Euron käyttö eurottomassa maassa

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Hyvis
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 617
Joined: Fri Jun 11, 2004 10:59 am
Location: Oulu, Suomi, EU
Contact:

Post by Hyvis »

Cinnamon wrote:Pisti tämä silmään. Norjassa automaatista euroja 8O . Onkohan tämä mahdollista useammissakin ei-euromaissa?
ja vielä eu:n ulkopuolelta :o :o :o
User avatar
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4734
Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
Contact:

Post by Dakkus »

Cinnamon wrote:Pisti tämä silmään. Norjassa automaatista euroja 8O . Onkohan tämä mahdollista useammissakin ei-euromaissa?
Arlandan lentokentällä ainakin. Ja muistaakseni joku on sanonut moisen automaatin löytyvän myöskin jossain päin Göteborgia.
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
User avatar
Aaron
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2097
Joined: Wed Apr 09, 2003 2:05 pm
Location: Hämeenlinna / Finland

Post by Aaron »

Dakkus wrote:Ja muistaakseni joku on sanonut moisen automaatin löytyvän myöskin jossain päin Göteborgia.
Annie taisi olla.
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Osku_82

Post by Osku_82 »

Sveitsin Sargansista Liechtensteiniin menevasta bussista sain euroja takaisin kun maksoin euroilla. Muuten Sveitsissa oli todella nihkeata eurojen kanssa, antoivat niita frangeja takaisin. Liechtensteinissa postista ei saanut euroja takaisin mutta pienesta konditoriasta kylla. Kohta nahdaan mika on tilanne Bratislavassa. Kuulemma takalaiset ovat niin iloisia ollessaan EU:ssa, etta ottavat myos ilomielin euroja vastaan.

Wien vaikenee, mutta vain hetkeksi... :wink:
User avatar
Aaron
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2097
Joined: Wed Apr 09, 2003 2:05 pm
Location: Hämeenlinna / Finland

Post by Aaron »

Maksoin Slovakiassa viime suvena ollessani pelkästään kortilla - oli iloinen yllätys, että Visa Electron kävi ihan joka paikassa. 8O Moottoritietulli piti kylläkin maksaa käteisellä ja siellä kelpuutettiin eurotkin, tosin huonolla kurssilla.
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
Osku_82

Post by Osku_82 »

En saanut euroja kuin pankista, piti kaikki maksaa "Slovakia-Geldillä" mikä nyt sitten onkaan. :wink:

Piste tuli kuitenkin kartalle ja oli oikein hauska reissu. En ymmärtänyt mistään mitään eikä kukaan muakaan ymmärtänyt, mutta hauskaa oli. Kun pankkineiti antoi minulle 50 eurosta 1882 korunaa eikä mulla ollut ennen sitä mitään hajua koko rahan arvosta, sai ostosretki alkaa. Hemmetin halpa maa se oli, kulutin vain parikymmentä euroa ja sillä sai jo vaikka mitä, mm. 0,7L vodkapullon, aterian paikallisessa Mäkkärissä, oluen ja konjakin ravintelissa ym. Itävallassa ja Sveitsissä on niin himputin kallista joka paikassa, joten pitihän Slovakian puolelta hieman evästä ostaa. Paremmalla ajalla sitten uudestaan sinne...
User avatar
aplfi
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2470
Joined: Sat Nov 15, 2003 2:19 pm
Location: Nokia/Finland

Post by aplfi »

Osku_82 wrote:En saanut euroja kuin pankista, piti kaikki maksaa "Slovakia-Geldillä" mikä nyt sitten onkaan. :wink:

Piste tuli kuitenkin kartalle ja oli oikein hauska reissu. En ymmärtänyt mistään mitään eikä kukaan muakaan ymmärtänyt, mutta hauskaa oli. Kun pankkineiti antoi minulle 50 eurosta 1882 korunaa eikä mulla ollut ennen sitä mitään hajua koko rahan arvosta, sai ostosretki alkaa. Hemmetin halpa maa se oli, kulutin vain parikymmentä euroa ja sillä sai jo vaikka mitä, mm. 0,7L vodkapullon, aterian paikallisessa Mäkkärissä, oluen ja konjakin ravintelissa ym. Itävallassa ja Sveitsissä on niin himputin kallista joka paikassa, joten pitihän Slovakian puolelta hieman evästä ostaa. Paremmalla ajalla sitten uudestaan sinne...
Rautatieasemalla olisi ollut pieni rahanvaihtopiste mistä itse vaihdoin tyyliin viiskymppinen pöytään ja saisko kolmellakympillä korunoita kiitos. Halpa maa tosiaan itsekin vaihdoin sitten vielä takaisin kympin edestä korunoita. Tosin kun noin halpa maa on niin eikös se ole Osku vähän häpeä syödä Mäkkärissä kun ravintolastakin sais ihan oikean aterian älyhalvalla.
User avatar
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 4734
Joined: Tue Jun 24, 2003 3:59 pm
Location: No Helsinkiem, Somijas / Iš Helsinkio, Suomijos
Contact:

Post by Dakkus »

Osku_82 wrote:En saanut euroja kuin pankista, piti kaikki maksaa "Slovakia-Geldillä" mikä nyt sitten onkaan. :wink:

Piste tuli kuitenkin kartalle ja oli oikein hauska reissu. En ymmärtänyt mistään mitään eikä kukaan muakaan ymmärtänyt, mutta hauskaa oli. Kun pankkineiti antoi minulle 50 eurosta 1882 korunaa eikä mulla ollut ennen sitä mitään hajua koko rahan arvosta, sai ostosretki alkaa. Hemmetin halpa maa se oli, kulutin vain parikymmentä euroa ja sillä sai jo vaikka mitä, mm. 0,7L vodkapullon, aterian paikallisessa Mäkkärissä, oluen ja konjakin ravintelissa ym. Itävallassa ja Sveitsissä on niin himputin kallista joka paikassa, joten pitihän Slovakian puolelta hieman evästä ostaa. Paremmalla ajalla sitten uudestaan sinne...
1€ = 40 slovakian korunaa. Tsekin korunoina vastaava on 30.
Bratislavan pohjoisessa Tescossa maksaa suklaapatukka 6 korunaa. Mieti sitä :)
Siellä on myöskin jokin mystinen h. 1 koruna on 100 h:ta. En edes saanut tietää h:iden olemassaolosta ennen kuin aivan viime hetkellä ennen Prahan junaan hyppäämistä, kun sain niitä vaihtorahana ostaessani vaatteita (joita muuten todella kannattaa ostaa Bratislavasta)
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
User avatar
Aaron
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2097
Joined: Wed Apr 09, 2003 2:05 pm
Location: Hämeenlinna / Finland

Post by Aaron »

Dakkus wrote:Siellä on myöskin jokin mystinen h. 1 koruna on 100 h:ta. En edes saanut tietää h:iden olemassaolosta ennen kuin aivan viime hetkellä ennen Prahan junaan hyppäämistä, kun sain niitä vaihtorahana ostaessani vaatteita (joita muuten todella kannattaa ostaa Bratislavasta)
Se on haleri. Myös Tsekin koruna on jaettu sataan haleriin.

Eräs virolainen kaveri sanoi kerran että silloin kun hän kävi Slovakiassa ja huomasi kuinka halpaa kaikki on, hän lopulta ymmärsi miltä suomalaisista tuntuu kun he käyvät ostoksilla Virossa. :lol:
Kedvenc állatam a hörcsög; ha rálépek, szörcsög.
User avatar
tiura
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1013
Joined: Wed May 19, 2004 12:59 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Post by tiura »

Eihän sitä tarvitsisi tienata kuin kaksi tai kolme kertaa enemmän kuin nykyisin nettona, niin Suomen hintataso tuntuisi samalta kuin Unkari tai Viro. Helppoa, siihen ei vaadita kuin bruttotulojen viisinkertaistaminen. :P

-> Siirtyy osoitteeseen www.mol.fi katselemaan suuryritysten toimitusjohtajien paikkoja...
User avatar
Klazu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7683
Joined: Thu Feb 19, 2004 8:34 pm
Location: Vancouver, Canada

Post by Klazu »

Dakkus wrote:1€ = 40 slovakian korunaa. Tsekin korunoina vastaava on 30.
No on halpaa! 8O Kun Venäjällä eurolla sai 35 ruplaa. Ja parilla kymmenellä eurolla eleli jo illan ihan luksusti. On ne halvat maat vaan ihania rikkaan maan asukin näkökulmasta. 8)
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Viperazzi
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1632
Joined: Fri Jun 11, 2004 12:26 pm

Post by Viperazzi »

aplfi wrote:Rautatieasemalla olisi ollut pieni rahanvaihtopiste mistä itse vaihdoin tyyliin viiskymppinen pöytään ja saisko kolmellakympillä korunoita kiitos. Halpa maa tosiaan itsekin vaihdoin sitten vielä takaisin kympin edestä korunoita. Tosin kun noin halpa maa on niin eikös se ole Osku vähän häpeä syödä Mäkkärissä kun ravintolastakin sais ihan oikean aterian älyhalvalla.
Samaa scheißeahan se tietty oli kuin täälläkin, ainoana erona että siellä sai ihan oikeata kivennäisvettä aterian kanssa, pullo maksoi 10 korunaa lisää. Suomessa ei juuri mistään pikapaikasta saa kunnon kivennäisvettä, ainoastaan sitä ihme soodavettä mikä maistuu kerran juodulta.

