"offtopic" eli sekalaista....

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1407
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Luumi »

RaijaL wrote: Thu Dec 15, 2022 9:40 am Kiitos Leevi & Luumi, tämä selittikin paljon. Varsinkin tuo vyöteasia, kun joskus kommenteissa näkyy vyötteen tiedot niin sehän voikin sitten olla jo vanhentunutta tietoa, ...vaikkapa toisen ebtarin jättämä miina. Nämä on varmasti monille ihan yksinkertaisia juttuja mutta joskus jää joku asia ihmetyttämään.
Itselläni on tapana kyllä pitää se nippu ihan sellaisenaan, eli sieltä ei lähde tai vaihdu yhtäkään seteliä, joten sillonhan se noin niin kuin periaatteessa on ihan samassa kunnossa kuin Laskentakeskuksesta tai setelipainosta tullessaan. En ole vaikuttanut sen nivaskan sisältöön millään lailla. Ja aika harvoin myöskään kiertoon, kun pyrin viemään nipun samaan pankkiin takaisin. Eli kyllä mielestäni tuollaisessa tapauksessa vyötteen tiedot ovat edelleen ihan relevanttia dataa. Tietenkin jos sattui niin huonosti, että joutui "syömään välistä" ja laittamaan myöhemmin niin sanoakseni "satasen uudelleen täyteen", niin silloin en pistänyt enää samaa vyötettä takaisin vaan kuminauhan. Tai vähintäänkin yliviivasin niputustiedot vyötteestä. Ja monestihan pankissa repivät sen vyötteen joka tapauksessa rahaa sinne viedessä ja niputtavat uudelleen pankin omaan vyötteeseen. Riippunee konttorin omasta politiikasta asian suhteen.
Itselläkin on muutaman kerran käynyt niin että seteli on ollut niin huonossa kunnossa että pieniä numeroita on ollut vaikea suurennuslasillakaan tunnistaa, silloin välillä miettii että pitäisikö tämä jättää kokonaan kirjaamatta vai kirjata se mitä numeroa koodi eniten muistuttaa jolloin onkin mahdollista että menee metsään. Ja tunnustan, olen kirjannut sen mitä olen pitkän tiirailun jälkeen ollut näkevinäni...
Itselläni tuollaisessa tilanteessa ensimmäinen keino on katsoa, että olenko kirjannut läheistä seteliä, sanotaanko vaikka viisi sarjanumeron ensimmäistä numeroa olisivat samoja. Jos sellaisia löytyy, niin arvioin tilanteen mukaan että onko mahdollista että on sama lyhytkoodi kuin aiemmin kirjaamissani. Etenkin jos löytyy kirjatut setelit molemmin puolin epäselvää seteliä ja ovat samaa lyhytkoodia, niin sillon on aika turvallista olettaa, että myöskin se epäselvä seteli on samaa koodia.

Jos tuosta ei ole apua, niin kirjaan setelin tyyliin "E99X9" ja jätän sen odottelemaan tulevaisuutta. Joko tutkin asian uudestaan myöhemmin, kun oma setelikantani on laajentunut tai sitten kysyn apua joltakin, jolla on isompi setelikanta kuin minulla. Yleensä viimeistään silloin totuus paljastuu. Se, että lyhytkoodista ei saa selvää ei ole mielestäni mikään syy jättää kirjaamatta seteliä. Pääasia on mielestäni, että seteli ja kirjaus ovat aitoja. :)
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by vtt »

