
Bijbehorend topic op het forum: viewtopic.php?f=11&t=6297
De ABN Retailmix: http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betal ... _geld.html

Verder vind ik het goed idee als de tips in de openingspost samengevat worden, dit kan voor veel (nieuwe) EBT-ers handig zijn.
User avatar
bren_nmgn
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1686
Joined: Thu Feb 19, 2009 8:16 pm
Location: nijmegen HOLLAND

Re: Snel biljetten krijgen

Post by bren_nmgn »

lars2001 wrote:Bedankt allemaal voor de goede tips. Dat van bren_nmgn ga ik eens uitproberen. Alleen is het bij de supermarkt vaak erg druk en dan moeten de klanten achter mij zo lang wachten, dat vind ik ok een beetje lullig... :lol:
Ik kan het wel eens proberen bij de boekhandel :) Hartstikke bedankt! :D

je moet natuurlijk ook niet gaan tijdens het spitsuur he? ;)
ikzelf ga meestal 's morgens tussen 8 & half 10, of 's avonds net voor sluitingstijd! (kassa's zijn dan goed vol! :P)

en ook niet onbelangrijk:
af en toe een doos gebak voor de kassieres houd ze gemotiveerd!
hahaha!
what doesn't kill you makes you stronger.....

Join the EBT team on What Pulse

My stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/bren_nmgn/" onclick="window.open(this.href);return false;




feel free to add: facebook

MY PROFILE
User avatar
lars2001
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 539
Joined: Sun Oct 23, 2011 9:46 am
Location: Terborg, The Netherlands

Re: Snel biljetten krijgen

Post by lars2001 »

bren_nmgn wrote:
lars2001 wrote:Bedankt allemaal voor de goede tips. Dat van bren_nmgn ga ik eens uitproberen. Alleen is het bij de supermarkt vaak erg druk en dan moeten de klanten achter mij zo lang wachten, dat vind ik ok een beetje lullig... :lol:
Ik kan het wel eens proberen bij de boekhandel :) Hartstikke bedankt! :D

je moet natuurlijk ook niet gaan tijdens het spitsuur he? ;)
ikzelf ga meestal 's morgens tussen 8 & half 10, of 's avonds net voor sluitingstijd! (kassa's zijn dan goed vol! :P)

en ook niet onbelangrijk:
af en toe een doos gebak voor de kassieres houd ze gemotiveerd!
hahaha!
Ik heb het vandaag eens geprobeert, en wat is het resultaat? Mijn eerste hit! Een triple! :o http://nl.eurobilltracker.com/notes/?id=102756565" onclick="window.open(this.href);return false;
En nog zo'n 15 andere biljetten :) Morgen als ik nog tijd heb nog maar even een rondje doen :)
Lars, 15 years old, Terborg, Netherlands :flag-nl:
I speak :flag-nl: :flag-uk: :flag-de: :flag-fr:
My profile
User avatar
bren_nmgn
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1686
Joined: Thu Feb 19, 2009 8:16 pm
Location: nijmegen HOLLAND

Re: Snel biljetten krijgen

Post by bren_nmgn »

@ Lars:
ik heb je al gefeliciteerd in in het mijlpalen topic, maar hier dan nog maar een x:

gefelici!
what doesn't kill you makes you stronger.....

Join the EBT team on What Pulse

My stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/bren_nmgn/" onclick="window.open(this.href);return false;




feel free to add: facebook

MY PROFILE
User avatar
jabosa2
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7704
Joined: Thu Jan 22, 2004 3:22 pm
Location: St.Annaland

Re: Snel biljetten krijgen

Post by jabosa2 »

Nou nou Lars, jij hebt wel heel veel geluk, gefeliciteerd hoor. De meeste invoerders hebben aanmerkelijk langer moeten wachten op hun eerste triple, maar hij is je gegund hoor. Ik hoop dat er nog vele hits volgen. :P :D :P
Steun het Nederlandse Rode Kruis.
www.rodekruis.nl/
My stats
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”