De nieuwe gele geldautomaten

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
Mk1992
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 349
Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
Location: Beek, Limburg, Nederland
Contact:

De nieuwe gele geldautomaten

Post by Mk1992 »

https://nos.nl/artikel/2257955-ing-rabo ... omaat.html

Nederland krijgt vanaf komend jaar gele geldautomaten zonder verdere banknaam. Deze 'flappentappers' gaan de geldautomaten van de drie grote banken Rabobank, ABN Amro en ING vervangen.

De banken beloven dat er mogelijk ook zogenoemde white label-geldautomaten komen in plaatsen waar nu helemaal niet meer kan worden gepind. Uiteindelijk zal het aantal geldautomaten wel verder dalen. Hoeveel er precies verdwijnen, is nog onduidelijk.


GELDMAAT

Volgens de banken is een nieuwe strategie noodzakelijk. "Het gebruik van contant geld in ons land wordt steeds minder", zegt Geert Eikelboom van Geldservice Nederland. "Maar er blijft natuurlijk wel een behoefte aan cash geld, mensen moeten geld kunnen blijven pinnen. Om de beschikbaarheid te kunnen blijven garanderen in de toekomst, gaan de banken hun krachten bundelen."

Er zijn in Nederland 3000 locaties waar geldautomaten dicht bij elkaar staan, zoals in het centrum van Breukelen. In een straal van amper honderd meter staan nu negen automaten, zoals bij supermarkt Albert Heijn en bij filialen van de Rabobank, ING en ABN Amro. "Daarvan verdwijnen er vijf. Negen is echt te veel, ook als je kijkt naar het aantal transacties. We kunnen met minder automaten toe."

Geen bezuiniging
In het NOS Radio 1 Journaal spreekt Eikelboom tegen dat het om een bezuinigingsoperatie gaat. "We willen de beschikbaarheid op peil houden, maar dat moeten we wel kunnen blijven betalen. Als we nu niet ingrijpen, zouden de kosten juist enorm omhoog gaan. Dat willen we voorkomen."

Volgens Eikelboom heeft de nieuwe gele automaat alleen maar voordelen: "De apparaten werken nu allemaal verschillend. Straks niet meer." Dat is onder meer voor ouderen van belang, zegt hij. "En uit alle automaten komen straks desgewenst ook kleine coupures van 10 en 20 euro. Dat vinden winkeliers weer heel fijn."

Evenwichtige spreiding
Het aantal geldautomaten neemt al jarenlang af. In 2017 waren er bijna duizend minder geldautomaten in het straatbeeld dan vijf jaar eerder.

Maar het feit dat we er minder gebruik van maken is niet de enige reden dat het aantal geldautomaten daalt. Ook plofkraken leiden ertoe dat pinautomaten op sommige plekken worden weggehaald. En dat is voor sommige mensen een vervelend probleem.

Geldautomaten verdwijnen en worden steeds minder gebruikt. (Bron: Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer Rapportage 2017)
JAAR AANTAL AANTAL KEER GEBRUIKT
2012 - 8795 419 miljoen
2013 - 8633 395 miljoen
2014 - 8811 379 miljoen
2015 - 8319 351 miljoen
2016 - 8052 328 miljoen
2017 - 7814 302 miljoen
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #103 of the Netherlands, #1021 EBT-wide (per 22.03.2024)
The only way is up!

Visited Countries: :flag-nl: :flag-be: :flag-de: :flag-fr: :flag-it: :flag-fi: :flag-pt: :flag-at: :flag-es: :flag-lu: :flag-si: :flag-sk: :flag-sm: :flag-cz: :flag-mc: + Liechtenstein
Mk1992
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 349
Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
Location: Beek, Limburg, Nederland
Contact:

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by Mk1992 »

Hmm, ben benieuwd wat dit gaat opleveren. Aan de ene kant ben ik blij dat men de automaten niet verwaarloosd en het samen wil garanderen, aan de andere kant wacht ik in spanning af hoeveel automaten er gaan verdwijnen en op welke plaatsen er daadwerkelijk nieuwe gaan bijkomen.

Impuls voor onze hobby, laten we het hopen.
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #103 of the Netherlands, #1021 EBT-wide (per 22.03.2024)
The only way is up!

Visited Countries: :flag-nl: :flag-be: :flag-de: :flag-fr: :flag-it: :flag-fi: :flag-pt: :flag-at: :flag-es: :flag-lu: :flag-si: :flag-sk: :flag-sm: :flag-cz: :flag-mc: + Liechtenstein
flv-fgsp
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 138
Joined: Mon Aug 24, 2015 9:55 pm

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by flv-fgsp »

Komt er ook een keuzeoptie voor de aantallen briefjes, zoals bij de Volksbank?
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by GWR7007 »

flv-fgsp wrote: Mon Nov 05, 2018 10:58 am Komt er ook een keuzeoptie voor de aantallen briefjes, zoals bij de Volksbank?
Ik ken de Nederlandse geldautomaten wat minder goed maar gezien je bij twee (Rabo & ABN AMRO) van de drie een keuzemenu hebt waar je alleen "richtingen" kunt kiezen (meer grote of meer kleine biljetten) zou ik me voor kunnen stellen dat dat dan voor alle automaten geldt.