Vähän häiritsee kirjaamista kun toiset vaihtavat nickkiä ja mistään ei saa tietoa mikä on ollut aikaisempi. Minä itse laitoin korjauksen omiin tietoihin sinne alas. Tietenkin tiedän kuka toivottaa esperantolla hyvää joulua koska äitini harrasti eläissään jonkun verran kieltä
Kirjaan setelini vtt the reindeer nickillä koska minusta tuli lapinhullu n. vuonna 2005
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by emppu »

vtt wrote: Fri Dec 23, 2022 4:12 pm Vähän häiritsee kirjaamista kun toiset vaihtavat nickkiä ja mistään ei saa tietoa mikä on ollut aikaisempi. Minä itse laitoin korjauksen omiin tietoihin sinne alas. Tietenkin tiedän kuka toivottaa esperantolla hyvää joulua koska äitini harrasti eläissään jonkun verran kieltä
Päästän nyt vtt:n nickin aiheuttamasta häirinnästä. Aloitin nickillä emppu112, kun pelkkä emppu oli varattuna. Mikkelin miitissä eräs valtuuksilla oleva ebtari vaihtoi mun nickin pelkäksi empuksi. (no se on taas tarina sinällään) Nyt olen niin töpinöissäni kolmesta lapsen lapsesta (oikeita silmäteriä) että päädyin heitä kunnioittaakseni tähän Triplapappaan. Omat jälkeläiseni tietävät miten koukussa olen tähän harrastukseen ja uskon heidän suhtautuvan asiaan positiivisesti, onhan se tavallaan kunnioitus papalta. Eihän tämä nickin vaihtaminen mun kohdalla ole jokapäiväistä, mitä lie emppuna menin, kai yli 15 vuotta.
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2128
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by leevi60 »

vtt wrote: Fri Dec 23, 2022 4:12 pm Vähän häiritsee kirjaamista kun toiset vaihtavat nickkiä ja mistään ei saa tietoa mikä on ollut aikaisempi. Minä itse laitoin korjauksen omiin tietoihin sinne alas. Tietenkin tiedän kuka toivottaa esperantolla hyvää joulua koska äitini harrasti eläissään jonkun verran kieltä
No jaa, selitellään mekin, kimmoke itelle tuli tuosta Maltan kaipparista, jolla oli/on nick
✨🎄Il-Milied it-tajjeb🎄✨
Ja itellä oli 45. joulun aika, kun kekkuloin aattona punaisessa nutussa, tuumasin pistää
pikku vaivannäköä kanssaeläjille, jotka eivät kieltä tunnistaneet.
Tosiaan aika monta osumaa tullut viime aikoina niin että sitä on luullut saavansa uuden
osumakumppanin, mutta PÖH, nick vain vaihtunut...
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
RaijaL
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 385
Joined: Tue Jun 06, 2017 4:25 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by RaijaL »

leevi60 wrote: Tue Dec 27, 2022 2:20 pm
vtt wrote: Fri Dec 23, 2022 4:12 pm Vähän häiritsee kirjaamista kun toiset vaihtavat nickkiä ja mistään ei saa tietoa mikä on ollut aikaisempi. Minä itse laitoin korjauksen omiin tietoihin sinne alas. Tietenkin tiedän kuka toivottaa esperantolla hyvää joulua koska äitini harrasti eläissään jonkun verran kieltä
No jaa, selitellään mekin, kimmoke itelle tuli tuosta Maltan kaipparista, jolla oli/on nick
✨🎄Il-Milied it-tajjeb🎄✨
Ja itellä oli 45. joulun aika, kun kekkuloin aattona punaisessa nutussa, tuumasin pistää
pikku vaivannäköä kanssaeläjille, jotka eivät kieltä tunnistaneet.
Tosiaan aika monta osumaa tullut viime aikoina niin että sitä on luullut saavansa uuden
osumakumppanin, mutta PÖH, nick vain vaihtunut...
Kiitos Leevi kun olet taas Leevi. Mun silmiä alkoi jo häikäistä kun katselin osumalistaa, kun ilotulitusta oli suunnilleen joka toisella rivillä! Hyvin näkyi minne ne osumat menevät 8)
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by vtt »

Nuo oli molemmat, Emppu ja Leevi pääteltävissä mutta on pari joiden kanssa on muutama osuma ja en millään muista mitä olivat alkuperäisiltä nimiltään
Kirjaan setelini vtt the reindeer nickillä koska minusta tuli lapinhullu n. vuonna 2005
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by vtt »

