Vernietiging van oude vijfjes

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
bren_nmgn
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1686
Joined: Thu Feb 19, 2009 8:16 pm
Location: nijmegen HOLLAND

Vernietiging van oude vijfjes

Post by bren_nmgn »

Ik heb zojuist contact gehad met de DNB, en helaas hebben ze me laten weten dat alle oude 5 euro biljetten, ongeacht hun conditie, inderdaad vernietigd worden zodra ze bij de DNB terecht komen..... :evil:
Met ingang van vandaag zal ik alle oude biljetten die in mijn bezit komen gaan URLen met een stempel in de hoop nog wat nieuwe users aan te trekken, zodat ze miss toch nog wat positiefs op gaan leveren.
Ik zal ze in ieder geval niet afstorten bij de bank, maar ze verspreiden over de plaatselijke middenstand.
Zijn er anderen met hetzelfde voornemen?
what doesn't kill you makes you stronger.....

Join the EBT team on What Pulse

My stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/bren_nmgn/" onclick="window.open(this.href);return false;




feel free to add: facebook

MY PROFILE
User avatar
Elmo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4184
Joined: Mon Oct 14, 2002 4:16 pm
Location: Leiden (Netherlands)

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Elmo »

Hmm, dat vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Dit is in tegenspraak met wat Ralf een tijdje terug te horen heeft gekregen (nl. dat oude en nieuwe vijfjes gemengd in omloop worden gebracht). Bovendien heb ik gisteren 3 gemengde bundels weten te bemachtigen. Heb je dit van één of andere telefoniste gehoord, of van een hoger geplaatst iemand?
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
User avatar
bren_nmgn
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1686
Joined: Thu Feb 19, 2009 8:16 pm
Location: nijmegen HOLLAND

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by bren_nmgn »

Ik heb 3 verschillende personen gesproken, de eerste probeerde me af te schepen met het standaard verhaal, (nee hoor, we hanteren nog steeds dezelfde criteria aangaande vernietiging cq. vervanging), de 2e wilde eerst weten waarom ik dat zo nodig moest weten, en de derde gaf toe dat het beleid idd veranderd is, alle oude 5jes worden idd vernietigd.....
Nu weet ik niet wanneer Ralf informatie heeft ingewonnen, maar het kan natuurlijk zijn dat dit nieuwe 'beleid' pas recent wordt toegepast...
what doesn't kill you makes you stronger.....

Join the EBT team on What Pulse

My stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/bren_nmgn/" onclick="window.open(this.href);return false;




feel free to add: facebook

MY PROFILE
User avatar
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3228
Joined: Thu Sep 11, 2008 9:12 pm
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by googlejaps »

Zeer vreemd. Moeilijk om van twee compleet verschillende verhalen te bepalen welke ik moet geloven.

Maar mijn gedrag zal ik er niet op aanpassen. Als ik grote stapels vijfjes heb zal ik die storten bij de bank. Ik heb geen afspraken met middenstanders om vijfjes te dumpen, en ik krijg meer vijfjes binnen dan ik uitgeef aan mijn boodschappen.
User avatar
bren_nmgn
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1686
Joined: Thu Feb 19, 2009 8:16 pm
Location: nijmegen HOLLAND

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by bren_nmgn »

Het lijkt me geen kwestie van 'geloven' Japs.
Ik vermeld dit hier omdat dit mijns inziens EBT relevante informatie is.
Wat jij ermee doet moet je lekker zelf weten, niet?
what doesn't kill you makes you stronger.....

Join the EBT team on What Pulse

My stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/bren_nmgn/" onclick="window.open(this.href);return false;




feel free to add: facebook

MY PROFILE
User avatar
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3228
Joined: Thu Sep 11, 2008 9:12 pm
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by googlejaps »

Nou, als een bedrijf als DNB 2x een verhaal vertelt die recht tegenover elkaar staan, moet ik vervolgens bepalen welke van de twee ik voor waar aanneem.

Daarbij komt ook nog dat ik hoop dat het ene verhaal waar is, als jouw verhaal waar is vind ik dat erg raar en jammer.
User avatar
bren_nmgn
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1686
Joined: Thu Feb 19, 2009 8:16 pm
Location: nijmegen HOLLAND

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by bren_nmgn »

Laten we even (hypothetisch) voor het gemak aannemen dat Ralf ergens in juli contact heeft gehad met de DNB. (miss zelfs nog eerder)
Vervolgens gaat er op 1 aug op de DNB een memootje uit op dat er 3 mndn na introductie van de Europa vijfjes een einde dient te komen aan de 5jes oude serie.
Klinkt plausibel, niet waar.
We weten allemaal dat die maatregel er vroeger of later aan komt.
(In Belgie wordt alles ook al vernietigd immers)
Naar aanleiding van de post op FB van 1 van onze grotere Belgische users vond ik het iig reden genoeg om contact op te nemen met de DNB.
Het lijkt me toch sterk dat ze me onwaarheden gaan verkondigen, we leven hier niet in een Bananen Republiek. :lol:
what doesn't kill you makes you stronger.....

