RABO

Geef ons je mening. Heb je ideeën waarmee we de site kunnen verbeteren? Deel het met ons!

Moderators: Crazy Bob, Fons, eddydevries

ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 528
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: RABO

Post by ludofaki »

arjanvs wrote:Ik was van de week in Made en daar hebben ze nog een automaat die :note-5: geeft :D
Dat zie je niet veel meer bij de RABO

Vanmiddag nog 20* :note-5: opgenomen in Ter Apel. Automaat met :note-5: zit daar buiten :)
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5241
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: RABO

Post by de*lerger »

Uit de Leeuwarder Courant van vandaag:

Rabobank Nederland stopt met de uitgifte van 5 euro-biljetten via zijn geldautomaten. Tot verdriet van onder anderen Franskje Zijlstra in Hurdegaryp.

Vrijdag toog Franskje Zijlstra – zoals ze periodiek deed – naar de Rabo-geldautomaat in Burgum om veertig biljetten van 5 euro te pinnen voor haar gehandicapte zoon Dirk. Het geld wordt beheerd op de beschermde woonvorm waar Dirk in Burgum doordeweeks verblijft. Elke dag krijgt hij 5 euro mee naar zijn werk bij Talant. ,,Wat hij in zijn portemonnee heeft, gaat ook op’’, weet Franskje, ,,maar dagelijks een tientje kan hij niet betalen.’’

Groot was de teleurstelling dan ook toen haar bleek dat de geldautomaat geen 5-eurobiljetten meer uitgaf. Een medewerkster van de bank legde haar uit dat die te veel storingen opleverden, omdat ze vaak gekreukt zijn. Bovendien zou het papier te dun zijn. De biljetten kunnen nog wel besteld worden – ook online. Levertijd: drie dagen, kosten: 2 euro.

Franskje weet dat meer mensen het betreuren dat de Rabobank is gestopt met de 5-eurobriefjes in zijn geldautomaten. ,,Er zijn hier meer Talant-mensen de dupe van. En de bankmedewerkster vertrouwde me toe dat ze haar kinderen leert omgaan met geld en dat die maximaal 5 euro mogen pinnen bij de Rabobank. Dat kan nu dus niet meer. Een prachtig systeem is weg.’’

Woordvoerster Margot van Wijgerden bevestigt dat de 5-eurobiljetten in de geldautomaat verleden tijd zijn. Rabobank was de enige bank die deze bankbiljetten in zijn geldautomaten had. Maar het vullen ervan is uitbesteed aan Geldservice Nederland, een samenwerkingsverband van de banken. En die werken met standaardpakketten, zonder 5-eurobiljetten.

Van Wijgerden legt uit dat de geldautomaten per bankbiljet een eigen cassette hebben. Als bijvoorbeeld de 20-eurobriefjes op zijn, krijgt de pinner er automatisch vier 5-eurobiljetten voor in de plaats. Daardoor is de cassette met 5 eurobriefjes sneller leeg en moet die bijgevuld worden.’’

Ze erkent dat het een kostenverhaal is. Er wordt steeds minder gebruik gemaakt van de geldautomaten, zegt Van Wijgerden. Het aantal pinbetalingen neemt snel toe, vooral doordat banken ook betalingen van kleine bedragen per pin of contactloos stimuleren. Daardoor is er minder behoefte aan contant geld in de portemonnee. ,,En dus is het streven die automaten zo weinig mogelijk te moeten bijvullen.’’

Franskje: ,,Rabobank heeft hierover geen bericht gegeven, slechte service vind ik dat. Ik stond vrijdag voor het blok en heb het voor deze week kunnen oplossen. Dat wordt voor ons dus voortaan 5-eurobiljetten sparen, wisselen in winkels of vragen om vijfjes.’’
My map
User avatar
MM8_NL
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2652
Joined: Mon Feb 09, 2004 7:08 pm
Location: Purmerend, The Netherlands / Berlin, Germany
Contact:

Re: RABO

Post by MM8_NL »

de*lerger wrote:Uit de Leeuwarder Courant van vandaag:

Rabobank NederlaDat wordt voor ons dus voortaan 5-eurobiljetten sparen, wisselen in winkels of vragen om vijfjes.’’
En dan gelijk maar ingeven dan hebben wij er een EBT-er erbij. :D
User avatar
Steda
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 11801
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:26 am
Location: Lommel, Belgium

Re: RABO

Post by Steda »

2 weken geleden kon ik in Eersel nog 5jes pinnen in de binnenATM. Ga er vrijdag opnieuw heen.
Zou spijtig zijn als ze stoppen met 5jes. :(
ludofaki
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 528
Joined: Tue Jul 28, 2015 6:45 pm
Location: Nieuw-Weerdinge

Re: RABO

Post by ludofaki »

Maar het vullen ervan is uitbesteed aan Geldservice Nederland, een samenwerkingsverband van de banken. En die werken met standaardpakketten,
Betekent dat ook het einde van de €100/€200 biljetten in de automaten? :|
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5241
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: RABO

