Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by emppu »

Uutiskirjekin napsahti luettavaksi, no sen nopeasti lukasin, vaan en juurikaan mitään ymmärtäny :o Asetuksistani katsoin ja uutiskirjeen kieli on Suomi, tää nyt lähetetty on jotain muuta, ei kuitenkaan sellaisilla kirjaimilla joita en ymmärrä. Kirjaimien järjestys vaan on sellainen ettei sanoma avaudu mun kieliopeillani. Mistähän moinen, siis et ei oo Suomeksi vaikka asetukissani on niin?
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by leevi60 »

No niinpä näkyi tulleen. Ei näköjään translaattori ole toiminnassa... :D
Otappa Googlesta auki "Kääntäjä"-sivu ja kopsaa teksti sinne vasemmalle
puolelle ja kieleksi englanti, sitten oikeeseen reunaan valinnaksi suomi,
niin jonkin näköisen tolkun saa, vaikka aika p***a tuo kääntäjä on... :)
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by emppu »

Jaahas. Mistähän johtuu et kun aamusella kattelin ja kirjasin setkun joskus U18-pelin tauolla niin mulle oli osuma tälle päivää MTR63 vai mikä lie, Savonlinnaan. Nyt kunn kattelin kännystä niin se osuma onkin puol tuntii eilisen puolella (oli sen verran tän päivän puolella) Mihin luotan osumaputkeni kanssa?
Jukkap
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 575
Joined: Sun May 03, 2009 8:32 am
Location: Vantaa

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Jukkap »

emppu wrote: Sat May 01, 2021 3:19 pm Jaahas. Mistähän johtuu et kun aamusella kattelin ja kirjasin setkun joskus U18-pelin tauolla niin mulle oli osuma tälle päivää MTR63 vai mikä lie, Savonlinnaan. Nyt kunn kattelin kännystä niin se osuma onkin puol tuntii eilisen puolella (oli sen verran tän päivän puolella) Mihin luotan osumaputkeni kanssa?
Näyttäisi olevan tämän päivän puolella :D
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6120
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by avij »

emppu wrote: Sat May 01, 2021 3:19 pm Jaahas. Mistähän johtuu et kun aamusella kattelin ja kirjasin setkun joskus U18-pelin tauolla niin mulle oli osuma tälle päivää MTR63 vai mikä lie, Savonlinnaan. Nyt kunn kattelin kännystä niin se osuma onkin puol tuntii eilisen puolella (oli sen verran tän päivän puolella) Mihin luotan osumaputkeni kanssa?
Kun katsoit osumaa kännykällä, niin et varmaan ollut sisäänkirjautuneena. Tällöin käytetään aikavyöhykkeenä Keski-Euroopan aikaa, sillä siellä on suurin osa käyttäjistä. Sisäänkirjautuneena näkee, että osumaputki ei ole vielä katkennut.
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by emppu »

Kiitos vastauksesta. Tuo selvittikin asian täysin.
User avatar
Klazu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7683
Joined: Thu Feb 19, 2004 8:34 pm
Location: Vancouver, Canada

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Klazu »

Tervehdys kaikki. Sitä on kulunut kuusi ja puoli vuotta viime foorumiviestistä ja edellisestä Suomessa käynnistäkin ehti kulua koronan vuoksi kaksi ja puoli vuotta. Nyt kun täällä tulee oltua lomalla viisi viikkoa, pitäähän sitä joitain seteleitä jälleen kirjata.

Edellisillä Suomen matkoilla on tullut yleensä tehtyä 1-2 pankkikeikkaa, mutta onko tuo enää edes mahdollista? Pankkien kassapäivät ovat kutistuneet naurettavan harvoiksi ja konttoriverkosto on kutistunut vielä tätäkin enemmän. Vieläkö pankkitiskiltä edes saa toivomalla pieniä seteleitä vai onko siihenkin tullut palvelumaksu? Entä miten helppoa on tallettaa tukku seteleitä takaisin omalle tililleen?

