Sivujen mainostus

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1406
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Sivujen mainostus

Post by Luumi »

Bird wrote: No eläpä muuta sano joo. Osoittaa jo melkoista yleissivistyksen puutetta toimittajalta, kun heti ekassa kappaleessa kerrotaan harrastuksen alkaneen siitä, kun eurot tulivat käyttöön vuonna 2000. :roll:

Jos tosiaan on vähänkin sellainen fiilis vastaavia haastatteluja tehdessä, ettei toimittaja välttämättä ihan nyt asiaa ymmärrä, niin kannattaa ehdottomasti pyytää mahdollisuutta saada nähdä juttu ennen sen julkaisua. Tämä on sekä haastateltavan että toimittajan etu. Lisäksi Journalistin ohjeiden mukaan haastateltavalla on jopa oikeus tarkastaa juttuun päätyvät omat kommenttinsa, mikäli aikataulu vain sen mahdollistaa.

Tämän olen sanonut kyllä kait jossain yhteydessä ennenkin, mutta hieman ihmettelen myös tätä tapaa, että haastateltavat esiintyvät näissä EBT-jutuissa toisinaan nimimerkeillä. Ainakin tällaisessa tapauksessa, kun kuitenkin kuva on näkyvillä, niin se tuntuu vaan jotenkin hassulta. Ei kait tämä nyt kuitenkaan niin salamyhkäistä touhua ole, vaikka toki EBT:ssä ja foorumilla nimimerkeillä pyöritäänkin? :)

Ja toki tiedän, ettei näin ole läheskään kaikissa haastatteluissa. Esimerkiksi täällä Joensuussa paikallisessa maakuntalehdessä Karjalaisessa oli Luumin haastattelu ihan hänen omalla nimellään, kuten myös Klazusta tehty juttu joskus kauan sitten.

Mutta joka tapauksessa pääasia on se, että näitä juttuja tehdään. Ehdottomasti parempi pikkuvirheiden kera ja nimimerkeillä kuin ei juttuja ollenkaan!
Niin, totta kai myöki oletettiin että toimittaja laittaa raakaversion meille sen verran ajoissa että saadaan tehtyä tarvittavat muutokset siihen. Nimimerkeillä esiintyminen on siinä mielessä miun mielestäni perusteltua, että kukaan ei edellytä foorumillakaan, saati sitten EBT-maailmassa esiintymään omalla nimellään. En pelkää omalla nimelläni esiintymistä, mutta EBT:ssä vaan nimimerkillä esiintyminen tuntuu tähän asti olevan fiksumpi oletus, vai mitä Bird? :)
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: Sivujen mainostus

Post by Bird »

Luumi wrote:Niin, totta kai myöki oletettiin että toimittaja laittaa raakaversion meille sen verran ajoissa että saadaan tehtyä tarvittavat muutokset siihen.

Oletitteko vain vai pyysittekö myös riittävän selkeäsanaisesti tätä tarkistusmahdollisuutta?

Ja vaikka sitä mahdollisuutta pyytäisikin, niin totta kai tässä on suuri vastuu myös haastateltavalla itsellään. Ei sillä toimittajalla ole välttämättä aikaa odotella haastateltavan vastausta tuntikausia, päivistä puhumattakaan. Mutta yksi sähköpostin luku ja siihen vastaaminen ei kauaa kestä. Aina voi vaikka sopia, että toimittaja soittaa/laittaa tekstarin, kun juttu on valmis ja lähettää sen sitten sähköpostilla - ja haastateltava vastaa vaikkapa parin tunnin sisällä, jos haluaa ehdottaa juttuun jotain muutoksia.
Luumi wrote:Nimimerkeillä esiintyminen on siinä mielessä miun mielestäni perusteltua, että kukaan ei edellytä foorumillakaan, saati sitten EBT-maailmassa esiintymään omalla nimellään. En pelkää omalla nimelläni esiintymistä, mutta EBT:ssä vaan nimimerkillä esiintyminen tuntuu tähän asti olevan fiksumpi oletus, vai mitä Bird? :)
Juu, ehdottomasti täällä foorumeilla ja muutenkin nimimerkeillä. Mutta lehtijutut ovat tosiaan vähän eri juttu. Eihän niissä välttämättä tarvitse esiintyä niin, että lehdessä käytetty oikea nimi on mitenkään yleisesti yhdistettävissä EBT-nimimerkkiin. :)
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1406
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Sivujen mainostus

Post by Luumi »

Bird wrote:
Luumi wrote:Niin, totta kai myöki oletettiin että toimittaja laittaa raakaversion meille sen verran ajoissa että saadaan tehtyä tarvittavat muutokset siihen.