Echte keuze a la BNP Paribas Fortis, KBC of Volksbank betwijfel ik. Anders denk ik dat te veel mensen op te veel plekken briefjes van :note-10: en :note-20: gaan pinnen en de automaten nog sneller weer bijgevuld moeten worden. :note-5: zou natuurlijk noog leuker zijn (die heb je eigenlijk écht nodig voor de winkeliers; ach ze leren het toch niet :roll: ).
Ik vraag me alleen nog af wat er met de retailmix van de ABN AMRO gebeurt. Want zoals ik het artikel begrijp worden de oude automaten allemaal vervangen en komt er overal :note-10: - :note-20: - :note-50: uit. Zou toch jammer zijn maar ja; we gaan het zien :|
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
User avatar
arjanvs
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2959
Joined: Tue Oct 14, 2003 11:09 pm
Location: huizen netherlands

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by arjanvs »

GWR7007 wrote: Wed Nov 07, 2018 12:45 am
flv-fgsp wrote: Mon Nov 05, 2018 10:58 am Komt er ook een keuzeoptie voor de aantallen briefjes, zoals bij de Volksbank?
Ik ken de Nederlandse geldautomaten wat minder goed maar gezien je bij twee (Rabo & ABN AMRO) van de drie een keuzemenu hebt waar je alleen "richtingen" kunt kiezen (meer grote of meer kleine biljetten) zou ik me voor kunnen stellen dat dat dan voor alle automaten geldt.

Echte keuze a la BNP Paribas Fortis, KBC of Volksbank betwijfel ik. Anders denk ik dat te veel mensen op te veel plekken briefjes van :note-10: en :note-20: gaan pinnen en de automaten nog sneller weer bijgevuld moeten worden. :note-5: zou natuurlijk noog leuker zijn (die heb je eigenlijk écht nodig voor de winkeliers; ach ze leren het toch niet :roll: ).
Ik vraag me alleen nog af wat er met de retailmix van de ABN AMRO gebeurt. Want zoals ik het artikel begrijp worden de oude automaten allemaal vervangen en komt er overal :note-10: - :note-20: - :note-50: uit. Zou toch jammer zijn maar ja; we gaan het zien :|
Ik hoop echt dat de retailmix blijft de winkeliers komen overal :note-5: te kort zijn er in ieder geval blij mee als ik er mee betaal dan wordt er altijd gezegd fijn die :note-5: was er bijna doorheen
luckbox
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 260
Joined: Fri Aug 05, 2011 10:20 am

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by luckbox »

GWR7007 wrote: Wed Nov 07, 2018 12:45 amIk vraag me alleen nog af wat er met de retailmix van de ABN AMRO gebeurt. Want zoals ik het artikel begrijp worden de oude automaten allemaal vervangen en komt er overal :note-10: - :note-20: - :note-50: uit. Zou toch jammer zijn maar ja; we gaan het zien :|
Op nu.nl staat vermeld dat er ook gezamenlijke stortingsautomaten komen. Dat zou dus het einde van de retailmix kunnen betekenen. Hopelijk komen er nog automaten met goede biljetkeuze, maar ik vrees dat de Geldmaat geen maat van EBT-ers wordt.

Het artikel op nu.nl: https://www.nu.nl/geldzaken/5006840/gro ... maten.html
Mk1992
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 349
Joined: Sat May 04, 2013 5:26 pm
Location: Beek, Limburg, Nederland
Contact:

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by Mk1992 »

Ik hoop echt dat de retailmix blijft de winkeliers komen overal :note-5: te kort zijn er in ieder geval blij mee als ik er mee betaal dan wordt er altijd gezegd fijn die :note-5: was er bijna doorheen
Retailmix staat toch alleen IN de kantoren van ABN? Of is dat alleen in mijn uithoek zo?

Zelfde geld voor :note-10: :note-20: :note-50: , sinds de Rabobank hun vijfjes uit het kantoor verbande zijn ze nergens meer te krijgen, behalve in :flag-be: dan
#1 user of Beek, #9 of Limburg, #103 of the Netherlands, #1021 EBT-wide (per 22.03.2024)
The only way is up!