Join the EBT team on What Pulse

My stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/bren_nmgn/" onclick="window.open(this.href);return false;




feel free to add: facebook

MY PROFILE
User avatar
cornjac
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 16225
Joined: Wed Aug 18, 2004 7:29 pm
Location: Bergen op Zoom Nederland

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by cornjac »

Tot op heden ontvang ik alleen maar oude vijfjes als ik wissel bij de Belgische banken ( KBC, Fintro en Fortis) in de omgeving van Neerpelt en Achel!!!! IK heb nog geen nieuwe ontvangen alleen in sommige winkels als wisselgeld.
EBT-ing is a joy for ever.
Stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/cornjac" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 14701
Joined: Sat Oct 19, 2002 12:14 am
Location: Netherlands

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Fons »

Ik vroeg het hun laatst ook nog per mail. Er werd verteld dat ze na een introductieperiode van circa 3 maanden weer vijfjes van de 2002-serie in omloop zouden brengen. Dat is dus deze maand. Hopelijk ontstaat de verwarring daardoor.

Ik probeer bij het betalen wel zo veel mogelijk gebruik te maken van de oude serie vijfjes. De 2013-serie wil ik bewaren voor de stortingsmachines. Ik vermoedde namelijk al dat ik de oude vijfjes niet meer terug zou zien. Desondanks zijn er sinds de invoering van de nieuwe serie al een paar duizend oude vijfjes van mij in de stortingsmachines beland.
User avatar
bren_nmgn
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1686
Joined: Thu Feb 19, 2009 8:16 pm
Location: nijmegen HOLLAND

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by bren_nmgn »

Hoop dat Bert het niet erg vindt, maar hier de copy/paste van zijn post op FB:

Post van bhoeyb op de EBT pagina van FB:

Bert Hoeyberghs
Bevestigd door de NBB: de NBB vernietigt ALLE 5€s oude ontwerp die bij hen binnen komen, ongeacht hun kwaliteit! Oude 5jes die via een privé geldophaalfirma verwerkt worden, worden normaal niet uit circulatie genomen worden. Wel horen deze firma's statistisch gezien al hun biljetten minimaal 2x per jaar via de NBB te laten verwerken. Slecht nieuws dus voor oude 5jes - Confirmed by NBB: old design 5€s are being destroyed by NBB, no matter their quality .
Vind ik leuk · · Bericht niet meer volgen · Delen · 19 augustus om 13:11 via mobiel
what doesn't kill you makes you stronger.....

Join the EBT team on What Pulse

My stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/bren_nmgn/" onclick="window.open(this.href);return false;




feel free to add: facebook

MY PROFILE
User avatar
JRR
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 476
Joined: Mon Nov 26, 2007 5:59 pm
Location: Purmerend, The Netherlands

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by JRR »

Vorige week nog stapels nieuwe 5 Euro biljetten uit de oude serie gekregen. Het zou vreemd zijn dat ze nog wel in omloop worden gebracht, om ze daarna gelijk weer te vernietigen.

Als DNB echt van de oude serie af wil, lijkt het me makkelijker om complete stapels oude biljetten uit de 'geldpakhuizen' te vernietigen en ze niet meer in omloop te brengen. In ieder geval, wel zullen wel zien of de hoeveelheid oude vijfjes snel zal afnemen.
User avatar
BaliBennie
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3692
Joined: Tue Jun 01, 2004 12:13 am
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by BaliBennie »

bren_nmgn wrote:Ik zal ze in ieder geval niet afstorten bij de bank, maar ze verspreiden over de plaatselijke middenstand.
Zijn er anderen met hetzelfde voornemen?
Daar ben ik ook al mee bezig.

Elmo wrote:Bovendien heb ik gisteren 3 gemengde bundels weten te bemachtigen.
Ik was vandaag ook zeer verbaasd dat ik bij de Rabobank te Emmen een paar gemixte biljetten kreeg. Dus oude en nieuwe serie door elkaar. Helaas duurde dat geluk maar zes biljetten lang (4 oude en 2 nieuwe gebruikte vijfjes). Daarna ging het verder met splinternieuwe nieuwe serievijfjes in serie.
Visit my homepage to see my statistics, maps and more!

Look at my 5 years statistics

Er gaat niets boven Groningen EBT
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13072
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by vermeer »

Bundels van mijn bank hebben weer oude biljetten.
User avatar
JRR
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 476
Joined: Mon Nov 26, 2007 5:59 pm
Location: Purmerend, The Netherlands

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by JRR »

Vandaag wederom alleen maar vijfjes van de 2002 serie (80 stuks) bij de atm van de Rabobank Waterland e.o.
Dit keer alleen gebruikte biljetten in plaats van de nieuwe E005/P150.
User avatar
Elmo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4184
Joined: Mon Oct 14, 2002 4:16 pm
Location: Leiden (Netherlands)

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Elmo »

De retail-ATM in Oegstgeest had ook weer een gemengde combinatie.
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”