Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Post Reply
User avatar
Sport-Mass
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1909
Joined: Wed Jul 21, 2004 9:07 pm
Location: Joutseno, Finland

Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista

Post by Sport-Mass »

Bird wrote:Tämä keskustelu eri pankeista ei muuten liene EBT:ssä aivan vähäpätöinen asia. Ansaitsisi vaikkapa oman ketjunsakin mielestäni.
Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja perustetaan sellainen ketju :) .

Pohjustuksena aiheelle voisi ottaa tämän soilianin pikagallupin:
soilian wrote: Missä pankkiryhmässä setelien vaihto sujuu vaivattomimmin? Ilman lappujen täyttelyä tai vaatimusta olla ko. pankin asiakas. Kertokaapa!
User avatar
akiky
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 157
Joined: Mon Mar 07, 2005 6:05 am
Location: Jämsänkoski, Finland

Post by akiky »

Itse olen suhteellisen vähän pankeissa kierrellyt, mutta kyllä se osuuspankissa tuntuisi sujuvan kaikken vaivattomimmin.. Nordeassa on vähän sellaista "jaahas, jaksaisikohan sitä" meininkiä ja usein joutuu täyttelemään lappusia. (Viimeksi eilen) kun op:ssä on 95% tapauksista homma käynyt kyselemättä ja ripeästi.. Samposta ei ole kokemuksia kuin pari kertaa, mutta niillä molemmilla kerroilla homma on sujunut helposti.
User avatar
Atomi-Antti
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 154
Joined: Sat Apr 02, 2005 10:13 am
Location: Jyväskylä, Finland
Contact:

Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista

Post by Atomi-Antti »

Aloitin itse tuon vaihtoruletin vasta kuluvalla viikolla. Kokemuksia minulla on siis kaksi. Paikallisessa Sammon pääpaikassa piti rahat ensin tallettaa tilille ja sitten saman tien sai nostettua ne pois. Heillä kun on sellaiset säännöt. Eli piti siis olla tili Sammossa. Paikallisen Nordean pääpaikassa vaihto onnistui ilman sen kummempia temppuja. Kummallakin kerralla oli kyseessä kahden satasen vaihtaminen viitosiksi ja kympeiksi.

Aikaisemmin olen vain nostanut seteleitä omalta tililtäni kassalla ja vain kerran on kysytty seteleiden käyttötarkoitusta, mutta silloinkin oli kysymys todennäköisesti vain virkailijan uteliaisuudesta.
User avatar
Tomppa-
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 403
Joined: Thu Aug 28, 2003 6:28 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Tomppa- »

En tee pankkikeikkoja kovin usein, ja konttoriotantakin on aika pieni, mutta tässä omia kokemuksiani.

Osuuspankin konttoreista testattu kaksi, joista toinen "oma pankkini" (POP) ja siellä minut tunnetaan muutenkin. Kummassakaan ei ongelmia. Sammon konttoreista olen käynyt vain yhdessä, mutta useampia kertoja. Tiliä ei siellä ole, mutta vaihdot ovat silti aina sujuneet hyvin ilman mitään palkkiovihjailuja tai muutakaan kyselemistä. Sama juttu kahden eri Säästöpankin kohdalla. Nordean konttoreista olen vieraillut kahdessa; iso konttori vaihtoi ensimmäisellä kerralla ongelmitta kun olin täyttänyt vaihtolapun, toisella kerralla piti hieman taivutella ja laittaa vielä nimi paperiin. En ole sen jälkeen viitsinyt siellä käydä, mutta noihin aikoihin en vielä ollut pankin tiliasiakas, joten vaihto voisi sujua nyt helpommin. Nordean pikkukonttorissa ei vaihdettu lainkaan, jos ei ole tiliä pankissa eikä heillä ollut rahanvaihtolomakkeitakaan.
User avatar
Sport-Mass
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1909
Joined: Wed Jul 21, 2004 9:07 pm
Location: Joutseno, Finland

Post by Sport-Mass »