Toivottavasti kukaan ei vetänyt hernettä nenään tuosta edellisestä. Nyt toiseen asiaan. Sain eilen paikallisosuman Semenkon kanssa. Yleensä pidän vähän kauemmin seteleitä lompakossa mutta nyt meni setelit vähiin ja Piffistä saamani setelin käytin keskiviikkona 11.01-23 Onkilahden Essolla eiku ST1 asemalla jossa tankkaan koska saa maksaa kassalla ja huoltsikat joilla saa maksaa kassalla nekin vähenevät kovaa vauhtia. Oli seteli kuitenkin yön yli huoltiksella
Kirjaan setelini vtt the reindeer nickillä koska minusta tuli lapinhullu n. vuonna 2005
Petri6
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 899
Joined: Sun Oct 20, 2002 9:22 pm
Location: Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Petri6 »

Harvoin haen pankista sisältä seteleitä, mutta nyt piti nostaa sen verran suurempi summa, ettei viitsinyt Nordealle siitä lystistä maksaa 5e automaattinostopalkkiota (mulkut kun vielä ovat Koronan jälkeen alentaneet automaatin kertanoston ylärajan 1 000 eurosta takaisin 400 euroon). No niin ihmeellinen juttu oli siis siinä, että nostin 1 500e 50e seteleinä, jotka sattuivat olemaan peräkkäisiä sarjanumeroita ja aivan bränikkää nippua. Vaikka luonnollisesti copypastesin sarjanumeron ja vaihdoin pari viimeistä numeroa ja olin mukamas huolellisesti tarkistavanani, että joka seteli myös tähän mätsäsi.

No ensimmäinen ihmeellinen asia oli, että niitä 50e seteleitä tulikin kirjattua 31 kappaletta. Ajattelin ensin, että pankki mokasi ja antoi yhden liikaa. No sitten kun olin 3-4 kertaa laskenut rahat, niin totesin niitä olevankin vain 30 kappaletta eli oikea määrä. No sitten rupesin käymään niitä sarjanumero sarjanumerolta läpi ja totta se oli, tämän pankista saadun bränikän nipun välistä puuttui yksi sarjanumero ja eikun nolona poistopyyntöä väsäämään.

Kysymys kuuluukin teille, jotka pankkikeikailua enemmän harrastatte, että onko tällainen tavallistakin vaiko suht ainutkertainen juttu? Ei olisi itselleni koskaan tullut mieleenkään, että näin voi käydä (plus- ja talletusottojen "peräkkäiset" sarjanumerot toki asia erikseen, kun saattavat olla ties kenen sinne lykkäämiä). Ainut selitys, jonka asialle keksin, oli että puuttuva seteli ei olisi tehtaalla jostain syystä läpäissyt laadunvalvontaan.
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by emppu »

Petri6 wrote: Wed Feb 08, 2023 8:52 am

Kysymys kuuluukin teille, jotka pankkikeikailua enemmän harrastatte, että onko tällainen tavallistakin vaiko suht ainutkertainen juttu? Ei olisi itselleni koskaan tullut mieleenkään, että näin voi käydä (plus- ja talletusottojen "peräkkäiset" sarjanumerot toki asia erikseen, kun saattavat olla ties kenen sinne lykkäämiä). Ainut selitys, jonka asialle keksin, oli että puuttuva seteli ei olisi tehtaalla jostain syystä läpäissyt laadunvalvontaan.
Aikoinaan kun pankkeja vielä oli ja niissä palveltiin niin tuli vapaa-aikoina niissä juostua, jopa lähes 10 keikkaa päivään. Mikäli pränikän nipun sai setkuja niin ei tainnu sellaista nippua olla josta ei puuttunut seteliä välistä. Muistaakseni (dementiaa pukkaa et tää menee ihan muistin varassa) oli joskus keskustelua noista puuttuvista setkuista ja selitys oli et ne menee laaduntarkastukseen. Elikkäs ei heitetä pois sen takia et ei läpäisisi tarkastusta vaan tarkempaan kontrolliin. No nää on näitä mun muisteloita, joku kellä on tietoa voi tyrmätä tän mun muistelon oikealla tiedolla ;)
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2128
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by leevi60 »

