Sarjanumeron syömää...

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
tiura
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1013
Joined: Wed May 19, 2004 12:59 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by tiura »

hattiwatti wrote:
tiura wrote:Tulipas mieleen tuota huutokauppaluetteloa silmäillessä, että siellä joidenkin setelien kohdalla lukee "silitetty?" ja toisaalla täällä forumilla olen lukenut ebtaajista, jotka ovat silitelleet seteleitä lisätäkseen niiden kiertoikää. Olisivatko kyseessä ebtaajien käsien kautta kulkeneet setelit, vai silittelevätkö myös numismaatikot aarteitaan?
Numismaatikkojen silmissä setelien silittely ja kolikkojen kiillotus laskevat arvoa. Setelistä ei tule uuden veroista silittämällä vaan siihen jää aaltoilua ja oikein huonoon teräviä ryppyjä, eikä kulumat katoa. Tuloksena pakkasileä, aaltoileva ja kulunut seteli.

On tietenkin keräilijöitä jotka silittävät lappuja, koska rypyt eivät kuulemma kaunista :mrgreen:
Ehkä sitä tekevät aloittelevat keinottelijat, jotka uskovat sillä tavalla nostavansa setelin arvoa :?
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Aatos99 »

Tuli tänään vastaan P/X :flag-de: :note-20: ,jonka sarjanumero alkoi X000.. 8O On tosin aika huonossa kunnossa,mutta enpä ole ennen nähnytkään kolmea nollaa :note-20: alussa
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6120
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by avij »

Aatos99 wrote:Tuli tänään vastaan P/X :flag-de: :note-20: ,jonka sarjanumero alkoi X000.. 8O On tosin aika huonossa kunnossa,mutta enpä ole ennen nähnytkään kolmea nollaa :note-20: alussa
Ne on niitä ensimmäisiä seteleitä. Mun kirjauksista löytyy neljä X-seteliä joissa on alussa neljä nollaa, kirjattu 2004, 2005, 2005 ja 2008.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Aatos99 »

No niin,elikkäs minä sain käsiini espanjalaisen :note-50: ,jonka painokoodi on MO45G5. Olen kuullut juttua tästä espanjalaisten virheestä,mutta ennen tätä ei ole käsiini sattunut yhtään. Onkos tällä jotakin suurempaa arvoa,vai kannattaako laskea takaisin liikenteeseen?
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Juristi M »

Aatos99 wrote:No niin,elikkäs minä sain käsiini espanjalaisen :note-50: ,jonka painokoodi on MO45G5. Olen kuullut juttua tästä espanjalaisten virheestä,mutta ennen tätä ei ole käsiini sattunut yhtään. Onkos tällä jotakin suurempaa arvoa,vai kannattaako laskea takaisin liikenteeseen?
Jos tarkoitat sitä, että painopaikkakoodin toinen merkki on O eikä 0 (nolla) niin se on espanjalaisen setelipainon virhe, joka esiintyy ilmeisestikin ihan jokaisessa tuolla painolaatalla tuotetussa setelissä. Tai ainakaan en ole kuullut raportoidun espanjalaisesta :note-50: , jossa painolaatan koodi olisi M045. Eli todennäköisesti se varsinainen harvinaisuus olisi sellainen MO45 laatan :flag-es: viisikymppinen, jossa toinen merkki ei olisikaan O vaan 0 (nolla). Tuon setelisi arvo on ainakin se 50 € mutta tuskin paljoakaan enempää, ellei siinä sitten ole jotain muuta erikoista.
User avatar
Aatos99
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 5174
Joined: Sat May 28, 2011 10:02 pm
Location: Joensuu/Suomi/Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Aatos99 »

