Merkatut setelit

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

User avatar
Saga02
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 196
Joined: Mon Jun 10, 2013 10:00 am
Location: Helsinki,Finland

Merkatut setelit

Post by Saga02 »

Miten te merkkaatte omia seteleitänne? Itse olen alkanut kirjoittaa syöttämiini seteleihin 02. Axo merkkaa ainakin setelinsä x:llä.
Saga, 11 yo, Helsinki, Finland ;)
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Merkatut setelit

Post by emppu »

Vanhat vitoset tule nyt leimattua EBT:n urlilla. Muita setkuja en merkkaa paitsi 100-500 €:set ja sen merkin saatte ihan ite huomioida, toi merkkaus on vaan sitä varten etten viiti pankista omia kirjaamiani setkuja kotiin kantaa, tolla kassallani kun niitä ei hirveitä kappalemääriä kerralla saa haalittua. Voisinkin haastaa kaikki Suomen ebtarit etsimään tuota merkkiäni :wink: Näitä ko. setkuja oon kirjannu vajaa 23 000, et pitäis kyllä löytyä :wink:
User avatar
pooca
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 426
Joined: Mon Jul 04, 2005 6:12 pm
Location: Hanko, Finland

Re: Merkatut setelit

Post by pooca »

Laitan pienen pisteen setelin takapuolelle oikean alakulman numeroon. Teen merkintöjä vain silloin, jos esimerkiksi töissä käsittelen setelikasoja ihan vain välttääkseni sen, etten turhaan yritä samoja seteleitä laittaa EBT:n tietokantaan. Muissa tapauksissa en merkkaile seteleitä, koska sille ei ole mitään tarvetta.
User avatar
ZZR
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 178
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:21 pm
Location: Kirkkonummi, Finland

Re: Merkatut setelit

Post by ZZR »

Onko teille tullut vastaan tekstillä "MURSKATAAN EU JA EURO" punaisella musteella leimattuja? Minulla on kaksi kpl :note-20: säilössä. Kysytään ihan mielenkiinnosta, tässä ei haluta siis mitenkään vaikuttaa mielipiteisiin yms.. :roll:
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: Merkatut setelit

Post by Juristi M »

ZZR wrote:Onko teille tullut vastaan tekstillä "MURSKATAAN EU JA EURO" punaisella musteella leimattuja? Minulla on kaksi kpl :note-20: säilössä. Kysytään ihan mielenkiinnosta, tässä ei haluta siis mitenkään vaikuttaa mielipiteisiin yms.. :roll:
Eipä ole tullut vastaan mitään mainostekstillisiä euroja. Mitä nyt olen viime päivinä laskenut kiertoon joitakin kymmeniä Eurobilltracker-mainoksella varustettuja vitosia. Ainoa eurosetelissä näkemäni poliittiselta näyttänyt kannanotto on ollut vitonen, jossa setelin kääntöpuolella olevasta Euroopan kartasta oli Turkki rastitettu yli. Mutta en päässyt kirjaamaan seteliä kun se oli erään kollegani omaisuutta enkä siinä kiireessä ehtinyt ottamaan sarjanumeroa ylös.

Mutta mitä tulee tuohon setelien merkkaamiseen omalla tunnuksella niin olen sitä aika ajoin miettinyt, mutta en ole itselleni keksinyt hyvää syytä merkkaamiseen. Vaara siitä, että saisin pankista takaisin jo kertaalleen kirjaamiani seteleitä on niin häviävän pieni, etten sen takia jaksa ryhtyä merkitsemisoperaatioon.
brewerhki
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1116
Joined: Tue Oct 16, 2012 3:04 pm
Location: Pitäjänmäki, Helsinki, Finland

Re: Merkatut setelit

Post by brewerhki »

noita eu ja euro vastaisia kirjoituksia muistelen tulleen vastaan useitakin euron ollessa uusi käteisvaluutta. vuosiin en ole törmännyt yhteenkään, joten ei tähän järjestelmäänkään ole niitä tullu kirjattua yhtään. jotain kirjoitusta kyllä on ollut, mutten muista mitä, mutta olen sen maininnut kommentissa (eräässä oli veritahrojen näköistä juttua, mutta saattoi olla myös jotain marjaakin)
User avatar
pooca
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 426
Joined: Mon Jul 04, 2005 6:12 pm
Location: Hanko, Finland