Oletitteko vain vai pyysittekö myös riittävän selkeäsanaisesti tätä tarkistusmahdollisuutta?
Luonnollisesti pyydettiin myös raakaversiota, mutta se tuli korkeintaan tunteja ennen lehden painoon menoa, joten siinä vaiheessa vaikutusmahdollisuudet ovat vähän rajalliset.

Toisin kuin esimerkiks miun edellisen haastattelun suhteen. Sielt edellisestä tuli kolme kertaa paranneltu raakaversio jutusta ennen kuin mie hyväksyin sen menemään läpi. Toki siinäki oli virheitä, mut ei miun mielestä niin pahasti ko tässä itäväylän jutussa.
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: Sivujen mainostus

Post by Bird »

Luumi wrote:Luonnollisesti pyydettiin myös raakaversiota, mutta se tuli korkeintaan tunteja ennen lehden painoon menoa, joten siinä vaiheessa vaikutusmahdollisuudet ovat vähän rajalliset.
Eli asiaa ei siis mitä ilmeisimmin ollut kunnolla sovittu ja/tai kukaan teistä ei ollut valmiina reagoimaan luettavaksi lähetettyyn juttuun riittävän nopeasti. Nykyaikanahan tämä olisi kuitenkin kovin helppoa, kun sähköpostitkin saa kännykkään, vaikka kukaan ei koneen äärellä olisikaan. Niitä juttujahan voidaan kyllä toimituksessa muokata aina siihen asti, kunnes lehti menee painoon. :)
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Sivujen mainostus

Post by emppu »

Bird wrote: Oletitteko vain vai pyysittekö myös riittävän selkeäsanaisesti tätä tarkistusmahdollisuutta?
Perjantaina haastattelun yhteydessä pyydettiin juttu oikoluettavaksi. Vastaus oli myönteinen. Lauantaina laitoin asiasta toimittajalle sähköpostia, varmistaen samalla nickin käytön jutun yhteydessä. Vastaus oli, että saan sen kun on jutun kirjoittanut. No sain sen, tosin lehti oli jo painossa sen saatuani. Et se siitä. :(
Sattumoisin Porvoosta tuli keskiviikkona, lehden ilmaantumispäivänä, yksi uusi käyttäjä. Pieleen meni sekin uusien käyttäjien määrän suhteen.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Sivujen mainostus

Post by brewerhki »

Mun mielestä nimimerkillä esiintyminen on ok ebt jutuissa, koska homma pyörii kuitenkin nimimerkeillä. Ja jos kuvaan ryhtyy, niin mikäs siinä. Nimimerkki siinäkin on ok. En mä ainakaan välttämättä haluaisi koko nimeäni julkaistavan.

Ja tuosta oikoluvusta, Musta on tehty monia juttuja lehtiin aivan toisissa yhteyksissä ja on tullu pyydettyä oikoluku mahdollisuuksia lähes poikkeuksetta aina. Ja lähes aina on tullut sähköpostiin toimittajan tekemä juttu ja joitain korjauksia on tullut tehtyä ja melkein aina juttu on ollut kelvollinen. Mutta yksi iltasanomien aukeaman kokoinen juttu jäi tosiaan kaivertamaan. Lähetin korjaukset ja toimittaja vastasi että se on ok. Loppujen lopuksi lehdestä sitten luin jutun, niin toimittaja/latoja/kuka-lienee oli kuitenkin tehnyt muutoksia siihen. Ei kyllä suurempaa vahinkoa sattunut, mutta silti jäi vaivaamaan, että juttua oli muokattu viimeisten korjausten jälkeen. Että että, tämä vaan taitaa kuulua journalismiin, että muutoksia tulee aina haluttiin tai ei.

