Vijfjesprobleem!

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

Post Reply
User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Vijfjesprobleem!

Post by HBoZ »

Vijfjesprobleem!
Nu we weer contant betalen zijn de 5 euro-briefjes schaars: ‘We krijgen regelmatig klachten’
Het is een gewild biljet, maar komt zelden of nooit uit de pinautomaat: het vijfje. Winkeliers hebben last van het ‘vijfjesprobleem’, nu mensen volgens hen weer meer contant gaan betalen en De Nederlandsche Bank krijgt er sinds dit voorjaar klachten over. ,,Veel mensen komen met 50 euro.”

Vijfjes gevraagd! Irena Becker van de Primera aan de Markt in Gouda heeft maar een briefje bij de kassa gehangen. ,,Veel mensen weten het en sparen speciaal voor ons briefjes van 5. Maar ze vliegen zo weer de kassa uit. Mensen betalen met 10 of 20 euro. Soms met 50. En voor het uitkeren van prijzen hebben we ze ook nodig.”

In de coronaperiode betaalden veel klanten via pinnen. ,,Maar sinds een maand of zo is het contante geld weer helemaal terug. Veel ouderen betalen het liefst contant. Dan pinnen ze bij de geldautomaat achterin de winkel en komen ze met biljetten van 20 of 50 hier iets afrekenen.”

Geld wisselen bij de buren, dat zit er niet in. ,,Nee, joh, wij zitten met hetzelfde probleem”, zegt Inge van Siroopwafelbakker Kamphuisen. ,,Toeristen, zeker de Russen, komen met die grote flappen. Of ze komen met zo'n plastic zakje met een zipsluiting. Dan moet je aangeven, welke biljet ze moeten geven. Maar als er markt is, dan kunnen we vaak bij de Ritsendokter wisselen.”

Maar niet alle marktverkopers zwemmen in de vijfjes. ,,Wij moeten ze ook gaan halen. Veel mensen komen met 50 euro”, zegt ook kaasboer Jan Hoogendoorn uit Vlist. ,,Ik vermoed dat de overheid het geweldig vindt. Die wil van het contante geld af.” IJssalon David’s Gelato, waar een rij mensen staat te wachten, heeft het contante geld al afgeschaft. Pin only, staat op een bordje.

Klachten
Het 'vijfjesprobleem’ is bekend bij De Nederlandsche Bank (DNB). ,,Sinds dit voorjaar krijgen we geregeld klachten dat particuliere klanten van verschillende banken niet langer bepaalde biljetten kunnen bestellen of verkrijgen uit de automaat. Het gaat om biljetten die doorgaans niet in de automaat zitten, zoals van 5 of 200 euro. Wanneer zij hun bank benaderen, worden ze zelfs verwezen naar De Nederlandsche Bank.‘’

Maar, zo laat de voorlichter weten, DNB gaat niet over de briefjes in de pinautomaten. Wel gaat de bank de commerciële banken hierop aanspreken.

Die zijn dit jaar begonnen alle verschillende pinautomaten te vervangen door één herkenbare flappentap, de gele Geldmaat. In heel Nederland komen er 5200. ,,Tweehonderd stuks krijgen ook biljetten van 5 euro”, zegt de woordvoerder van Geldmaat. ,,Sinds begin dit jaar staan er 112. En eentje staat in Gouda, op de Nieuwe Markt.” Ook staat er één in de Rijnstraat in Woerden.

,,Dat wisten wij niet”, zegt Yessica van de Primera aan de Markt in Gouda. ,,Goed om te weten, gaan we daar eens naartoe. Ik dacht dat er helemaal geen pinautomaten bestonden met 5 eurobiljetten.”

Verwacht u over 5 jaar nog contant te betalen?

Biljetten en muntgeld verdwijnen overigens wel in rap tempo. De coronacrisis heeft dat versterkt. Betalen met contant geld aan de kassa is van 32 procent in 2019 gedaald naar 21 procent in 2020. Uit onderzoek in opdracht van DNB uit februari onder duizend Nederlanders blijkt dat driekwart verwacht over vijf jaar toch nog met contant geld te betalen, al denkt 42 procent dat minder vaak te doen dan nu (zie figuur 1).