Visited Countries: :flag-nl: :flag-be: :flag-de: :flag-fr: :flag-it: :flag-fi: :flag-pt: :flag-at: :flag-es: :flag-lu: :flag-si: :flag-sk: :flag-sm: :flag-cz: :flag-mc: + Liechtenstein
luckbox
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 260
Joined: Fri Aug 05, 2011 10:20 am

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by luckbox »

Aangezien ook stortingsautomaten vervangen worden door de Geldmaat zal dat waarschijnlijk ook voor de retailmix automaten (opname- en stortingsautomaten) gelden. Ik ga er dus vanuit dat ook automaten binnen vervangen worden.

Heeft iemand al navraag gedaan bij ABN AMRO?
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by ludofaki »

GWR7007 wrote: Wed Nov 07, 2018 12:45 am
flv-fgsp wrote: Mon Nov 05, 2018 10:58 am Komt er ook een keuzeoptie voor de aantallen briefjes, zoals bij de Volksbank?
Ik ken de Nederlandse geldautomaten wat minder goed maar gezien je bij twee (Rabo & ABN AMRO) van de drie een keuzemenu hebt waar je alleen "richtingen" kunt kiezen (meer grote of meer kleine biljetten) zou ik me voor kunnen stellen dat dat dan voor alle automaten geldt.
Als je een Rabobank pas/rekening hebt kun je als bij de Volksbank een keuze maken, echter met de beperking van max 40 biljetten/transactie.
GWR7007
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5442
Joined: Thu Aug 02, 2012 11:57 am
Location: Münster (Westfalen), Germany

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by GWR7007 »

ludofaki wrote:Als je een Rabobank pas/rekening hebt kun je als bij de Volksbank een keuze maken, echter met de beperking van max 40 biljetten/transactie.
Klant van de ABN-AMRO :roll:

Zelf heb ik echter nog niet bij mijn bank gevraagd wat er met de retailmix (of retailers note mix zoals 'ie nu heet) gaat gebeuren :oops:
my EBT profile

If you'd like to contact me, don't hesitate to write a PM to me, or to send an email. I can understand German (native language), English and Dutch :wink:
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by MDeen »

ludofaki wrote: Sun Nov 18, 2018 5:08 pm
GWR7007 wrote: Wed Nov 07, 2018 12:45 am
flv-fgsp wrote: Mon Nov 05, 2018 10:58 am Komt er ook een keuzeoptie voor de aantallen briefjes, zoals bij de Volksbank?
Ik ken de Nederlandse geldautomaten wat minder goed maar gezien je bij twee (Rabo & ABN AMRO) van de drie een keuzemenu hebt waar je alleen "richtingen" kunt kiezen (meer grote of meer kleine biljetten) zou ik me voor kunnen stellen dat dat dan voor alle automaten geldt.
Als je een Rabobank pas/rekening hebt kun je als bij de Volksbank een keuze maken, echter met de beperking van max 40 biljetten/transactie.
Er is geen specifiek maximum voor Rabobank passen bij de Volksbank, alleen het maximum wat de automaat kan uitgeven. 60, 100 en 200 komt ook voor en de nieuwste automaten geven zelfs 210 biljetten per keer.
Een keer eentje tegengekomen die 300 biljetten beloofde maar toen was er een probleem met de communicatie, want ik kreeg geen geld.
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by ludofaki »

MDeen wrote: Mon Nov 19, 2018 12:06 pm Er is geen specifiek maximum voor Rabobank passen bij de Volksbank
Dat staat er toch ook niet? Als je een Rabopas hebt heb je bij een Rabo automaat vrije biljetkeuze, net als bij de Volksbank. ;) Maar de Rabo automaten geven maar 40 biljetten per transactie.
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by MDeen »

Ik las over het woordje "als" heen.
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by eddydevries »

Mk1992 wrote: Mon Nov 12, 2018 10:08 am
Ik hoop echt dat de retailmix blijft de winkeliers komen overal :note-5: te kort zijn er in ieder geval blij mee als ik er mee betaal dan wordt er altijd gezegd fijn die :note-5: was er bijna doorheen
Retailmix staat toch alleen IN de kantoren van ABN? Of is dat alleen in mijn uithoek zo?
Er zijn (nu) ook een aantal retailmix-automaten die BUITEN zitten (en 24 u/dag te gebruiken zijn).
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
luckbox
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 260
Joined: Fri Aug 05, 2011 10:20 am

Re: De nieuwe gele geldautomaten

Post by luckbox »

Ik heb nog geen geldmaten gezien en aangezien het hier ook stil is gebleven dit jaar denk ik ook dat ze er elders in het land nog niet zijn. Bij de veelgestelde vragen op Geldmaat.nl zag ik wel dit staan:

Q: Heeft een geldmaat straks ook biljetkeuze?
A: Ja, bij elke geldmaat heeft u de optie om biljetten van 10, 20 en 50 Euro te kiezen. Sommige geldmaten hebben ook 5 Eurobiljetten.

Veel zegt dit natuurlijk nog niet, want er staat niet bij hoeveel je kunt kiezen.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”