Verschil tussen België en Nederland

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

User avatar
nodisch18
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1497
Joined: Sat Jun 29, 2002 8:25 pm
Location: Sint-Oedenrode
Contact:

Verschil tussen België en Nederland

Post by nodisch18 »

Ik vraag me af hoe het kan dat ze bij onze zuiderburen (België) al veel verder zijn met de verspreiding dan in Nederland? Terwijl wij juist een heel belangrijk land zijn voor wat betreft de handel in europa. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de haven van Rotterdam en Schiphol en de vele rivierenvaart over de maas, en de rijn.

Heet iemand enig idee hoe dat mogelijk is?

:lol:
User avatar
bhoeyb
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4268
Joined: Thu Apr 18, 2002 3:58 pm
Location: Herentals - Belgium
Contact:

Post by bhoeyb »

België heeft een relatief langere grens dan Nederland :?:
België heeft meer buurlanden :?:
België trekt meer touristen aan dan NL :?:
Belgen reizen meer :?:
België is meer een doorvoerland :?:
NLders spenderen hun laatste vreemde Euro's in België voor ze terug in NL zijn :?:
België is goedkoper dan het buitenland dus komen velen hier hun inkopen doen :?:
België heeft minder eigen biljetten gedrukt :?:
België heeft meer fiscale vluchtelingen opgenomen uit Nederland dan andersom :?:
...
Wie zal het zeggen? Zoveel factoren spelen mee ...
User avatar
Tiger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1072
Joined: Wed May 29, 2002 4:18 pm
Location: Heverlee, at 100m from Leuven, Belgium
Contact:

Post by Tiger »

België heeft ook enkele zeer grote havens, zoals Antwerpen.
Er is ook veel invloed van vreemdelingen, toeristen enzovoort.
In Brussel is ook het Europees parlement (of zoiets) gevestigd, misschien helpt dat ook wat...

Wij hebben hier voornamelijk Nederlandse en Franse munten en biljetten, en ook heel wat Duitse, maar voor de rest niets speciaals....
Misschien helpt het ook dat wij meer buurlanden hebben ?
Jullie hebben enkel Duitsland en België, wij hebben ook nog Luxemburg en Frankrijk (veel invloed, vooral in Wallonië).
Tiger : Dutch, English, French, German
Little Spanish and Italian
Trying Finnish and Japanese :)
User avatar
Mr Euro
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2396
Joined: Fri Apr 12, 2002 10:59 am
Location: Hasselt - Belgium

Post by Mr Euro »

In België zijn er ook veel distributiecentra en ook veel Europese Instellingen. Wat mij wel is opgevallen is dat de hits meestal nationaal zijn en niet vaak internationaal...

We zouden een effortje moeten doen om onze Spaanse, Italiaanse en Franse vrienden op het goede spoor te zetten want dat zijn volgens mij toch nog de blinde spots op de Europese map.
User avatar
Skylimit
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 985
Joined: Mon Aug 05, 2002 3:33 pm
Location: Belgium, Izegem
Contact:

Post by Skylimit »

We hebben goede autosnelwegen ... ? en geen tol.

[de E40 en de Ring rond Brussel is een ramp, maar bijv op de Autoroute de Wallonie kan je van de ene naar de andere kant zonder iemand tegen te komen]

De Belgische kust is ook vrij populair bij Noordfransen en Duitsers.

En je kan nergens zo lekker eten als bij ons ... misschien de moeite om effe voor 1 dag es naar de Rue de Boucher te trekken .

Fransen, Nederlanders en zelfs Duitsers kunnen er in hun eigen taal terecht.

Onze ruimtelijke ordening is een klucht, echt de moeite om eens te komen kijken :lol:

Wie zal het zeggen...
Time is on our side ...
User avatar
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1710
Joined: Fri Apr 19, 2002 11:11 am
Location: The Netherlands

Post by HNL »

bhoeyb wrote:België heeft meer fiscale vluchtelingen opgenomen uit Nederland dan andersom :?:
Verwacht je dat die biljetten invoeren :lol: ? Misschien dat ze hun biljetten laten invoeren...

