Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Sport-Mass
Euro-Master
Euro-Master

Post by Sport-Mass »

Syyskuun alusta lähtien on rahanvaihto tullut maksulliseksi Lappeenrannan-Joutsenon-Imatran Nordeoissa. Mikä mahtaa olla tilanne muualla päin Suomea? Ilmeisesti käytäntö vaihtelee, vaikka ymmärsin tämän olevan valtakunnallinen :!:

Myös Lappeenrannan Sampossa on alettu perimään rahanvaihdosta maksu. Tosin läheskään kaikki eivät käy sitä perimään. Tuntuu olevan varsin paljon kiinni kulloisenkin pankkivirkailijan virkaintoisuudesta. Mutta ilmeisesti Sampo-pankeissa on vallalla rahanvaihtomaksu, koska kahdessa konttorissa on kaiveltu esiin maksutaulukkoa, jossa vaihdon hinnaksi on määritelty 6,75 euroa.

Olisi kiva saada tietoa muualta päin Suomea, miten siellä toimitaan tällä hetkellä.
Pimpe
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Pimpe »

Emmää ainakaan Tampereella enkä Kangasallakaan oo viä törmänny mihinkään vaihtomaksuihin vaikka oon tainnu viimesen parin viikon aikana kiärtää useemmankin Nordean ja Osuuspankin konttorin. Kerran jouruin Nordeassa täyttään jonkun lapun. Ja Lielahden Sammossa neitokainen ei meinannu vaihtaa rahaa piänemmäks, kun mulla ei ollu siä tiliä. Vaihto sitten kumminkin. Tosin mää vaihran korkeintaan 100e kerrallaan. Tiärä sitten jos vaihtais oikeen ison nipun kerralla, mutta kun en oo viä paatunu :D niin en kehtaa.
Ennenkun aurinko synty, niin täällä oli pirun pimeetä.
Tilastoni
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Se käytäntö vaihtele niin, ettei siinä ole järkeä. Hauskinta on, että juuri Joensussa, jossa asiasta ensimmäiseksi puhuttiin, ei vieläkään maksua oteta. :D Täytyy olla tyytyväinen tilanteeseen, mutta pelätä pahinta. Veikkaanpa silti, että asiastaan kertonut ja mukavasti asioiva ebtläinen onnistuu jatkossakin vaihtamaan rahaa maksullisissa paikoissa... :roll:

Tuo 6,75€ on mielestäni muuten niin haista-p**ka-hinta, että... :evil:

Ai niin, olen törmännyt myös tokaisuihin, että ei tää 500€ ole vielä niin isoa vaihtoa, että siitä perittäisiin, mutta suuremmista kylläkin. Eli kannattaa ehkä tämäkin pitää mielessä. :idea:
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
emppu
Euro-Master
Euro-Master

Post by emppu »

Sport-Mass wrote:Syyskuun alusta lähtien on rahanvaihto tullut maksulliseksi Lappeenrannan-Joutsenon-Imatran Nordeoissa. Mikä mahtaa olla tilanne muualla päin Suomea? Ilmeisesti käytäntö vaihtelee, vaikka ymmärsin tämän olevan valtakunnallinen :!:

Olisi kiva saada tietoa muualta päin Suomea, miten siellä toimitaan tällä hetkellä.
Nordea 8O Onko se jokin pankki :?: Kokemuksesta kierrän ton nimikyltin omaavia laitoksia kaukaa.Eihän niissä ole palvelua ollut tähän mennessäkään.Tosin poikkesin Haminan valloituksessa pakosta ko konttorissa,muttei siellä puhuttu mitään vaihtopalkkiosta,normaalia rutinaa vain :roll: Haminan ja Anjalankosken pankeissa ei ole ollut kuin hymyileviä tyttösiä,eli niille riittää kun näkee minut,ei ne enää rahaa tartte vaihdoista :roll: Ei muuten ole koskaan edes vihjaistu asiasta vaikka lähes parin tontun kanssa olen heitä häirinnyt.Sannikka pöyrähti Kotkan puolessa hiljattain (kävi vakoilemassa paikkakunnan toimintatapoja suurenpaa hyökkäystä varten) eikä maininnut mitään vaihtopalkkioista,oisin palutetta saanut,sillä on hän niin tarkka tyttö :wink:
bura
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by bura »

emppu 112 wrote: Nordea 8O Onko se jokin pankki :?: Kokemuksesta kierrän ton nimikyltin omaavia laitoksia kaukaa.Eihän niissä ole palvelua ollut tähän mennessäkään.
Hienoa huomata että jollain muullakin samoja kokemuksia nordeasta... siellä ei todellakaan tiedetä mitä meinaa asiakaspalvelu, tai sitten mä olen vaan liian köyhä niiden asiakkaaksi :lol:
arto
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by arto »

