Keskustelua käyttäjien setelikartoista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Yippo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1107
Joined: Wed Feb 25, 2004 10:30 pm
Location: Ii, Suomi Finland

Re: Keskustelua käyttäjien setelikartoista

Post by Yippo »

Lueskelinpas vahingossa ttäkin topikkia ja sattui taas niin että olen juuri viikonloppuna ollut reissussa. Tällä kertaa junalla eteleään ja auton oston jälkeen Sipoo-Helsinki-Espoo-Turku-Vaasa-Kokkola-Ii -reitti. Täpliä on tullut lisää myös kesän konferenssireissulta Barcelonaan jolloin sain täplät Pariisiin, Barcelonaan ja Amsterdamiin. 128 täplää on nyt saldo (muistiin sikäli kun kartan lukemä päivittynee itsestään).

Image
User avatar
Craft
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1182
Joined: Fri Jun 07, 2002 4:36 pm
Location: Vantaa, Finland

Re: Keskustelua käyttäjien setelikartoista

Post by Craft »

Joskus ihmettelen, miten noita täpliä saadaan kokoon paljon suhteellisen vähässä ajassa. Alla oleva oma karttani on vaatinut mielestäni todella paljon aikaa ja vaivaa useamman vuoden aikana pelkästään Suomen osalta, vaikka on oma auto käytettävissä. Täpliä saa kasaan aika tuskastuttavan hitaasti. Minulle tämä tosin on samalla keino käydä katsomassa kotimaassa mahdollisimman monia paikkoja, joihin ei luultavasti muutoin tulisi mentyä koskaan.

Suomeksi voin sanoa näinkin, silläkin uhalla, että tämä herättää pahennusta: epäilen välillä, ovatko aivan jokaisen täplät ihan todellisten ko. paikoissa käyntien satoa :twisted:. Toiset toki matkustelevat enemmän, mutta silti.

Image
User avatar
Cinnamon
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1382
Joined: Sat May 08, 2004 4:58 am
Location: Tampere, Finland

Re: Keskustelua käyttäjien setelikartoista

Post by Cinnamon »

Täplien hankkiminen eteläisemmästä Suomesta on mielestäni suhteellisen helppoa ja nopeaa. Olen itse tehnyt muutaman täpläreissun joilla olen yhdessä päivässä +10 täppää. Reitti on suunniteltu etukäteen, kaikkien stoppien osoitteet selvitetty ja reitti kellotettu siten, että missään ei ihmetellä seteliä kauempaa. Poikkeuksena mahdollinen ruokatauko (joka viimeksi jätettiin väliin ja säästettiin 30 minuuttia). Tällaisilla reissuilla ei maisemia ihailla, ajetaan setelipaikkaan ja heitetään seuraavan paikan koordinaatit navigaattoriin.
Kun on tukikohtia eri puolella maata, helpottaa se täplien hankintaa. Minulla on jo Vaasan ympärille suunniteltuna uusi isku. Samaten mökille pohjoiseen voi ajaa muutakin kautta kuin sitä suorinta. Se kokeiltiin tänä kesänä pariin kertaan, tosin pienen mokan vuoksi täplitys jäi paasti kesken.

Toisaalta, täällä on esitetty todella vahvat todisteet siitä, että isoistakin käyttäjistä löytyy kummallisuuksia täplien suhteen. Päätin jo aikaa sitten, että en kiinnitä muiden karttoihin mitään huomiota, en myöskään käy katsomassa uusia osumia. Aloitussivunani on oma syöttösivu ja siitä eteenpäin eksyn enää todella harvoin. Annan muiden keskittyä kisaamiseen ja kinaamiseen, pidän huolta vain omista pikku tavoitteistani.
hetaleena
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 566
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:17 pm
Location: Espoo, Finland

Re: Keskustelua käyttäjien setelikartoista

Post by hetaleena »

Craft wrote:Joskus ihmettelen, miten noita täpliä saadaan kokoon paljon suhteellisen vähässä ajassa. Alla oleva oma karttani on vaatinut mielestäni todella paljon aikaa ja vaivaa useamman vuoden aikana pelkästään Suomen osalta, vaikka on oma auto käytettävissä. Täpliä saa kasaan aika tuskastuttavan hitaasti. Minulle tämä tosin on samalla keino käydä katsomassa kotimaassa mahdollisimman monia paikkoja, joihin ei luultavasti muutoin tulisi mentyä koskaan.