Otin oikeudekseni siirtää allaolevat viestit tälle palstalle :) . Ei muuta kuin lisää vain kokemuksia ja havaintoja eri pankeista; sekä ruusuja että risuja.
imleH wrote:Tikkurilan Osuuspankissa vaihto kävi vaivattomasti, mutta tilin kautta. Eli asiakkuutta vaadittiin. En tiedä, onko kyseessä kaikkia Osuuspankkeja koskeva käytäntö.
Ville S. wrote:
Ville S. wrote:Kävin tunti sitten Helsingin Pasilan Sammon konttorissa. Oli tarkoitus vaihtaa 700 euroa vitosista viiskymppisiks. Ei kuulemma käy jos et omista tiliä tässä pankissa, laukoi kassapoika. PRKL. Sanoin, että sehän on selvää kun kerran hinnastokin löytyy. Vai löytyykö? Kassa ehdotti, että minä kaivan tiedon netistä, mutta valitin olevani käsi (niin kuin olenkin) netin kanssa ja pyysit tietoa paperilla. Kassa sitten kävi hakemassa mulle neljä aanelosta, joista lupasin itse asiaa tutkiskella. Kiitin ja poistuin.

Kävelin kiukuspäissäni lähistöllä sijaitsevaan OKOon, jossa tuomio oli samanlainen. Ei siis rahanvaihtoa ilman tiliä.

Tutkin Sammon hinnaston ja siellä lukee:
"KOLIKOIDEN VAIHTAMINEN
seteleiksi tai isommiksi kolikoiksi, arvosta 4,00%
kuitenkin vähintään (sis. käteismaksun veloituksen 6€) 12,75€"

Mitään siellä ei lue seteleiden vaihtamisesta seteleiksi. No tottakai mulla hirtti kiinni ja soitin välittömästi Sammon vaihteeseen ja pyysin sieltä asiantuntijaa langan päähän. Eipä osunut asiantuntija, mutta sain jutella (ilmeisesti) Pasilan konttorin johtajan kanssa. Hän oli sitä mieltä, että tällainen maksu on olemassa ja se yleistyy. Lupaili kovasti, että se tulee hinnastoonkin.

Miksi sitä ei sitten mainita missään? Oliko tämä 700€ liian suuri summa (koneesta läpi ja laskee 14 viiskymppistä)? Mitä ihmettä varten noi pankit on nykyään?
Sampo siis vaatii tilin tai vaihtopalkkiota, josta ei mitään dokumenttia löytynyt. Edes pankinjohtaja ei osannut tällaista dokumenttia kaivaa vaan totesi sen olevan yleistyvä käytäntö. Kun mulla on huono päivä :evil:, niin menen kyseiseen pankkiin ja vaadin asiasta paperia ja jos niillä sattuu olemaan, niin sitten hoidan sinne tilin ja kerron suureen ääneen, että on aika h...n paljon hankalampaa asioida mun kanssa kun rupee hankalaks. Toivotaan, että ei tuu huonoa päivää, jolloin teen tämän, ettei tästä tule ebtaajille ongelmia. Yritän sitten hoitaa asian sivistyneesti.

Näin siis Itä-Pasilassa jokin aika sitten.
Sport-Mass wrote:Reilun sadan "ratsatun" pankin perusteella voin omista kokemuksistani kertoa, että osuuspankeissa on vaihto sujunut kaikkein vaivattomimmin. Yhdessäkään ei olla kysytty, olenko pankin asiakas tai joutunut lappusia täyttämään puhumattakaan vaihtomaksuista. Muissa pankkiryhmissä on tullut jonkin asteisia ongelmia vastaan.

Ainoa pankki tähän mennessä, jossa olen joutunut maksamaan vaihtomaksun, oli Mikkelin Sampo :evil: . Siellä rosvottiin 6,90 € vaihdosta vaihdettavasta summasta riippumatta :twisted: . Myös Mikkelin Säästöpankissa uhkailtiin vaihtomaksulla, mutta sattumoisin minulla oli tili kyseisessä pankkiryhmittymässä :wink: . Myös oman paikkakuntani Säästöpankissa on uhkailtu vaihtomaksulla, siksi en kyseistä konttoria käytä.