Nordeoissa on tullut käytyä aika säännöllisesti, koska kaikki omat pankki asiat on siellä. Lahden molemmissa konttoreissa ja Hollolassa ei ole puhuttu sanallakaan mitään maksuista. Jonkun kerran ovat kyselleet onko tiliä? Ja joskus harvoin on pitänyt pyöräyttää tillin kautta vaihdettavat rahat. Kuopion konttorissa, jos menee yrityskassalle ja siellä on se tietty henkilö kassalla niin se alkaa kuulustelemaan mistä rahat ja minkä yrityksen ja se maksais sen ja sen verran. Kaikki muut vaihtaa sielläkin mukisematta. Tosin Kuopiossa olen vaihtanut lähes aina isompia seteleitä vieläkin isommiksi.
Evert
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Evert »

Noh noh, kyllä Nordeassakin hyvää palvelua saa! Iskälle aina valitan jos on saanut huonoa palvelua kun on kuitenkin ko. firmassa aika hyvässä asemassa. Samoin äiti. Tulee aina testailtua eri konttoreiden palvelualttiutta ;)

Senaatintorin konttorissa Helsingissä toissapäivänä oli aivan mahtava palvelu - menin nostamaan rahaa ja annoin passini (jossa on saksalaiset passinkannet). Luuli uusi tyttö mua ulkomaalaiseksi mutta sitten huomautin että on kyllä ihan suomalainen passi. Kehui sitten siinä että "tosi siistit nää kannet, mist oot saanu?" :D Kysyi sitten että millasina seteleinä laitetaan tää parisataa, no, päätin sit ottaa satasen kakskymppisinä, viiskymppiä kymppeinä, ja loput vitosina. Laski ne tosi asiallisesti ja rauhallisesti siinä kassalla vielä mulle toisen kerran, ja kehui että "kerrankin on asiakas joka tietää tarkalleen mitä haluaa" :lol:

Oulunkylässä oli kyllä vähän eri meininki. Pieni pelottavan näköinen vanha täti oli kassalla, ei sanonut päivää eikä katsonut silmiin, mutta sain kyllä mitä halusin. Niissä tilanteissa yritän aina itse olla iloinen ja kohtelias. Ehkä ne oppii joskus että nuoretkin on ihan yhtä tärkeitä asiakkaita.
psych3
Euro-Master
Euro-Master

Post by psych3 »

Eiköhän kommenteista kokoamalla saa melkeinpä sen käsityksen että mitä vanhempi ihminen kassalla sitä huonompaa palvelua. Pitäisi kyllä jokaisen ihmisen vaihtaa ammattia sellasen kymmenen vuoden jälkeen niin ei tarvis täysin tympääntyä työhönsä ja jumittua nelikymppisenä odottamaan eläkkeelle pääsyä turhauttavassa ammatissa.
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Evert wrote:...Niissä tilanteissa yritän aina itse olla iloinen ja kohtelias. Ehkä ne oppii joskus että nuoretkin on ihan yhtä tärkeitä asiakkaita.
Oikea asenne! Hyvällä käytöksellä voi jatkossa onnistua paremmin ja miksei silläkin kertaa. Suosittelen kaikkia pyrkimään tähän, niin meillä muillakin onnistuu vaihtaminen vähän paremmin. Ja joskus juuri vaihtomaksuja voi onnistua kiertämään hyvällä ja mukavalla käytöksellä. :idea:
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Eliezer
Euro-Master
Euro-Master

