Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
Venga
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1727
Joined: Tue Mar 04, 2003 7:57 am
Location: Utrecht Netherlands
Contact:

Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Post by Venga »

De eurocent verdwijnt binnenkort voor een groot deel uit de dagelijkse betalingen. Winkeliers in heel Nederland mogen vanaf 1 september bedragen aan de kassa afronden op 5 eurocent.

Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) heeft dat donderdag aanbevolen. Het MOB is een breed overlegorgaan, waarin onder meer De Nederlandsche Bank, detailhandel, banken en consumenten zijn vertegenwoordigd.

Naar verwachting grijpen veel winkeliers de mogelijkheid tot afronden aan. De regel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij een contante betaling wordt afgerond op 5 cent. Zo ronden winkeliers 19,98 euro af op 20 euro en 23,97 op 23,95 euro. Daardoor gaan straks heel wat minder munten van 1 en 2 cent in Nederland rond.

De eurocent blijft officieel een wettig betaalmiddel. Nederland kan in Europa niet op eigen houtje de kleinste munten waardeloos verklaren, dat zou eventueel in Brussel geregeld moeten worden. (ANP)

Met de stille dood die Nederland de 1 en 2 eurocent toewenst, wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de nog maar korte geschiedenis van het Europese muntgeld. Hier volgt een feitenoverzicht:

1995: De Europese lidstaten besluiten om de euro een gezicht te geven met briefjes van 5, 10, 20, 50, 100, 200 en 500 euro. Voor de munten zijn eenheden van 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100 en 200 centen voorzien.

1997: De Europese kanten van de munten worden gepresenteerd. De muntjes zijn grotendeels van staal, met een koperen laagje. Ondanks sterke prijsstijgingen van koper, die in 2004 inderdaad voorkomen door de economische honger van China, blijft de intrinsieke waarde van de munten lager dan de waarde die erop staat.

DECEMBER 1997: Het Europees Parlement maakt bezwaar tegen de versies van 2 en 20 eurocent. Acht munten in verschillende landenversies zouden te veel verwarring veroorzaken in de portemonnee van de consument.

JANUARI 1998: De Europese ministers van Financiën wuiven de bezwaren van het Europees Parlement weg. Groot verdediger van de kleine waarden is Duitsland, dat gezien zijn ervaringen met gierende inflatie in de jaren twintig van de vorige eeuw nog altijd een broertje dood heeft aan prijsopdrijvingen.

2001: Voorafgaand aan de introductie van de euro op 1 januari 2002 blijkt Finland een dissonant. De Finnen gaan de 1 en 2 eurocent niet invoeren en ronden bedragen af op 5 eurocent. Wel zijn er Finse eurocenten geslagen (en dus voorhanden), wat verzamelaars doet watertanden.

2002: De munten zijn er. Na een grote logistieke operatie verloopt de overgang van de gulden naar de euro soepel. Nederlanders houden zich de eerste maanden vooral bezig met het verzamelen van de diverse landenversies van de munten. Vaticaanstad, San Marino en Monaco zijn veel geld waard.

2004: Tekorten aan muntgeld worden in Duitsland gemeld. Grote concerns als Metro (Mediamarkt) moeten daarom munten uit Oostenrijk aanslepen. Oorzaak: de Duitse spaarzucht. Duitsers blijken hun munten massaal op te slaan in sokken, jampotten en andere spaarvarkens. Ook de Ieren zijn er erg bedreven in.

NEDERLAND: Ook in Nederland is het sparen ,,een probleem'', zegt De Nederlandsche Bank. Maar van tekorten is geen sprake. Eind 2003 waren er in Nederland 520 miljoen 1 eurocenten in omloop en 535 miljoen van 2 eurocent. Dit jaar komen er respectievelijk 120 miljoen en 130 miljoen bij.
Last edited by Venga on Fri Jul 02, 2004 8:09 am, edited 1 time in total.
User avatar
Batavorum
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1302
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:49 am
Location: Grave, NL
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag

Post by Batavorum »

Venga wrote:De eurocent verdwijnt binnenkort voor een groot deel uit de dagelijkse betalingen. Winkeliers in heel Nederland mogen vanaf 1 september bedragen aan de kassa afronden op 5 eurocent.

