Wat een ellende

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
groentje
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2890
Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
Location: Brussels Capital Region, Belgium

Re: Wat een ellende

Post by groentje »

Naar de wasserette gaan, briefje vinden in mijn proper wasgoed, bleek achteraf van mij te zijn. Is dat nu ellende, of geluk?
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Wat een ellende

Post by GWR7007 »

groentje wrote: Fri Jul 16, 2021 9:40 pm Naar de wasserette gaan, briefje vinden in mijn proper wasgoed, bleek achteraf van mij te zijn. Is dat nu ellende, of geluk?
Hangt misschien ervan af in welke toestand het biljet is en of je het al had ingevoerd. Had je het nog niet ingevoerd en/of is het briefje nog in goede staat is het geluk. Als het door het wassen beschadigd werd (en daardoor waarschijnlijk niet meer lang zal circuleren) dan is het eerder ellende zou ik zeggen :lol: :lol: .
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
groentje
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2890
Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
Location: Brussels Capital Region, Belgium

Re: Wat een ellende

Post by groentje »

Het is gewassen ;-)
Niet (verder) gescheurd, wel al ingegeven, daarom weet ik dat het mijn eigen biljet was
User avatar
wally2cv
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3460
Joined: Sat Aug 09, 2003 12:03 pm
Location: Stad Hamont(51°15´3´´ N 5° 32´29´´ E)
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by wally2cv »

En KBC Hamont gaat ook weg in 2022
PSV-Fan since 1970

Eppur si muove (Theme 11th worldmeeting of 2cv-friends Ptuj, Slovenia 1995)
User avatar
groentje
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2890
Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
Location: Brussels Capital Region, Belgium

Re: Wat een ellende

Post by groentje »

'Mijn' ING in Vorst (Brussel) is weg, opgegaan in een kantoor in Ukkel. Nog een reden om misschien die rekening eens op te zeggen...
User avatar
Steda
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 11801
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:26 am
Location: Lommel, Belgium

Re: Wat een ellende

Post by Steda »

Ook belfius hechtel is weg.
luckbox
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 260
Joined: Fri Aug 05, 2011 10:20 am

Re: Wat een ellende

Post by luckbox »

Komende zondag gaan er nieuwe regels in voor reizigers die vanuit geel gebied naar Nederland komen. Ze moeten een vaccinatiebewijs of herstelbewijs hebben of negatief getest zijn voordat ze (terug) Nederland inkomen en hierop worden grenscontroles gedaan. Ik vind het wel verwarrend, maar ben zelf gelukkig al gevaccineerd. Maar iemand die nog niet volledig gevaccineerd is moet volgens mij vanaf zondag al een testbewijs kunnen tonen wanneer hij/zij maar een half uurtje in België (dat code geel heeft) is geweest. En volgens mij geldt dat ook voor Belgen die even naar Nederland komen, bijvoorbeeld voor familiebezoek of voor werk.
User avatar
Steda
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 11801
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:26 am
Location: Lommel, Belgium

Re: Wat een ellende

Post by Steda »

voor mensen die even de grens over gaan om te winkelen geld dat niet. Minder dan 12 uur geen bewijs nodig. Speciaal voor grensarbeiders gedaan.
Ze zullen ook wel zien als je op reis bent geweest. ;)
User avatar
groentje
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2890
Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
Location: Brussels Capital Region, Belgium

Re: Wat een ellende

Post by groentje »

Password van mijn computer vergeten. Of toch ergens een foutje gemaakt bij één van mijn pogingen, mag ik ze nog eens allemaal opnieuw proberen. Ugh.
Mk1992
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 349
Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
Location: Beek, Limburg, Nederland
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by Mk1992 »

Hoe gek kunnen we t maken?



Tarief storten biljetten €200 en €500 wijzigt
Beste klant,

Vanaf 1 oktober 2021 passen we de tarieven aan voor het storten van biljetten van €200 en €500. In dit bericht leggen we u graag uit waarom we dit doen en wat dit voor u betekent.

