Slowaakse tientjes

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Slowaakse tientjes

Post by ludofaki »

Goeiedag,

Nog niet zo heel lang speel ik dit spelletje en boeg eigenlijk ook alleen wisselgeld in en geld dat ik uit de muur trek (en ik pin nooit tientjes of vijfjes uit een retailmix ofzo).

Maar goed, wat mij dus opvalt is dat van de 15 :note-10: die ik heb ingevoerd er maarliefst 11 Slowaaks zijn. Is dit puur toeval of is daar een logische reden voor? De :note-20: en :note-50: hebben een veel gevarieerder afkomst bijvoorbeeld
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13075
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Re: Slowaakse tientjes

Post by vermeer »

Geloof me; de E/E 2014 is een epidemie. Voor de grap juni en juli 2015 publiceren met in totaal 8836 :note-10:.

10 2002 M 57
10 2002 N 321
10 2002 P 80
10 2002 S 15
10 2002 T 34
10 2002 U 298
10 2002 V 1
10 2002 X 1026
10 2002 Y 385
10 2002 Z 6
10 2014 E 4374
10 2014 N 160
10 2014 P 801
10 2014 S 169
10 2014 T 58
10 2014 U 500
10 2014 V 98
10 2014 X 385
10 2014 Y 68
User avatar
JRR
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 477
Joined: Mon Nov 26, 2007 5:59 pm
Location: Purmerend, The Netherlands

Re: Slowaakse tientjes

Post by JRR »

De Europa tientjes met E/E lijken volgens de lettercodes van de eerste generatie Eurobiljetten voor Slowakije gedrukt te zijn. Een serienummer wat met een E begint staat daar immers voor Slowakije. Echter zijn deze nieuwe Europa tientjes bij de Franse drukkerij Oberthur gedrukt en niet voor Slowakije. Frankrijk heeft bij twee drukkerijen Europa tientjes laten drukken. De U/U tientjes bij Banque de France en de E/E tientjes bij Oberthur. Bij de nieuwe Europa biljetten is de letter van de shortcode en het serienummer namelijk hetzelfde. In Nederland hebben we een grote batch met E001 en E003 tientjes gekregen sinds de biljetten vorig najaar werden ingevoerd, vandaar het grote aantal dat je tegen komt.
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Slowaakse tientjes

Post by ludofaki »

Dank voor jullie reacties, maar wat bedoelen jullie met E/E? De biljetten die ik invoerde waren vooral EB en een tweetal EA.

Maar als ik het goed begrijp zijn het dus eigenlijk Franse tientjes? Waarom komt er zo'n grote batch in NL terecht dan? Drukt DNB die zelf niet of was er een tekort ontstaan?
jrnsndrs
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2118
Joined: Wed Feb 13, 2008 8:27 pm
Location: Tilburg
Contact:

Re: Slowaakse tientjes

Post by jrnsndrs »

Die andere E verwijst naar de printercode (een soort productiecode). Die staat op de voorkant in hele kleine letters en cijfers en ziet eruit als E001A1.
"of all wars, religious wars are the most detestable, since they are waged for no tangible gain, but only to impose a set of arbitrary credos on another."
--- Unspiek baron Bodissey.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
User avatar
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 14703
Joined: Sat Oct 19, 2002 12:14 am
Location: Netherlands

Re: Slowaakse tientjes

Post by Fons »

ludofaki wrote:Maar als ik het goed begrijp zijn het dus eigenlijk Franse tientjes? Waarom komt er zo'n grote batch in NL terecht dan? Drukt DNB die zelf niet of was er een tekort ontstaan?
Dit komt omdat de drukkerijen wat 'efficiënter' te werk zijn gegaan.
Sommige landen (drukkerijen) maken de tientjes voor meerdere landen tegelijk. Bijvoorbeeld land A maakt de tientjes voor land B en land B maakt de vijfjes voor land A.
Omdat ze feitelijk dus van één land komen hebben ze allemaal dezelfde letter. Ze komen dan wel uit Frankrijk of een ander land maar zijn hier in Nederland voor het eerst in omloop gebracht.
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Slowaakse tientjes

Post by ludofaki »

jrnsndrs wrote:Die andere E verwijst naar de printercode (een soort productiecode). Die staat op de voorkant in hele kleine letters en cijfers en ziet eruit als E001A1.

Aha, duidelijk. XR/zal dan bijvoorbeeld een in Nederland gedrukt biljet zijn voor Duitsland?