Naar verwachting grijpen veel winkeliers de mogelijkheid tot afronden aan. De regel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij een contante betaling wordt afgerond op 5 cent. Zo ronden winkeliers 19,98 euro af op 20 euro en 23,97 op 23,95 euro. Daardoor gaan straks heel wat minder munten van 1 en 2 cent in Nederland rond.
Van mij mogen ze :!:
Sitting at home ... behind my PC ... talking to Europe ... about notes?
User avatar
jabosa2
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7704
Joined: Thu Jan 22, 2004 3:22 pm
Location: St.Annaland

Re: Afronden op 5 cent mag

Post by jabosa2 »

Batavorum wrote:
Venga wrote:De eurocent verdwijnt binnenkort voor een groot deel uit de dagelijkse betalingen. Winkeliers in heel Nederland mogen vanaf 1 september bedragen aan de kassa afronden op 5 eurocent.

Naar verwachting grijpen veel winkeliers de mogelijkheid tot afronden aan. De regel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij een contante betaling wordt afgerond op 5 cent. Zo ronden winkeliers 19,98 euro af op 20 euro en 23,97 op 23,95 euro. Daardoor gaan straks heel wat minder munten van 1 en 2 cent in Nederland rond.
Van mij mogen ze :!:
En mijn toestemming hebben ze ook!!!
Steun het Nederlandse Rode Kruis.
www.rodekruis.nl/
My stats
User avatar
Ralf
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7382
Joined: Fri Feb 13, 2004 1:45 pm
Location: Lottum - Limburg - The Netherlands
Contact:

Re: Afronden op 5 cent mag

Post by Ralf »

De mijne niet :twisted:
Eurorulezz
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 425
Joined: Thu Jun 10, 2004 4:52 pm
Location: Elst gld., Netherlands

Post by Eurorulezz »

Eindelijk, wat een rot dingen zijn dat zeg.
Voorheen Eurorulezz
Ernie070

Maar van mij niet!!!

Post by Ernie070 »

Het is allemaal al vreselijk duur geworden
Je zal zien dat alles naar boven wordt afgerond. 2 €-cent is eigenlijk een oud-hollandse stuiver.
Vroeger gingen we toch ook niet van 9,45 naar 9,40 of naar 9,50 afronden?

Belachelijk !!!!!
User avatar
Venga
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1727
Joined: Tue Mar 04, 2003 7:57 am
Location: Utrecht Netherlands
Contact:

Re: Maar van mij niet!!!

Post by Venga »

Ernie070 wrote:Het is allemaal al vreselijk duur geworden
Je zal zien dat alles naar boven wordt afgerond. 2 €-cent is eigenlijk een oud-hollandse stuiver.
Vroeger gingen we toch ook niet van 9,45 naar 9,40 of naar 9,50 afronden?
Eigenlijk wordt het weer zoals we gewend waren.

0.97 wordt 0.95 en 0.98 wordt 1.00 :idea:
User avatar
Ralf
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7382
Joined: Fri Feb 13, 2004 1:45 pm
Location: Lottum - Limburg - The Netherlands
Contact:

Post by Ralf »

Als verzamelaar zal het daar zeer moeilijk worden om aan nieuwe 1,2c muntjes te komen voor je verzameling
User avatar
Lintje
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 43
Joined: Fri Jun 11, 2004 10:06 pm
Location: The Netherlands

Re: Maar van mij niet!!!

Post by Lintje »

Ernie070 wrote:Het is allemaal al vreselijk duur geworden
Je zal zien dat alles naar boven wordt afgerond. 2 €-cent is eigenlijk een oud-hollandse stuiver.
Vroeger gingen we toch ook niet van 9,45 naar 9,40 of naar 9,50 afronden?

Belachelijk !!!!!
vind dat je wel gelijk hebt, maar ik kan ook iets vinden in het idee dat die 1 en 2 cent muntjes erg onhandig zijn. Ik zou zo niet kunnen zeggen of ik voor of tegen die afronding ben.
User avatar
Peke
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 184
Joined: Sun Jan 04, 2004 10:06 pm
Location: Diest, Belgium
Contact:

Post by Peke »

In Finland zijn die muntjes toch al in de ban gedaan, niet?
En in Griekenland en Portugal worden ze in de praktijk ook maar zelden gebruikt. Daar ronden ze ook alles af.
En eerlijk, ik vind ze zelf ook maar onhandig... :?
16.000 biljetten / 180 hits
User avatar
Batavorum
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1302
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:49 am
Location: Grave, NL
Contact:

Re: Maar van mij niet!!!