Post by de*lerger »

Steda wrote:2 weken geleden kon ik in Eersel nog 5jes pinnen in de binnenATM. Ga er vrijdag opnieuw heen.
Zou spijtig zijn als ze stoppen met 5jes. :(
Heb tijdens mijn laatste tripje (zaterdag t/m dinsdag) nog 5jes gehaald in Lettele (OV), Colmschate (Deventer, OV) en Noordwijk (ZH).
Maar in de provincie Friesland waren er ooit meer dan 30 automaten met 5jes. Drie weken terug zat Burgum al zonder en kon ik alleen nog terecht in Bakkeveen :( .
Nou is het voor mij niet een onoverkomelijk probleem omdat ik regelmatig in Belgie en Duitsland kom, maar dichtbij is toch wel makkelijker.
My map
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5241
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: RABO

Post by de*lerger »

Kwam er afgelopen weekend ook achter dat een geldopname in het buitenland nu onder de paslimiet valt. Voorheen kon je naast die limiet in het buitenland €500 per dag opnemen.
My map
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Re: RABO

Post by MDeen »

Hmm, ik vind de informatie van de Rabo niet duidelijker geworden met hun nieuwe site, maar ik zie wel dat als je je paslimiet aanpast naar € 5.000 dat dat geldig is bij geldautomaten in Nederland en in het buitenland.

En € 5.000 per week is meer dan voorheen 7 * € 500 + € 1.250 :mrgreen:
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5241
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: RABO

Post by de*lerger »

MDeen wrote:Hmm, ik vind de informatie van de Rabo niet duidelijker geworden met hun nieuwe site, maar ik zie wel dat als je je paslimiet aanpast naar € 5.000 dat dat geldig is bij geldautomaten in Nederland en in het buitenland.

En € 5.000 per week is meer dan voorheen 7 * € 500 + € 1.250 :mrgreen:
Klopt. Heb de limiet ook aangepast. Maar die bank weet dat ik regelmatig een automaat over de grens bezoek, dan kun je aan zo'n verandering toch wel een berichtje wagen ? Als de tarieven weer eens stijgen weten ze me ook te vinden.
Het probleem was alleen dat ik er pas bij de 4e (!) automaat achter kwam, de andere gaven meldingen die me niet meteen aan saldotekort of limiet bereikt deden denken.
My map
User avatar
Steda
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 11801
Joined: Mon Sep 27, 2004 10:26 am
Location: Lommel, Belgium

Re: RABO

Post by Steda »

In Eersel nog steeds :note-5: in de binnenatm .
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13072
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Re: RABO

Post by vermeer »

Bovendien zou het papier te dun zijn. > En dat weet de Rabobank. Vreemd dat het in Duitsland zo "verschrikkelijk" fout gaat iedere keer.
MDeen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2038
Joined: Mon Jul 15, 2002 11:52 am
Location: Helden, The Netherlands
Contact:

Re: RABO

Post by MDeen »

Ach, men probeert lamme excuusjes te verzinnen om niet ronduit te hoeven zeggen waarom het is: kostenbesparing. Het is voor hun veel goedkoper om de automaten met alleen maar :note-50: te laten vullen, dan kan de detailhandel ook nog eens komen aankloppen om (tegen betaling) kleinere coupures te mogen kopen.
Ergerlijk, maar wat doe je er aan.
User avatar
de*lerger
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5241
Joined: Tue May 10, 2005 9:24 pm
Location: Lies - Terschelling (NL)

Re: RABO

Post by de*lerger »

MDeen wrote:Ergerlijk, maar wat doe je er aan.
Zelf bankje spelen 8)
Een en ander is uiteindelijk wel goed voor de afzet van mijn ingevoerde :note-5: jes. Die haal ik toch al voornamelijk uit Belgie en Duitsland.
My map
User avatar
vermeer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 13072
Joined: Tue Jan 11, 2005 2:36 am
Location: Groningen, The Netherlands

Re: RABO

Post by vermeer »

Ik heb een paar adressen in Groningen die uit kostenbesparing liever de :note-5: aan mij geeft, dan het bij de bank af te storten.
User avatar
Henk Draijer
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 16907
Joined: Mon Apr 18, 2005 9:41 pm
Location: Zandvoort (NL)
Contact:

Re: RABO

Post by Henk Draijer »

de*lerger wrote:
MDeen wrote:Ergerlijk, maar wat doe je er aan.
Zelf bankje spelen 8)
Een en ander is uiteindelijk wel goed voor de afzet van mijn ingevoerde :note-5: jes. Die haal ik toch al voornamelijk uit Belgie en Duitsland.
Als twee dagen niet bij "mijn Vomar" kom om boodschappen te doen, missen (ze mij en) mijn :note-5: jes.
Post Reply

Return to “Site en Euro-tracking Discussie (Nederlands)”