Re: Merkatut setelit

Post by pooca »

Pitääpä se lisätä tänne vielä, että olen nyt alkanut vanhoihin vitosiin kirjoittamaan nettiosoitetta http://www.sete.li" onclick="window.open(this.href);return false;, koska vanhat vitoset lähtevät joka tapauksessa pian kadotukseen.
höpsismöppiäinen
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1933
Joined: Fri Apr 18, 2008 7:21 pm
Location: Helsinki, Finland

Re: Merkatut setelit

Post by höpsismöppiäinen »

Olen alkanut merkata vanhoja vitosia h.möpp.-merkinnällä. Toi löytyy setkun arvopuolelta vasemmasta yläkulmasta.
I reject your reality and substitute my own.
User avatar
LeBaron
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 878
Joined: Thu Oct 14, 2004 5:22 pm
Location: Jyväskylä, Finland

Re: Merkatut setelit

Post by LeBaron »

pooca wrote:Pitääpä se lisätä tänne vielä, että olen nyt alkanut vanhoihin vitosiin kirjoittamaan nettiosoitetta http://www.sete.li" onclick="window.open(this.href);return false;, koska vanhat vitoset lähtevät joka tapauksessa pian kadotukseen.
Monesti olen ajatellut tehdä saman mutta nyt muistin taas ja merkkasin kaikki vanhat vitoset tuolla samalla url:illa. Voisi yrittää ottaa tavaksi, jospa edes joku päätyy potentiaalisen uuden träkkerin kätösiin ennen viimeistenkin vanhan mallin vitosten lopullista syöksykierrettä polttouunin lämpimään syleilyyn. Kiitos poocalle vinkistä!

Niitä leimasimiakin olen yrittänyt kuikuilla mutta eipä ole kohdalle osunut Lidlissä tai muuallakaan. Jos joku tietää mistä löytäisi niin saa vinkata.
1971o
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 335
Joined: Sat Oct 25, 2008 5:52 pm

Re: Merkatut setelit

Post by 1971o »

Jokin tällaisen kaltainen voisi ajaa asian? Halvemmallakin huutokauppasivustolta varmasti saa, jos koluamiseen riittää aikaa ja hermoja.
User avatar
LeBaron
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 878
Joined: Thu Oct 14, 2004 5:22 pm
Location: Jyväskylä, Finland

Re: Merkatut setelit

Post by LeBaron »

Kiitos linkistä!
User avatar
tiura
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1013
Joined: Wed May 19, 2004 12:59 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Merkatut setelit

Post by tiura »

Kävipä sillä tavalla viime viikolla ravintola Weeruskassa Helsingissä, että leimattu viitonen ei kelvannut rehevälle vanhan kansan tarjoilijattarelle. Epäili väärennetyksi ja lisäsi, ettei seteleitä saa turmella, ovat valtion omaisuutta. Näin kai joskus olikin, että merkintöjen tekeminen seteleihin oli laitonta, muttei taida olla enää. Onko jollakin tietoa tarkoista pykälistä tänä päivänä?
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6122
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Re: Merkatut setelit

Post by avij »

tiura wrote:Kävipä sillä tavalla viime viikolla ravintola Weeruskassa Helsingissä, että leimattu viitonen ei kelvannut rehevälle vanhan kansan tarjoilijattarelle. Epäili väärennetyksi ja lisäsi, ettei seteleitä saa turmella, ovat valtion omaisuutta. Näin kai joskus olikin, että merkintöjen tekeminen seteleihin oli laitonta, muttei taida olla enää. Onko jollakin tietoa tarkoista pykälistä tänä päivänä?
Näyttäisi siltä, että rahan turmeleminen ei ole laitonta, vaikkakin Suomen Pankki pitää rahan turmelemista epäeettisenä. Näin kertoo Google, enkä itsekään löytänyt mitään rahan turmelemisen kieltävää pykälää lakiteksteistä.

