Keskustelua ja kokemuksia eri pankeista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Post Reply
pejole
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by pejole »

No kun puheeksi otit, niin yhdessä Säästöpankissa kerran otti henkilötunnuksen ylös. :?
On kuulemma rahan vaihdot yleistyneet niin täytyy olla tarkkana. :o
Gonax
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Post by Gonax »

Sammossa täti pyysi henkilöllisyystodistusta, annoin ajokortin. Täti luki kortissa olevan viivakoodin jonkinlaisella viivakoodilukijalla ja tarkasteli tietoja näyttöpäätteeltä.
Eivät kuulemma enää vaihda seteleitä ilman henkilöllisyystodistusta. Tämän jälkeen setelinvaihto onnistui.
Ei ole ennen tätä tapahtunut. :o
Eliezer
Euro-Master
Euro-Master

Post by Eliezer »

Bongailin eilen Helsingin S-Marketteja ja Alepoja nostellen aina 35 euroa kerralla S-tililtä, kunnes eräässä Alepassa kassakone käski soittaa jonnekin, josta sitten sanottiin, ettei enää saa. :evil:

Näemmä isot kertanostot kyllä sallitaan, muttei monta pientä, joista tulee yhteissummaksi vähemmän kuin noista isoista kertanostoista... Seuraava pykälä näemmä sallii SOK:n vapaan mielivallan asiassa:

"Osuuskaupalla on oikeus kieltäytyä hyväksymästä tilin käyttöä, jos
...
osuuskaupalla on muutoin perusteltua syytä epäillä tilin käytön oikeellisuutta."

Minulle ei vain ole kerrottu sitten sitä perusteltua syytä. Onko syy perusteltu, jos sitä ei perustella?
MasterOfPuppets
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by MasterOfPuppets »

Omat kokemukseni Turun pankeista ovat tiivistettyinä tällaiset:

OP:ssa käyn aina kun voin, hyvä palvelu, vain harvoin tilin kautta. Paljon Suomen Pankin nippuja ja omia niputuksia. Niistä on tullut aina hyvin osumia.

Sammossa, jos semmosen edes löytää (todella harvassa ja pieniä), on usein kuluneet setelit loppu (eli poltettu). Ja holvin avaaminen voi kestää 5 minuuttia. Ole sitten siinä ja seiso, vain huomataksesi, että saat pinkan sileitä.

Nordeoissa on aina GSA-nippuja. Tai sileitä. Ja palvelu, sitä ei ole! Tiukkapipoja melkein kaikki kassat ja vaihtolappuja joutuu täyttelemään.

Liedon Säästöpankit ovat mukavia ja niistä saa ehkä kuluneimmat setelit. Palvelukin on hyvää.

Aktiassa on käynyt 2 kertaa, enkä toiste mene, sillä tänään koittivat ottaa vitosnipun hausta 10 euron palkkion. Kympin!!!!

Ålandsbankenissa on kuitenkin kaikkein paras palvelu! Kerran kävin ja käyn toistekin, vaikken saanut kuin GSA:n.

Harmittavan usein on tosin pankeista kuluneet setelit loppu, kun niitä aina erikseen kysyn. Ja pokkaa on sen verran, että juoksutan tätejä holvista katsomaan ja kuitenkin lähden tyhjin käsin pois :twisted: . Vähän liikuntaa niille, ettei pääse osteoporoosi yllättämään. Tosin 18-vuotiaan naamalla saa usein ihmetteleviä katseita osakseen. Ja kaikki nauravat, kun kerron seteleidenhaun tarkoituksen sitä kysyttäessä.
Your life burns faster ... with EBT
_marianne_
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by _marianne_ »

Jouduin tänään ristikuulusteluun Mikonkadun Osuuspankissa. Ilmeisesti 100 kappaleen nippu käyttämättömiä vitosia ja minkkiturkki ei ole hyvä yhdistelmä pankkitädin mielestä :wink:

Minulta kysyttiin mistä olen saanut setelit ja miksi haluan vaihtaa ne (= Itä-Pasilan OP:sta ja harrastustani varten). Vaihtaminen onnistui kun oli tili ja henkkarit, mutta todella nihkeästi siis.