Post by Eliezer »

psych3 wrote:Pitäisi kyllä jokaisen ihmisen vaihtaa ammattia sellasen kymmenen vuoden jälkeen
Eli siis työuralla pitäisi olla viidessä tyystin eri ammatissa (vai pitäisikö kenties olla myös kymmenen vuotta työttömänä?) Nyt olen ilmeisesti yliaikaa omassa hommassani, kun tuli 10 vuotta täyteen vuoden alussa. Entä kun homma kiinnostaa? Pitäisikö etsiä joku homma, joka ei kiinnosta yhtään, ja kun alkaa kiinnostaa, etsiä taas joku homma, joka ei kiinnosta?
vermes
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by vermes »

Evert wrote:nuoretkin on ihan yhtä tärkeitä asiakkaita.
Tosiaan monessa paikassa minua "hyljitään" ikäni vuoksi.
Pankissa virkailija oli hieman tyly kun viimeksi kävin (piti nostaa tili tyhjäksi niin ajattelin että tehdäänpä ensimmäinen pankkikeikka. Onkin ainoani, ja oikeastaan ei kovin paha pankkikeikka, piti vaan nostaa ne 40€ mitä siellä tilillä oli, reissua varten)

Sokoksen neuvontapisteessä on kaksi tiskiä, ja menin toiseen jonottamaan jonkun taakse, ja toisessa jonossa oli kaksi ihmistä, ja tuli kolmas minun jälkeeni siihen toiseen jonoon (vanhempia kuin minä). Ensin hän palveli(siellä oli vain yksi henkilö) toisesta jonosta, sitten minun edellä olevaani, sitten toisesta jonosta, ja sitten vielä uudelleen toisesta jonosta ennen minua, vaikka olin aiemminkin siinä ja muutenkin ennemmin :(
Muutenkin monessa paikassa ei minulle edes suostu sanomaan "päivää" tai edes pientä hymyä, joka piristäisi hieman mieltä. Kun taas monesti herkeää juttelemaankin vanhempien ihmisten kanssa.

Tiedän, että nuoret ovat aika epäkohteliata suurimmaksi osaksi, mutta ei sitä leimaa tarvitsisi jokaiselle nuorelle laittaa. Minä sanon aina kassatädille/sedälle "päivää" tai jotain muuta tervehdystä, kiitän vaihtorahoista tai kuitista ja vielä huikkasen "kiitos, hei" kun lähden kaupasta. Onneksi lähi-siwassa ja lähi-ärrällä käyn molemmissa vähintään kerran tai kaksi päivässä ja tunnen hyvin myyjät, niin ovat ystävällisiä. Kerran olen käynyt saman päivän aikana 3 kertaa ärrällä ja 4 siwassa :lol:
www.lumitykki.net
Swollen Members <3
Sport-Mass
Euro-Master
Euro-Master

Post by Sport-Mass »

Pimpe wrote::D Valitettavasti tarina on täyttä totta. Lisäksi jouruin näyttään tilikorttini ja todistaan henkilöllisyyteni. Tohon kyseiseen kassaan mää en oo siellä kyllä aikasemmin törmänny, muitten kanssa ei oo ollu ongelmia. Yhelle siällä kerran selittelinkin tätä EBT touhua, kun se tyrkytti mulle GSA nippua, yritti kyllä löytää suomessa niputettua, muttei löytyny. Muutenkin oon huomannu, että viimeaikoina setelien vaihto vitosiks on vaikeutunu. Kyttälän Aktia pankissa ei suastunu vaihtaa vitosiks ollenkaan, kun en oo vakiasiakas ja Luopioisten säästöpankissa tien toisella puolella sama juttu. Aitolahden Osuuspankissa alettiin jo ihmetteleen mihin tarvin niin paljon vitosia (vaihran yleensä 100e kerralla). Oliskohan se tää joulunaika, mikä rajottaa vitosten saantia, kun varmaan kaikki kaupatkin ny niitä tarvii enemmän. Minkä takia vitosista pääsee kyllä helpostikin eroon. Ostin muksuille yhestä kaupasta lahjan 35e ja se kassa näki, että mulla on paljon vitosia niin se pyysi itte, että vaihtaisin ne isommaks, suostuin ;)
Siirsin tämän Pimpen tarinan tänne, koska mielestäni se soveltuu paremmin tähän topiciin :) . Nämä ovat juuri niitä tarinoita, joita tähän asiayhteyteen kaipailenkin. Minusta on mukava kuulla pankkikeikkailua harrastavien sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia. Ei tule sitten kenellekään yllätyksenä, jos jossakin tietyssä pankissa asiat ei suju toivotulla tavalla.
Dakkus
Euro-Master
Euro-Master