Useammassa Nordean konttorissa olen joutunut täyttelemään lappusia, mutta yhdessäkään ei olla puhuttu mitään vaihtomaksusta. Sen on huomannut, että mitä pienempi konttori, sen vähemmän kysellään :) . Vastaavasti isommissa konttoreissa kysellään, onko tiliä kyseisessä pankissa/pankkiryhmittymässä. Yllättäen se löytyy :wink: .
Bird wrote: Arviolta 80-90% "pankkikeikoistani" olen tehnyt Osuuspankissa, joka on myös oma tilipankkini. Usein olen vain nostanut pieninä seteleinä tililtäni, mutta aina on myös puhdas vaihto onnistunut. Tosin pari kertaa on ns. vittuiltu virkailijan puolesta (Kajaanin pääkonttori ja Turun Humalistonkadun OP). Homma hoitui kuitenkin pienen "neuvottelun" jälkeen näissäkin pisteissä. Joensuun Niinivaaran konttorissa on lisäksi kerran pitänyt täytellä se vaihtolappu.

Mutta kuitenkin pääsääntöisesti palvelu on Osuuspankeissa parhainta. Muissa pankeissa vaihdon onnistumisprosentti on oman kokemukseni mukaan jotain 60-70 %. Lisäksi Osuuspankin konttoreita lienee Suomessa varmaan karkeasti saman verran kuin kaikkien muiden pankkien toimipisteitä yhteensä? Varsinkin maaseudulla OP vaikuttaa olevan usein lähes ainoa pankkiryhmittymä, jolla on konttoreita.
€rikois€urotmull€ wrote:Nordeasta oon saanut vaihdettuu helpoiten,varsinkin yrityskassoilta.
roo
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 156
Joined: Sat Jul 30, 2005 2:33 pm
Location: Hamina, Finland

Post by roo »

Ja tänään se sitten tapahtui..astelin pankkiin ekaa kertaa vain ja ainoastaan EBT mielessäin :D

Paikallisesta Osuuspankista lähti mukaan 150€ edestä Image ja paikallisesta Nordeasta 200€ edestä Image . Kaikki olivat käytettyjä seteleitä. Jotkut aika kuluneenkin näköisiä. Ton ekan nipun oon jo kirjannut, mutta ei osumia.

Tuo Nordeasta tullut nippu seteleitä lähtee todennäköisesti huomenna levitykseen Helsinki-Vantaa-Espoo seudulle. Ja Osuuspankin nippu todennäköisesti leviää pohjoisempaan Kymenlaaksoon tällä viikolla.

Eli pankkikokemuksia on kasassa tasan kaksi. Kummassakaan ei mitään valittamista. :) Tokasin pankista ulos tullessa, että olipas se vaivatonta, joten voi olla, että tulee jatkossakin käytyä vaihtelemassa/nostamassa rahaa ihan vain tätä harrastusta silmällä pitäen :wink:
User avatar
Klazu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7683
Joined: Thu Feb 19, 2004 8:34 pm
Location: Vancouver, Canada

Post by Klazu »

Kotkan Nordean yrityskassalla sanoivat ottavansa nykyään vaihtopalkkiota kaikista setelivaihdoista (toki minä onnistuin kiertämään sen). Ei tainnut sekään olla pitävä juttu sitten, vai? 8)
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
User avatar
Prynde
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 431
Joined: Thu Jul 10, 2003 5:40 pm
Location: Turenki, Finland

Post by Prynde »

Osuuspankissa eivät suostuneet vaihtamaan, oli kuulemma sisäiset tarkastajat määränneet että rahanvaihto pitää hoitaa tilin kautta.
Sammossa ei oo ollu ongelmia, tili kun on siellä :)
Nordea on aina vaihtanut mukisematta samoin kuin Säästöpankki :)
roo
Euro-Regular
Euro-Regular
Posts: 156
Joined: Sat Jul 30, 2005 2:33 pm
Location: Hamina, Finland

Post by roo »

Klazu wrote:Kotkan Nordean yrityskassalla sanoivat ottavansa nykyään vaihtopalkkiota kaikista setelivaihdoista (toki minä onnistuin kiertämään sen). Ei tainnut sekään olla pitävä juttu sitten, vai? 8)
No ei ne ainakaan mitään maksua ottaneet 8) Mutta saattoihan siihen toki vaikuttaa, että rahaa nostettiin tililtä ja samalla vaihdettiin seteleitä. En tiiä, mitä ois sitte tuumanneet, jos ois pelkästään halunnut vaihtaa seteleitä.
User avatar
€rikois€urotmull€
Euro-Newbie
Euro-Newbie
Posts: 41
Joined: Tue Jul 19, 2005 8:38 am