Maar eh, volgens mij woont een aantal gebruikers in België relatief dicht bij elkaar, dat valt hier in Nederland nogal tegen heb ik het idee.
Verder zal het geld van de "grote gebuikers" van EBT waarschijnlijk vaak naar de bank verdwijnen, die het weer transporteren naar een centrale bank, waarop de hitkansen in je eigen omgeving niet bepaald toenemen.
hebben-en-houden
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 208
Joined: Sun Sep 29, 2002 12:32 am
Location: Groningen, The Netherlands

Post by hebben-en-houden »

Mr Euro wrote:In België zijn er ook veel distributiecentra en ook veel Europese Instellingen. Wat mij wel is opgevallen is dat de hits meestal nationaal zijn en niet vaak internationaal....

Viel mij ook al op: veel internationale biljetten, maar wel weer voornamelijk lokale hits :roll:

Ik weet nog wel enkele stellingen

- Belgische gebruikers, bewaren hun geld thuis in niet bij de bank
- of: ze betalen meer kontant
- of: ze hebben een beter aantrekkingskracht op buitenlandse bezoekers
- of: ach, je kunt zo wel uren doorfantaseren... :wink:
Mr Euro wrote:We zouden een effortje moeten doen om onze Spaanse, Italiaanse en Franse vrienden op het goede spoor te zetten want dat zijn volgens mij toch nog de blinde spots op de Europese map.
Met name in Spanje verbaasd mij, dat alleen in Barcelona users zijn!
¿? :?: :?: QUE PASA? FORZA MADRID!! :?: :?: :!:

(I Hope I did write it in good Spanish? :oops: )
If you don't like traveling, just watch where your Eurobill goes and let the banknote do the travelling for you!!
User avatar
wimpy
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 104
Joined: Wed Sep 25, 2002 2:57 pm
Location: Sint-Truiden

Verspreiding

Post by wimpy »

Over het algemeen : Hoe kleiner het land hoe makkelijker de verspreiding.
User avatar
Tiger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1072
Joined: Wed May 29, 2002 4:18 pm
Location: Heverlee, at 100m from Leuven, Belgium
Contact:

Post by Tiger »

Inderdaad
Extremen hier in zijn Luxemburg enerzijds, maar zij hebben geen eigen biljetten, dus is de diffusie voor briefjes daar 100% :)
Ik ben er nog niet geweest sinds de invoering van de euro, maar ik verwacht wel dat er veel vreemde munten te vinden zijn (vreemd = niet-luxemburgs in dit geval)

Anderzijds heb je de enorm grote landen als Duitsland en Spanje.
Ik denk niet dat je in het centrum van Duitsland veel vreemds gaat tegen komen.
Toen ik met Pasen in Centraal-Spanje was, ben ik 4 vreemde munten tegen gekomen op 2 weken tijd !
3 Portugese (omdat we toen even dichtbij de PT-grens zaten) en 1 duitse.
*punt*
De euro was toen nog maar 4 maand bezig, maar toch....

Op de luchthaven daarentegen heb ik uit een drankautomaat 50ct stukken van Oostenrijk, Finland, Italië, België, Nederland, Duitsland, Ierland, Frankrijk en Luxemburg gehaald ! (en natuurlijk hopen Spaanse :p)
Tiger : Dutch, English, French, German
Little Spanish and Italian
Trying Finnish and Japanese :)
Jacob
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 5
Joined: Sun Mar 10, 2002 1:32 am
Contact:

Post by Jacob »

Tiger wrote:Inderdaad

Op de luchthaven daarentegen heb ik uit een drankautomaat 50ct stukken van Oostenrijk, Finland, Italië, België, Nederland, Duitsland, Ierland, Frankrijk en Luxemburg gehaald ! (en natuurlijk hopen Spaanse :p)
??????????

