Seteleiden teippaus

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

jufox
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training
Posts: 52
Joined: Wed Aug 18, 2004 8:47 am
Location: Helsinki

Seteleiden teippaus

Post by jufox »

Alkoi tällainen asia askarruttamaan... Eli pankeista olen muutamia kertoja saanut ihan selkeästi revenneitä seteleitä, eli sellaisia joissa on 0,5 - 1,5 sentin repeämä yleensä ylä- tai alalaidassa (ne seteleitä laskevat koneet taitavat olla osasyyllisiä..?). Yleensä kuitenkin, etenkin isompien seteleiden kohdalla, teippaan revenneet kohdat läpinäkyvällä (normaalia kirkastakin teippiä kirkkaammalla) teipillä siinä toivossa, että seteli pysyisi kierrossa pidempään.

Mutta onko asia itse asiassa näin? Oletetaan esim. hieman revennyt 100 euron seteli, jonka olen saanut pankista. Sellainen seteli luultavasti kuluu aika hitaasti ja pieni repeämä ei välttämättä äkkiä laajene. Sen sijaan jos teipistä onkin jossain tilanteessa haittaa, niin sellainen teipattu seteli lähtisi polttoon saman tien... Tässä nyt ajattelen lähinnä sitä, että onko tuollaiset teipatut setelit huonoja esim. jossain automaateissa tai vastaavissa, minkä vuoksi ne on vedettävä pois liikenteestä? :?

Eli teipata vai ei? Luulisin että vitosia kannattaa joka tapauksessa teipata, koska ne varmaan voivat kiertää "taskusta taskuun" kuukausia edes näkemättä pankkia.
Pecunia non olet. -Titus Flavius Vespasianus, Rooman keisari v. 69-79.
User avatar
Apila^
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 984
Joined: Tue Aug 03, 2004 8:56 pm
Location: Helsinki, Finland

Post by Apila^ »

Jos pankista pankkiin seteleitä kuljetat, siellä saattavat poimia huonokuntoisimmat joukosta pois. Liikkeissä taas monesti laitetaan huonokuntoisimmat setelit "pinon päälle" eli laitetaan kiertoon mahdollisimman nopeasti pois omista käsistä. Olen itse kyllä saanut automaatistakin teipattuja seteleitä, raportoipa Mansenplikka saaneensa pankista roudarinteipillä teipatun setelinkin.

Kovin rankkoja tai paksuja teippauksia kannattaa välttää, setelistä tulee omituisen tuntuinen ja näin se osuu tarkan pankkitoimihenkilön sormiin helpommin. Kirkkaan teipin sijasta kannattaa oman kokemukseni mukaan käyttää semmoista mattateippiä, päällekirjoitettavasta kuulee myös puhuttavan. Sillä teippauksista saa parhaimmillaan miltei näkymättömiä ja tuntumattomia. :D

Teippaa vaan, jos siltä tuntuu. Teen sitä itsekin, olen nimennyt itseni "Setelitohtoriksi". Suoristan myös ryppyjä ahkerasti ja kulmien taitoksia nysvään suoriksi. Joskus kun töissä on niin kovin hiljaista... :oops:

EDIT: linkin lisäys
Last edited by Apila^ on Tue May 24, 2005 9:36 pm, edited 1 time in total.
Nam Som
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 244
Joined: Mon May 03, 2004 9:13 pm
Location: Tampere, Finland

Post by Nam Som »

Jonkin aikaa sitten sain Lohjan osuuspankista teipatun vitosen. Pankissa on kone joka laskee tarvittavan määrän seteleitä ja tuuppaa kassahenkilölle. Teippi ei haitannut ainakaan tätä konetta.
Ikinä ei pankista ole tullut kuitenkaan kauhean huonoa satasta tai isompaa, viiskymppiset joskus aika kärsineitä. Ehkäpä isompien seteleiden kohdalla seula on tarkempi. Ehkäpä joku pankkihenkilö voisi kertoa?
User avatar
Yippo
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1107
Joined: Wed Feb 25, 2004 10:30 pm
Location: Ii, Suomi Finland

Post by Yippo »