Waarom passen we de tarieven aan?

Contant geld speelt ondanks alle digitale ontwikkelingen nog steeds een grote rol in onze maatschappij. Echter, aan het gebruik van grote sommen contant geld en met name grote coupures (biljetten van €200 en €500) zijn risico’s verbonden zoals witwassen en andere criminele activiteiten.

Als bank werken wij er hard aan om te voorkomen dat u en wij hierbij worden betrokken. Dit doen we niet alleen. Als ondernemer kunt u hier aan bijdragen door grote bedragen en/of grote coupures, zoveel mogelijk digitaal te ontvangen. Zo kunnen we samen het misbruik van contant geld door criminelen tegengaan.

Als u toch grote coupures bij ons afstort zijn wij vaak wettelijk verplicht onderzoek te doen naar het gebruik en de herkomst van de biljetten. Aangezien dit hoge kosten met zich meebrengt zijn wij genoodzaakt onze tarieven voor het storten van biljetten van €200 en €500 aan te passen.

Wat betekent dit voor u?
Vanaf 1 oktober 2021 betaalt u voor het storten van €200 en €500 biljetten €5 per biljet. Dit geldt zowel voor het afstorten via de sealbag als via de stortautomaat.


Alternatieven
We realiseren ons dat dit een ingrijpende wijziging is. Daarom wijzen wij u op alternatieven voor het gebruik van deze biljetten, zoals bijvoorbeeld:

Uw klanten stimuleren om te betalen met pin.
Geen biljetten van €200 en €500 meer aannemen.
Via Rabo Business Banking uw bankzaken regelen. Dit is veilig en gemakkelijk. Stuur bijvoorbeeld een betaalverzoek of maak gebruik van de iDEAL QR-code.
Uw (zakelijke) klanten een factuur sturen. Met Instant Payments staat uw geld direct op uw rekening.
Meer weten?
Heeft u naar aanleiding van dit bericht nog vragen? Dan vindt u op rabobank.nl/geldstorten-zakelijk meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust telefonisch contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
Rabobank Zuid-Limburg West
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #103 of the Netherlands, #1021 EBT-wide (per 22.03.2024)
The only way is up!

Visited Countries: :flag-nl: :flag-be: :flag-de: :flag-fr: :flag-it: :flag-fi: :flag-pt: :flag-at: :flag-es: :flag-lu: :flag-si: :flag-sk: :flag-sm: :flag-cz: :flag-mc: + Liechtenstein
User avatar
groentje
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2890
Joined: Wed Sep 17, 2003 6:47 pm
Location: Brussels Capital Region, Belgium

Re: Wat een ellende

Post by groentje »

Kortom, die 200 en 500 gaan in Nederland niet meer op een bankrekening komen, maar verschoven worden van de ene leverancier naar de andere, tot er eens een mee naar Duitsland of zo gaat.
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Wat een ellende

Post by ludofaki »

Dat €500 wordt genoemd verbaasd me sowieso eigenlijk. Ik dacht dat je die überhaupt niet meer bij een gewone bank kwijt kon - tenminste in Nederland - en er mee naar de Nederlandse Bank moet.

Belachelijk eigenlijk, :note-200: komt een paar kilometer verderop gewoon uit de automaat. Wat is het verschil of ik nou 10x :note-20: opneem of 1x :note-200:
Mk1992
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 349
Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
Location: Beek, Limburg, Nederland
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by Mk1992 »

ludofaki wrote: Mon Aug 30, 2021 6:41 pm Dat €500 wordt genoemd verbaasd me sowieso eigenlijk. Ik dacht dat je die überhaupt niet meer bij een gewone bank kwijt kon - tenminste in Nederland - en er mee naar de Nederlandse Bank moet.