EKP:n päätös euroseteleiden nimellisarvoista, selitelmistä, vaihtamisesta, käytöstä poistamisesta ja seteliaiheen jäljentämisestä kertoo kuitenkin artiklassa 3 mm. seuraavaa:
EKP wrote:jos kansallinen keskuspankki tietää tai sillä on riittävä syy olettaa, että aidot eurosetelit ovat tahallisesti vahingoitettuja, sen on kieltäydyttävä vaihtamasta seteleitä ja otettava ne haltuunsa, jotta voidaan välttää setelien palautuminen liikkeeseen tai estää se, että seteleiden esittäjä esittäisi ne vaihdettaviksi jossain toisessa kansallisessa keskuspankissa. Kansallinen keskuspankki vaihtaa kuitenkin vahingoittuneet aidot eurosetelit, jos se tietää tai sillä on riittävä syy olettaa, että niiden esittäjät ovat vilpittömässä mielessä, tai jos niiden esittäjät kykenevät osoittamaan olevansa vilpittömässä mielessä. Vain vähän vahingoittuneita seteleitä, joissa on esimerkiksi merkintöjä, numeroita tai lyhyitä virkkeitä, ei periaatteessa pidetä tahallisesti vahingoitettuina.
Lukisin tuon siten, että Weeruska ja pankkinsa olisivat edellä mainitun tekstin mukaisia "vilpittömiä" tahoja, joilta ei pitäisi evätä yksittäisten "turmeltujen" setelien hyväksymistä. Ei se niiden syy ole, että joku niiden asiakas on maksanut leimatulla setelillä. Tulkinta saattaisi olla toinen, jos tiura itse olisi tyrkyttämässä leimaamaansa seteliä suoraan Suomen Pankkiin vaihdettavaksi.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
Juristi M
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training
Posts: 826
Joined: Thu Oct 06, 2005 9:07 pm
Location: Helsinki, Suomi/Finland

Re: Merkatut setelit

Post by Juristi M »

avij wrote:Lukisin tuon siten, että Weeruska ja pankkinsa olisivat edellä mainitun tekstin mukaisia "vilpittömiä" tahoja, joilta ei pitäisi evätä yksittäisten "turmeltujen" setelien hyväksymistä. Ei se niiden syy ole, että joku niiden asiakas on maksanut leimatulla setelillä. Tulkinta saattaisi olla toinen, jos tiura itse olisi tyrkyttämässä leimaamaansa seteliä suoraan Suomen Pankkiin vaihdettavaksi.
Avij:n tekstilainausta EKP:n päätöksestä tulkitsisin sanamuotonsa mukaisesti niin, että silloin kun seteliin on tehty pelkästään lainatun kohdan viimeisessä virkkeessä tarkoitettuja merkintöjä, numeroita tai lyhyitä virkkeitä (eli seteli on tuon virkkeen mukaan vain vähän vahingoittunut), seteliä ei periaatteessa pidetä tahallisesti vahingoitettuna. Elikkä lyhyen tekstivirkkeen kuten Eurobilltracker-URL:in lisääminen seteliin ei tee siitä tahallisesti vahingoitettua EKP:n päätöksen tarkoittamassa mielessä. Tällöin siihen eivät myöskään sovellu setelin haltuunottouhka eikä jouduta edes pohtimaan sitä, kuka tekstin on seteliin lisännyt ja oliko hän asian suhteen vilpittömässä mielessä vai eikö.
User avatar
Luumi
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1406
Joined: Thu Dec 12, 2002 1:23 pm
Location: Karelia/Savonia, Finlandia
Contact:

Re: Merkatut setelit

Post by Luumi »

Tähän aiheeseen miul ois semmonen juttu, että reilu vuosi sitten erään Turun saariston lautan kahvilanpitäjä kieltäytyi vastaanottamasta miulta leimattuja seteleitä. Juurikin vedoten siihen, että seteleiden leimaaminen olisi laitonta. Ainut kerta, kun miulla on ollut ongelmia leimattujen seteleiden kanssa, ja mie oon leimannut kumminkin luultavasti lähemmäks tuhat seteliä kahdella eri leimalla. Mutta tottahan hänen sanansa on tossa vaiheessa laki. Onneks ei jääny täppää sillon saamatta :)
Finnish forum moderator
Support team member
Finnish 16th / International 178th (Oct 2023)
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”