Minä olen muutamia seteleitä teipannut. Erikoisin tapaus oli sellainen joka oli revennyt kahtia ja joku muu oli teipannut sen nippuun niin että reunat oli muutaman millin päällekäin ja ylä-ala suunnassa myös hieman pielessä. Otin vanhat teipit pois ja teippasin suoraan. Mulla on kuva ainakin jostain työvaiheesta tallessa :-) Kyseessä 5e seteli.
User avatar
Hyvis
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 617
Joined: Fri Jun 11, 2004 10:59 am
Location: Oulu, Suomi, EU
Contact:

Post by Hyvis »

Yippo wrote:Minä olen muutamia seteleitä teipannut. Erikoisin tapaus oli sellainen joka oli revennyt kahtia ja joku muu oli teipannut sen nippuun niin että reunat oli muutaman millin päällekäin ja ylä-ala suunnassa myös hieman pielessä. Otin vanhat teipit pois ja teippasin suoraan. Mulla on kuva ainakin jostain työvaiheesta tallessa :-) Kyseessä 5e seteli.
Stockmannilla on kuulemma ohje, että teipattuja seteleitä ei saa antaa asiakkaille (imago kärsisi?). Sain täällä oulussa yhdeltä kaverilta sellaisen kolmeen palaan pilkotun vitosen, joka oli sitten mitenkuten teipattu läjään. kaveri oli saanut sen jostain huoltikselta.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä....
User avatar
Puuha
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 392
Joined: Sun Jan 09, 2005 9:25 pm
Location: Finland, Tornio
Contact:

Post by Puuha »

eilisen päivän pelasti vitosen seteli joka oli teipattu. 40 vitosesta ei mikään muu käynyt keminmaan prisman abc automaattiin. se on muutenkin aika nirso seteleiden suhteen joten ajattelin että syötän sen viimeisenä jos ei mikään muu seteli mene läpi hyväksytysti. todellinen ihme on että hyväksyi tuon teipatun viimeisenä kun mikään muu ei nuista 40 vitosesta maistunut koneelle. 8O
http://alstuttu.org/foorumi/index.php?t ... auttaa.55/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Cinnamon
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1382
Joined: Sat May 08, 2004 4:58 am
Location: Tampere, Finland

Post by Cinnamon »

minä teippaan töissä sellaiset setelit jotka ovat pahasti repeytyneet. Ja monasti pistän kommentiksikin jotain teippaamisesta. En niitä lippaassa mitenkään erikseen "lajittele" vaan ihan samassa nipussa ovat ruttuiset ja siloiset keskenään.
Sen kyllä tunnustan, että monasti tilitysnippua tehdessäni tulee kuminauha vedettyä nipun ympärille aika raa'asti ja seurauksena on leveämpien setelien repeäminen sekä ylä- että alalaidasta. :oops:
User avatar
avij
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 6120
Joined: Mon May 27, 2002 10:45 pm
Location: Helsinki Finland
Contact:

Post by avij »

Cinnamon wrote:Sen kyllä tunnustan, että monasti tilitysnippua tehdessäni tulee kuminauha vedettyä nipun ympärille aika raa'asti ja seurauksena on leveämpien setelien repeäminen sekä ylä- että alalaidasta. :oops:
Auts. Pirkka-niksinä mainittakoon, että nuo isommat setelit kannattaa kääriä niiden pienempien setelien ympärille silleen hienosti poikittain, tavallaan vyötteeksi pienempien ympärille. Tällä tavalla kuminauha ei pääse repimään niitä reunoja vaikka sen laittaisikin sitten koko paketin ympärille.

Nimim. jokusen tilityksen itsekin tehnyt
Money makes the world go round. We track how the money goes round the world.
User avatar
Timo63
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 305
Joined: Fri May 14, 2004 11:46 am
Location: Hyvinkää;FINLAND

Post by Timo63 »

Yippo wrote:Minä olen muutamia seteleitä teipannut. Otin vanhat teipit pois ja teippasin suoraan. Mulla on kuva ainakin jostain työvaiheesta tallessa :-) Kyseessä 5e seteli.
Juurin äsen syötin tuollaisen 10e settelin joka oli huonosti teipattu. Otin vanhan teipin pois ja siitä jäi liimaa, joten teippasin sen molemmilta puolin. Harmi vaan en huomannut mainita uudestaan teippamista
User avatar
Puuha
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 392
Joined: Sun Jan 09, 2005 9:25 pm
Location: Finland, Tornio
Contact:

Post by Puuha »

taitaa olla aika yleistä tuo teippailu kun äsköisessä pinkassa löytyi myös yksi teipattu seteli sekä toinen seteli jossa oli keskellä pieni reikä...
http://alstuttu.org/foorumi/index.php?t ... auttaa.55/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JiiPee72
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1573
Joined: Fri Oct 01, 2004 9:42 pm
Location: Vihtavuori, Finland
Contact:

Post by JiiPee72 »

hazardi wrote:taitaa olla aika yleistä tuo teippailu kun äsköisessä pinkassa löytyi myös yksi teipattu seteli sekä toinen seteli jossa oli keskellä pieni reikä...
Kyllähän noita aina silloin tällöin tulee teippailtua. Aamulla viimeksi kolme vitosta sai teippiä.
Itellenikin on noita reiällisiä tullut muutama.
User avatar
q098
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 350
Joined: Tue Nov 02, 2004 7:53 pm
Location: Vantaa, Finland

Post by q098 »

Aina välillä tulee teippailtua. Kuten jo englanninkielisellä foorumilla kirjoittelinkin, niin täällä Irlannissa €urojen kunto on vähän niin ja näin -ajoittain. Joskus saa ihan painotuoreita, joskus taas niitä joutuu itsekin teippailemaan.
vtt
Euro-Expert
Euro-Expert
Posts: 590
Joined: Fri Jul 21, 2006 7:17 pm
Location: Vaasa, Finland
Contact:

Post by vtt »

Pakko nostaa tämäkin ylös. Huomasin että Scotch "magig tape" on tosi hyvä teippauksiin, teippasin 5€ setelin takaa jonka jälkeen en meinaanut itse löytää 100 setelin nipusta sitä :D
User avatar
JiiPee72
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1573
Joined: Fri Oct 01, 2004 9:42 pm
Location: Vihtavuori, Finland
Contact:

Post by JiiPee72 »

vtt wrote:Pakko nostaa tämäkin ylös. Huomasin että Scotch "magig tape" on tosi hyvä teippauksiin, teippasin 5€ setelin takaa jonka jälkeen en meinaanut itse löytää 100 setelin nipusta sitä :D
Ehkä et itse sitä löydä mut UV-valon alla kyseisistä Scotchin Magic teipeistä 10 mm leveä erottuu ja toisinaan jopa loistaa, ja sitten leveämpi teippi myös loistaa.
Sen sijaan itse jo pitkään nuukuus syistä :lol: käyttämäni reilusti halvemmat vain Tiimarista löytyvät, yksinkertaisesti nimellä Näkymätön teippi, niin 11 kuin myös 19 milliä leveät teipit eivät erotu eikä loista uv-valolla katsottaessa.
Sitä normia onkin sitten kulunut muutama rulla, paraikaa olis muutama tuossa odottamassa teippausta sekä muutama kehno teippaus uudelleen teippaamista.
User avatar
Coin
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 261
Joined: Wed Sep 21, 2005 2:07 pm
Location: Ihode, Suomi

Post by Coin »

Puuha wrote:eilisen päivän pelasti vitosen seteli joka oli teipattu. 40 vitosesta ei mikään muu käynyt keminmaan prisman abc automaattiin. se on muutenkin aika nirso seteleiden suhteen joten ajattelin että syötän sen viimeisenä jos ei mikään muu seteli mene läpi hyväksytysti. todellinen ihme on että hyväksyi tuon teipatun viimeisenä kun mikään muu ei nuista 40 vitosesta maistunut koneelle. 8O
Tohon vinkkinä, että uudet setelit ei oikein kelpaa bensa-automaateille. Niitä kannattaa rypistellä ja oikeantaa sen jälkeen jolloin seteli on "pehmeämpi" ja kulkee paremmin tällöin.

Teippausta harrastan joskus kun jaksan ja yleensä kun on pakko. Viimeksi pankista sainkin (laskurin läpi!) setelin, josta oli noin kolmasosa vain hyvin vähän kiinni (2,5 cm)
Raha mailmaa pyörittää... Ja minä rahaa...
:note-5: :note-10: :note-20: :note-50: :note-100: :note-200: :note-500:
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”