Toinen kysymykseeni liittyy Viroon. En ole käynyt maassa 30 vuoteen mutta parin viikon päästä olevalla Tallinnan matkalla oli mielessä josko pitäisi rikkoa muutama seteli sikäläisessä pankissa. Millaisia ovat foorumilaisten kokemukset tästä ja onko asiaan vinkkejä? Jos pankkeilu ei onnistu, niin sitten pitää vain rikkoa :note-50: seteleitä.

Kiitos vastauksista ja hyvää kesää. Seteleitä tulee kirjattua Kanadassa sangen harvoin, mutta silti aina tilaisuuden tullen ja muutama täällä onkin saanut kanssani osuman sinne. :)
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Klazulle

Post by leevi60 »

No täällä maalla (Virroilla) kassapalvelut (OP) avoinnna maanantaina, keskivikkona ja perjantaina 10.00-12.30,
rahojen vaihto tehtävä aina tilin kautta, joten jos samalla kertaa tallettaa ja nostaa, saattaa tulla laskutus rahanvaihdosta.
Samoin ainakin OP:n ohjeistuksissa on, että mikäli asiakas haluaa noston just määrätyn kokoisina seteleinä, niistä laskutetaan.
Täällä maalla ainakin tuo käytäntö ei tunnu olevan käytössä. Kassaneitihän yleensä itse kysyy, millaisena rahana nostonsa haluaa.
Maaseutupankeissa varmaan saa parhaan palvelun? Ja alkukuusta ainakin täällä joutuu jonottelemaan jonkin verran,
loppukuussa rauhallisempaa.

Ite en pankista enää pientä rahaa nosta, koska samat pikkusetelit siellä koko ajan pyörii, firmojen tilitykset kun kuskataan Tampereelle
laskettavaksi ja tavallinen asiakas ei juuri vitosia talleta. Että Virtain OP:sta saa satavarmasti vitosilla osumia leevi60:lle... :D
Eli ite nostan vain isoja seteleitä ja onnekkaana ebtarina olen löytänyt eri kanavan, jota myöden saan vaihdettua ne isot
setelit noin kerran kuukaudessa reiluun läjään pikkuseteleitä.
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
hetaleena
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 566
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:17 pm
Location: Espoo, Finland

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by hetaleena »

Setelit pankkiin saa helpoimmin TalletusOtto-automaateilla.
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by leevi60 »

hetaleena wrote: Tue Jul 05, 2022 9:55 am Setelit pankkiin saa helpoimmin TalletusOtto-automaateilla.
Totta, mutta Osuuspankilla maksutonta vain 1000 € asti kuukaudessa ja Koivunlehtipankilla (POP) aina maksullista.
Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
User avatar
Klazu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7683
Joined: Thu Feb 19, 2004 8:34 pm
Location: Vancouver, Canada

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Klazu »

Voi harmi. Vaikeaksi kuulostaa kyllä menneen perinteinen pankkikeikkailu kymmenen Euroopan ulkopuolella asutun vuoden aikana. Saksassa oli vielä helppoa ja rajoittamatonta vaihdella suuriakin summia jopa automaattien välityksellä. Usein tuli nostettua viisi tonnia kerralla. Meillä Kanadassa puolestaan raha-automaatti kysyy missä muodossa noston haluaa tapahtuvan ja setelimäärät saa itse valita.

Olen jättänyt tällä reissulla pankeissa asioinnin suosiolla väliin, vaikka olisikin ollut mahdollisuus vierailla hieman harvemmin vierailluissa konttoreissa Savonlinnan ja Ilomantsin suunnalla. Tuo Viro kuitenkin kiehtoo, joten jos jollain on jakaa kokemuksia parhaista taktiikoista siellä suunnalla.
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
User avatar
Bird
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2547
Joined: Tue Mar 25, 2003 5:13 pm
Location: Joensuu, Finland
Contact:

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by Bird »

Klazu wrote: Tue Jul 05, 2022 8:08 pmTuo Viro kuitenkin kiehtoo, joten jos jollain on jakaa kokemuksia parhaista taktiikoista siellä suunnalla.
Voi olla, että tieto on jo vanhentunutta, mutta koska et taida olla parempiakaan vastauksia saanut niin kerron sen, mikä Virossa toimi ainakin vielä viisi vuotta sitten, jolloin olen maassa viimeksi (onpas siitäkin jo aikaa!) käynyt: Swedbankin automaateilla on mahdollista valita nosto pieninä seteleinä, ja testattu optimisumma ebtarille on 135€, joka antaa 11x :note-5: +8x :note-10:. Ja koska Swedbankin automaatteja oli ainakin vielä vuonna 2017 jopa hyvin pienillä paikkakunnilla, niin eipä koskaan edes tullut tarvetta kokeilla pankkikeikkailua.