Tietysti tässä Porvoo-jutussa tosiaan oli aika pahoja pieniä virheitä ja kyllä tuosta kärsii myös toimittajan oma uskottavuus aika pahasti. Mitäköhän esim päätoimittaja tuumasi tuosta toimittajasta? No mut loppujen lopuksi jos annetaan pienet virheet anteeksi, niin olihan se hieno juttu, että saatiin taas yksi lehtijuttu aikaiseksi ja näkyvyyttä toiminnalle. Toki olisi ollut toivottavaa, että olisi enemmän kuin yksi uusi käyttäjä tullut mukaan.

No mut näillä mennään.
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1406
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Sivujen mainostus

Post by Luumi »

Bird wrote:
Luumi wrote:Luonnollisesti pyydettiin myös raakaversiota, mutta se tuli korkeintaan tunteja ennen lehden painoon menoa, joten siinä vaiheessa vaikutusmahdollisuudet ovat vähän rajalliset.
Eli asiaa ei siis mitä ilmeisimmin ollut kunnolla sovittu ja/tai kukaan teistä ei ollut valmiina reagoimaan luettavaksi lähetettyyn juttuun riittävän nopeasti. Nykyaikanahan tämä olisi kuitenkin kovin helppoa, kun sähköpostitkin saa kännykkään, vaikka kukaan ei koneen äärellä olisikaan. Niitä juttujahan voidaan kyllä toimituksessa muokata aina siihen asti, kunnes lehti menee painoon. :)
Kai se oli sitäkin. Miut juttu tavoitti sen takia vielä myöhempään ku muut, koska annoin sähköpostiosoitteeni vaan empulle. Miun moka siltä osin, että luulin hommassa olevan tarpeeks aikaa korjauksille ja uusille raakaversioille, kuten oli tossa Karjalaiseen tehdyssä jutussa. Noh, mainostahan tuo on yhtä kaikki. :)
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
amii
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 94
Joined: Tue Nov 24, 2009 8:23 pm

Re: Sivujen mainostus

Post by amii »

Anteeksi, olen vielä niin noviisi näissä hommissa, että oli minun ideani, että käytetään jutussa nickejä.
Kuitenkin kaikki ebtari-tutut tietävät meidät niiden perusteella, meidän oikeat nimet ei kerro heille mitään.
Juttuversio tuli sähköpostiin niin, että lehti oli jo painossa ja korjaaminen oli mahdotonta. Yli 60v mummoilla
ei ole välttämättä älypuhelinta, mutta onneksi kirjaaminen silti onnistuu .
Luulen, että ebtari huomasi virheet, muttei välttämättämättä muut lehden lukijat pohdiskelleet sitä niin
tarkasti. Jos lukivat jutun, niin hyvä niin! :)
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Sivujen mainostus

Post by brewerhki »

Setelien leimaamisesta... kummalle puolelle laitatte leiman, etu- vai takapuolelle vai kenties molemmille? Mä olen leimannu takapuolelle siinä toivossa, että säilyisivät kierrossa kauemmin. Mutta toisaalta leima on siellä vähemmän näkyvillä. Muutamat on tullu leimattua molemmilta puolilta...
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Re: Sivujen mainostus

Post by vtt »

Minä olen laittanut (kynällä vain) taakse, tosin huomasin että olen laittanut liian alas että saattaa jäädä huomaamatta. Aloin kirjaamaan keskelle vaaleaa osaa
Kirjaan setelini vtt the reindeer nickillä koska minusta tuli lapinhullu n. vuonna 2005
User avatar
tiura
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1013
Joined: Wed May 19, 2004 12:59 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Sivujen mainostus