Fons wrote:
ludofaki wrote:Maar als ik het goed begrijp zijn het dus eigenlijk Franse tientjes? Waarom komt er zo'n grote batch in NL terecht dan? Drukt DNB die zelf niet of was er een tekort ontstaan?
Dit komt omdat de drukkerijen wat 'efficiënter' te werk zijn gegaan.
Sommige landen (drukkerijen) maken de tientjes voor meerdere landen tegelijk. Bijvoorbeeld land A maakt de tientjes voor land B en land B maakt de vijfjes voor land A.
Omdat ze feitelijk dus van één land komen hebben ze allemaal dezelfde letter. Ze komen dan wel uit Frankrijk of een ander land maar zijn hier in Nederland voor het eerst in omloop gebracht.
Zo zit dat dus. Van wat ik wist had de elk land zich toegelegd op het drukken van 2 of 3 biljetten, of was dat met die oude serie zo? Welke biljetten drukt Nederland zelf?
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5443
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Slowaakse tientjes

Post by GWR7007 »

ludofaki wrote:Aha, duidelijk. XR/zal dan bijvoorbeeld een in Nederland gedrukt biljet zijn voor Duitsland?
Nee. R/X is een biljet van de oude 2002 serie, gedrukt bij de Duitse Bundesdruckerei te Berlijn voor Duitsland. X/R van de 2014 serie is immers niet mogelijk.
ludofaki wrote:Van wat ik wist had de elk land zich toegelegd op het drukken van 2 of 3 biljetten, of was dat met die oude serie zo? Welke biljetten drukt Nederland zelf?
Er bestaan P/P biljetten uit de Europa-serie. Deze zijn echter enkel :note-10: . Dat betenkend dat ze tenminste in Nederland zijn gedrukt. Of ze maar vóór Nederland bestemd waren kan je helaas niet meer zien.
Bij de oude serie was de Nederlandse drukker de hoofdleverancier voor Duitse :note-50: .
Nederland zelf is ook lid van een vereniging van meerdere kleine Eurolanden, die samen één printopdracht gegen. Dus heb je dan -hoe ik dat begrijp- bijvoorbeeld :note-20: G/L Trichet maar ze zijn niet alleen voor Finland gedrukt maar ook voor Nederland, Luxemburg en enkele andere mee.
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Slowaakse tientjes

Post by ludofaki »

GWR7007 wrote:
ludofaki wrote:Aha, duidelijk. XR/zal dan bijvoorbeeld een in Nederland gedrukt biljet zijn voor Duitsland?
Nee. R/X is een biljet van de oude 2002 serie, gedrukt bij de Duitse Bundesdruckerei te Berlijn voor Duitsland. X/R van de 2014 serie is immers niet mogelijk.
ludofaki wrote:Van wat ik wist had de elk land zich toegelegd op het drukken van 2 of 3 biljetten, of was dat met die oude serie zo? Welke biljetten drukt Nederland zelf?
Er bestaan P/P biljetten uit de Europa-serie. Deze zijn echter enkel :note-10: . Dat betenkend dat ze tenminste in Nederland zijn gedrukt. Of ze maar vóór Nederland bestemd waren kan je helaas niet meer zien.
Bij de oude serie was de Nederlandse drukker de hoofdleverancier voor Duitse :note-50: .
Nederland zelf is ook lid van een vereniging van meerdere kleine Eurolanden, die samen één printopdracht gegen. Dus heb je dan -hoe ik dat begrijp- bijvoorbeeld :note-20: G/L Trichet maar ze zijn niet alleen voor Finland gedrukt maar ook voor Nederland, Luxemburg en enkele andere mee.
Oja, R was letter van de Duitse drukker. Maar goed ik snap het idee. Maar goed, als er ook P/P :note-10: zijn gedrukt, waarom is er dan een hele serie E/E naar NL gekomen? :roll: Of zijn die P/P mogelijk nooit voor NL geweest?
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5443
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: Slowaakse tientjes

Post by GWR7007 »

Wat P/P betreft:
Ik kreeg een dag nadat ze officiël in omloop kwamen bij de Bundesbank in Frankfurt 150 P002/P en, twee manden later bij een andere banken in :flag-de: Ahaus een bundel van P001/PA. Ik denk niet dat er überhaupt P/P in Nederland in omloop zijn gekomen. Waarschijnlijk werd de meerderheid daarvan in Duitsland uitgegeven.
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
Elmo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4186
Joined: Mon Oct 14, 2002 4:16 pm
Location: Leiden (Netherlands)

Re: Slowaakse tientjes

Post by Elmo »

ludofaki wrote:Oja, R was letter van de Duitse drukker. Maar goed ik snap het idee. Maar goed, als er ook P/P :note-10: zijn gedrukt, waarom is er dan een hele serie E/E naar NL gekomen? :roll: Of zijn die P/P mogelijk nooit voor NL geweest?
Toen de nieuwe tientjes uitkwamen zaten de EA/E-tientjes in wikkels met Joint European Tender erop. Dat is Nederland samen met de kleine eurolanden (Estland, Slowakije, Malta, Cyprus, Slovenië, Finland en Luxemburg) die één gezamelijke grote aanbesteding vormen. PA/P-tientjes zaten in wikkels met DE, dus Duitsland, dus dat zijn eigenlijk Duitse tientjes. Als het nog tientjes van de eerste serie waren zouden het DEFGHLP/E-tientjes resp. X/G-tientjes zijn geweest.
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”