Osuuspankeilla tosiaan on jo useamman vuoden ajan ollut hinnastossa palvelumaksu siitä, jos haluaa itse valita setelikoot. Aika kuollut kirjain se onneksi taitaa kuitenkin olla. Eipä ole itekään tullut enää kovin montaa pankkikeikkaa vuodessa tehtyä, mutta olen sitten vain pyytänyt 500–1000€ nostoa omalta tililtäni "mahdollisimman pieninä seteleinä, ihan vaikka koko summa viitosina, jos siitä ei mitään lisämaksua mene". Ne kerrat, jolloin maksun mahdollisuudesta edes on ollut puhetta, ovat olleet äärimmäisen harvassa. Sen sijaan tuntuu siltä, ettei pelkkiä viitosia ole kassoissa enää takavuosien määriä eli aika usein vähän isommassakin konttorissa on tonnia nostaessa joutunut tyytymään esim. saldoon 100x :note-5: +50x :note-10:.

Eli jos sulla edelleen on tili Osuuspankissa, niin ei kun rohkeasti kokeilemaan vaan! Etköhän sie nyt edelleenkin Pohjois-Karjalassa asuneena sen verran osaa mukavia jutella, ettei ihan tyhjin käsin tarvii konttoreista ulos lähteä. :)

Seteleiden talletus omalle tilille hoituu tosiaan nykyisin ylivoimaisesti helpoiten Talletusottojen tai OttoPlus-automaattien (joita voi olla aika pienilläkin paikkakunnilla, toisin kuin varsinaisia talletusautomaatteja) avulla. Osuuspankilla kuukausiraja talletuksille on vain 1000€, mutta Nordealla saa tallettaa automaateilla 3000€/kk. Itelläni siis käytössä molemmat. OP:n tilin olisi joutanut ihan hyvin jo lopettaa vuosia sitten, mutta harrastusmielessä se vaan on aika pakollinen, koska kaikkien muiden pankkiryhmien käteispalveluita, edes kovin kehnoilla aukioloajoilla, tarjoavat konttorit ovat kadonneet lähes täysin. :(

Niin, ja tervetuloa käymään Suomessa! :D
User avatar
leevi60
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 2127
Joined: Wed Jan 28, 2015 3:20 pm
Location: Virrat

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by leevi60 »

Raha on ikuista, vain taskut vaihtuvat.
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by emppu »

Joitain vuosia sitten kun siellä oon käyny, mutta "paras" vaihtopaikka oli virallinen rahavaihtopiste. Yksi oli silloin ainakin vanhan kaupungin portilta kadun pätkä merta kohden ja sitte oikeaan. Kadun nimeä en muista, mutta paikallisilta utelemalla kyllä löytyy. Nuoria likkoja ja todella palvelualttiita. Hintaa en vaihtopalvelusta muista, mut oli mitätön. (oisko ollu vitosen riippumatta summasta)
emppu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 3171
Joined: Wed Jun 09, 2004 11:51 am

Re: Kysymykset & Vastaukset (LUE TÄMÄ!)

Post by emppu »

Palailin tänään takas mökille kun viikon olin poissa noiden selkäkipujen takia. No läppäri oli heivannu mut pihalle EBT:stä. Olen unohtanut salasanani. Yritin sitä vaihtaa, vaan ei onnistu. Jos ei huomenna ratkea niin siinä oli sitte mun ebtariurani. :( 19,5 vuotta ja sitte tommonen moka joka ei mun keinoin aukea :(
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”