Verreweg de meeste Nederlanders hebben nog steeds bankbiljetten (76 procent) en munten (85 procent) bij zich. Biljetten die gemakkelijk aan de toonbank gebruikt kunnen worden, zijn daarbij het meest in trek. 68 procent van de Nederlanders heeft dan ook graag een vijfje op zak. Inderdaad, zo’n gewild biljet dat zelden uit de automaat komt.
Attachments
primerA.png
primerA.png (3.12 MiB) Viewed 2016 times
cash.png
cash.png (267.02 KiB) Viewed 2016 times
User avatar
HBoZ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1938
Joined: Wed Jan 28, 2004 12:29 am
Contact:

Re: Vijfjesprobleem!

Post by HBoZ »

Wie kan Irene helpen :?: :?:
User avatar
Fons
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 14701
Joined: Sat Oct 19, 2002 12:14 am
Location: Netherlands

Re: Vijfjesprobleem!

Post by Fons »

HBoZ wrote:Wie kan Irene helpen :?: :?:
Als ik in Gouda ben zal ik Irene eens helpen aan vijfjes ;) Helaas kom ik nooit in Gouda.
Wanneer ik boodschappen doe betaal ik regelmatig met vijfjes. Winkeliers zijn er meestal erg blij mee, soms wissel ik voor 50 tot 100 euro extra aan vijfjes zodat ik toch nog 'wisselgeld' heb en minder lang bij de stortingsmachine hoef te staan.
User avatar
erasmuston
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 14198
Joined: Fri Jan 27, 2006 10:31 am
Location: Leiden, the Netherlands

Re: Vijfjesprobleem!

Post by erasmuston »

Ik heb in Leiden een paar vaste adresjes die ik blij maak met gespaarde vijfjes
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Vijfjesprobleem!

Post by eddydevries »

Hmmmm,

Misschien moet ik dit weekend eens naar Gouda gaan........
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
eddydevries
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 20029
Joined: Sat Feb 18, 2006 5:49 am
Location: Rotterdam (NL)
Contact:

Re: Vijfjesprobleem!

Post by eddydevries »

Toen ik vanmiddag langs kwam was het ergste probleem al voorbij (is er VOOR mij nog een EBT-er langsgegaan?), maar ze wilden nog wel 50 vijfjes van mij wisselen.

Dus als je zin hebt in een hit.....

(ze zullen nu wel gesloten zijn; weet alleen niet of ze morgen open zijn: anders kan je er maandag pas naar toe (en wie weet zijn ze dan al weer weg))
Eddy - Rotterdam - NL
weblog - EBT-stats 24-05-2013 - hits: 1742 +59 triples +1 quadruple = 1802.

Facebook-profile + Geocaching + postcrossing
User avatar
arjanvs
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2959
Joined: Tue Oct 14, 2003 11:09 pm
Location: huizen netherlands

Re: Vijfjesprobleem!

Post by arjanvs »

Ik betaal ook altijd met :note-5: en de Appie en bij het tankstation zijn er heel blij mee.
Ben net terug van vakantie vrienden van ons waren er ook zaten ze heel trots te vertellen dat ze 30 :note-5: hadden gespaard omdat ze hadden gezien dat ik altijd met :note-5: betaalde dachten ze mij tuk te hebben.
Maar ik had er 150 bij mij haha je had die gezichten moeten zien.
Toen maar even een aantal omgewisseld :wink:
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Vijfjesprobleem!

Post by ludofaki »

Ik betaal regelmatig de boodschappen bij de Jumbo met vijfjes, volgens mij zijn ze d'r wel blij mee :D
Eigenlijk betaal ik op belasting/verzekeringen ed alles contant. Desnoods nog voor ze te hebben ingevoerd, liever dan dan pinnen. Hoe meer contante betalingen, hoe beter.
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 531
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: Vijfjesprobleem!

Post by ludofaki »

En even over de passage over :note-200: biljetten, afgelopen zaterdag pinde ik in Georgsdorf en daar prijkte boven de automaat een trotse sticker met "Jetzt auch :note-100: und :note-200: erhalltlich"
Ook de Volksbank automaat in Rütenbrock heeft sinds nog niet heel lang :note-100: maar hier is het helaas ten koste gegaan van :note-5:
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”