Post by €rikois€urotmull€ »

Mulle ainakin ovat vaihtaneet nordessa yrityskassoilla,vaikka en kierrätä tilin kautta.
***Ekaks laitan rahani pokeriin, naisiin ja viinaan...loput tuhlaan***
User avatar
bin Lauri Œ
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1310
Joined: Tue Aug 02, 2005 5:06 am
Location: Raisio Finland

Post by bin Lauri Œ »

Minä olen vaihtanut seteleitä pankista vasta muutaman viikon.
Nyt tämä alkaa vasta tuntumaan harrastukselta. :)

Nordeassa olen vaihtanut kerran ja se riittää.
Alan ihmettelemään, miksi minulla on siellä vielä useampia tilejä.
Tässä on hyvä testata vähän pankkien palvelualttiutta.
Paras saakoon lopulta pitää huolta rahoistanikin.
User avatar
Sport-Mass
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1909
Joined: Wed Jul 21, 2004 9:07 pm
Location: Joutseno, Finland

Post by Sport-Mass »

Prynde wrote:Osuuspankissa eivät suostuneet vaihtamaan, oli kuulemma sisäiset tarkastajat määränneet että rahanvaihto pitää hoitaa tilin kautta.
Näin tapahtui ilmeisesti Nummelassa? Aika yllättävää havaita, miten paljon käytännöt vaihtelevat eri puolella Suomea. Itä- ja Pohjois-Suomessa rahanvaihdot ovat sujuneet kaikkein mutkattomimmin juuri osuuspankeissa, ainakin omasta näkökulmasta. Mutta näitten viestien perusteella saa erittäin hyvää informaatiota, miten missäkin päin toimitaan. Ei tule sitten ikäviä yllätyksiä vastaan :wink: .
bin Lauri Œ wrote:Nordeassa olen vaihtanut kerran ja se riittää.
Alan ihmettelemään, miksi minulla on siellä vielä useampia tilejä.
Tässä on hyvä testata vähän pankkien palvelualttiutta.
Paras saakoon lopulta pitää huolta rahoistanikin.
Juuri näin :) . Jos oma tilipankkini palvelisi minua huonosti, niin se olisi sen jälkeen entinen pankki :evil: . Kerran näin on tapahtunutkin....

Tämän harrastuksen myötä saa kyllä erittäin hyvän kuvan eri pankkien palvelualttiudesta. Ja tällä perusteella olen valinnut itselleni kyllä oikean pankin :) .
User avatar
psych3
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 1324
Joined: Tue May 11, 2004 12:58 pm
Location: Finland

Post by psych3 »

Itsellä hyvin vähäinen kokemus eri pankeista, testattua on tullut Osuuspankkeja kaksi, Nordeoita kaksi ja Säästöpankkeja kaksi. Joissain toki käyty useampia kertoja.

Osuuspankkien kumpikin konttori päihittää selvästi kaikki muut. Sielä ei ole tullut outoja katseita tai ihmettelyjä vaan homma on sujunut aina kitkattomasti ja olen joskus jopa ihmetellyt henkilökunnan palvelualttiutta. Mutta tasapuolisuuden nimissä täytyy sanoa etten ole mitenkään huonoa palvelua saanut missään muussakaan pankissa.
User avatar
q098
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training
Posts: 350
Joined: Tue Nov 02, 2004 7:53 pm
Location: Vantaa, Finland

Post by q098 »

Tässä tuli mieleen, että olisikohan sopivaa tehdä pankkikeikkaa täällä. :roll:

Voivat vielä pitää sitä rahanpesuyrityksenä 8O

Täällä Irlannissa joutui meinaan allekirjoittamaan lomakkeen, jossa tiliä avatessaan kielsi käyttävänsä tiliäään rahanpesuun
User avatar
Klazu
Euro-Master
Euro-Master
Posts: 7683
Joined: Thu Feb 19, 2004 8:34 pm
Location: Vancouver, Canada

Post by Klazu »

Ainahan sitä rahan vaihtoa kannattaa käydä kokeileen. Kysehän ei ole mistään rahan pesusta, joten ihan levollisin mielin voit mennä ainakin kokeilemaan. Mikäs olisi sen parempi tapa saada seteleitä kirjattua... :o
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”