Vernietiging van oude vijfjes

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Milco&Amy
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 18
Joined: Sat Aug 24, 2013 9:29 am

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Milco&Amy »

Onlangs nog een stapel gloednieuwe oude vijfjes gekregen bij de Rabo in Nieuw-Vennep.
https://gulden.com/nl/
Gulden, the best cryptocoin
Donate me a coffee
GKAa1SiU7tcKvrxdfgMepEYmoUyqhhtvms
Talking Head
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 754
Joined: Mon Apr 30, 2007 10:01 pm
Location: WINGENE BELGIUM

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Talking Head »

vandaag 1.000 nieuwe gekregen op bestelling; 1e maal gemengde alles nieuw design; Spannend, vanaf vanavond ingave.
Mk1992
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 347
Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
Location: Beek, Limburg, Nederland
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Mk1992 »

Vind het maar een moeilijke kwestie, moreel gezien slaat het nergens op, de persen laten rollen voor het drukken van nieuw geld vanwege de nieuwigheid
Praktisch gezien vind ik het ook raar, aangezien er na mei nog genoeg nieuwe oude briefjes uit de automaten kwamen.

Het meest zit ik er nog mee wat ik er als EBT-er mee doe. Als ik aan mag nemen dat de nationale banken ditzelfde gaan doen met nieuwe :note-10: :note-20: :note-50: de komende jaren kan ik massaal biljetten gaan afschrijven aangezien de meerderheid van :note-5: :note-10: :note-20: :note-50: binnen 1/2/3/4/5 jaar vernietigd is. Wat is dan het nut nog van tracken?
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #102 of the Netherlands, #1016 EBT-wide (per 11.12.2023)
The only way is up!

Visited Countries: :flag-nl: :flag-be: :flag-de: :flag-fr: :flag-it: :flag-fi: :flag-pt: :flag-at: :flag-es: :flag-lu: :flag-si: :flag-sk: :flag-sm: :flag-cz: :flag-mc: + Liechtenstein
User avatar
googlejaps
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3228
Joined: Thu Sep 11, 2008 9:12 pm
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by googlejaps »

Mk1992 wrote:Vind het maar een moeilijke kwestie, moreel gezien slaat het nergens op, de persen laten rollen voor het drukken van nieuw geld vanwege de nieuwigheid
Moreel inderdaad een gevoelige kwestie. Maar natuurlijk is de "nieuwigheid" niet de reden dat het nieuwe geld is ontworpen. De nieuwe biljetten zijn beter op het vlak van veiligheid (anderde/meer echtheidskenmerken), en levensduur (ik heb gelezen dat de gemiddelde levensduur van het oude vijfje 15 maanden was en voor het europavijfje is dat 20 maanden).
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2118
Joined: Wed Feb 13, 2008 8:27 pm
Location: Tilburg
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by jrnsndrs »

Mk1992 wrote:Vind het maar een moeilijke kwestie, moreel gezien slaat het nergens op, de persen laten rollen voor het drukken van nieuw geld vanwege de nieuwigheid
Praktisch gezien vind ik het ook raar, aangezien er na mei nog genoeg nieuwe oude briefjes uit de automaten kwamen.

Het meest zit ik er nog mee wat ik er als EBT-er mee doe. Als ik aan mag nemen dat de nationale banken ditzelfde gaan doen met nieuwe :note-10: :note-20: :note-50: de komende jaren kan ik massaal biljetten gaan afschrijven aangezien de meerderheid van :note-5: :note-10: :note-20: :note-50: binnen 1/2/3/4/5 jaar vernietigd is. Wat is dan het nut nog van tracken?

Ik heb het idee dat veel van die 'nieuwe oude' toch echt wel oud zijn (en niet nieuw) in de zin dat ze vijf jaar of zo in een donkere kluis hebben gelegen.