Juristi M wrote:
Aatos99 wrote:No niin,elikkäs minä sain käsiini espanjalaisen :note-50: ,jonka painokoodi on MO45G5. Olen kuullut juttua tästä espanjalaisten virheestä,mutta ennen tätä ei ole käsiini sattunut yhtään. Onkos tällä jotakin suurempaa arvoa,vai kannattaako laskea takaisin liikenteeseen?
Jos tarkoitat sitä, että painopaikkakoodin toinen merkki on O eikä 0 (nolla) niin se on espanjalaisen setelipainon virhe, joka esiintyy ilmeisestikin ihan jokaisessa tuolla painolaatalla tuotetussa setelissä.
Joo,tästä oli kysymys. Oli ihan kiva silti saada käsiinsä tuommoinen :D
Juristi M wrote:Tai ainakaan en ole kuullut raportoidun espanjalaisesta :note-50: , jossa painolaatan koodi olisi M045. Eli todennäköisesti se varsinainen harvinaisuus olisi sellainen MO45 laatan :flag-es: viisikymppinen, jossa toinen merkki ei olisikaan O vaan 0 (nolla). Tuon setelisi arvo on ainakin se 50 € mutta tuskin paljoakaan enempää, ellei siinä sitten ole jotain muuta erikoista.
Kiitos kuitenkin tiedoista,seteli saa jatkaa matkaansa ja päätyy ehkä joku päivä toisen ebtarin käsiin :)
Ei sitä koskaan tiedä_Aatos99
Highway_Star
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1346
Joined: Fri Jan 27, 2012 7:06 pm
Location: Oulu, Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Highway_Star »

Onkohan noilla Suomessa melko harvinaisilla, mutta jossain muualla Euroopassa yleisillä kombinaatioilla isompaa arvoa joillekin keräilijöille?
Tänään tuli automaatista :note-20: L061/U, :note-50: J047/S ja :note-50: J058/S. Itselle nuo on kaikki ensimmäisiä laatuaan ja ainakin nuo viisikymppiset näyttää olevan Suomessa melko harvinaisia.
User avatar
Ossi
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 486
Joined: Tue Jan 11, 2005 3:57 pm
Location: Helsinki, Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Ossi »

Highway_Star wrote:Onkohan noilla Suomessa melko harvinaisilla, mutta jossain muualla Euroopassa yleisillä kombinaatioilla isompaa arvoa joillekin keräilijöille?
Tänään tuli automaatista :note-20: L061/U, :note-50: J047/S ja :note-50: J058/S. Itselle nuo on kaikki ensimmäisiä laatuaan ja ainakin nuo viisikymppiset näyttää olevan Suomessa melko harvinaisia.
Voisin veikata ettei nimellisarvoa suurempaa arvoa elleivät ole pakkasileitä yksilöitä. Katsoin että itse olen noita :note-50: kombinaatioita löytänyt molempia 3 kipaletta ja yhden tollasen :note-20: myös onnistunut löytämään. Oma setelikokoelmani sisältää ainoastaan parikymmentä euroseteliä ja kaikki ovat priimakuntoisia, huonompia on mielestäni turha säästellä ellei sitten ole H005/L tai H007/L :note-50: kyseessä (kumpaisiakin löytyy 1 kappale tilastoistani vuodelta 2005 mutta harmi vaan että silloin en ollut niiden arvosta tietoinen ja ovat siis jatkaneet matkaa).
Highway_Star
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1346
Joined: Fri Jan 27, 2012 7:06 pm
Location: Oulu, Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Highway_Star »

Okei, kiitos vastauksesta. Pistetään sitten kiertoon :)
Noita H005/L tai H007/L :note-50: ei ole minulla käynyt, mutta ainakin yksi harvinaisuus ilmeisesti kuitenkin. Noita huutokauppalistoja selatessani huomasin R003/P :note-5: , joka oli huonokuntoisenakin myyty 100 eurolla. Tuollainen minullakin kerran oli ja se oli vieläpä varsin hieno osuma :D https://fi.eurobilltracker.com/notes/?id=71201316
User avatar
ZZR
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 178
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:21 pm
Location: Kirkkonummi, Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by ZZR »

Aatos99 wrote:Tuli tänään vastaan P/X :flag-de: :note-20: ,jonka sarjanumero alkoi X000.. 8O On tosin aika huonossa kunnossa,mutta enpä ole ennen nähnytkään kolmea nollaa :note-20: alussa
Mulla on pöytälaatikossa tallessa :note-20: M000xx ja V000xx. Parhain näistä etunollallisista on S00000xx, ehkä siitä jo jotain saisi jos myisi