Lain mukaan kaikki setelien vaihdot tulee tehdä tilin kautta. Olen siten aika hämmästynyt ainakin OP:n toiminnasta, sillä tämä oli ensimmäinen kerta kun niin tehtiin! Eli lakia kierretään selvästi.

Alkuhämmennyksen jälkeen täti halusi kuulla lisää, sillä hän ei selvästikään ymmärtänyt mistä oli kyse. Annoin jopa lopuksi EBT:n sivujen nettiosoitteen, jossa voi käydä tutustumassa, mitä täällä tapahtuu.

Aluksi olin hieman suivaantunut moisesta epäilystä, mutta nyt naurattaa :D
akiky
Euro-Regular
Euro-Regular

Post by akiky »

_marianne_ wrote:Jouduin tänään ristikuulusteluun Mikonkadun Osuuspankissa. Ilmeisesti 100 kappaleen nippu käyttämättömiä vitosia ja minkkiturkki ei ole hyvä yhdistelmä pankkitädin mielestä :wink:

Minulta kysyttiin mistä olen saanut setelit ja miksi haluan vaihtaa ne (= Itä-Pasilan OP:sta ja harrastustani varten). Vaihtaminen onnistui kun oli tili ja henkkarit, mutta todella nihkeästi siis.

Lain mukaan kaikki setelien vaihdot tulee tehdä tilin kautta. Olen siten aika hämmästynyt ainakin OP:n toiminnasta, sillä tämä oli ensimmäinen kerta kun niin tehtiin! Eli lakia kierretään selvästi.

Alkuhämmennyksen jälkeen täti halusi kuulla lisää, sillä hän ei selvästikään ymmärtänyt mistä oli kyse. Annoin jopa lopuksi EBT:n sivujen nettiosoitteen, jossa voi käydä tutustumassa, mitä täällä tapahtuu.
Mulla kävi samalla tavoin. Kerroin myös harrastuksen idean. Seuraavalla kerralla ko pankissa ilmoittivat että seteleiden vaihdosta menee nykyään vaihtomaksu. :roll:
bin Lauri Œ
Euro-Master
Euro-Master

Post by bin Lauri Œ »

akiky wrote:
Mulla kävi samalla tavoin. Kerroin myös harrastuksen idean. Seuraavalla kerralla ko pankissa ilmoittivat että seteleiden vaihdosta menee nykyään vaihtomaksu. :roll:
Minullakin on tyssännyt muutama pankki kerrottuani mistä on kyse.
Toisissa taas palvelu on vain parantunut.
Pankin nimelläkään ei aina ole merkitystä.
On vähän konttorista kiinni, kuka haluaa vaihtaa ja kuka ei.
Jos tiukaksi menee niin lisään sitten pankkitilejä.
Johan niitä on kolmeen pankkiin, että ei vaihto ainakaan heti lopu.
Rahan vaihdosta ei pitäisi olla missään pankissa palvelumaksua. Jos on, niin sitten vaan kaikki asiat toiseen pankkiin.
Yleinen käsitykseni on, että missä vanhempi tantta, niin sitä tylympi kohtelu.
Olisko se sitten vaan sitä, että tää ulkokuori vetoaa paremmin nuorempiin nais immeisiin? ;-)
JANI73
Euro-Master
Euro-Master

Post by JANI73 »

Taitaa minustakin tulla pankkivirkailija kun uusi pankki perustetaan. Ja mä vasta olenkin tarkka virkailija :lol:
juntu
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by juntu »

Mun kokemuksia pankeista.

OP: (joka on samalla tili pankkina) Olen nostanut tililtä n.100€ kerralla vitosina, ei mitään kummallista. parikertaa kysytty että siis vitosinako? :o

Nordea: Kävin särkemässä n.150€ tarkoitus oli saada vitosia, no mitä sitä turhaa vanha täti laski eka vitoset ja jatko loput kympeillä :evil:

Sampo: Kävin vaihtaan n.200€ vitosiksi, täti kysy ainakin 3 kertaa että haluatko tosiaan vitosia. Sitten lähti jonnekkin takahuoneeseen viipy siellä kohtuu pitkään, tuli takas viitos nipun kanssa. laskettuaan rahat kysyi velä varmuuden vuoksi että mihin tarvin noin paljon vitosia, missä pankissa mulla on tili ja olenko opiskelemassa jossain :evil:
Annie_in_exile
Euro-Master in Training
Euro-Master in Training

Post by Annie_in_exile »

_marianne_ wrote:Jouduin tänään ristikuulusteluun Mikonkadun Osuuspankissa. Ilmeisesti 100 kappaleen nippu käyttämättömiä vitosia ja minkkiturkki ei ole hyvä yhdistelmä pankkitädin mielestä :wink:
akiky wrote:Mulla kävi samalla tavoin.
Ai sullakin oli minkkiturkki? Olisit nyt edes jättänyt sen pois... :lol:
Marianne olis tietysti voinut sanoa heittelevänsä vitosia köyhille ja katsoa sitten millaiseksi tädin naama menee.

