NBB

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4268
Joined: Thu Apr 18, 2002 3:58 pm
Location: Herentals - Belgium
Contact:

NBB

Post by bhoeyb »

De NBB heeft sinds 2015 nieuwe regels m.b.t. geld wisselen.
Per persoon mag er slechts €3000 PER MAAND cash gewisseld worden! Het is dus gedaan met onbeperkt cash geld wisselen. Biljetten aankopen via je bankpas is wel nog mogelijk.
Dus: 1000x :note-5: aankopen via 10x :note-500: is niet meer toegestaan. 1000x :note-5: aankopen en betalen met je bankpas is momenteel nog wel mogelijk (mits je bankpas limiet dat toelaat).
Men weze gewaarschuwd :( .
Talking Head
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 754
Joined: Mon Apr 30, 2007 10:01 pm
Location: WINGENE BELGIUM

Re: NBB

Post by Talking Head »

bhoeyb wrote:De NBB heeft sinds 2015 nieuwe regels m.b.t. geld wisselen.
Per persoon mag er slechts €3000 PER MAAND cash gewisseld worden! Het is dus gedaan met onbeperkt cash geld wisselen. Biljetten aankopen via je bankpas is wel nog mogelijk.
Dus: 1000x :note-5: aankopen via 10x :note-500: is niet meer toegestaan. 1000x :note-5: aankopen en betalen met je bankpas is momenteel nog wel mogelijk (mits je bankpas limiet dat toelaat).
Men weze gewaarschuwd :( .
>Werkelijk alles gaat de richting van de cashloze maatschappij uit. De zoveelste vrijheid die snel zal sneuvelen.

Ik verwacht ook ieder moment dat de gratis bestelling van geld voor de KBC zal gelimiteerd worden.

Pff
slabate
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1721
Joined: Wed May 08, 2013 8:24 am
Location: Namur
Contact:

Re: NBB

Post by slabate »

Dit is gewoon belachelijk… Niet dat ik daar vaak ging wisselen of zo, maar het is gewoon heel ambetant :evil:
http://belgianlicenceplates.blogspot.be" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5242
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: NBB

Post by de*lerger »

De laatste keer in Hasselt heb ik nog 1300 :note-5: afgehaald. Was ik hier op het eiland binnen 4 weken kwijt. Ga er in mei ws weer heen, maar zal dan op de terugweg wel door Duitsland moeten rijden om genoeg biljetten te halen.
My map
User avatar
Neska
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 511
Joined: Mon Jan 18, 2010 4:55 pm
Location: Arnhem

Re: NBB

Post by Neska »

Ik ben bang dat het hier in Nederland ook richting de cash loze maatschappij op gaat.
En het zou me ook niet verbazen als er instanties zijn die hier een grote rol in spelen.
User avatar
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 14701
Joined: Sat Oct 19, 2002 12:14 am
Location: Netherlands

Re: NBB

Post by Fons »

Jammer, had mij leuk geleken om komende maand tijdens een dagje Brussel weer wat te wisselen. Gaat dus helaas niet door.
User avatar
maarsy
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4270
Joined: Tue Mar 17, 2009 11:18 pm
Location: merchtem

Re: NBB

Post by maarsy »

:roll: normaal ging ik niet meer voor minder dan 3000
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: NBB

Post by Crazy Bob »

Fons wrote:Jammer, had mij leuk geleken om komende maand tijdens een dagje Brussel weer wat te wisselen. Gaat dus helaas niet door.
Nou ja, tussen 600 :note-5: en "niet door" zit nog wel een gaatje, hoor.
User avatar
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 14701
Joined: Sat Oct 19, 2002 12:14 am
Location: Netherlands

Re: NBB

Post by Fons »

Ja, klopt, maar het is natuurlijk wel iets minder dan ik voor ogen heb als ik toch bij NBB in de buurt ben. :)
User avatar
Elmo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4184
Joined: Mon Oct 14, 2002 4:16 pm
Location: Leiden (Netherlands)

Re: NBB

Post by Elmo »

bhoeyb wrote:...Biljetten aankopen via je bankpas is wel nog mogelijk.
Even een update hierover: Gisteren was ik bij de NBB in Luik, en wilde ene lekker grote stapel nieuwe :note-20: kopen. Ik had voor alles gezorgd (genoeg geld op mijn rekening, paslimiet verhoogd, paspoort mee, etc...). Ik overhandig mijn paspoort en bankpas aan de dame achter het glas, zo doet wat administratieve handelingen, bereidt het betaalapparaat voor en geeft mij mijn pas terug. Ik steek mijn pas in de paslezer, en tot mijn schrik krijg ik de melding 'Carte illissible. Re-essayez', ofwel 'Onleesbare pas. Probeer opnieuw'. Ik haal mijn pas uit de lezer, veeg mijn pas schoon en probeer het opnieuw, en weer kreeg ik dezelfde melding. :( Het blijkt dus dat Bancontact alleen maar Belgische passen kan herkennen! :x Omdat ik bijna al mijn geld op de rekening had staan had ik maar €100 contant bij me. Toen heb ik dit maar in 5x :note-20: gewisseld. Op de vraag of in de toekomst ook buitenlandse passen te gebruiken zijn moest de dame ontkennend antwoorden. Helaas pindakaas (dommage cacachuètefromge)...

