zeldzame biljetten

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
hylaba
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 54
Joined: Sun Jun 09, 2013 12:27 pm

zeldzame biljetten

Post by hylaba »

Ben me al enkele weken aan het opwerken in ebt.
Ik lees vele topics, van "eey, ik heb eindelijk dit biljet", "wow wat een vondst".

Nu vroeg ik me dus af, hoe weet ik of ik een zeldzaam/speciaal biljet heb.
Bij mij in belgië krijg ik veel U-biljetten(oude 5jes).
Die zijn dus niet zeldzaam. Maar welke dan wel ?
Wat zorgt er voor dat iets niet veel voorkomt?
User avatar
Henk Draijer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 16948
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:41 pm
Location: Zandvoort (NL)
Contact:

Re: zeldzame biljetten

Post by Henk Draijer »

Ik heb op 12-6-2010 mijn eerste en enige P/P :note-10: biljet van Trichet ingevoerd, nog eentje zou wel welkom zijn. :wink:
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2043
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Re: zeldzame biljetten

Post by MDeen »

Veel van de echt zeldzame biljetten zul je niet meer vinden. Dat zijn biljetten die in het begin van de euro gemaakt zijn en nu vrijwel allemaal al vanwege ouderdom uit circulatie zijn gehaald. Bijkomend probleem met de :note-5: is dan ook de nieuwe Europa serie waardoor de oude serie versneld uit circulatie wordt gehaald.

Maar zeldzaam zijn: :note-5: D/L (Fins), P/P en R/P (Duitse printer voor Nederland) F/P (Oostenrijkse printer voor Nederland), P/Y (Duitse printer voor Griekenland), N/Y (Griekenland), K/T (Ierland, maar ze hebben een nieuwe serie), J/S (Italië), T/Z (België). Afgezien van de recent gedrukte biljetten zijn dit allemaal biljetten waarvan ik er minder dan 1% van het totaal van die waarde heb.
Bij de :note-10: is het: D/L, F/Y, U/M (Portugal), M/V (Spanje), G/V (Nederlandse printer voor Spanje), J/S en K/T.

L/U biljetten zijn bij vrijwel alle waardes een van de meest voorkomende biljetten. Hoe ouder de biljetten, hoe zeldzamer. Sommige printers drukken geen :note-5: meer, België heeft het alleen voor de introductie gedaan. Andere printers hebben maar een kleine serie gemaakt. En daar staan dus printers tegenover die doorlopend :note-5: drukken, zoals de L printer.
g.s.51 heeft een boek gemaakt over alle biljetten, met daarin ook de aantallen die gedrukt zijn.
User avatar
maarsy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4270
Joined: Tue Mar 17, 2009 11:18 pm
Location: merchtem

Re: zeldzame biljetten

Post by maarsy »

over dat boek van gs 51 ik heb het ergens gezien op het forum maar weet niet meer waar , heeft iemand een link ?
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: zeldzame biljetten

Post by eddydevries »

maarsy wrote:over dat boek van gs 51 ik heb het ergens gezien op het forum maar weet niet meer waar , heeft iemand een link ?
Ik had de boeken gekocht bij de meeting in Luik.
Het eerste bericht dat daarin over het boek gaat is dit bericht.
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: zeldzame biljetten

Post by mrfeanfan »

Ik heb nu bijna ieder maand 1 of 2 duisenberg biljetten. Ik dacht dat ze bijna waren uitgestorven maar niet dus.
Mk1992
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 349
Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
Location: Beek, Limburg, Nederland
Contact:

Re: zeldzame biljetten

Post by Mk1992 »

mrfeanfan wrote: Fri Oct 09, 2020 9:51 pm Ik heb nu bijna ieder maand 1 of 2 duisenberg biljetten. Ik dacht dat ze bijna waren uitgestorven maar niet dus.
Oh echt? Ik kom nog amper 1e serie biljetten tegen namelijk. Echt heel af en toe.
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #103 of the Netherlands, #1021 EBT-wide (per 22.03.2024)
The only way is up!

Visited Countries: :flag-nl: :flag-be: :flag-de: :flag-fr: :flag-it: :flag-fi: :flag-pt: :flag-at: :flag-es: :flag-lu: :flag-si: :flag-sk: :flag-sm: :flag-cz: :flag-mc: + Liechtenstein
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13075
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Re: zeldzame biljetten

Post by vermeer »

mrfeanfan
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3717
Joined: Sun Jan 04, 2009 11:37 pm
Location: Heerenveen (Nederland)

Re: zeldzame biljetten

Post by mrfeanfan »

Het kan nu natuurlijk even toeval zijn dat ergens een setje duisenberg biljetten is opgedoken
maner
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 29
Joined: Wed Aug 03, 2005 6:41 pm
Location: Amersfoort, Netherlands

Re: zeldzame biljetten

Post by maner »

Een biljet met nz heb ik nog niet eerder gezien https://nl.eurobilltracker.com/notes/?id=208154337
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”