Automaatje gesloopt? :lol: :D
User avatar
Tiger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1072
Joined: Wed May 29, 2002 4:18 pm
Location: Heverlee, at 100m from Leuven, Belgium
Contact:

Post by Tiger »

hehe :)
neenee...
Mn vliegtuig was overboekt, en ik moest het volgende nemen.
Maar daardoor moest ik dus 2 uur op de luchthaven wachten.

Ik heb me dus 2 uur lang bezig gehouden met al mijn dubbele Spaanse munten in een automaat te steken, *reject* te drukken, en te kijken welke munten ik terug kreeg.
Op luchthavens is dat enorm effectief ! :-)
Tiger : Dutch, English, French, German
Little Spanish and Italian
Trying Finnish and Japanese :)
User avatar
HNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1710
Joined: Fri Apr 19, 2002 11:11 am
Location: The Netherlands

Post by HNL »

Tiger wrote: Ik heb me dus 2 uur lang bezig gehouden met al mijn dubbele Spaanse munten in een automaat te steken, *reject* te drukken, en te kijken welke munten ik terug kreeg.
Goeiedag, ik dacht dat ik er met EBT al een vreemde hobby bij had, maar het kan dus altijd nog gekker :roll: :wink:
User avatar
Tiger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1072
Joined: Wed May 29, 2002 4:18 pm
Location: Heverlee, at 100m from Leuven, Belgium
Contact:

Post by Tiger »

Sja.... het was dát of mij 2 uur lang zitten vervelen...
Al mijn bagage was al ingechecked, ik had dus niets anders bij dan mijn portefeuille en wat snoep :)

En ik heb er toch mooi enkele speciale munten uitgehaald... :D
Tiger : Dutch, English, French, German
Little Spanish and Italian
Trying Finnish and Japanese :)
eduteam
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 1
Joined: Tue Dec 24, 2002 9:19 am
Location: 's-hertogenbosch, netherlands

he leuke tip, die van de "reject" knop

Post by eduteam »

Dat jullie daar allemaal opgekomen zijn zeg :lol: . Ik kom er niet eens op. Maar als je je inderdaad twee uur loopt te vervelen, dan bedenk je dat soort dingen waarschijnlijk wel. Goed idee. Zou dat ook werken met onze euro-biljetten bij parkeerautomaten?
Wat betreft verspreiding: wij moeten het inderdaad hebben van onze belgische en duitse gasten. Mijn portemonnee (ik woon in Den Bosch) zit vol met Belgische euro's. Hier is de diffussie al aardig opgetreden. Maar als ik naar mijn ouders ga, die wonen aan de duitse grens, reken maar dat ik met Duitse euro's terug kom. :wink: Het scheelt volgens mij ook waar je woont. Aan de grens is de diffussie groter dan in het midden van het land.
User avatar
Homerken
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 163
Joined: Fri Oct 18, 2002 1:54 pm
Location: Lichtaart (Pretpark Bobbejaanland)

Post by Homerken »

Tiger wrote:hehe :)
neenee...
Mn vliegtuig was overboekt, en ik moest het volgende nemen.
Maar daardoor moest ik dus 2 uur op de luchthaven wachten.

Ik heb me dus 2 uur lang bezig gehouden met al mijn dubbele Spaanse munten in een automaat te steken, *reject* te drukken, en te kijken welke munten ik terug kreeg.
Op luchthavens is dat enorm effectief ! :-)
Dat deed ik twee weken geleden ook maar dan in een metro station in Lissabon. Even een citytrip en voor iets meer dan 60 € munten meegenomen om ginder uit te delen. Die belgische zijn toch allemaal even lelijk dus hoeveelste meer hoeveelste beter er weg zijn uit België :)

Van Portugal bracht ik toch ook een hele hoop munten mee die ik nog allemaal niet heb kunnen uitgeven dus hier in de buurt doen massas Portugese euro's de ronde. Niet onwaarschijnlijk gaan die allemaal uit circulatie omdat er nog veel mensen zijn die ze nog niet in hun verzameling hebben :(
Just write the URL on the note !!
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”