Een centrale bank die nog niet aan SEPA meedoet: het moet niet gekker worden! :roll: :evil:
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
User avatar
Elmo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4184
Joined: Mon Oct 14, 2002 4:16 pm
Location: Leiden (Netherlands)

Re: NBB

Post by Elmo »

De regels bij de NBB zijn per 1 december weer veranderd. Het goede nieuws: het is in principe weer mogelijk om onbeperkt te wisselen! :D Wel is het noodzakelijk dat je vanaf €3000,= van tevoren aangifte van het geld doet. Als je vanaf €10.000,= wilt wisselen willen ze ook nog meer onderzoek doen, en krijg je je geld later pas mee.

Let hier wel op het woord 'vanaf': je kunt tót, en niet tot en met, €3000,= zonder aangifte wisselen, dus maximaal €2995,= als je allemaal vijfjes wilt! Ook geldt dus tót €10.000,= , dus tot en met €9995,= als je allemaal vijfjes wilt.
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
User avatar
Crazy Bob
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 7363
Joined: Sun May 01, 2005 6:29 pm
Location: Rotterdam, Netherlands

Re: NBB

Post by Crazy Bob »

Elmo wrote:De regels bij de NBB zijn per 1 december weer veranderd. Het goede nieuws: het is in principe weer mogelijk om onbeperkt te wisselen! :D Wel is het noodzakelijk dat je vanaf €3000,= van tevoren aangifte van het geld doet. Als je vanaf €10.000,= wilt wisselen willen ze ook nog meer onderzoek doen, en krijg je je geld later pas mee.

Let hier wel op het woord 'vanaf': je kunt tót, en niet tot en met, €3000,= zonder aangifte wisselen, dus maximaal €2995,= als je allemaal vijfjes wilt! Ook geldt dus tót €10.000,= , dus tot en met €9995,= als je allemaal vijfjes wilt.
Dank voor het melden van deze verandering!

Ik zie inderdaag op de site een excel-bestand dat moet worden ingevuld. Volgens mij mis ik alleen op welk moment (hoe lang van te voren) en aan wie je het ingevulde formulier moet retourneren...
User avatar
Elmo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4184
Joined: Mon Oct 14, 2002 4:16 pm
Location: Leiden (Netherlands)

Re: NBB

Post by Elmo »

Ik heb vandaag eens de proef op de som genomen, en ben met €8000,= en een ingevuld formulier naar de NBB (of eigenlijk BNB) in Luik gegaan. Het resultaat: een succes! 8) Het stelt niks voor: je hoeft alleen maar NAW, beroep, bedrag en herkomst van het geld (geldopname van bankrekening is goed genoeg) in te vullen en de datum en handtekening te zetten! :D

Ze vertelden me wel dat het een uitzonderlijke transactie was en dat ze, omdat ze eind dit jaar gaan sluiten, niet meer zoveel in voorraad hadden. Ze konden me eerst dus niet garanderen dat ze het konden uitbetalen. Gelukkig bleken nog deze 1600 beauties in de kluis te liggen. :)

Oude tijden herleven weer!
Attachments
20180814_225430.jpg
20180814_225430.jpg (3.23 MiB) Viewed 1215 times
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
scrtr
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3428
Joined: Tue Mar 24, 2015 5:56 am
Location: Brugge, Belgium

Re: NBB

Post by scrtr »

Ik ga elke maand eens langs bij de NBB en bleef steeds net onder de limiet van 3.000 euro (zonder verklaring).

Toen ik deze week terug ging, zei de dame dat ik vanaf nu altijd een verklaring zal moeten afleggen omdat ik blijkbaar te veel kom wisselen.

Maar zoals je zegt houdt die verklaring niet veel in. :wink:
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: NBB

Post by eddydevries »

Ik zie nu op hun website, dat er alleen de vestiging in Brussel open is.
Alle nevenvestigingen zijn dus inderdaad gesloten.

Ik dacht volgende week erheen te gaan voor de nieuwe :note-100: en :note-200: , maar als ze in België al uit de automaten komen, kan ik beter dat proberen. Je komt met :note-100: :note-200: al snel aan de limieten voor wisselen.
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”