Sitten olen säästellyt sileitä peräkkäisiä setecin :note-5: ja :note-10: jo yhdeksän vuotta..
Petri6
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 899
Joined: Sun Oct 20, 2002 9:22 pm
Location: Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Petri6 »

Tuolla huutokaupoissa on ollut muun muassa 50e F008xx/Sxxx ja arvokkaampi 50e F002xx/Sxxx, itse sain tänään 50e F005D5/S639 setelin. Mahtaako tämä olla harvinainen/arvokas? Itselläni 655 syötetyn 50e setelin joukossa noita Fxxxxx/Sxxx seteiletä yhteensä viisi F002xx/Sxxx, F003xx/Sxxx, F006xx/Sxxx, F008xx/Sxxx ja nyt tuo tämänpäiväinen F005D5/S639, mikään kaikkein yleisin kombinaatio tuo ei siis ilmeisesti ole, mutta ei myöskään vaikuta superharvinaiselta.
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by emppu »

Petri6 wrote:Tuolla huutokaupoissa on ollut muun muassa 50e F008xx/Sxxx ja arvokkaampi 50e F002xx/Sxxx, itse sain tänään 50e F005D5/S639 setelin. Mahtaako tämä olla harvinainen/arvokas? Itselläni 655 syötetyn 50e setelin joukossa noita Fxxxxx/Sxxx seteiletä yhteensä viisi F002xx/Sxxx, F003xx/Sxxx, F006xx/Sxxx, F008xx/Sxxx ja nyt tuo tämänpäiväinen F005D5/S639, mikään kaikkein yleisin kombinaatio tuo ei siis ilmeisesti ole, mutta ei myöskään vaikuta superharvinaiselta.
Mun mielestä noi on ihan jokapäiväisiä lappuja jos :note-50: :ä kirjaa. Itellä tota F005??/S kirjattuna noin 250 kpl ja noita muitakin löytyy roppakaupalla, uusia lappuja ovat ja laskettu liikkeelle kaiketi hiljakkoin, ainakin täällä peräpohjolassa.
Et sori vaan jos pilasin rikastumishaaveesi :wink:
Highway_Star
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1346
Joined: Fri Jan 27, 2012 7:06 pm
Location: Oulu, Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Highway_Star »

Minäkin sain tänään tuollaisen :note-50: F005/S :D Itselleni vasta toinen sellainen, jonka lisäksi on yksi F006/S, kun kaikkiaan olen kirjannut 269 :note-50: .
Itävallasta ja Italiasta noita näyttää löytyneen reilusti tämän listauksen mukaan: http://leopardi.miuku.net/tmp/denominat ... ountry.txt" onclick="window.open(this.href);return false;
Petri6
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 899
Joined: Sun Oct 20, 2002 9:22 pm
Location: Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Petri6 »

Highway_Star wrote:Minäkin sain tänään tuollaisen :note-50: F005/S :D Itselleni vasta toinen sellainen, jonka lisäksi on yksi F006/S, kun kaikkiaan olen kirjannut 269 :note-50: .
Itävallasta ja Italiasta noita näyttää löytyneen reilusti tämän listauksen mukaan: http://leopardi.miuku.net/tmp/denominat ... ountry.txt" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitoksia tästä, päätyy siis kiertoon takaisin. Erittäin hyödyllinen linkki muuten tuo. Tosiaan tuo F002xx/Sxxx (sekä F004xx/Sxxx) näyttäisi olevan hieman harvinaisempi yhdistelmä kuin muut noista (n. 1000 tuollaista kirjattu vrt. kymmeniä tuhansia noita muita).
Highway_Star
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1346
Joined: Fri Jan 27, 2012 7:06 pm
Location: Oulu, Finland

Re: Sarjanumeron syömää...

Post by Highway_Star »

Löytyiköhän nyt oikeasti harvinainen lappu? :note-20: R008/X
Noita on kirjattu eniten Saksasta, mutta sieltäkin vain 903.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”