Post by Dakkus »

Njoo. Vähän myöhässähän tätä kirjoitan, mutta ei kai koskaan ole liian myöhäistä..
Elisiis, EBTM05:ttä edeltävänä iltapäivänä sai haemoglobin kirjattua viimeisetkin Saksasta mukanaantuomansa 3000€ arvoisen viitospinkkansa setelit. Sitten mentiin pankkiin vaihtamaan niitä isommiksi. Rahaa oli osapuilleen puolikas muovikassillinen. (Miettikää sen ulkonäköä..)
Vuoromme tultua kävelimme kassalle. Rahakassi oli minulla. Pidin sitä huolellisesti kassapöydän tason alapuolella kassaneidein silmien tavoittamattomissa ja sanoin: "Hei. Olisiko mahdollista vaihtaa läjä vitosia vähän isommiksi?"
Saatuani tähän myöntävän vastauksen nostin muovikassin esiin ja rupesin kauhomaan sieltä viitosnippuja. Meinasi pöydältä loppua tila kesken siinä, piti vähän katsoa, ettei se vellova setelimassa vellonut mistään kohdasta alas pöydältä.
Tuo vaihto toteutettiin sitten siirtämällä rahat mun tilille ja takaisin pois sieltä. Mielenkiintoisinta tässä oli, että vaihtotapahtuma kesti noin 45min siitä kun olimme rontanneet rahat siihen pöydälle.
Se aika vaan istuttiin odottelemassa. En tiedä, mitä ne säätivät. Tarkistivat jokaisen kuudestasadasta setelistä käsin tai jotain vastaavaa :þ
Lopulta saatiin mukaamme kuusi viissatasta (aika jännä fiilis sekin), jotka sitten vaihdettiin rautatieasemalla kympeiksi ;)
Ko saka āboliņš? Pēk pēk pēk!
roo
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by roo »

Me oltiin kaverin kanssa liikenteessä niin, että molemmilla oli mukana n. 250€ arvosta 10-50€ arvoisia seteleitä sekalaisessa suhteessa. Päätettiin sitten mennä vaihtokeikalle niin, että kaveri meni Nordeaan ja minä Osuuspankkiin. Tarkoitus oli siis vaihtaa kaikki vitosiksi.
Kaverilta tuli mulle melkein heti tekstiviesti, että sitä ennen on Nordeassa n. 15 mummoa...että voi kestää. No minä kuitenkin pääsin melkein jonottamatta vaihtamaan seteleitä. Pankkitäti rupesi laskemaan vitosiaan ja mun harmikseni heitteli sivuun suuren pinon muka huonokuntoisia seteleitä. Yritin kyllä sanoa, että nekin kelpaa. Ei tarvis olla uusia. Sitten se manasi, että kun pääkassan täti lähti just kahvitauolle, että se ei saa sieltäkään lisää seteleitä. No se keksi, että lainaa viereiseltä tädiltä ja saatiin vaihdettua se nippu. Lähdin kävelemään kyynersauvojen avustuksella kohti ulko-ovea ja kaveri tuleekin vastaan ovella; ei ollut jaksanut jonottaa ja päätti vaihtaa pankkia.
Kaveri tuli naureskellen autolle, kun se oli mennyt juuri sille tädille, jolta se mua palvellut täti oli lainannut vitosia. Täti oli vaan huudahtanu "Hei, nyt mä tarvin niitä vitosia!!" Kaveri oli sitte suostunu vaihtamaan nippunsa kympin seteleiksi ja tädit pysyi tyytyväisinä. :)
arto
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by arto »

Ovat viime aikoina alkaneet pyytämään henkkarit rahan vaihdon yhteydessä ja ottaneet tiedot ylös. Onko muilla samoja kokemuksia? Vai olenko niin epäilyttävän oloinen/näköinen?
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”