emppu wrote: Wed Feb 08, 2023 11:29 am
Petri6 wrote: Wed Feb 08, 2023 8:52 am

Kysymys kuuluukin teille, jotka pankkikeikailua enemmän harrastatte, että onko tällainen tavallistakin vaiko suht ainutkertainen juttu? Ei olisi itselleni koskaan tullut mieleenkään, että näin voi käydä (plus- ja talletusottojen "peräkkäiset" sarjanumerot toki asia erikseen, kun saattavat olla ties kenen sinne lykkäämiä). Ainut selitys, jonka asialle keksin, oli että puuttuva seteli ei olisi tehtaalla jostain syystä läpäissyt laadunvalvontaan.
Aikoinaan kun pankkeja vielä oli ja niissä palveltiin niin tuli vapaa-aikoina niissä juostua, jopa lähes 10 keikkaa päivään. Mikäli pränikän nipun sai setkuja niin ei tainnu sellaista nippua olla josta ei puuttunut seteliä välistä. Muistaakseni (dementiaa pukkaa et tää menee ihan muistin varassa) oli joskus keskustelua noista puuttuvista setkuista ja selitys oli et ne menee laaduntarkastukseen. Elikkäs ei heitetä pois sen takia et ei läpäisisi tarkastusta vaan tarkempaan kontrolliin. No nää on näitä mun muisteloita, joku kellä on tietoa voi tyrmätä tän mun muistelon oikealla tiedolla ;)
Joup, näin on näkkileivät, on myös käynyt "petrit", kun välistä puuttui seteleitä.
Puuttuvat setelit löytyivätkin sitten jonkun toisen nipun hännistä, olivat taittuneet enempi tai vähempi, selkee terävä taitos näkyi,
mutta muuten olivat siistejä ja kohdistukset kohillaan. Eli tekniikka "ottanut pois"? taittuneet ja manuaalisesti todettu kunnollisiksi,
joten laitettu takaisin eteenpäin lähteviksi, olletikki eräänlaiseen sekanippuun.
Tämä varmistui, kun tuli saman vaihtokeikan pankkisileeseen sekanipun seteliin ilmoitus: "Olet jo syöttänyt..."
On noita pankin sekanippuja tullut jokunen vastaan, saattoi olla kymmenkunta peräkkäistä numeroa, sitten muutamia yksinäisiä orpoja
ja taas jokunen peräkkäinen... Eli todennäköisesti päivän päätteeksi tyhjätty "hylkykuppi" ja valkattu kiertoon kelpaavat talteen.
Nyt noistakin päivistä voi vain uneksia, ei paikallispankista lohkee keskuspankin vitosia... :-|
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
Kauan-Sitten
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 80
Joined: Sun May 15, 2022 5:22 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Kauan-Sitten »

Se tunne, kun Nosto iloisena yllätyksenä tarjoaakin vain 10 ja 20e seteleitä, ja nostan innoissani heti 400e - vain huomatakseni, että koko bumpsi tuli ulos pakkatuoreena. Minne voin valittaa?! :D

No, eipähän kulunut työaikaa kirjaamiseen muutamaa kymmentä sekuntia enempää :wink:
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 828
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Juristi M »

Kauan-Sitten wrote: Thu Apr 06, 2023 8:02 am Se tunne, kun Nosto iloisena yllätyksenä tarjoaakin vain 10 ja 20e seteleitä, ja nostan innoissani heti 400e - vain huomatakseni, että koko bumpsi tuli ulos pakkatuoreena. Minne voin valittaa?! :D

No, eipähän kulunut työaikaa kirjaamiseen muutamaa kymmentä sekuntia enempää :wink:
Eipä kannata valittaa, päinvastoin. :D Siinähän on runsaasti upeaa osumapotentiaalia tulevaisuutta varten. Yritin eilen illalla aivan samanlaisessa tilanteessa (siis vain :note-10: ja :note-20: tarjolla) ottaa Nosto-automaatista 400 €, mutta sitten se Nosto vaan ilmoitti, että toiminto onkin "tilapäisesti poissa käytöstä". Joten jäi setelit saamatta :cry:
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1407
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Luumi »

