Afronden op 5 cent mag; ook Belgie onderzoekt

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
Mr Euro
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2396
Joined: Fri Apr 12, 2002 10:59 am
Location: Hasselt - Belgium

Post by Mr Euro »

Naar aanleiding van EBTM06 Amsterdam, had ik vorig jaar een rondreis gemaakt in Nederland. Op de meeste plaatsen weigerde men mijn één of twee eurocentjes, zelfs toen ik het afgeronde bedrag ermee betaalde. Enkel in een dorpswinkel op Texel herinner ik me dat ze wel werden geaccepteerd.
User avatar
3948
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 921
Joined: Thu Dec 08, 2005 7:42 pm
Location: home is where the heart is

Post by 3948 »

Dat België onderzocht om de kleine muntjes af te schaffen was sowieso een fabeltje.
Het kwam gewoon van een paar politiekers die zich toen interesant/populair wilden maken!
Veel bla bla bla... zeker in verkiezingsperiodes. En die zijn er in België veel te veel.
Omdat er toen wat over geklaagd werd door de bevolking werd er -zoals gewoonlijk- heel veel beloofd.
Maar een officieel onderzoek en een officiele aanvraag bij de EU zijn er nooit geweest.

Enne... in België: 1,21 + 2,73 euro (= 3,94) word dan niet 3,90 maar 4,00 euro. Het zou zelfs 5,00 euro kunnen worden.

Bij de invoering van de euro werd inderdaad ook alles naar boven afgerond. En nog niet zo'n klein beetje. Daar zijn bewijzen genoeg van.
Iets van 100 BEF koste al gauw 3 euro. Terwijl 1 euro was vastgelegd op 40,3399 BEF.

Van mij mogen die kleine muntstukjes ook dadelijk verdwijnen. 8 is een beetje te.
Maar er zal gewoon weer misbruik van gemaakt worden.
cdepaus
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 46
Joined: Fri Jun 22, 2007 7:43 am
Location: Zwijndrecht, NL

Post by cdepaus »

Tsja, dat afronden... Er zijn nog winkels, zoals de Aldi, die het niet doen. Op zich vind ik dat alle munten gewoon benut moeten worden. Ze hebben een fortuin gekost om te slaan en zijn gewoon geldig. Wat een kapitaalvernietiging als je die dingen na zo'n korte tijd al in de ban doet.

Maar wat mij wel frustreert is dat je je munten niet kunt storten. Ik ben bij de Postbank en heb inmiddels zo'n 50 euro aan muntgeld waaronder een fiks aantal rode muntjes; ook van 1 en 2 cent. Maar om te storten moet je betalen. EN ik zie mezelf niet met 3 kilo muntgeld leuren dus zit het maar in een pot. Als ik het kon wisselen zat er misschien wel weer een EBT hit bij...
Gio
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 776
Joined: Thu Dec 01, 2005 4:53 pm
Location: Heule - Kortrijk - West Flanders - Belgium

Post by Gio »

Mijn muntjes zitte ook apart ze, ik neem ze niet mee naar de winkel. Ik ga ze dan ooit wel een keer tellen en wisselen voor biljetjes in de bank
cdepaus
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 46
Joined: Fri Jun 22, 2007 7:43 am
Location: Zwijndrecht, NL

Post by cdepaus »

Ah, maar dat kan hier dus ook niet. Niet bij mijn bank in ieder geval. Maar ik heb ze vandaag bij een winkel gewisseld, die waren er wel blij mee. Nou ja, dan voortaan maar zo he ;)
Gio
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 776
Joined: Thu Dec 01, 2005 4:53 pm
Location: Heule - Kortrijk - West Flanders - Belgium

Post by Gio »

Nja ik weet natuurlijk niet of ze echt content gaan zijn als ik afkom met mijn roste centjes, maar ik weet niet of ze echt kunnen weigeren van te wisselen
User avatar
Mr Euro
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2396
Joined: Fri Apr 12, 2002 10:59 am
Location: Hasselt - Belgium

Post by Mr Euro »

Als ik het goed voor heb, kan je ze gratis wisselen bij de NBB en zijn filialen door hen het land. Bhoeyb zal dat wel kunnen vertellen
User avatar
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4268
Joined: Thu Apr 18, 2002 3:58 pm
Location: Herentals - Belgium
Contact:

Post by bhoeyb »

Mr Euro wrote:Als ik het goed voor heb, kan je ze gratis wisselen bij de NBB en zijn filialen door hen het land. Bhoeyb zal dat wel kunnen vertellen
Ja, dat kan gratis met een maximum van 5 kg per dag. Doe wel alle munten in 1 zak. De machine telt en sorteert ze.
User avatar
3948
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 921
Joined: Thu Dec 08, 2005 7:42 pm
Location: home is where the heart is

Post by 3948 »

lol
Dat zijn dan de echte "zakken"veronderstel ik.
Waarop je moet aanduiden hoeveel muntstukken van elk verschillend exemplaar er zich in de zak bevinden.