Verder zou ik gewoon doorgaan met tracken (ook van de oude biljetten) al is het maar voor de actieve hits.
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13072
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by vermeer »

User avatar
Henk Draijer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 16907
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:41 pm
Location: Zandvoort (NL)
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Henk Draijer »

Ik heb vanmorgen in Bloemendaal 160 (mooi uitziende) gebruikte oude :note-5:jes uit de geldautomaat gekregen.
luckbox
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 260
Joined: Fri Aug 05, 2011 10:20 am

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by luckbox »

Ik keek vanmiddag even raar op toen ik voor het eerst weer gebruikte 2002 :note-5: uit de Rabobank ATM kreeg. Sinds eind mei had ik al geen 2002 :note-5: meer uit ATM's gekregen. Wel opvallend dat dit nu weer gebeurd, net nadat DNB heeft bevestigd dat alle 2002 :note-5: nu worden vernietigd. Zou de Rabobank het niet eens zijn met de vernietiging?

Het is natuurlijk papierverspilling en slecht voor EBT, maar ik zag het al wel aankomen. Er zijn veel te veel Europa :note-5: gedrukt om de oude nog lang in omloop te houden. Kan wel natuurlijk, maar dan moeten die nieuwe allemaal in kluizen blijven liggen. Ze hadden gewoon net zo veel :note-5: moeten drukken als in een normaal jaar, dan was er niet zo'n verspilling geweest. Hopelijk leren ze hiervan voor de volgende coupures, maar voor de :note-10: biljetten zal het al wel te laat zijn.
User avatar
Neska
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 511
Joined: Mon Jan 18, 2010 4:55 pm
Location: Arnhem

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Neska »

Ik pinde vorige week bij de Rabo op het Willemsplein in Arnhem 40 :note-5:jes. Ik was verbaasd dat ik splinter nieuwe, oude modellen kreeg. Ik vermoed dat er nog miljoenen van die :note-5:jes ergens zijn opgeborgen en nu in omloop worden gebracht.
User avatar
Ralf
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7382
Joined: Fri Feb 13, 2004 1:45 pm
Location: Lottum - Limburg - The Netherlands
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Ralf »

Ik heb inderdaad enkele maanden terug contact gehad met DNB. Deze vertelde toen dat het bepalen van het uit de circulatie halen van het oude design niet iets is voor een nationale bank maar een aangelegenheid is van de Europese bank. Er zou een periode komen met de nieuwe (introductie) en vervolgens zou volgens het ''normale'' protocol vervuilde biljetten er uit gehaald worden en dus weer gewoon oude/nieuwe (gemixt) in omloop gebracht worden.
Pas wanneer de Europese bank aan zou kondigen dat ze uit de circulatie gehaald zouden worden dan zouden hun volgen.
De persoon die ik heb gesproken is van de afdeling communicatie van DNB.
Mk1992
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 347
Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
Location: Beek, Limburg, Nederland
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Mk1992 »

Ralf wrote:Ik heb inderdaad enkele maanden terug contact gehad met DNB. Deze vertelde toen dat het bepalen van het uit de circulatie halen van het oude design niet iets is voor een nationale bank maar een aangelegenheid is van de Europese bank. Er zou een periode komen met de nieuwe (introductie) en vervolgens zou volgens het ''normale'' protocol vervuilde biljetten er uit gehaald worden en dus weer gewoon oude/nieuwe (gemixt) in omloop gebracht worden.
Pas wanneer de Europese bank aan zou kondigen dat ze uit de circulatie gehaald zouden worden dan zouden hun volgen.
De persoon die ik heb gesproken is van de afdeling communicatie van DNB.
Het is nu nog niet te controleren, maar als we goed bijhouden of er gebruite oude vijfjes uit de automaten komen weten we in principe genoeg
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #102 of the Netherlands, #1016 EBT-wide (per 11.12.2023)
The only way is up!