Juristi M wrote: Thu Apr 06, 2023 12:14 pm
Kauan-Sitten wrote: Thu Apr 06, 2023 8:02 am Se tunne, kun Nosto iloisena yllätyksenä tarjoaakin vain 10 ja 20e seteleitä, ja nostan innoissani heti 400e - vain huomatakseni, että koko bumpsi tuli ulos pakkatuoreena. Minne voin valittaa?! :D

No, eipähän kulunut työaikaa kirjaamiseen muutamaa kymmentä sekuntia enempää :wink:
Eipä kannata valittaa, päinvastoin. :D Siinähän on runsaasti upeaa osumapotentiaalia tulevaisuutta varten. Yritin eilen illalla aivan samanlaisessa tilanteessa (siis vain :note-10: ja :note-20: tarjolla) ottaa Nosto-automaatista 400 €, mutta sitten se Nosto vaan ilmoitti, että toiminto onkin "tilapäisesti poissa käytöstä". Joten jäi setelit saamatta :cry:
Erityisesti haastepäivinä nuo uudet ovat kyl miulla kovassa arvossa - nopea syöttää ja viedä takaisin pankkiin. Eihän sitä muuten tonnitolkulla yhdessä päivässä saisikaan kirjattua. Ja kuten Juristi M tuossa totesikin, hyviä aihioita tulevaisuuden osumille. Miullakin tuossa ruvennut nyt silloin tällöin tippumaan passiivisia osumia vuosien takaisista EBT-miiteistä ulkomailta haalituista seteleistä. Sielläkin oli monta nippua bränikkää seassa. :)
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by emppu »

...
Kauan-Sitten
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 80
Joined: Sun May 15, 2022 5:22 pm

Re: "offtopic" eli sekalaista....

Post by Kauan-Sitten »

Luumi wrote: Sun Apr 09, 2023 6:11 am
Juristi M wrote: Thu Apr 06, 2023 12:14 pm
Kauan-Sitten wrote: Thu Apr 06, 2023 8:02 am Se tunne, kun Nosto iloisena yllätyksenä tarjoaakin vain 10 ja 20e seteleitä, ja nostan innoissani heti 400e - vain huomatakseni, että koko bumpsi tuli ulos pakkatuoreena. Minne voin valittaa?! :D

No, eipähän kulunut työaikaa kirjaamiseen muutamaa kymmentä sekuntia enempää :wink:
Eipä kannata valittaa, päinvastoin. :D Siinähän on runsaasti upeaa osumapotentiaalia tulevaisuutta varten. Yritin eilen illalla aivan samanlaisessa tilanteessa (siis vain :note-10: ja :note-20: tarjolla) ottaa Nosto-automaatista 400 €, mutta sitten se Nosto vaan ilmoitti, että toiminto onkin "tilapäisesti poissa käytöstä". Joten jäi setelit saamatta :cry:
Erityisesti haastepäivinä nuo uudet ovat kyl miulla kovassa arvossa - nopea syöttää ja viedä takaisin pankkiin. Eihän sitä muuten tonnitolkulla yhdessä päivässä saisikaan kirjattua. Ja kuten Juristi M tuossa totesikin, hyviä aihioita tulevaisuuden osumille. Miullakin tuossa ruvennut nyt silloin tällöin tippumaan passiivisia osumia vuosien takaisista EBT-miiteistä ulkomailta haalituista seteleistä. Sielläkin oli monta nippua bränikkää seassa. :)
Kiitos kommenteista ja positiivisesta asenteesta, Luumi ja JuristiM! Itse inhoan pakkatuoreita seteleitä, kun kirjaamisesta puuttuu kaikki jännitys ja odotus, mutta ken tietää, vaikka setelit vielä päätyisivät sinne Pakilan tai Joensuun suuntaan :wink:
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”