Ik vind het sowieso wraakroepend. 'Ze' brengen een overvloed aan muntjes uit. En dan kan je die rommel nergens kwijt... zonder er nog eens extra voor te betalen. Typisch.
Was waarschijnlijk sowieso de bedoeling.
cdepaus
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 46
Joined: Fri Jun 22, 2007 7:43 am
Location: Zwijndrecht, NL

Post by cdepaus »

Mr Euro wrote:Als ik het goed voor heb, kan je ze gratis wisselen bij de NBB en zijn filialen door hen het land. Bhoeyb zal dat wel kunnen vertellen
Tsja, in Nederland hebben wij alleen geen NBB ;-) En ik woon niet zo dicht bij de grens dat ik voor mijn muntjes even naar Vlaanderen ga, hoe graag ik het land ook zie.
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Post by eddydevries »

Ik begrijp, dat je geen rekening bij de Rabobank hebt, maar daar kan je munten gewoon storten in de stortautomaten.

Dat doe ik zelf ook wel: soms blijkt dat je er (zonder dat het je opgevallen was) zo'n €30 aan munten in je portomonnee zat (terwijl dat ook 6x :note-5: hadden kunnen zijn :wink:).
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
yli
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5870
Joined: Mon Dec 20, 2004 4:34 am
Location: TILBURG
Contact:

Post by yli »

munten kunnen bij de Postbank ook in automaten gestort worden (nou ja, zijn er nog amper - Nijmegen en Hillegom mij bekend). Zelf heb ik gehoord - terwijl ik in de rij stond voor biljetten - dat het storten van munten op postkantoren in zakjes (dus per 50 in het geval van 1 en 2 cent) gratis is mits het op de spaarrekening is. Maar ik weet de details hiervan niet.
Rond uit belachelijk is het dat er normaliter voor het storten van 50 1 cent munten betaald moet worden (ik dacht 30 cent), wat het niet de moeite waard maakt.

Situatie geldt dus alleen voor Nederland
Jelle zonder internet. Het was een leuke hobby, maar niet mijn hobby. Een leven zonder internet is mijn ding. Een leven van geld uitgeven in plaats van tracken zeg maar.... hahaha. Ja, er mag gelachen worden.
Inloggen op site lukt niet meer, maakt niet uit. Ik snap toch niets van nieuwe biljetten :lol:
Gio
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 776
Joined: Thu Dec 01, 2005 4:53 pm
Location: Heule - Kortrijk - West Flanders - Belgium

Post by Gio »

Stortautomaten zouden wel handig zijn in België

Biljetten storten gaat al, muntjes helaas nog niet
Mariusjr
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 472
Joined: Tue Apr 11, 2006 1:04 am
Location: Maassluis

Post by Mariusjr »

Mr Euro wrote:Naar aanleiding van EBTM06 Amsterdam, had ik vorig jaar een rondreis gemaakt in Nederland. Op de meeste plaatsen weigerde men mijn één of twee eurocentjes, zelfs toen ik het afgeronde bedrag ermee betaalde. Enkel in een dorpswinkel op Texel herinner ik me dat ze wel werden geaccepteerd.
Precies! En dat MAG dus NIET!
Ik roep iedereen op om voortaan alle bedragen welke eindigd op 3, 4, 8 en 9 cent exact gepast te betalen. Dit MOETEN ze aannemen! Haal de chef erbij, desnoods de politie.. en anders gewoon alles laten staan!

Ik ben het wel van plan in ieder geval!
Gio
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 776
Joined: Thu Dec 01, 2005 4:53 pm
Location: Heule - Kortrijk - West Flanders - Belgium

Post by Gio »

Door EBT betaal ik zo goed als altijd met biljetten ;) zodat ik er nog terugkrijg
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”