Post by tiura »

brewerhki wrote:Setelien leimaamisesta... kummalle puolelle laitatte leiman, etu- vai takapuolelle vai kenties molemmille? Mä olen leimannu takapuolelle siinä toivossa, että säilyisivät kierrossa kauemmin. Mutta toisaalta leima on siellä vähemmän näkyvillä. Muutamat on tullu leimattua molemmilta puolilta...
Minä mäiskin reteästi molemmille puolille, koska muistaakseni oli niin, että vanhat vitoset poistetaan joka tapauksessa kierrosta kun Suomen pankkiin päätyvät.
User avatar
Yippo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1107
Joined: Wed Feb 25, 2004 10:30 pm
Location: Ii, Suomi Finland

Re: Sivujen mainostus

Post by Yippo »

tiura wrote:
brewerhki wrote:Setelien leimaamisesta... kummalle puolelle laitatte leiman, etu- vai takapuolelle vai kenties molemmille? Mä olen leimannu takapuolelle siinä toivossa, että säilyisivät kierrossa kauemmin. Mutta toisaalta leima on siellä vähemmän näkyvillä. Muutamat on tullu leimattua molemmilta puolilta...
Minä mäiskin reteästi molemmille puolille, koska muistaakseni oli niin, että vanhat vitoset poistetaan joka tapauksessa kierrosta kun Suomen pankkiin päätyvät.
Minäkin olen nyt pariin kymmeneen vanhaan kuluneeseen vitoseen kirjoitellut URLit aika näkyvästi molemmin puolin.
User avatar
Ossi
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 486
Joined: Tue Jan 11, 2005 3:57 pm
Location: Helsinki, Finland

Re: Sivujen mainostus

Post by Ossi »

Kivasti on viime aikoina liittynyt uusia käyttäjiä Ranskasta ja ainakin osa on käyttäjänimistä päätellen tullut ansiostani. Pelailen käyttäjänimellä eurobilltracker ranskalaisten suosimaa manageripeliä Legend Of Soccer. Myös muutamassa muussa manageripelissä (Hockey Arena, Hattrick, Rocking Soccer ja My Racing Career) on eurobilltracker hyvin esillä. Olenkin huomannut että tällainen piilomainonta on melko tehokasta, suosittelen muillekin! :D
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: Sivujen mainostus

Post by Aatos99 »

Ossi wrote:Kivasti on viime aikoina liittynyt uusia käyttäjiä Ranskasta ja ainakin osa on käyttäjänimistä päätellen tullut ansiostani. Pelailen käyttäjänimellä eurobilltracker ranskalaisten suosimaa manageripeliä Legend Of Soccer. Myös muutamassa muussa manageripelissä (Hockey Arena, Hattrick, Rocking Soccer ja My Racing Career) on eurobilltracker hyvin esillä. Olenkin huomannut että tällainen piilomainonta on melko tehokasta, suosittelen muillekin! :D
Aika kiva, että ovat noteeranneet piilomainonnastasi noin hyvin. :D Kyllä se aina tekee hyvää, kun muutama käyttäjä tulee lisää semmoiseenkin maahan kuin Ranskaan, jossa on aika vaikeaa saada osumia.

Ja ihan by the way, joskus viikko sitten, kun olin pankissa ja nostin kolmatta tai toista kertaa viikon sisällä suht. ison summan kymppeinä ja vitosina, kysäisi pankin kassa varovaisesti, että minkälaiseen tarpeeseen nostat näitä rahoja. No, kerroin sitten harrastuksestani ja hän totesi heti, että ai joo, tiedänkin mistä on kyse, on joskus tullut vastaan semmoinen leimattu seteli. :) Eli harrastuksemme on kyllä noteerattu leimattujen seteleidenkin perusteella, vaikkei kyseinen kassahenkilö ole ilmeisesti liittynytkään EBT:hen.
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
Highway_Star
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1346
Joined: Fri Jan 27, 2012 7:06 pm
Location: Oulu, Finland

Re: Sivujen mainostus

Post by Highway_Star »

Minullakin on Hattrickin manageriprofiilissani EBT-mainos ja linkki. Tosin ainakaan tuohon referer-linkkiin ei ole kukaan vielä tarttunut. En tiedä sitten olisiko joku tullut tuota kautta muuten. Itsekin aikoinaan liityin tänne, kun joku mainosti sivustoa Hattrickin foorumilla.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”