Mä kävin taas Suomessa hiihtolomalla (yeah, right. koskahan olen viimeksi hiihtänyt) ja sain kaikissa pankeissa ihan asiallista palvelua - en tosin yrittänytkään vaihtaa isoja/pieniä seteleitä vaan nostin omalta tililtä. Siitä kyllä pidän kiinni, että nostaessa asiakas saa valita minkälaisia rahoja haluaa, ja jos silloin ruvetaan nipottamaan, niin olen valmis lopettamaan koko tilin. Pankkejahan kyllä riittää.
_marianne_
Euro-Regular in Training
Euro-Regular in Training

Post by _marianne_ »

Mua huvittee edelleenkin sen tädin käyttäytyminen ja epäily rahapesusta. Meinasin sanoa tiskillä, että ihanko totta luulet tälläisen pienen rahasumman vaihtamisen olevan rahanpesua, jo on hurja mielikuvutus.... Toiseksi mulla riittää älykkyysoasamäärä tekemään "rahanpesut" ihan muulla tavalla kuin vierailemalla suomalaisessa pankissa - ei hyvää päivää sentään :roll:
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Pistetään nyt tähänkin ketjuun linkitys Osuuspankkiin liittyen.
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Sport-Mass
Euro-Master
Euro-Master

Post by Sport-Mass »

Klazu wrote: Jos tuollainen maksukäytöntä on ollut voimassa kaikkialla jo vuosia ja vasta nyt yksittäinen kassahenkilö ottaa asiakseen "valistaa" minua siitä, niin henkilökohtaista kettuiluahan tuo on.
No onneksi tuosta pankkitoimihenkilön vastauksesta käy ilmi, että kyseinen päätös on voimassa ainoastaan Joensuun Osuuspankissa :wink: .

Aika kohtuuttomia maksuja rahanvaihdosta peritään, jos noita palvelumaksuja sovelletaan käytännössä. Täällä päin ei missään Osuuspankissa ole vihjattu sanallakaan, että rahanvaihto olisi maksullista. Nordeoissa vaihto tuli maksulliseksi viime syksynä, mutta ei sitä ole vielä kertaakaan noudatettu käytännössä, ainakaan minun osaltani :) . Tosin tietyissä pankeissa kierrätän rahaa tilin kautta. Lauritsalan Nordeassa kerran sanottiin, että heidän pitäisi periä maksu vaihdosta, mutta eivät viitsi tehdä sitä noin pienistä summista (250/250). Eli jos kohdalle sattuu oikein virkaintoinen pankkitoimihenkilö, niin vaihtomaksuja saattavat käydä perimään.
Klazu
Euro-Master
Euro-Master

Post by Klazu »

Sport-Mass wrote:No onneksi tuosta pankkitoimihenkilön vastauksesta käy ilmi, että kyseinen päätös on voimassa ainoastaan Joensuun Osuuspankissa :wink: .
Tämä pilkkeen silmäkulmassasi kyllä ymmärrän. Perhana, ei ole helppoa antaa sinulle ja Empulle vauhtia. 8)
Sport-Mass wrote:Täällä päin ei missään Osuuspankissa ole vihjattu sanallakaan, että rahanvaihto olisi maksullista. Nordeoissa vaihto tuli maksulliseksi viime syksynä, mutta ei sitä ole vielä kertaakaan noudatettu käytännössä, ainakaan minun osaltani :)
Olen minäkin toista sataa OP konttoria kiertänyt ja yhteensä vaihtoja on tehty satoja. Eikä mitään koskaan, paitsi nyt. Noh yhdessä pienemmässä konttorissa vanha nainen kerran maininnut.