Belachelijk eigenlijk, :note-200: komt een paar kilometer verderop gewoon uit de automaat. Wat is het verschil of ik nou 10x :note-20: opneem of 1x :note-200:
Het witwasargument geloof ik ook niet helemaal. Zijn :note-200: veel te opvallend voor, zit volgensmij allemaal in de :note-50: jes
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #103 of the Netherlands, #1021 EBT-wide (per 22.03.2024)
The only way is up!

Visited Countries: :flag-nl: :flag-be: :flag-de: :flag-fr: :flag-it: :flag-fi: :flag-pt: :flag-at: :flag-es: :flag-lu: :flag-si: :flag-sk: :flag-sm: :flag-cz: :flag-mc: + Liechtenstein
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Re: Wat een ellende

Post by MDeen »

ludofaki wrote: Mon Aug 30, 2021 6:41 pm Dat €500 wordt genoemd verbaasd me sowieso eigenlijk. Ik dacht dat je die überhaupt niet meer bij een gewone bank kwijt kon - tenminste in Nederland - en er mee naar de Nederlandse Bank moet.
Er is nooit een beperking geweest op welke biljetten je kon storten.

Dit lijkt wel alleen voor zakelijke klanten te zijn, maar dit soort maatregelen zullen meer en meer genomen worden. Uit de vragen eronder:
Aan het gebruik van grote sommen contant geld (en vooral biljetten van € 200 en € 500) zijn risico’s verbonden. Als bank werken wij er hard aan om deze risico’s te beheersen. Daarnaast zijn we verplicht onderzoek te doen naar het gebruik van contant geld, vooral bij het afstorten van grote coupures. Hier zijn hoge kosten aan verbonden. Vanaf 1 oktober vragen we daarom een bijdrage van €5 per biljet.

Het gebruik van grote sommen contant geld levert risico’s op. Zoals betrokkenheid bij witwassen, verhoogd risico op overvallen of het aannemen van vals geld. Dit geldt vooral voor grote biljetten, zoals biljetten van € 200 en € 500. Deze biljetten zijn veel in omloop in het criminele circuit. Vooral het briefje van € 500 is in Europa in veel gevallen in het bezit van criminele netwerken.

Als ondernemer die cash accepteert ben je daardoor potentieel kwetsbaar voor misbruik door criminelen. Door onze maatregelen vervullen wij onze rol als poortwachter van het financiële systeem. We voorkomen zo dat jij en wij betrokken raken bij het mogelijk maken van witwassen of andere criminele activiteiten.
Mja. Dus ook autodealers laten onderzoeken wat hun klanten met hun auto's van plan zijn? Want daar kun je ook criminele activiteiten mee ontplooien. Mijn mening doet er niet toe maar ik vind de weg die ingeslagen is stuitend. Niet alleen voor de hobby, maar er wordt gewoon voorgesorteerd op een cashloze maatschappij waar elke burger gecontroleerd wordt in zijn doen en laten. En nee, het argument "ik heb niks te verbergen" is niet valide.
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Wat een ellende

Post by ludofaki »

MDeen wrote: Tue Aug 31, 2021 9:18 am
ludofaki wrote: Mon Aug 30, 2021 6:41 pm Dat €500 wordt genoemd verbaasd me sowieso eigenlijk. Ik dacht dat je die überhaupt niet meer bij een gewone bank kwijt kon - tenminste in Nederland - en er mee naar de Nederlandse Bank moet.
Er is nooit een beperking geweest op welke biljetten je kon storten.

Ik weet dat mijn lokale RegioBank destijds een bericht op FB plaatste. "Met ingang van "datum" kunt u hier geen :note-500: meer storten" Seliant detail was dat de datum de volgende dag was en het bericht om 16:15 werd geplaatst :roll:

Ook bij de lokale bouwhandel hadden ze boven de kassa een stuk papier hangen waarop stond dat ze vanaf "datum" geen :note-500: meer konden aannemen. Dat was overigens wel ruim van te voren.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”