Visited Countries: :flag-nl: :flag-be: :flag-de: :flag-fr: :flag-it: :flag-fi: :flag-pt: :flag-at: :flag-es: :flag-lu: :flag-si: :flag-sk: :flag-sm: :flag-cz: :flag-mc: + Liechtenstein
User avatar
maarsy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4270
Joined: Tue Mar 17, 2009 11:18 pm
Location: merchtem

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by maarsy »

vorige week nieuwe nieuwe waar vandaag oude oude uit komen
Talking Head
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 754
Joined: Mon Apr 30, 2007 10:01 pm
Location: WINGENE BELGIUM

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by Talking Head »

maarsy wrote:vorige week nieuwe nieuwe waar vandaag oude oude uit komen
ook vandaag in Wingene uit de atm belfius alleen maar 2002 serie.

De enige conclusie die ik kan maken is dat er geen conclusie te maken is wat België betreft.
User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by HBoZ »

In België worden de oude gewoon opgemaakt. :D In Brasschaat trof ik in de linker atm de eerste serie aan [met gelukkig 3hits :lol: ] en in de rechtse zaten alleen maar europa's. Tussen de nieuwe een stuk of 10 gebruikte ertussen ! [Z & U]
User avatar
bren_nmgn
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1686
Joined: Thu Feb 19, 2009 8:16 pm
Location: nijmegen HOLLAND

Re: Vernietiging van oude vijfjes

Post by bren_nmgn »

Eigenlijk hoort dit ook in het topic 'wat een ellende' , maar ook hier relevant.

Vandaag vrolijk onderweg naar de retail, doet mijn pas het niet. :evil:
Ok, geen probleem.
Tegenover de ABN zit de Rabo.
Daar naar binnen.
Ik typ het maar even zo, maar het kwam hier op neer:
Sorry, maar daar kunnen we stante pede even niks aan doen.
Ik werd daar op niet zo'n vriendelijke manier te woord gestaan, en ik was uiteraard al behoorlijk geirriteerd, kan niet zonder mijn Rabo pas, daarnaast heb ik alleen nog een ING rekening, dus ja......
Uiteraard was ik daar niet zo van gecharmeerd, aangezien me ook geen alternatief werd geboden.
(Voor diegene onder ons die niet op de hoogte zijn, in heel Nijmegen is er maar 1 ATM met vijfjes, juist ja, die ABN waar ik net vandaan kwam)
Iig, ik werd op dusdanige wijze te woord gestaan dat ik omgedraaid ben en de ABN weer in gegaan ben.
Doe mij even een rekening bij jullie, en als je toch bezig bent, ook meteen 1 voor mijn jongste dochter.
Met pas graag.
En snel een beetje, ik sta hier in mijn pauze.
Hahaha!
Nee, ik hoef geen koffie.
Nee, ik hoef niet te zitten, blijf wel staan.
3 kwartier later stap ik naar buiten met 2 extra bankrekeningen, en 0 vijfjes.
Ieder voordeel heb z'n nadeel om maar met Cruijf te spreken.
Maar aangezien ik daar toch 3 kwartier moest vertoeven, meteen maar even gevraagd wat er bij de ABN bekend was aangaande de vernietiging van oude 5jes.
De dame wist mij te vertellen dat de vijfjes uit de retail altijd afgestorte vijfjes zijn, die komen niet van de DNB, tenzij de ATM leeg is, dan vullen ze aan met wat ze krijgen van de DNB.
Van de DNB krijgen ze oud design UNC vijfjes, omdat die zsm in roulatie, en dan ook weer uit roulatie moeten.
MAW, de DNB werkt nu FIFO, (first in, first out).
Alle vijfjes oud design UNC worden nu zsm uitgegeven, zodat ze ook weer heel snel uit de roulatie gehaald kunnen worden zodra ze weer bij de DNB terecht komen.
what doesn't kill you makes you stronger.....

Join the EBT team on What Pulse

My stats: https://dserrano5.es/ebt/ebtst/stats/bren_nmgn/" onclick="window.open(this.href);return false;




feel free to add: facebook

MY PROFILE
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”