Kaipa niillä lienee noita maksuja vähän siellä sun täällä, mutta hyvän palvelun nimissä ovat vaihdelleet ilman maksuja. Se on minusta reilu ele ja toivonpa sen jatkuvan. Veikkaan, että päätös on voimassa vain keskustan konttorin tällä yhdellä henkilöllä. Pitääpä karttaa häntä nyt ainakin hetken aikaa.

Nordeoissa tosiaankin vuosi sitten höpöteltiin noista maksuista. Niiden piti sitten tulla voimaan hiljalleen viime kesänä. Voimaan ne tulivat, mutta eipä niitä ole koskaan noudatettu. Hyvin on onnistunut vaihtaminen aina. Itseasiassa ketjun ihan ensimmäisen viestin liikkeelle sysännyt nainen vasta kesän jälkeen alkoi palvelemaan kunnolla ja meillä on ollut todella hauskaa ever since. Niin se on vaan ihmisestä kiinni. Vinkkinä kaikille: mukava ja rehti vaikutelma itsestäsi auttaa paljon. Varsinkin pitkällä aikavälillä.

En tiedä oletteko muut koskaan asiaa pohtineet, mutta me ebtaajat säilytämme toimillamme Suomessa yhteensä varmasti parin pankkivirkailijan työpaikat. Kyllä meistä niin moni käy vuorokaudessa eri puolilla Suomea pankeissa seteleitä hakemassa, että parin henkilön laskennallinen työaika hupenee täysin siihen. Tämän kun meitä palvelevat henkilöt oivaltaisivat: meidän asioimisemme turvaa myös heidän työpaikkojaan, kun konttoriasiointi ei laske aivan siinä tahdissa kun se voisi (konttoreissä käynnin trendihän on laskeva, mikä on tietysti pankkien tarkoituksella ajamaa, miksi myös konttoreita lakkautetaan). Minä ainakin koen itseni tässä harrastuksessa monella tavalla hyväntekijäksi. :idea: :P
Living away from Euro zone in the beautiful Vancouver, Canada since January 2012. Experiences and stories of living in here can be found in here (in Finnish).
Bird
Euro-Master
Euro-Master

Post by Bird »

Klazu wrote:Kyllä meistä niin moni käy vuorokaudessa eri puolilla Suomea pankeissa seteleitä hakemassa, että parin henkilön laskennallinen työaika hupenee täysin siihen.
No tuskinpa nyt sentään. Harvemmin siihen setelinvaihtoon (jos siis jonotusaikaa ei lasketa) ainakaan yli viittä minuuttia menee. Ja päivittäisten EBT:n takia tehtävien rahanvaihtojen määrä lienee kuitenkin koko maassa korkeintaan muutamia kymmeniä. Eli ebtaajien suora työllistävä vaikutus on sittenkin varsin minimaalinen. :D

Mutta noista Osuuspankin maksuista. Tammikuussa kun piipahdin Turun reissulla Humalistonkadun OP:ssa, niin mainitsivat jotain vaihtomaksusta. Summa oli 1000 euroa, jolla olin ottamassa vitosia. Sanoin sitten, että voinhan ensin tallettaakin ja nostetaan sitten. Sen totesivatkin olevan maksutonta. Pienen tuumaamisen jälkeen suostuivat kuitenkin vaihtamaan ilmaiseksi. Täysin turhaa työtähän tuollaisesta pano-nosto-operaatiosta vain olisi tullutkin, sillä 1000 euron nostosta olisivat jo joutuneet soittamaan sen varmistuksenkin.

Toinen vaihtomaksuun liittyvä kokemus tuli taannoin ruotsinkielisellä Uudellamaalla Inkoon Aktiassa. Yritin vaihtaa viisisatasta vitosiksi, virkailija otti setelin ja alkoi keräilemään kokoon tarvittavaa pinkkaa. Sitten siihen tuli toinen vanhempi virkailija, joka totesi, että hommasta menee vaihtomaksu. Sättäsivät siinä keskenään jotain ruotsiksi ja itse totesin useamman kerran, että "antaa olla, jos kerta maksaa". No, tuloksena oli sitten sellainen kompromissiratkaisu, että rikkoivat rahan, mutta eivät pikkuseteleiksi. Noh, samapa kai tuo; ne oli nopea kirjata ja pistää kiertoon vielä samalla reissulla. :)
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”