Suomeksi voin sanoa näinkin, silläkin uhalla, että tämä herättää pahennusta: epäilen välillä, ovatko aivan jokaisen täplät ihan todellisten ko. paikoissa käyntien satoa :twisted:. Toiset toki matkustelevat enemmän, mutta silti.
Kumipyöräinen kesämökki on oiva apu. :) Jos täplät olis niin kauhean tärkeitä, niin pitäishän munkin kartasta näkyä 4:n päivää Norjassa ja päivä Ruotsissa paluumatkalla. Muutenkin jäi tuo pohjoisen reissu aika vajaaksi, kun siellä on vissiin niin isot postinumeroalueet?
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: Keskustelua käyttäjien setelikartoista

Post by Bird »

Cinnamon wrote:Täplien hankkiminen eteläisemmästä Suomesta on mielestäni suhteellisen helppoa ja nopeaa.
Ja ulkomailla täplänmetsästys vasta helppoa onkin. Melkein missä tahansa muualla Euroopassa asukastiheys on paljon Suomea suurempi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että joka ruudussa on lukuisia paikkoja, joista voi saada setelin. Ja ulkomailla tietysti tulee vielä usein liikuttua alueilla, joissa ei ole koskaan ennen käynyt eli neitseellistä täplitettävää maaperää riittää.

Eli jos on autolla liikkeellä, niin ainakin kymmenen täplää päivässä saa matkaa tehdessä ihan helposti. Vaatii tietysti pysähtelyä keskimäärin noin 30-40 kilometrin välein, mutta tuleehan samalla nähtyä esimerkiksi pikkukaupunkeja, joihin tuskin olisi muuten eksynyt.
User avatar
Craft
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1182
Joined: Fri Jun 07, 2002 4:36 pm
Location: Vantaa, Finland

Re: Keskustelua käyttäjien setelikartoista

Post by Craft »

Cinnamon wrote:Täplien hankkiminen eteläisemmästä Suomesta on mielestäni suhteellisen helppoa ja nopeaa. Olen itse tehnyt muutaman täpläreissun joilla olen yhdessä päivässä +10 täppää. Reitti on suunniteltu etukäteen, kaikkien stoppien osoitteet selvitetty ja reitti kellotettu siten, että missään ei ihmetellä seteliä kauempaa. Poikkeuksena mahdollinen ruokatauko (joka viimeksi jätettiin väliin ja säästettiin 30 minuuttia). Tällaisilla reissuilla ei maisemia ihailla, ajetaan setelipaikkaan ja heitetään seuraavan paikan koordinaatit navigaattoriin.
No kyllähän minäkin tuollaista yli noin 10 täplän päiväsaldoa olen saanut aikaan, ja muutamana päivänä peräjälkeen. Mutta tosiaan paikkojen katselu jää turhan vähälle, kun pitää jatkaa matkaa. Ihan tarkkoja ajosuunnitelmia ei kuitenkaan ole tullut tehtyä, kun usein ajoreitti kehittyy vielä ajon aikana erilaisten yllätysten vuoksi (esim. jokin kauppa ei olekaan auki, ja joutuu etsimään toista paikkaa ruudun alueelta).
Cinnamon wrote:Päätin jo aikaa sitten, että en kiinnitä muiden karttoihin mitään huomiota, en myöskään käy katsomassa uusia osumia. Aloitussivunani on oma syöttösivu ja siitä eteenpäin eksyn enää todella harvoin. Annan muiden keskittyä kisaamiseen ja kinaamiseen, pidän huolta vain omista pikku tavoitteistani.
Jokseenkin samat periaatteet itsellänikin. Eipä tuo viestini ollutkaan kateudesta eikä kenenkään saavutusten vähättelyksi, tuli vain mieleen ihmetellä asiaa omiin kokemuksiin peilaten. :)
User avatar
soilian
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1895
Joined: Wed Jun 02, 2004 9:33 am
Location: Hartola, Finland

Re: Keskustelua käyttäjien setelikartoista

Post by soilian »

Bird wrote:Ja ulkomailla täplänmetsästys vasta helppoa onkin. Melkein missä tahansa muualla Euroopassa asukastiheys on paljon Suomea suurempi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että joka ruudussa on lukuisia paikkoja, joista voi saada setelin.
Huomasin tuon viimeviikkoisen reissun setelit syötettyäni. Onnistuin jopa saamaan kaksi täplää pikkuruiseen Luxemburgiin, vaikkei niillä kovin pitkää välimatkaa olekaan kilometreillä mitattuna. Belgiaankin tuli kolme täplää samalla reissulla. :)
Money makes the world go round. We make the money go round.
Postcrossing
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”