Niin ja se rautatieasema minne mulle myytiin lippu on Dovenski Nova Ves tai joku vastaava. Näytti aika kulahtaneelta ja aavemaiselta.
User avatar
bura
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 483
Joined: Thu Nov 27, 2003 1:07 pm
Location: Vantaa, Finland
Contact:

Post by bura »

Tuli oltua viikko egyptissä sharm el-sheikhissä ja ainakin siellä tuntui että paikallisilla on enemmän euroja antaa vaihtorahana kuin egyptin puntia... Itsellä oli kaikki rahat vitosina mukana enkö jaksanut alkaa vaihtelemaan niitä siellä, mutta paljon siellä on euroja kyllä liikkeellä.

Jopa pienessä beduiinikylässä keskellä siinain autiomaata tulivat beduiininaiset kysymään olisiko vaihtaa eurokolikkoja seteleiksi, vaihdoin heille 20e kolikoita vitosiksi sitten.

Sinne jäi myös tämä seteli, toivottavasti löytyy jostain päin uudestaan :)
User avatar
Klazu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7683
Joined: Thu Feb 19, 2004 8:34 pm
Location: Vancouver, Canada

Post by Klazu »

@Bura: Huh huh! Aika mukava riessu varmaan. Kateellisena edes ajattelen koko asiaa. :oops:

Kerros muuten huvikseni, mitä tuollainen viikko maksaa ja onko tuo rantalomakohde vai onko siellä jotain nähtävääkin? Itse perustan ehdottomasti nähtävyys-/elämysmatkoista, enkä löhöilystä.

Hienoa että yhden setelin olit saanut sieltä kirjattua. Tulipa ainakin se piste karttaan. :wink: Toivotaan että joskus joku saa osuman sieltä. Näyttää tuo Sharm El-Sheik olevan aikamoinen turistirysä EBT:n tietokannan mukaan, vaikka itse en ole koskaan kuullutkaan mokomasta. Näyttää BonJovikin (siis tämä EBT:n vastaava 8) ) aikoinaan käyneen siellä. Ainoat Helsingin 00500:an ulkopuoliset setelit häneltä, mitä olen bongannut.
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
User avatar
bura
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 483
Joined: Thu Nov 27, 2003 1:07 pm
Location: Vantaa, Finland
Contact:

Post by bura »

Klazu wrote: Kerros muuten huvikseni, mitä tuollainen viikko maksaa ja onko tuo rantalomakohde vai onko siellä jotain nähtävääkin? Itse perustan ehdottomasti nähtävyys-/elämysmatkoista, enkä löhöilystä.

Hienoa että yhden setelin olit saanut sieltä kirjattua. Tulipa ainakin se piste karttaan. :wink: Toivotaan että joskus joku saa osuman sieltä. Näyttää tuo Sharm El-Sheik olevan aikamoinen turistirysä EBT:n tietokannan mukaan, vaikka itse en ole koskaan kuullutkaan mokomasta. Näyttää BonJovikin (siis tämä EBT:n vastaava 8) ) aikoinaan käyneen siellä. Ainoat Helsingin 00500:an ulkopuoliset setelit häneltä, mitä olen bongannut.
Eipä tuo kallis ollut, 399e per henkilö plus viisumi 25e. Sillä hinnalla pääsikin sitten neljän tähden hotelliin joka myös oli todella upea.

Eipä siellä hirveästi maan päällä ole nähtävää, katariinan luostari ja mooseksen vuori sekä kamelilla ajelut jne. Se on aavikkoa koko alue ja sitä on saatu vihreäksi vain istuttamalla ja jatkuvasti kastelemalla alueita. Keskustassa on paljon vihreää, samoin hotellialueilla, mutta muuten se on ihan hiekkaa.

Meressä se elämä sitten onkin, aivan uskomattoman hienoja koralliriuttoja ja upean värisiä kaloja. Tuo on oikea sukeltajien paratiisi ja nehän ne alunperin tuolla on ruvennyt käymäänkin. Omalla kohdalla sukeltelu (tai siis snorklailu) jäi muutamaan kertaan ja pääasiassa oli ihan löhöloma, aurinkoa ja lämpöä kaukana Suomesta :)

Juu katselin myös noita egyptin seteleitä ja huomasin että BonJovi myös käynyt siellä, yritin etsiä josko siellä olisi jotain postinumeroita mutta eipä näyttänyt kukaan muukaan syöttäneen niitä egyptin kohdalla. Vaikea olisi ollut uskoa että siellä olisi postinumeroita, kun ainoastaan muutamalla kadulla oli edes nimi :lol:
Last edited by bura on Tue Jan 18, 2005 4:57 pm, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”