Post by Batavorum »

Lintje wrote:
Ernie070 wrote:Het is allemaal al vreselijk duur geworden
Je zal zien dat alles naar boven wordt afgerond. 2 €-cent is eigenlijk een oud-hollandse stuiver.
Vroeger gingen we toch ook niet van 9,45 naar 9,40 of naar 9,50 afronden?

Belachelijk !!!!!
vind dat je wel gelijk hebt, maar ik kan ook iets vinden in het idee dat die 1 en 2 cent muntjes erg onhandig zijn. Ik zou zo niet kunnen zeggen of ik voor of tegen die afronding ben.
Tijdens de gulden werd ook alles afgerond op stuivers. Ik had niet de indruk dat daardoor de prijzen waren gestegen.

Er worden namelijk (statistisch gezien) evenveel bedragen naar boven als naar beneden afgerond. Ik ben nog geen onderzoek tegengekomen die het tegendeel onderzocht en gevonden heeft. Het leven wordt dus alleen makelijker (behalve voor verzamelaars waarvan ik me het bezwaar wel kan voorstellen.
Sitting at home ... behind my PC ... talking to Europe ... about notes?
User avatar
Venga
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1727
Joined: Tue Mar 04, 2003 7:57 am
Location: Utrecht Netherlands
Contact:

Post by Venga »

België bekijkt of het de muntstukken van 1 en 2 eurocent feitelijk uit de circulatie kan halen door ze overbodig te maken. Dat zou kunnen door bijvoorbeeld alle prijzen af te ronden op 0 en 5 eurocent.

De Nationale Bank, een consumentenorganisatie, supermarkten, banken, winkelfederaties en de federale regering hopen deze herfst daarover tot een akkoord te komen. Dat meldden verscheidene kranten vrijdagochtend.

Donderdag vergaderde een werkgroep voor het eerst bij de Nationale Bank. Volgens bepaalde bronnen zouden de partijen het in principe eens zijn dat de muntjes niet meer gebruikt worden.

Donderdag werd bekend dat de kleinste euromunten vanaf 1 september uit de meeste winkelkassa's in Nederland zullen verdwijnen. Winkeliers kunnen de bedragen dan afronden op 0 of 5 cent.

De muntjes kunnen niet worden afgeschaft. Daarover moet de Europese Centrale Bank beslissen. (BELGA)
User avatar
Venga
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1727
Joined: Tue Mar 04, 2003 7:57 am
Location: Utrecht Netherlands
Contact:

Post by Venga »

Nederlanders zullen muntjes van 1 en 2 eurocent oppotten, nu winkeliers bedragen aan de kassa gaan afronden. Dat is de verwachting van S. Bulterman, directeur van de Nederlandsche Postzegel- en Muntenveiling.

"Mensen zijn bang dat de centen binnenkort verdwijnen, dus ze willen er op tijd bij zijn. Ze vinden het leuk om de muntjes te hebben", zei Bulterman vrijdag. Na de afschaffing van het zilvergeld in 1967 en het verdwijnen van de guldencent in 1983 nam de verzamelwoede onder Nederlanders ook flink toe. "Dat zal ook nu wel weer gebeuren." (ANP)
User avatar
DrGreenTom
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 711
Joined: Mon Nov 03, 2003 6:50 pm
Location: Belgium

Post by DrGreenTom »

ik pleit voor een compromis : enkel de muntjes van 1 cent afschaffen. Het verschil tussen 2 en vijf vind ik toch nogal groot.
Liever 10 vogels in de lucht dan 1 die mijn terras volschijt
User avatar
diana333
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1111
Joined: Tue Nov 18, 2003 9:03 pm
Location: Veendam-Netherlands

Post by diana333 »

Ik vind het jammer, want waarschijnlijk gaan we weer iets meer betalen aan onze boodschappen dan. En ik was helemaal aan die centen gewend.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”